Geluidsisolatie in stijgkoker in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-01 12:26

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Situatie
In onze nieuwbouwwoning hebben wij een technische ruimte in kelder waar de Warmtepomp en Ventilate geïnstalleerd zijn.

Vanuit de kelder loopt er één brede (6m) stijgkoker tot aan de 2e verdieping.

Door deze stijgkoker loopt elektra, ventilatiebuizen van de WTW, waterleidingen, leidingen voor vloerverwarming, etc.

In de technische ruimte staan ook nog de wasmachine, wasdroger, extra kastruimte, etc. We gebruiken deze ruimte dus ook veel.

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2021-01/kelder_5.jpg

Geluid
Deze stijgkoker komt ook direct langs de slaapkamer van ons zoontje (4 maanden). Als je in de technische ruimte de deur hard dicht doet hoor je dit goed op zijn kamer. Niet wenselijk.

Nu wil ik deze koker vanuit onderen vullen met isolatie materiaal om het geluid vanuit de kelder te dempen.

Een paar foto's van de koker:

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2021-01/kelder_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2021-01/kelder_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2021-01/kelder_3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2021-01/kelder_4.jpg

Nu vraag ik mij af of ik zo maar isolatie materiaal in deze koker kan duwen. Ik vermoed van wel, maar ik wil het voor de zekerheid toch nog even navragen.

Aandachtspunten:

- Brandvertragend danwel brandwerend
- Goed te verwijderen mochten we een keer in die koker moeten werken
- Moet geen stof afgeven

Welk materiaal zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken?

Alle reacties

Verwijderd

een paar stukken schuim, inderdaad niet brandbare versie, is eerste wat mij opkomt (vergelijkbaar met dat spul waar goedkope matrassen van gemaakt zijn)

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:14
Partywall?
Enkel lijkt me dat niet simpel omdat dit soepel materiaal is.

[ Voor 75% gewijzigd door blubbers op 05-01-2021 11:25 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:13:
een paar stukken schuim, inderdaad niet brandbare versie, is eerste wat mij opkomt (vergelijkbaar met dat spul waar goedkope matrassen van gemaakt zijn)
Weet jij zo toevallig welk materiaal daar voor geschikt zou zijn?

Ik kom dan zelf bij steenwol uit: https://www.isolatiemater...nwol/steenwol-spouwplaat/
blubbers schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:24:
Partywall?
Enkel lijkt me dat niet simpel omdat dit soepel materiaal is.
Ken ik zo niet, ga ik eens naar kijken

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Snow_King schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:10:
Als je in de technische ruimte de deur hard dicht doet hoor je dit goed op zijn kamer.
Antwoord 1: waarom zou je de open ruimtes tussen de leidingen e.d. niet afpurren? Of een ombouw (laten) maken die strak om het buizenwerk heen past?

Antwoord 2 is een vraag: Waarom het probleem niet aanpakken?
Afbeeldingslocatie: https://www.deurbeslag.nl/media/sfeerimpressies/watermerk/Sfeerimpressie-Deuropvanger-Dictator-set-2.JPG

Goedkoop is anders, maar het werkt wel.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Verwijderd

Snow_King schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:38:
[...]

Weet jij zo toevallig welk materiaal daar voor geschikt zou zijn?

Ik kom dan zelf bij steenwol uit: https://www.isolatiemater...nwol/steenwol-spouwplaat/
https://www.noppenschuim.nl/16-noppenschuim-5-cm-

noppenschuim zou misschien ook kunnen, makkelijk op maat te knippen. Volpurren kan ook, alleen dan moet je dat weer wegsnijden als je er bij wil. Of idd de genoemde koof, net hoe luxe de oplossing moet/mag zijn.

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-01 14:00
Het makkelijkste is denk ik een steenwolplaat kopen en op maat snijden zodat je het in de grote gaten kunt klemmen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 15:04
Goudvis schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:44:
Antwoord 1: waarom zou je de open ruimtes tussen de leidingen e.d. niet afpurren? Of een ombouw (laten) maken die strak om het buizenwerk heen past?

[Afbeelding]

Antwoord op antwoord 1: omdat je je toekomstige zelf wel heel erg moet haten als je je prachtig ingerichte technische ruimte zo een bende maakt en alles onbereikbaar maakt voor onderhoud of reparatie.

Ik zou het helemaal niet isoleren en idd de bron (optie 2) aanpakken.

Steenwol en glaswol branden beide totaal niet maar vervelend om aan je handen te hebben als je er ooit bij moet. Ik vraag me ook sterk af of het echt veel gaat helpen.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Offtopic: plaats de wtw ook opnieuw, bv lager. De flexibele dempers zitten niet echt lekker gemonteerd.

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-01 14:00
Wilke schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Steenwol en glaswol branden beide totaal niet maar vervelend om aan je handen te hebben als je er ooit bij moet. Ik vraag me ook sterk af of het echt veel gaat helpen.
Métisse isolatie zou misschien ook kunnen, dat is niet brandbaar en van katoen gemaakt. Ik heb tussenwanden geïsoleerd met steenwol en dat is qua geluid echt dag en nacht verschil.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:01

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Steenwol en dan met een nauwsluitende plaat ervoor. Daarmee geen stof, maar wel dicht en het is er ook nog eens een keertje uit te halen...

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
[...]

Een ombouw zou zeker kunnen, maar ik zal denk ik de koker ook moeten vullen om de geluidsgolven daar tegen te houden. Nietwaar?
[...]

Die zin had anders gemoeten van mij. De wasmachine hoor je bijvoorbeeld ook draaien, ook als je de deur daar van dicht doet (maakt wat geluid).

Of als je bezig bent in die ruimte en pakt iets uit een kast. Dat geluid draagt door die koker naar boven toe.
TwiSteD1 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:28:
Het makkelijkste is denk ik een steenwolplaat kopen en op maat snijden zodat je het in de grote gaten kunt klemmen.
Daar neig ik nu ook naar. En daarna eventueel afwerken met een houten plaat zodat het steenwol niet zichtbaar is.
plaspvd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:38:
Offtopic: plaats de wtw ook opnieuw, bv lager. De flexibele dempers zitten niet echt lekker gemonteerd.
Heb ik zelf niet gedaan, is door aannemer+installateur gedaan. Betwijfel of ze dat gaan doen...

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-01 19:05
Ik heb zelf ook een koker van 60x60 die langs de slaapkamer van mijn dochter loopt en deze heb ik dichtgemaakt met overschotten glaswol van het dak.
Het voordeel van glaswol t.o.v. steenwolplaat is dat dit wat flexibeler is (toch bij de steenwol die ik had liggen) en volgens mij beter rond de leidingen aan te brengen is.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik ga denk ik aan de slag met steenwol. Als ik het wat verder de koker in duw zie je het amper als je in de technische ruimte bent. Als het echt lelijk is kan ik het altijd nog af werken met hout. Je komt er echter lastig bij vanwege de vele leidingen die er lopen.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
schuimrubber sg120 voordellen prikt niet. slijt niet en werkt beter. :+
afwerken met een gipsplaatje en de schroeven lekker in het zicht laten zitten.
desnoods gebruik je bolkop schroeven. fermacel plaat dempt geluid weer beter.

[ Voor 66% gewijzigd door miciel op 06-01-2021 00:13 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Snow_King schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:04:
Ik ga denk ik aan de slag met steenwol. Als ik het wat verder de koker in duw zie je het amper als je in de technische ruimte bent. Als het echt lelijk is kan ik het altijd nog af werken met hout. Je komt er echter lastig bij vanwege de vele leidingen die er lopen.
Alleen vanwege die f*kkng jeukvezels van die wol zou ik het helemaal dichttimmeren en afkitten

Als je geen wegwerpkleding gebruikt 10x afzuigen en daarna 2x in de wasmachine met extra spoelen.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2021 00:24 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wilke schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Antwoord op antwoord 1: omdat je je toekomstige zelf wel heel erg moet haten als je je prachtig ingerichte technische ruimte zo een bende maakt en alles onbereikbaar maakt voor onderhoud of reparatie.

Ik zou het helemaal niet isoleren en idd de bron (optie 2) aanpakken.

Gewoon flink steelwol in jassen (of glaswol, dempt minder maar is eenvoudiger rond de handel te duwen), anders hoor je alsnog ander herrie van die ruimte (centrifugerende wasmachine). één keer wat gedoe, inprincipe hoef je er niet meer bij maar kan het wel, zeker als je de matten niet helemaal op knipt.

PPM op/aan en gaan

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 06-01-2021 00:30 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Pagina: 1