Muziek streamen zonder WiFi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Beste Tweakers,

Ik heb op Google gezocht, dit forum doorgekeken en het FAQ verhaal tot me genomen. Ik heb mijn antwoord nog niet kunnen vinden, dus bij deze even de vraag alhier.

Wat ik graag wil kunnen: muziek streamen ZONDER dat ik een actief WiFi netwerk in mijn huis heb.

Er zijn redenen voor dat ik geen WiFi wil, en die zijn niet (allemaal) tin foil hat ( ;) ), maar dat terzijde.

Wat heb ik al in huis? Twee Ikea Sonos boekenplank speakers. Inderdaad, vooralsnog gewoon over WiFi.

Nu heb ik me laten vertellen dat ik die Sonos speakers op mijn bekabelde netwerk kan zetten... maar dan heb ik nog twee dingen waar ik me zorgen over maak:

Allereerst, zorgen Sonos speakers niet voor een eigen netwerk? Heb ik dan niet stiekem alsnog WiFi?

En ten tweede, hoe ga ik ze aansturen zonder WiFi? Want over 4G gaat het niet gebeuren met de app op mijn telefoon, denk ik.

Dus misschien heb ik gewoon iets heel anders nodig. En vandaar dit topic: heeft iemand een goed idee?
  • Zijn er bedrade steamers die goed zijn? Maar hoe ga ik die dan aansturen?
  • Het zou natuurlijk via de TV kunnen, met een soundbar eronder... maar dan moet de TV altijd aan. Vind ik niet de beste optie.
  • Het zou natuurlijk via de PC of een laptop kunnen... maar dan moet ook die dus de hele tijd aan staan, én als je er iets anders op doet, kun je geen muziek luisteren. Qua gebruiksgemak ook geen topper, wat mij betreft, maar als ik het zo bekijk is dit misschien de meest reële optie.
  • Ik sta er absoluut voor open om conventionele speakers en een versterker op te snorren, maar dan moet ik nog Spotify (of wat anders) er overheen zien te krijgen.
  • Soundbar met Bluetooth vanaf je telefoon... maar dan stream ik op 4G en ik wil juist aan de kabel (loopt ook zo in de papieren anders - ik zou natuurlijk voor unlimited internet kunnen gaan. Maar, als ik eerlijk ben, wil ik ook geen BT. Ik wil gewoon kabels. :)
De ideale situatie zou dus gewoon een soort streamer met scherm zijn ofzo. Tja, zit je toch bij de TV, of niet? Alleen rot om zo'n scherm aan te hebben de hele tijd. |:(

Het hoeft allemaal trouwens geen mega-kwaliteit te zijn. Ik ben best content met mijn Sonos speakers qua geluid (mag het beter? Tuurlijk... subje zou leuk zijn - of een sub met soundbar).

Ik hoop dat één van jullie iets weet. Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:52

Snow_King

Konijn is stoer!

Je kan de Sonos speakers hun WiFi uit zetten. Je moet ze wel configureren en dan maken ze hun SonosNet. Maar vervolgens communiceren ze over UTP.

Je kan hier een API-call voor doen.

Vervolgens kan je op Windows of Mac de Sonos Desktop app gebruiken om de speakers te besturen. Dit vanaf een vaste PC.

Zie ook:
- https://support.sonos.com/s/article/3684?language=en_US
- https://bsteiner.info/articles/disabling-sonos-wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een andere optie is een 'domme' speakerset of HiFi-installatie aansluiten op bijv. een Raspberry Pi met Airsonic in Jukebox-modus voor eigen muziek, of Raspicast (tutorial) voor andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Oon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:28:
Een andere optie is een 'domme' speakerset of HiFi-installatie aansluiten op bijv. een Raspberry Pi met Airsonic in Jukebox-modus voor eigen muziek, of Raspicast (tutorial) voor andere dingen.
Dat laatste zat ik dus te denken (hoewel, heb je die kastjes ook in NL dan?), maar je moet dan toch nog steeds over wifi via je telefoon de boel aansturen?
Snow_King schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:23:
Je kan de Sonos speakers hun WiFi uit zetten. Je moet ze wel configureren en dan maken ze hun SonosNet. Maar vervolgens communiceren ze over UTP.

Je kan hier een API-call voor doen.

Vervolgens kan je op Windows of Mac de Sonos Desktop app gebruiken om de speakers te besturen. Dit vanaf een vaste PC.

Zie ook:
- https://support.sonos.com/s/article/3684?language=en_US
- https://bsteiner.info/articles/disabling-sonos-wifi
OK dus Sonos heeft dan alleen SonosNet voor het configureren, maar verder niet? En dan aansturen via de PC? Dat zou al heel wat zijn. Ik heb ook dit soort artikelen zitten zoeken, maar kwam er dan niet uit of het SonosNet ook uit BLIJFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerrrt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 13:25
In theorie kun je een VPN server opzetten in je eigen netwerk en met je telefoon constant via die VPN verbinding het internet op gaan, dan kun je ook de SONOS aansturen via de app zonder WiFi

Eury#2434

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Arachas schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:16:
[...]

Dat laatste zat ik dus te denken (hoewel, heb je die kastjes ook in NL dan?), maar je moet dan toch nog steeds over wifi via je telefoon de boel aansturen?
Een Raspberry Pi kun je gewoon kopen, die zijn er zowel met als zonder wifi. Ik weet zo uit m'n hoofd niet of er een cast client is die over een bedraad netwerk werkt, maar je zou wel een volledige desktop (Raspbian) op je Pi kunnen zetten en daarin een Spotify-client kunnen openen. Je kan Raspbian zo instellen dat hij automatisch opstart, inlogt en Spotify opent in je browser als je 'm insteekt, en evt. een VNC-server installeren om 'm van afstand te besturen. Spotify kun je dan met een Spotify-client op je telefoon of een andere PC/laptop besturen.

Voor Subsonic/Airsonic geldt dat je de Jukebox-modus aanzet en dan via een browser in hetzelfde netwerk deze kan besturen door naar het IP-adres van je Pi te gaan.

Dat alles kan gewoon zonder WiFi. Zoals ik zei weet ik niet hoe het met casten zit, maar in principe is daar ook geen WiFi voor nodig. Zelfs een Chromecast can bedraad worden aangesloten mbv een adapter, maar daar zit je dan weer met een eigen netwerk dat je niet kan uitschakelen.

Een andere optie is bijv. een Mi Box of vergelijkbaar; dan heb je een volwaardige Android TV-box die weinig stroom gebruikt en ook als Chromecast aangeroepen kan worden. Deze kunnen ook bedraad aangesloten worden en zenden geen eigen WiFi-signaal uit. Misschien is dat nog wel de beste optie, dan ben je voor 50-60 euro klaar. Linkje: https://www.xiaomiproducts.nl/xiaomi-mi-tv-box-s.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:12
Wat voor apparatuur heb je nu allemaal en hoe wil je het bedienen? Hier heb ik bijv een Chromecast draaien die ik met UTP verbinding heb aangesloten, alle apparaten in mijn netwerk (m'n telefoon via wifi maar ook m'n pc via kabel) kunnen dingen naar de Chromecast sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
FoxLenny schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:21:
Wat voor apparatuur heb je nu allemaal en hoe wil je het bedienen? Hier heb ik bijv een Chromecast draaien die ik met UTP verbinding heb aangesloten, alle apparaten in mijn netwerk (m'n telefoon via wifi maar ook m'n pc via kabel) kunnen dingen naar de Chromecast sturen.
Ik heb momenteel een NIET Smart-TV. Oude soundbar. 2x Sonos Ikea speakers. Bose boxjes bij mijn vaste PC. En nog een Surface Pro laptop.

Punt is Chromecast is toch weer wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
Arachas schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb momenteel een NIET Smart-TV. Oude soundbar. 2x Sonos Ikea speakers. Bose boxjes bij mijn vaste PC. En nog een Surface Pro laptop.

Punt is Chromecast is toch weer wifi?
Voor je Chromecast kun je dongles krijgen om ze een ethernetaansluiting te geven. Ik heb 2 Chromecasts (en zo'n Ikea Symfonisk trouwens ook) allemaal op UTP. Wifi is voor mobiele apparaten. :)
(Volgens mij heb ik twee van deze)

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 05-01-2021 13:43 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:52

Snow_King

Konijn is stoer!

Arachas schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:16:
[...]

[...]

OK dus Sonos heeft dan alleen SonosNet voor het configureren, maar verder niet? En dan aansturen via de PC? Dat zou al heel wat zijn. Ik heb ook dit soort artikelen zitten zoeken, maar kwam er dan niet uit of het SonosNet ook uit BLIJFT.
Zo ver ik weet blijft SonosNet dan ook écht uit. Maar 100% garantie kan ik je ook niet geven.

Vanaf een Windows of Mac kan je in ieder geval Sonos bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Cyphax schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Voor je Chromecast kun je dongles krijgen om ze een ethernetaansluiting te geven. Ik heb 2 Chromecasts (en zo'n Ikea Symfonisk trouwens ook) allemaal op UTP. Wifi is voor mobiele apparaten. :)
(Volgens mij heb ik twee van deze)
Want een Chromecast heeft... USB-C? Maar daar krijgt hij toch stroom van? En moet je je Chromecast dan niet ook weer met je telefoon bedienen?

[ Voor 10% gewijzigd door Arachas op 05-01-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Arachas schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Want een Chromecast heeft... USB-C? Maar daar krijgt hij toch stroom van? En moet je je Chromecast dan niet ook weer met je telefoon bedienen?
Micro-usb, bij mij :P
Die dongle heeft ook een usb-snoer en die voorziet de chromecast weer van 5v. Verder maakt het niet zo gek veel uit of ie op wifi zit of ethernet; da's gewoon hetzelfde netwerk zolang jouw wifi AP's gewoon AP's zijn en is de bediening van je Chromecast gewoon hetzelfde. Via telefoon, tablet, etc.

Hetzelfde geldt voor zo'n speaker: die wordt ook gewoon gezien omdat ie gewoon in hetzelfde netwerk zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 05-01-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Cyphax schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:55:
[...]

Micro-usb, bij mij :P
Die dongle heeft ook een usb-snoer en die voorziet de chromecast weer van 5v. Verder maakt het niet zo gek veel uit of ie op wifi zit of ethernet; da's gewoon hetzelfde netwerk zolang jouw wifi AP's gewoon AP's zijn en is de bediening van je Chromecast gewoon hetzelfde. Via telefoon, tablet, etc.

Hetzelfde geldt voor zo'n speaker: die wordt ook gewoon gezien omdat ie gewoon in hetzelfde netwerk zit.
Maar dat USB snoer bezet dan toch al de USB slot? Hoe krijg je daar dan nog ethernet dongel naast?

Verder snap ik even niet hoe ik met mijn telefoon de Chromecast kan aansturen als ik geen wifi heb. Wat mis ik? xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Arachas schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Maar dat USB snoer bezet dan toch al de USB slot? Hoe krijg je daar dan nog ethernet dongel naast?
Die krijg je er niet naast, die dongel neemt de functie van het USB-snoer erbij over, naast de ethernet. Maak je geen zorgen, het komt precies goed uit ;)
Verder snap ik even niet hoe ik met mijn telefoon de Chromecast kan aansturen als ik geen wifi heb. Wat mis ik? xD
Ik zie nou eigenlijk dat het probleem is dat je helemaal geen wifi-netwerk hebt en wilt, ik zat in m'n hoofd met hetzelfde als ik zelf doe: wifi zo weinig mogelijk gebruiken.

Je hebt wel een gemeenschappelijk netwerk nodig, dus dat zou betekenen dat je ze moet bedienen met een apparaat dat ook in het netwerk zit. In mijn geval "gewoon" mijn telefoon op het wifi-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:46

Barrycade

Through the...

Arachas schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Chromecast kan je ook via je PC/laptop bedienen, dus telefoon is niet nodig. Dus Spotify of wat je dan wil streamen aanzetten via je PC en dan casten naar je met dongel met UTP uitgeruste Chromecast.
En dat kan via de Chrome browser en via de Spotify App. En waarschijnlijk op vele andere manieren, maar ik gebruik gewoon Wifi dus ik hoef gelukkig niet mijn pc op te starten om een muziekje via wifi op mijn Onkyo reciever aan te zetten (die ook via UTP zou kunnen). ;) , maar het kán wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Barrycade schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Chromecast kan je ook via je PC/laptop bedienen, dus telefoon is niet nodig. Dus Spotify of wat je dan wil streamen aanzetten via je PC en dan casten naar je met dongel met UTP uitgeruste Chromecast.
En dat kan via de Chrome browser en via de Spotify App. En waarschijnlijk op vele andere manieren, maar ik gebruik gewoon Wifi dus ik hoef gelukkig niet mijn pc op te starten om een muziekje via wifi op mijn Onkyo reciever aan te zetten (die ook via UTP zou kunnen). ;) , maar het kán wel
Maar dan kan ik dus net zo goed de PC/Laptop als media stream gaan gebruiken, lijkt me, toch? Als ik daar vanaf de Sonos aanstuur ben ik er ook. Of toch een gewone hifi set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:02
Deze pricewatch: Logitech Squeezebox Touch
Of een duet. Worden niet meer nieuw verkocht maar zijn op marktplaats wel te vinden. En dan aansluiten op actieve speakers of een oude versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Arachas schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Maar dan kan ik dus net zo goed de PC/Laptop als media stream gaan gebruiken, lijkt me, toch? Als ik daar vanaf de Sonos aanstuur ben ik er ook. Of toch een gewone hifi set?
Wat zou je liever willen? Je telefoon gebruiken? Dan introduceer je toch de behoefte aan een wifi-netwerk, hoewel je je telefoon op zich ook bekabeld aan kan sluiten via een netwerkdongle. Mijn suggestie zou dan ook zijn om toch een wifi-netwerkje aan te leggen, dat biedt je een hoop gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
Als je per se geen wifi wilt, maar overal een kabel in, dan kan je een Chromecast aansluiten met een kabel, wifi uit. En dan een usb->ethernet dongel in je telefoon en je kunt hem bedienen.

Ik snap alleen niet waarom je een streamer wilt, als je niks draadloos wilt doen, dan kan je net zo goed een kabel van je PC gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Neem een bedrade Raspberry Pi met het gratis Volumio. Die zijn overal te koop, ook Coolblue verkoopt ze.
Het installeren is zo gemakkelijk als een image op een SD-kaartje zetten.

Je benadert Volumio vanaf de browser met je computer of telefoon. Werkt erg mooi en gemakkelijk met internet radio en toegang tot je muziek op bijvoorbeeld een NAS of externe USB disk. Voor beter geluid kun je een DAC op je Raspberry Pi klikken. Zoals een HiFiBerry DAC. Die kosten maar enkele tientjes en bieden direct HiFi-kwaliteit. Zeer geliefde combinatie ook voor high end audio geschikt.

Volumio biedt ook een kant en klare speler, de Volumio Primo. Die is wel een stuk duurder maar is in principe hetzelfde als een losse Pi.

Een echt goede streamer hoeft niet veel te kosten tegenwoordig.

https://www.volumio.org

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkghwkAhGVnr-H9pB1nXOh1xBao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXzaskob6nQEUz6HYAQO5yC5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door CR2032 op 06-01-2021 11:50 ]

Pagina: 1