App beoordelen voor Google Play duurt lang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik maak apps voor verschillende partijen en ik zie dat nieuwe releases die ik voor Android in de Play Console aanbied lang staan te wachten om te worden beoordeeld. Soms wordt een beoordeling na een paar dagen afgewikkeld maar nu heb ik een app klaar staan die al voor anderhalve week staat te wachten. En dat is best frusterend (ook voor de klant).

Ook op andere fora wordt er over geklaagd. En terwijl Google voorheen snel was met beoordelen (soms iets te snel denk ik maar goed).

Apple heeft geen lange wachtijden. Tegenwoordig gebeurt wel binnen een dag of twee.

Weet iemand waarom het bij Google zolang duurt tegenwoordig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
robertpNL schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:15:
Weet iemand waarom het bij Google zolang duurt tegenwoordig?
Als we het al wisten (en niemand kan bij Google in de keuken kijken...) wat dan? Wat zou je met die informatie doen? Het wordt er niet sneller op. Ik bedoel dus te zeggen: Wat wil je met dit topic bereiken? Of wat denk je hier nog te gaan horen wat je elders niet al gevonden hebt? :) Ik denk dat dit gewoon een stukje "fact of life" is - je zult 't ermee moeten doen (of kijken of je iemand kunt vinden bij Google die gevoelig is voor steekpenningen :P ).

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 05-01-2021 13:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
RobIII schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Als we het al wisten (en niemand kan bij Google in de keuken kijken...) wat dan? Wat zou je met die informatie doen? Het wordt er niet sneller op. Ik bedoel dus te zeggen: Wat wil je met dit topic bereiken? Of wat denk je hier nog te gaan horen wat je elders niet al gevonden hebt? :) Ik denk dat dit gewoon een stukje "fact of life" is - je zult 't ermee moeten doen (of kijken of je iemand kunt vinden bij Google die gevoelig is voor steekpenningen :P ).
Nee Roblll, dat is niet mijn intentie om te weten wat speelt in Google's keuken. En zeker niet met steekpenningen.

Wel vind ik bijzonder dat apps die korter in de wachtrij staan eerder worden beoordeeld dat apps die langer staan te wachten. Wat daar de reden voor kan zijn. Misschien dat iemand daar dus iets meer over kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gaat het dan over nieuwe apps, of over nieuwe versies van bestaande apps? Bij google heb ik zelf eigenlijk nog niet gehad dat het beoordelen van een nieuwe versie erg lang duurde. Bij Apple wel, al is dat inderdaad tegenwoordig wel een stuk sneller.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Het is al een geruime tijd. Het kan zelfs drie weken duren. Apple is inderdaad snel (hooguit twee dagen).

Maar zojuist werd ik op dit nieuwsbericht geattendeerd met een statement van Google zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door robertpNL op 05-01-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. HTTP
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Hier zegt Google;
In order to help ensure we are providing users with accurate and timely information relating to COVID-19, we are currently prioritizing the review and publication of apps published, commissioned, or authorized by official government entities and public health organizations.
Ik neem aan dat Google business-wise een goede, uitgebreide en foutloze integratie wil aanbieden aan (semi)overheid rondom COVID-19. Daar hebben ze alleen maar baat bij op de korte- en langetermijn. Zover ik heb begrepen is hun SDK daar ook op geupdatet het afgelopen jaar (Bluetooth, GDPR ?).
Het lijkt me dat dit team/business-unit daarom een andere focus heeft waardoor andere partijen, zoals jij moeten wachten.
Zie het als een wachtrij met prioriteit. Iemand binnen Google krijgt jouw app toegewezen om te valideren maar dat proces wordt telkens onderbroken omdat een app met hogere prioriteit aan de wachtrij wordt toegevoegd.

Dus waarom duurt het zo lang: COVID-19
Wanneer is het weer terug naar normaal?: Als de COVID-19 hel voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Dank, ik had dat idee ook wel een beetje. Dan doet Apple anders want ik denk ook dat Apple covid-apps hoger proriteren dan andere apps maar toch kunnen zij de normale apps binnen 1 of 2 dagen beoordelen.

Omdat dit al maanden speelt bij Google lees ik dat er veel frustraties over zijn bij verschillende uitgevers. Het verbaasd mij dat Google niet actief dit oplost. Want die frustraties kunnen uitdraaien tot meer negativiteit over Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Mr. HTTP het lijkt mij sterk dat het komt door de Covid apps. Dat zal geen significant aantal apps zijn. Het zal eerder zijn dat er gewoon minder capaciteit is door thuiswerken e.d.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. HTTP
Woy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:04:
@Mr. HTTP het lijkt mij sterk dat het komt door de Covid apps. Dat zal geen significant aantal apps zijn. Het zal eerder zijn dat er gewoon minder capaciteit is door thuiswerken e.d.
Minder capaciteit door thuiswerken kan natuurlijk ook, maar we hebben het hier wel over Google. Die kan als geen ander thuiswerken faciliteren natuurlijk. Verder is het gewoon 1 + 1 is twee; als Google zegt COVID-19 apps voor te laten gaan (en de support aan die partijen!) dan gaat dat ergens ten kosten van natuurlijk.
Eind conclusie lijkt me nog steeds dat COVID19 de boosdoener is en Google toch niet kan of wil opschalen op dit moment en het af doet met een statement dat het voorlopig wat langer duurt...

UPDATE
Als buitenstaander kun je denken; Waarom schaalt Google dan niet op?
Dan denk ik simpelweg dat het geen schaalbaarheid probleem is. Als je een team/business unit (tijdelijk) een andere prioriteit geeft neem je voor lief dat andere processen minder prioriteit krijgen. Dat is een bewuste strategische keuze. De keuze, om de productiecapaciteit aan te vullen met vers personeel, is een flinke. Dat kost veel tijd en geld en ook al zijn ze dat wel aan het doen, kost het nog meer tijd voordat het soepel loopt.

[ Voor 24% gewijzigd door Mr. HTTP op 05-01-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

robertpNL schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:01:
Dank, ik had dat idee ook wel een beetje. Dan doet Apple anders want ik denk ook dat Apple covid-apps hoger proriteren dan andere apps maar toch kunnen zij de normale apps binnen 1 of 2 dagen beoordelen.

Omdat dit al maanden speelt bij Google lees ik dat er veel frustraties over zijn bij verschillende uitgevers. Het verbaasd mij dat Google niet actief dit oplost. Want die frustraties kunnen uitdraaien tot meer negativiteit over Android.
En omdat je toch niks anders kan dan wachten, maakt het Google ook niet zoveel uit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Nja, het is natuurlijk ook nog eens net kerst enzo geweest dus afgelopen weken zal 't sowieso slapper zijn geweest i.v.m. vakanties etc. Maar linksom of rechtsom kunnen we hier alleen maar speculeren, COVID of niet, het is, onder de streep, gewoon wat het is. Grote jongen als je beweging krijgt in Google ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mr. HTTP schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Minder capaciteit door thuiswerken kan natuurlijk ook, maar we hebben het hier wel over Google. Die kan als geen ander thuiswerken faciliteren natuurlijk.
Enig handmatig werk voor app validatie vind volgens mij vooral in lage lonen landen plaats, daar is thuiswerken faciliteren waarschijnlijk lastiger dan in westerse landen. (volgens mij overigens vrij weinig hand werk. De apps die ik ingediend hebben starten ze niet eens op)
Verder is het gewoon 1 + 1 is twee; als Google zegt COVID-19 apps voor te laten gaan (en de support aan die partijen!) dan gaat dat ergens ten kosten van natuurlijk.
Er is per land hooguit 1 corona app, en die zijn al langere tijd goedgekeurd. Af en toe een update kan in de zee van apps volgens mij nooit echt impact hebben. Support qua ontwikkeling gebeurt door andere afdelingen dan degene die goedkeuring doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. HTTP
@Woy Tja het blijft allemaal (zo goed mogelijk) giswerk natuurlijk. Wat @RobIII ook al zegt; als bedrijf met klanten is het gewoon lastig communiceren maar het staat vast; je bent overgeleverd aan de wil van de platformbeheerder; lang-leve de platformeconomie! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@robertpNL overigens heb ik vanmiddag nog een update ingediend bij Google, en die is binnen 4 uur gewoon goedgekeurd en uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:58:
@robertpNL overigens heb ik vanmiddag nog een update ingediend bij Google, en die is binnen 4 uur gewoon goedgekeurd en uitgerold.
Was dat een update op een bestaande app in de Play store? Ik heb nu een nieuwe app die wacht al sinds 28 december. Een bestaande app lijkt sneller te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Minus nieuwjaarsdag wacht je nu dus 6 werkdagen. En misschien was er voor nieuwe apps überhaupt nog een achterstand ivm kerst. Geduld is een schone zaak zou ik zeggen.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Geduld is inderdaad nodig. Maar ook ruim voor de feestdagen duurde het gewoon weken voordat een app werd beoordeeld. Dit speelt al zeker een half jaar.

Wel de volgende tip gekregen wat kan helpen: als de app eerst getest moet worden, bied het aan als "interne test" want dan sla je het beoordelingsproces over en kunnen gebruikers direct testen.

De "gesloten test" heeft nu als nadeel dat het wel het beoordelingsproces ingaat.

Wat je dan kan overwegen is de app ook direct voor productie aanbieden zodat het parallel aan het testen het beoordelingsproces ingaat. Configureer wel dat na beoordelen de app dan niet direct beschikbaar moet komen in de play store. De final release bied als je update aan productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dien je dan zoveel nieuwe apps in? Ik heb het afgelopen jaar 1 nieuwe app ingediend, en die was ook redelijk vlot goedgekeurd. Eigenlijk duurt het bij mij bij Apple meestal langer dan bij Google, maar beide niet echt een probleem.

Sowieso doe ik alle testen altijd al via de interne testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:42:
Dien je dan zoveel nieuwe apps in? Ik heb het afgelopen jaar 1 nieuwe app ingediend, en die was ook redelijk vlot goedgekeurd. Eigenlijk duurt het bij mij bij Apple meestal langer dan bij Google, maar beide niet echt een probleem.

Sowieso doe ik alle testen altijd al via de interne testen.
Ik heb inderdaad meerdere apps. Ik dien gemiddeld 10 updates/nieuwe apps per jaar. Daarom kan ik goed weten hoelang een beoordelingsproces tegenwoordig duurt.

Vroeger was Apple daarin heel traag. Tegenwoordig doen zij beoordelingen al binnen een dag of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik dien niet veel nieuwe apps in, maar wel regelmatig updates. Bij Google zijn die eigenlijk allemaal binnen de dag (meestal enkele uren), en bij Apple tegenwoordig meestal ongeveer een dag.

Wat ik sowieso voor Apple altijd doe is de app zo snel mogelijk indienen voor review, en dan op pending developer release laten staan totdat we de release zelf volledig doorgetest hebben. Vooral omdat het vroeger ook voor updates vrij lang kon duren bij Apple

Pagina: 1