Ik heb momenteel een server draaien met daarop truenas. Truenas draait een aantal plugins waarvan de belangrijkste Nextcloud. Nextcloud is toegankelijk vanaf het internet en vormt daarmee een beveiligingsrisico. In die toekomst wil ik mogelijk nog meer web applicaties hosten op de server. Daarom zou ik graag nextcloud graag in een apart netwerk willen zetten, echter mijn KPN experiabox biedt daarvoor te beperkte ondersteuning.
Aan de andere kant heb ik mijn oude mediacenter (XboxPC), met een 4 port server NIC nog in de kast liggen. Deze heb ik een tijd geleden proberen te verkopen maar animo was laag.
V&A aangeboden: Casemod -- Xbox PC -- Mini ITX build ideaal als HTPC / media ...
Dit is een zeer zuinig maar krachtig athlon 5350 systeempje en daarmee ideaal voor Pfsense. Het lijkt erop dat Pfsense alles kan wat ik wil en nog een shitload meer. Ik heb dit als test en geïnstalleerd en ben eigenlijk een beetje overweldigd door de hoeveelheid instellingen in Pfsense.
Daarnaast heb ik eigenlijk niet veel verstand van netwerken. Gelukkig is er internet en met een aantal handige tutorials zal ik dit zeker wel aan de praat krijgen maar vraag me af of het verstandig is. Daarbij stel ik de volgende vragen:
Aan de andere kant heb ik mijn oude mediacenter (XboxPC), met een 4 port server NIC nog in de kast liggen. Deze heb ik een tijd geleden proberen te verkopen maar animo was laag.
V&A aangeboden: Casemod -- Xbox PC -- Mini ITX build ideaal als HTPC / media ...
Dit is een zeer zuinig maar krachtig athlon 5350 systeempje en daarmee ideaal voor Pfsense. Het lijkt erop dat Pfsense alles kan wat ik wil en nog een shitload meer. Ik heb dit als test en geïnstalleerd en ben eigenlijk een beetje overweldigd door de hoeveelheid instellingen in Pfsense.
Daarnaast heb ik eigenlijk niet veel verstand van netwerken. Gelukkig is er internet en met een aantal handige tutorials zal ik dit zeker wel aan de praat krijgen maar vraag me af of het verstandig is. Daarbij stel ik de volgende vragen:
- Als ik met weinig verstand van zaken Pfsense opzet is het dan wel daadwerkelijk veiliger dan mijn oude experiabox of een andere router?
- Heb ik daarbij nog plugins als snort nodig om het veilig genoeg te krijgen?
- Als het eenmaal is opgezet blijft het dan ook altijd werken, ook bij de volgende update? En lukt het me met beperkte kennis iets te fixen als het kapot is?