Extra buis op einde MV-buis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 09:08
Wij hebben een nieuwbouwhuis uit 2015 met mechanische ventilatie-kanalen.

In de open keuken zitten er twee aanzuigingen: eentje dicht bij de muur naast de afzuigkap en eentje in het midden.

Bij het schoonmaakten van de ventielen, viel mij op dat bij het ventiel in het midden de buis niet eindigt, maar door loopt.

Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeIPmF868OsZFt-0ALq1EbE1hTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZILTnY7AYRAbAiZKzR2oJuw.jpg?f=fotoalbum_large

Zo loopt die pijp door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVg3J28dN08pVYQ8bcnSMtoPpBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkJTF76l0UrENCsOXe8f6HAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal of een constructiefout?

Heeft dit invloed op de werking van de MV?

[ Voor 20% gewijzigd door philippw op 05-01-2021 16:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Het is normaal dat een buis doorloopt dit hoeft geen contructiefout te zijn zoals je toilet en badkamer zitten er ook op, een keuken hoeft niet het eindbestemming te zijn.

een MV buis staat onder bepaalde "onderdruk" afhankelijk hoe de ventielen gebalanceerd zijn, als ze uberhoupt gebalanceerd zijn tenminste(dat doen ze met een apparaat/waaier).

Volg de buis anders even en kijk waar het uitkomt, geheel normaal, keuken hoeft niet eindbestemming te zijn.
Die aanzuigpunt bij de muur is veelal bedoelt dat je er een motorloze afzuigkap op aan kan sluiten wat ik overgens nooit zou doen maargoed.

[ Voor 60% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 16:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:33:
Volg de buis anders even en kijk waar het uitkomt, geheel normaal, keuken hoeft niet eindbestemming te zijn.
Ik heb een extra foto toegevoegd. Dit is wel het einde van die buis, want dat is de gedeelde muur met de buren.
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:33:
Die aanzuigpunt bij de muur is veelal bedoelt dat je er een motorloze afzuigkap op aan kan sluiten wat ik overgens nooit zou doen maargoed.
Oh, daar is die dus voor bedoeld!
Wij hebben een recirculatie-kap met motor (niet erg blij mee, maar ja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Jouw foto is lastig te zien, de buis kan ook opeens abrupt later 90 graden naar boven gaan of links of rechts etc en is het een appartementencomplex dan kan het nog centrale afzuiging zijn en gaat de buis idd naar de buren, heb je wel een eigen MV box in huis?

Heb je geen helder zaklamp, op jouw foto valt het niet te zien want er is te weinig licht.

Dat vermoeden had ik al een recirculatiekap inderdaad want een gat in de gevel kost isolatiewaarde, vaak kun je de recirculatiekap er wel op aansluiten en simpel aan passen naar motorloos, de afzuigkracht valt wel tegen daarop en je krijgt een boel rotzooi in de buizen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 17:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:59:
Jouw foto is lastig te zien, de buis kan ook opeens abrupt later 90 graden naar boven gaan of links of rechts etc en is het een appartementencomplex dan kan het nog centrale afzuiging zijn en gaat de buis idd naar de buren, heb je wel een eigen MV box in huis?
Wij hebben op zolder een eigen box hangen (Buva Qstream) en het is een hoekhuis.

Daarom vindt ik het ook zo gek.
Heb je geen helder zaklamp, op jouw foto valt het niet te zien want er is te weinig licht.
Ik ga morgen een betere foto nemen.
Dat vermoeden had ik al een recirculatiekap inderdaad want een gat in de gevel kost isolatiewaarde, vaak kun je de recirculatiekap er wel op aansluiten en simpel aan passen naar motorloos, de afzuigkracht valt wel tegen daarop en je krijgt een boel rotzooi in de buizen.
Ok, goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
En de andere kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
Daar gaat de pijp naar de wc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK6y-vIcO2ya7ia8BTStVwmK3h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLz6VPZwMSsvZK5i1ZUAURo6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door philippw op 05-01-2021 21:02 ]

Pagina: 1