Zoek camera + lens + tripod voor portrait video

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gavinvideo
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-01-2021
Hallo Tweakers,

Ik ben een compleet leek op vlak van camera’s maar ik ga binnenkort een nieuw business starten waarin ik les geef voor de camera. Tot nu toe heb ik mezelf op mijn iPhone opgenomen tegen een green screen en die videos geprobeerd up te loaden naar mijn laptop. Alles gaat hiermee fout: het contrast van mijn lichaam tegen de achtergrond ziet er heel slecht uit als die te licht is. Ik heb dan een foto van een donkere achtergrond gevonden maar in iMovies schuift die achtergrond langzaam maar zeker naar beneden alsof ik beweeg en bovendien duurt de clip van de achtergrond (het is eigenlijk maar een foto) maar 2,5 minuut en dan springt het plotseling terug naar het “begin”. Ik heb ook enorm problemen om de videos van mijn iPhone naar mijn laptop te downloaden. Ik veronderstel dat dit te maken heeft met compatibiliteit tussen de systemen.
Ik ben dus op zoek naar een oplossing waarmee ik verder kan en eindelijk mijn videos kan filmen en mijn business lanceren.
De details van wat ik moet hebben/zal doen:
- Ik denk dat ik gewoon mijn borstkas en hoofd zal filmen terwijl ik praat en dit op een afstand van ongeveer 50cms à 1,20 meter
- Er moet op termijn de mogelijkheid zijn om te filmen op een afstand van 2-3 meters. Ik veronderstel dat dit gewoon betekent dat ik een andere lens moet hebben?
- Ik zal een witte doek als achtergrond gebruiken en later misschien gewoon mijn tuin als achtergrond. Er moet ook de mogelijk zijn op termijn om mezelf te filmen naast een flipchart.
- Ik heb al veel lichten maar heb het volgende nodig: een camera, een lens (of twee?), een tripod
- De camera moet videos kunnen opnemen van meer dan 1 uur
- De camera moet een externe microfoon kunnen aansluiten
- De download van de videos naar mijn laptop moet vlot verlopen. Moet er hiervoor een hdmi aansluiting zijn? Of iets anders?
- Hoeveel geheugen heb ik nodig? Moet er plaats zijn voor extra SD kaarten?
- De tripod moet hoog genoeg zijn om de camera op een hoogt van ongeveer 190cms te hebben
- Mijn budget is max €2000 for camera, tripod en lens(en).
- Volgens verschillende sites moet ik IBIS hebben. Klopt dit?

Ik heb al op veel sites gekeken en dit is wat ik gevonden heb:

Cameras: Canon EOS 850 of Canon EOS 90D of Fujifilm X-T3 of Sony A7 III (ik begrijp, behalve de prijs, het verschil niet tussen de A7 en de A7S)

Lens: een 18-50mm of een 50mm F1.8 zeggen veel sites. Maar klopt dit en welke merk moet ik hebben?

Tripod: Velbon Sherpa200R

Een Hoya 58mm ND8 lens. Moet ik dit hebben?

Jullie inzicht en advies is welkom. PS: ik heb nog nooit een camera gehad dus pure plain dutch aub!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:17
Alle camera's die je genoemd heb kunnen video's opnemen van max 30 minuten. Je kan natuurlijk wel 2 video's van 30 minuten opnemen als je dat wil.

Ik denk dat je met een 50mm lens op alle camera's behalve de Sony op 50cm te dichtbij zit, maar met een 18-50+ lens kan je zelf zoomen zodat je jezelf perfect in beeld heb. Met een 50mm lens zal je daarvoor je camera moeten verplaatsen.

De video's van je camera zet je normaal gesproken op je laptop met een USB-kabel of een SD-kaartlezer. Alle camera's hebben een SD-kaart nodig om de video's op op te slaan.

de Hoya 58mm ND8 is een filter, deze heb je niet nodig. Normaal gesproken gebruik je een ND-filter als je bijvoorbeeld op een zonnige dag buiten video's/foto's wil maken. Een soort zonnebril voor je camera.

Als je je camera gebruikt op een statief voegt IBIS niet zoveel toe. Hij staat toch stil dus hoeft niet gestabiliseerd te worden, al vangt het misschien wel kleine trillingen op als er iemand door het huis loopt of er een vrachtwagen langs rijdt ofzoiets. Al weten andere mensen hier misschien meer over, mijn camera heeft geen IBIS in ieder geval.

Voor video's van langer dan 30 minuten kan je beter kijken naar een videocamera ipv een fotocamera die ook kan filmen. Ik weet zelf alleen niets van videocamera's want ik maak voornamelijk foto's en als ik film zijn het korte stukjes geen uur aaneengesloten.

Misschien kan je gewoon een (goede) webcam kopen en die direct aansluiten op je laptop en daarmee filmen. Ik weet niet of de kwaliteit daarvan voldoende is voor je.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Sony A6000 met een standaard lens (18-55 of iets anders wat je leuk vind) met een dummy accu / ac adapter, met een hdmi kabel naar een hdmi capture card. Kan je onbeperkt filmen in 1080p at 60fps en je video gaat rechtstreeks naar de pc waar je het kan opslaan.
-Hdmi capture card op amazon kost 12 euro en werkt prima
- elk statief van een 50 euro zal waarschijnlijk voldoen...zoek een fijne uit :)
- microfoon zou je kunnen kijken naar een deity d3 microfoon...is goed te stellen qua gain en met 1 persoon voor je camera is 1 richtmicrofoon een fijne werkbare oplossing (of een lavalier microfoon aan je lichaam, maar is niet altijd even praktisch)
- 1 statief voor je microfoon met boom-arm om microfoon dichtbij je te kunnen plaatsen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Je kunt jezelf prima zonder nd filter (180 graden regel) opnemen binnen, mits je niet veel beweegt of er niet teveel beweging is in de frame. Kijk naar 30fps en 60fps 1080p of 4k, dan kun je switchen naar 1/60s of naar 1/120s en verhoog je evt. het diafragma, of gewoon de sluitertijd naar bv 1/250s.

[ Voor 7% gewijzigd door Jackie Moon op 05-01-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gavinvideo
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

@Nomad: ik zie dat de Sony A6000 al vrij oud is. Is dat een probleem op vlak van compatibiliteit? En heb ik geen 4K nodig?
Ik hoor nu verschillende mensen praten over de Canon EOS M50. Hoe is die te vergelijken met de Sony A6000?
Ivm de lens: moet ik een lens nemen van hetzelfde merk als de camera? Kan ik met een 18-55 van 50 cms to 3 meter filmen?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
A6000 was de ondergrens. Een nieuwere uit die serie levert zeker meerwaarde op :).
Een canon M50 is ook een optie, al ben ik minder enthousiast over het M platform gezien daar heel weinig op/voor ontwikkelt wordt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gavinvideo
Nomad schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:27:
A6000 was de ondergrens. Een nieuwere uit die serie levert zeker meerwaarde op :).
Een canon M50 is ook een optie, al ben ik minder enthousiast over het M platform gezien daar heel weinig op/voor ontwikkelt wordt.
OK thanks!
Pagina: 1