Ervaringen met de Hepta Gem (8 Ohm) ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamieldevisser
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-01 21:48
Ha,

Ik kan van de ouders van een vriend een Hepta Gem (8 Ohm) speaker set overnemen.
Deze zou ik wel moeten laten maken, wat volgens hun <100 euro gaat kosten.

Ik kan echter bijna niets vinden over de Hepta Gem, zoals een review, de originele prijs waar die voor verkocht werd, of hoeveel een gemiddeld tweedehandstoestel van hetzelfde model zou kosten.

Alleen deze oudbollige review ben ik tegengekomen: https://www.opusklassiek....-aw/6luidsprekertest2.htm

Is deze set een aanrader? Ik heb nu een Logitech Z623 set staan, wat niet een erg prijzige set is.

Naar welke zou je liever luisteren? Is de set het repareren waard?

Mvg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
De Gem Mk1 komt uit begin jaren negentig en is van Nederlandse makelaardij. De Mk2 (de opvolger) gaat soms voor rond de €100 in werkende conditie, maar dan nog moet je altijd de foam randen vernieuwen want die rotten weg waar je bij staat.

Ik zou die Hepta's skippen, in ieder geval. Wat is je upgrade budget?

Je hebt sowieso een losse versterker nodig als je voor (passieve) speakers gaat. Neem de kosten daarvan ook mee in je budget.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamieldevisser
Top antwoord.

Ik heb niet zozeer een upgradebudget, meer een dingetje van "het valt op m'n pad, dus maar eens even kijken". Ik ben wel echt een audio liefhebber dus wil stiekem wel van m'n Z623's af, maar echt een grote speakeraankoop zit er voor mij voorlopiig niet in.

Lijkt me dan inderdaad niet een geweldig idee, aangezien ik dan ook nog een versterker moet kopen, tenzij iemand anders het tegendeel kan bewijzen en ik deze deal niet moet laten liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door kamieldevisser op 05-01-2021 15:40 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
kamieldevisser schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:40:
tenzij iemand anders het tegendeel kan bewijzen
*crickets chirping*

;)

Als je voor weinig geld een speaker upgrade wilt, zou ik kijken naar de JBL 305p Mk2. Dat zijn actieve monitoren (dus geen versterker nodig) die ondanks de lage prijs (€250 bij Bax, bijv.) toch erg veel goede recensies en kritieken krijgen op de gerenommeerde audio fora en review sites.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:00
De vraag is natuurlijk ook of en hoeveel je moet betalen voor de overname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamieldevisser
coinman63 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:02:
De vraag is natuurlijk ook of en hoeveel je moet betalen voor de overname.
Niets, alleen de reparatiekosten zijn natuurlijk wel op mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:00
Dan kun je kijken naar een reparatieset (ik neem aan dat het om de foamranden gaat). Laten repareren zal de set niet waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
Of je ze nou laat repareren of zelf repareert, je ontkomt niet aan het aanschaffen van een stereo versterker om ze te kunnen gebruiken. Hoe ga je de versterker aansluiten op je PC? Digitaal via optische kabel/SPDIF? Analoog? Welke geluidskaart zit er in je PC? Als het een gaar onboard Realtek 8-serie chipje is ga je dat net zo gare signaal versterken met die versterker. Is ook niet wenselijk. Idealiter dus een versterker met een optische ingang, mits je moederbord een optische uitgang heeft. Als dat niet aanwezig is moet je daar weer een externe DAC of andere oplossing voor verzinnen. Gedoe! ;)

In hindsight is mijn advies van gisteren ook niet ideaal, die JBL monitoren, hoe goed ze ook zijn, kun je ook niet via USB aan je PC hangen en zullen ook van een zuiver lijn signaal voorzien moeten worden. Misschien is dit iets voor je;

Audioengine A2+. Check de reviews. Deze hang je gewoon via USB aan je PC (of eventueel zelfs wireless). Ik heb in het verleden zelf een setje A2's gehad en dan zijn erg leuke instap speakers voor mensen die eens wat meer willen dan de standaard Logitech of Creative PC speakers. Tevens zijn ze niet heel duur, €230 voor de set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSVHzK5MXXAKoycipvgHOuLb69E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oXE128lpnqZ6F1JK6e1zdDGf.png?f=user_large

pricewatch: Audioengine A2+ Wireless Speaker System Zwart

[ Voor 6% gewijzigd door Negakinu op 06-01-2021 09:27 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een tweedehands versterker heb je voor 20 euro op Marktplaats of bij de kringloop en voor 25 euro heb je nieuw een prima geluidskaart. https://nwavguy.blogspot....ringer-uca202-review.html

AudioEngine maakt leuke speakers voor bij de pc, maar als je een hifi-set zoekt zou ik liever naar grotere luidsprekers kijken.
kamieldevisser schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:25:
Is deze set een aanrader? Ik heb nu een Logitech Z623 set staan, wat niet een erg prijzige set is.

Naar welke zou je liever luisteren? Is de set het repareren waard?
Lastig te zeggen zonder ze te hebben gehoord. De Hepta heeft een dome tweeter, wat over het algemeen aangenamere hoge tonen geeft dan een papieren breedbander zoals in de Logitech.
kamieldevisser schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:24:
Niets, alleen de reparatiekosten zijn natuurlijk wel op mij.
Wat is er kapot?

[ Voor 92% gewijzigd door TBTL op 06-01-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
TBTL schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:09:
Een tweedehands versterker heb je voor 20 euro op Marktplaats of bij de kringloop en voor 25 euro heb je nieuw een prima geluidskaart. https://nwavguy.blogspot....ringer-uca202-review.html
Dit is ook de weg die ik in zou slaan hoor. Ik heb ook veel liever een vintage versterker, vintage bookshelf speakers en een DAC dan een set Audioengines of soortgelijke. Ik heb alleen gemerkt dat veel mensen liever iets toegankelijkers willen. Ik gebruik als PC setup zelf trouwens een NAD 3020 die een set Quad 12L's versterkt, gevoed door een Topping E30 DAC.

Mocht je willen hobby'en, die UCA202 is leuk. Hang daar een degelijke vintage versterker aan en dan zijn die Hepta's misschien wel weer interessant, afhankelijk van de investering die je moet doen om ze te repareren. Als het alleen re-foamen is, dan valt het mee. Misschien helpt het als je uitlegt wat er mis is met de Hepta's?

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamieldevisser
De magneten van de bassspeakers zijn verouderd, krijg ik te horen.
Negakinu schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:57:
Misschien helpt het als je uitlegt wat er mis is met de Hepta's?
Ik ga nog even achter de staat van het schuim aan.

[ Voor 38% gewijzigd door kamieldevisser op 06-01-2021 11:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Vreemd, van ferrietmagneten (wat deze luidsprekers vermoedelijk hebben) heb ik nog niet gehoord dat die verouderen. Hoe zijn de eigenaren tot deze conclusie gekomen?

[ Voor 50% gewijzigd door TBTL op 06-01-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamieldevisser
TBTL schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:41:
Vreemd, van ferrietmagneten (wat deze luidsprekers vermoedelijk hebben) heb ik nog niet gehoord dat die verouderen. Hoe zijn de eigenaren tot deze conclusie gekomen?
Geen idee, dat is wat ik te horen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Die informatie hebben we nodig om te zeggen of de Hepta's nog de moeite waard zijn. Als de magneten echt kapot zijn, moeten de basluidsprekers vervangen worden en dat zijn de Hepta's niet meer waard. Als het een misverstand is, kunnen de Hepta's een mooie aanwist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Laatst online: 00:04
als ze gratis zijn gewoon doen en ff kijken of het alleen aan de foamranden ligt. dan zitten er een hoop barsten in en druk je het zonder moeite kapot. denk het wel en dat ze dat verwarren met magneten.

als dat zo is kun je voor zo'n 15 eu de randen vervangen (of minder als je ze uit het verre oosten laat komen). is wel ff gepruts met lijm en uitlijnen dmv wasknijpers maar al met al goed te doen(zijn tutorials op youtube voor).

verouderde magneten bestaat inderdaad niet. heb maar 1 keer een defecte magneet gezien maar dat is omdat die speaker zo hard is gevallen dat het weekijzer binnenin de spreekspoel was gebroken en dan kan het helemaal niet meer heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 21:10
De Hepta Gem's zijn (nmm.) zeer prettig klinkende luidsprekers. Zoiets is natuurlijk smaakgebonden, en jammer dat je ze dan even moet laten repareren, maar zoiets is met een beetje stereoversterker (zoek eens op MP voor een Denon PMA 520 ofzo) niet te vergelijken met een Logitech setje.

Heb zelf van Hepta de Ace Gold 3.0, Spring en FourTunes Excellence in huis staan (niet allemaal in 1 ruimte natuurlijk), dus ben niet helemaal onbevooroordeeld. Op m'n werkkamer zou ik graag nog een recent setje Gems toevoegen.

[ Voor 37% gewijzigd door werkenslaap op 07-01-2021 08:00 ]

Pagina: 1