Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47
Een paar jaar geleden was iedereen tevreden met 1 beeldscherm op zijn werkplek, liefst breedbeeld.Bij onze zorginstelling werd tot eind 2019 nog regelmatig gebruikt van oude 19 inch 4:3 schermen. Deze zijn begin 2020 allemaal vervangen voor HP EliteDisplay E233 schermen.
Maar ook de trend veranderd hier dat steeds meer mensen 2 beeldschermen willen hebben. En telkens kopen we schermen bij om hier aan te voldoen. Hier gaat een beleid voor komen.

Omdat we nu veel met Teams werken hebben we een scherm met webcam aangeschaft. Deze bevalt goed. Het is een HP EliteDisplay E243m. Deze is ten opzichte iets groter dan een E233 en het staat optisch iets minder mooi.

Nu hebben we de discussie over welke kant we op willen gaan. Bij een vriend zag ik op zijn werk dat ze daar naar ultrawide schermen gaan. Een hele mooie oplossing. Mensen moet leren om met Windows toets+pijltje hun scherm in te delen.
Een collega van me heeft een 27 inch breedbeeldscherm in 1080P en vind dit ook heel goed werken. Mijn inziens vind ik 1080P wat groot op een 27 inch scherm en zijn pagina's en applicaties toch anders dan op een ultrawide scherm. Voor thuis prima, maar in een kantooromgeving zou ik toch eens willen gaan testen met ultrawide schermen.
Wanneer we op enkele plekken een ultrawide scherm plaatsen hebben we gelijk weer voorraad doordat we 2 E233 schermen overhebben (we gaan namelijk niet weer 70% van de schermen vervangen).

Hoe is jullie ervaring op het werk met ultrawide schermen? We doen niet aan grafische vormgeving, videomontage, gaming maar puur zakelijk gebruik. Is dit iets waar we in de zorg misschien op vooruit gaan lopen of kunnen we beter bij 2 losse beeldschermen blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Ik ben voor mijn thuiswerkplek van 2x 1920x1080 naar 1x ultrawide 3440x1440 gegaan. Het was even wennen en omschakelen, maar voor mijn werkzaamheden (als data scientist) prima. Dat is natuurlijk ook van 4.1 miljoen pixels naar 4.9 miljoen pixels.

Applicaties draai ik niet meer '2 keer fullscreen' maar windowed, en schakel ik tussen al naargelang nodig. Wil ik ergens puur gefocused op werken, dan maak ik die wel fullscreen. Met 2 schermen merkte ik dat ik 80% van mijn focus toch altijd op 1 scherm had, nu kan ik dat wat beter richten.

Ik wil dan ook niet meer terug naar 2x monitor indien mogelijk. Dit ook omdat de beeldverhouding van 16:9 vaak wat loze ruimte had in applicaties. Als ik nu twee applicaties naast elkaar heb, zijn ze 1720x1440 ofwel eerder 6:5 met meer verticale ruimte, zonder veel in te boeten in de breedte.

En als je Excel open hebt, heb je echt zeeeen van ruimte. Van kolom A tot BA, en rij 1 tot en met 56.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:40

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Vaak hebben beeldscherm fabrikanten tools om je scherm op te delen (tenminste LG). Er bestaan ook oplossingen zoals Display Fusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Bonsaiboom ik zie hier ook veel dat men met 2 schermen toch het grootste gedeelte van de tijd op 1 scherm kijkt. Een planner zit in de planning en kijkt af en toe even naar de mail op het andere scherm.

@Sp3ci3s8472 die tools ben ik mee bekend, deze zou dan moeten worden uitgerold op de werkplekken. zo 'dwing' je 2 vensters naast elkaar op 1 scherm af. Maar ik denk dat we moeten gaan inzetten op instructie naar de medewerker hoe je je scherm met toetsencombinaties instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 22:58

Dhrax

Prog Lord

Als je puur kijkt naar productiviteit dan zijn 2 schermen of wel 1 groot scherm een absolute must. Mensen die de hele dag lopen te klooien op een laptop schermpje achter de keukentafel, neem ik niet meer serieus.

Dit is zeker geen trend want ik werk al zeker 8 jaar met 2 schermen op kantoor. Thuis werk ik op een 3440*1440 34 inch curved scherm de laatste jaren, daarvoor altijd 2x 24 inch gehad.

Uiteraard zou iedereen op de werkvloer graag overgaan naar een nieuw ultrawide scherm. De vraag is meer, is het nodig? Goede (2x) 27 inch 1080P schermen voldoen voor de meeste taken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:39

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Kostentechnisch ben je natuurlijk wel veel goedkoper uit met 2 x FHD op 24" dan een fatsoenlijk 34" scherm.
Wij zitten hier in hetzelfde schuitje. Mijn wederhelft mag van haar werkgever onbelast met een budget van 900 eu middelen aanschaffen voor thuis te werken.

Een 34" staat op de nominatie via de thuiswerkwinkel van Coolblue. Dan blijft HP en Samsung over, onder de 500 eu is er niets te krijgen.

Dan ben je nog beter af met 2 QHD 24"' IPS schermen. Maargoed dan heb je weer een meter aan beeldscherm op je bureau staan. 34" is gewoon lekker clean en 1 scherm.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@loewie1984 ik heb ook gekeken naar het formaat. 2x 23 inch en 1x 34 inch. Hier zie je op de afdeling dat mensen de schermen naar elkaar toe zetten (dus onbewust curved maken). 2x 23 cm is 104 centimeter op je bureau. Vaak hebben collegas dan een site open staan waarvan een heel deel loze achtergrond is, bijv nu.nl (met een adblocker heb je 2 grote witte balken op het scherm). Dat is ook weer zonde van de ruimte.

Ik kwam een Philips (pricewatch: Philips 342B1C/00 Zwart) tegen voor €349,- uit de reviews zag ik dat hij in september onder de 300 zat. Dus ook de prijs is gestegen (vermoedelijk ivm Corona).
Bij ons komen ze wel met de wens van een ingebouwde webcam, maar dan ga je direct alweer richting de 600 euro.
De combinatie van veel schermoppervlakte en wat compacter dan 2 losse schermen spreken me aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Binnetie op 05-01-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:02
Op mijn kantoor hebben de werkplekken 2 full-hd schermen, maar ik vind dat echt niet fijn werken. Als ik thuis werk, sluit ik mijn laptop aan op mijn 1440P monitor, dat werkt voor mij een stuk fijner en overzichtelijker.
Pagina: 1