Ik heb een tweede gesprek (met de recruiter en manager) waarvoor ik een capaciteitentest en persoonlijkstest voor heb moeten doen. Mijn vraag is, wat wordt meestal gevraagd tijdens het gesprek aan de hand van zulke testen? Hebben jullie tips voor zo’n tweede gesprek? Alvast bedankt!
Vraag
Alle reacties
Je bedoeld het gesprek na afloop van zo'n assessment? Dat ging in mijn geval over de resultaten, wat ik er van vond en of dat ook overeenkomt met de resultaten van de test. Dus voornamelijk een reflectie op de test. Bij mij zat er iets in over verbaal en abstract vermogenen, en numeriek inzicht. Op de eerste twee scoorde ik hoger dan de derde, en bij het maken van de test merkte ik dat die vragen mij minder goed afgingen. Daar kun wat over vertellen.
Ik denk dat het met name belangrijk is dat je realistich bent in zo'n gesprek. Als je op bepaalde onderdelen laag scoort is één, als je vervolgens in je gesprek verteld dat je het echt geweldig goed gedaan hebt gaat er wat mis.
Ik denk dat het met name belangrijk is dat je realistich bent in zo'n gesprek. Als je op bepaalde onderdelen laag scoort is één, als je vervolgens in je gesprek verteld dat je het echt geweldig goed gedaan hebt gaat er wat mis.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Dit is wat ik bedoelde inderdaad. Bedankt voor je antwoord en tip! 😊Widow schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:06:
Je bedoeld het gesprek na afloop van zo'n assessment? Dat ging in mijn geval over de resultaten, wat ik er van vond en of dat ook overeenkomt met de resultaten van de test. Dus voornamelijk een reflectie op de test. Bij mij zat er iets in over verbaal en abstract vermogenen, en numeriek inzicht. Op de eerste twee scoorde ik hoger dan de derde, en bij het maken van de test merkte ik dat die vragen mij minder goed afgingen. Daar kun wat over vertellen.
Ik heb verschillende tweede gesprekken gehad en de ene keer werd er diep ingegaan op de resultaten, een andere keer zijdelings en weer een de andere keer helemaal niet. Ik heb ook ooit gehad dat ik na een eerste gesprek een assessment maakte, waarna ik werd uitgenodigd voor een 2e gesprek. Voorafgaand aan dat 2e gesprek had ik nog een gesprek met een externe adviseur van het bedrijf over mijn testresultaten. Ik kon die toen zeer uitgebreid toelichten. De adviseur maakte een rapport op en dat werd weer deels besproken in het 2e gesprek. Soms krijg je de resultaten niet op voorhand en word je er in het gesprek mee geconfronteerd (als dat zo is, is het wel zo netjes als ze dat vooraf aankondigen).
Kortom, zoveel mogelijkheden.
Ik zou voor mezelf eerst helder maken of ik zelf de behoefte heb om mijn resultaten te bespreken of toe te lichten. Als dat zo is, dan zou ik dat ter sprake brengen tijdens het gesprek of, als ik er wat meer tijd voor wil, het wellicht zelfs aankondigen.
De vragen die ik over de resultaten kreeg waren eigenlijk altijd wel de voor de hand liggende vragen. Hoe je het vond gaan, waarom je op bepaalde onderdelen opvallend goed of slecht scoorde (capaciteitentest) en hoe je een bepaalde uitslag verklaart tov je persoonlijkheid (persoonlijkheidstest). Vaak zijn er geen goede of foute antwoorden, maar willen ze gewoon jouw toelichting om je beter te leren kennen.
Kortom, zoveel mogelijkheden.
Ik zou voor mezelf eerst helder maken of ik zelf de behoefte heb om mijn resultaten te bespreken of toe te lichten. Als dat zo is, dan zou ik dat ter sprake brengen tijdens het gesprek of, als ik er wat meer tijd voor wil, het wellicht zelfs aankondigen.
De vragen die ik over de resultaten kreeg waren eigenlijk altijd wel de voor de hand liggende vragen. Hoe je het vond gaan, waarom je op bepaalde onderdelen opvallend goed of slecht scoorde (capaciteitentest) en hoe je een bepaalde uitslag verklaart tov je persoonlijkheid (persoonlijkheidstest). Vaak zijn er geen goede of foute antwoorden, maar willen ze gewoon jouw toelichting om je beter te leren kennen.
Paar tips wat betreft persoonlijkheid:
1. Probeer de test niet onderuit te halen.
Doe je dit wel dan kom je al snel als lastig/eigenwijs/anti-autoritair over.
2. Zeg dat de test een goed beeld geeft van jou als kandidaat.
Volgens mij heb je in een ander topic gemeld dat je vooral gemiddeld scoort, dus benoem bovenstaand punt ook al ben je het er niet mee eens. Je wilt hier ook voorkomen dat je een beeld van een tegenstribbelaar vormt. De veronderstelling is wel dat je de test eerlijk hebt ingevuld.
3. Identificeer de meest negatieve elementen(vanuit het bedrijf) uit de test relevant voor jou rol.
Benoem het als ontwikkelpunt als het echt zo is of nuanceer de uitkomst een beetje in de goede richting als je het er niet mee eens bent. Bedenk praktische voorbeelden uit je huidige werkervaring die bijvoorbeeld iets weerleggen of waarin je kunt aantonen dat je zelfkritisch bent. Je mag hier best een pro-actieve rol in nemen. Als men vraagt: "Wat vond je van de test?" Kun je prima reageren met iets als: "Eerste keer, dus ik wist niet wat ik moest verwachten. Ik denk dat de test een goed beeld van mij als kandidaat geeft, maar punt X en Y wordt wel heel zwart/wit geformuleerd. Dat zou ik graag willen nuanceren".
4. Nuanceer niet teveel, beperk je tot twee hooguit drie onderwerpen.
Good luck
1. Probeer de test niet onderuit te halen.
Doe je dit wel dan kom je al snel als lastig/eigenwijs/anti-autoritair over.
2. Zeg dat de test een goed beeld geeft van jou als kandidaat.
Volgens mij heb je in een ander topic gemeld dat je vooral gemiddeld scoort, dus benoem bovenstaand punt ook al ben je het er niet mee eens. Je wilt hier ook voorkomen dat je een beeld van een tegenstribbelaar vormt. De veronderstelling is wel dat je de test eerlijk hebt ingevuld.
3. Identificeer de meest negatieve elementen(vanuit het bedrijf) uit de test relevant voor jou rol.
Benoem het als ontwikkelpunt als het echt zo is of nuanceer de uitkomst een beetje in de goede richting als je het er niet mee eens bent. Bedenk praktische voorbeelden uit je huidige werkervaring die bijvoorbeeld iets weerleggen of waarin je kunt aantonen dat je zelfkritisch bent. Je mag hier best een pro-actieve rol in nemen. Als men vraagt: "Wat vond je van de test?" Kun je prima reageren met iets als: "Eerste keer, dus ik wist niet wat ik moest verwachten. Ik denk dat de test een goed beeld van mij als kandidaat geeft, maar punt X en Y wordt wel heel zwart/wit geformuleerd. Dat zou ik graag willen nuanceren".
4. Nuanceer niet teveel, beperk je tot twee hooguit drie onderwerpen.
Good luck
Tip 5: toon dat je leert van je fouten, geef aan dat je het inderdaad beter op andere manier had kunnen doen. Vraag hoe zij het zouden doen en toon diepgang in je analyse van hun manier.
Op grove lijnen eens. Echter zou ik in een sollicitatiegesprek niet zou gauw de rollen omdraaien. "Hoe zou jij dit doen?" is geen gepaste vraag als jij diegene bent die geïnterviewd wordt. Proactief zijn kan met mate, maar hou het relevant. In algemene zin zou ik er altijd voor waken dat je het gesprek over neemt. Dit wordt vaak als te dominant of intimiderend geïnterpreteerd.99ruud99 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:21:
Tip 5: toon dat je leert van je fouten, geef aan dat je het inderdaad beter op andere manier had kunnen doen. Vraag hoe zij het zouden doen en toon diepgang in je analyse van hun manier.
Sorry was misschien verkeerd verwoord... Ik bedoelde in trant van : hier en hier zaten paar foutjes, wat wij liever anders zien. Daarop kan je reageren met ja, ik zit er zelf ook mee tijdens de assessment maar zag geen perfecte oplossing, hebben jullie een tip hoe ik dit aan zou kunnen pakken? (Tijdens die tests is er geen zwart wit goed en fout, er is altijd wel wat te zeggen voor het een of het ander, het gaat om de redenatie waarom je iets deed)
Het is een gesprek, geen overhoringLittlelennie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:38:
Hebben jullie tips voor zo’n tweede gesprek?
Dus teveel 'gedram' op de inhoud van de test heeft weinig zin. Als de manager dat wel wil doen, ga dan niet teveel tegenstribbelen, ga ook niet teveel in de verdediging. De test is voorbij, het resultaat ligt er.
Dus stel je bent 100% introvert volgens de test, de manager opent: "Zoo, jij bent wel erg introvert..."
Je kunt je gaan verdedigen, je kunt de test gaan bekritiseren, je kunt introverte mensen gaan ophemelen en extraverte mensen gaan afkraken of.... je vraagt:
"Hoe zorg jij, als manager, dat de balans tussen introvert en extravert goed blijft in het team? Is er een goede mix tussen?"
En ineens praat je niet over jezelf of de test, maar over het team, hoe jij jezelf in een team plaatst, wat jij belangrijk vindt aan leiderschap, over verschillende karakters in een team en hoe je daarmee omgaat.
Want vergis je niet, jij moet ook kiezen voor dit bedrijf. De helft van de tijd van het gesprek is ook voor jou om te bepalen of jij daar wilt werken.
@Littlelennie dit is je derde topic over vrijwel hetzelfde onderwerp. In dat geval een volgende keer ajb de vraag/discussie voortzetten in het bestaande topic ipv een nieuwe te openen. Voor nu kun je hier verder.
Pagina: 1