Aansluiten LG OLED 65GX6LA, Sonos Soundbase en Denon HiFI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericorchids
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-01-2021
Mijn vraag
...
Ik heb een vraag over het aansluiten van de audio van de pas aangeschafte LG Oled65GX6LA met mijn sonos soundbase enerzijds en mijn oudere denon hifiset die analoog is.
Nu heb ik via een toslinkaansluiting van de tv een toslinkkabel die door een passieve spitter( goedkope valueline) wordt gesplitst. De sonos en de denon hebben dus een eigen kabel. De sonos kan er direct op aangesloten worden maar voor de denon heb ik via Hifi Klubben een aantal jaren geleden een best duur omvormertje gekocht die het digitale omzet naar de analoge voor de denon. Dit omvormertje heeft dus 1 toslink ingang en in mijn geval 2 rca tulpaansluiting die ik zo op de denon kan aansluiten.
Apart werkt het in principe wel maar ik kan ze niet gelijk gebruiken.
Aangezien ik de sonos vooral heb voor het versterken van het geluid van de tv, heb ik de keus nu gemaakt om via een hoofdtelefoonaansluiting van de tv de denon direct aan te sluiten.
Daar komt wel geluid uit maar ik begreep dat de hoofdtelefoonaansluiting gaat vervormen als je wat meer volume vraagt.Dat is met een stereo snel aan de orde.
Mijn vraag is : kan ik deze 2 aparte systemen op 1 toslink aansluiten zodat ik ze beiden kan gebruiken voor bijvoorbeeld meer geluid en ook beter geluid en wat kan de oorzaak zijn dat dit ondanks die splitter niet lukt.
Heb gevraagd bij stereospeciaalzaken en de 1 zegt dat dit wel kan en de ander zegt dat het niet gelijk aan kan.
De sonos gaat direct aan bij aanzetten tv. en als ik daarnaast nog de stereo kan 'bijzetten' dan zou dan voor mij top zijn. De volumeregeling gaat dan ook via de tv afstandsbediening en dat werkt in principe prima.
Kan het zijn dat ik een andere spitter nodig heb, een actieve met voeding die versterkt of zal dit het probleem ook niet oplossen. Of zit er nog verschil in kwaliteit kabel.
Allebei de systemen werken op de toslink dus wel apart maar niet gelijk, met die splitter ertussen natuurlijk.
Weet iemand de oplossing hoor ik het graag.
En is er kennis over de optie die ik nu voor de stereo heb de hoofdtelefoon aansluiting. Is ie geschikt om een stereoset lekker te laten klinken.
Mvg. Eric
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Ik heb n.a.v. dit bericht even gezocht en iets gevonden wat erop lijkt dat je met 1 toslink toch 2 systemen kunt
aansluiten. (leuk om te weten)
Ikzelf heb voldoende aan 1 toslink voor alles, maar het lijkt erop dat dit wel zou moeten/kunnen werken.
Te zien in de afbeelding onderin :)

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericorchids
Dank je Just me.
Inderdaad is dit een mogelijkheid die ik ook evt voor ogen had. Ik heb er nu een goedkope splitter tussen zitten waar ik op internet vaker zie dat er maar 1 tegelijk werkt.
Heb dus geen ervaring met het type waar je de afbeelding van hebt gestuurd. Dus mss zijn er mensen die hier wel ervaring mee hebben en waar je op moet letten bij evt. aanschaf.
Wil in ieder geval niet een goedkope oplossing waar dan toch geluidsverlies optreed. Voor hifi is dit nl. een must om hier geen concessies te doen.
In ieder geval bedankt en ik ga hier eens naar kijken.
Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Anders toch maar eens upgraden naar een hdmi receiver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:30
Inderdaad, misschien is de tijd rijp voor iets nieuws. Een prima Denon stereoversterker met toslink hoeft niet meer dan iets meer dan €300 te kosten.
Zie: pricewatch: Denon PMA-600NE Zwart

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericorchids
Ja ook dat zou kunnen maar kan ik dan het geluid van de tv over 2 bronnen gelijk afspelen of is het of het een of het ander.
De omvormer heb ik eigenlijk al die digitaal naar analoog omzet alleen de splitter die ik nu heb is schijnbaar niet goed genoeg om beiden tegelijk te laten werken.
Snap jullie drang naar vernieuwing ook wel en wie weet, maar nu zou ik met 49 € klaar zijn.
Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
Ik vraag mij heel erg wat precies je doel is met dit topic en je vraag:
Mijn vraag is : kan ik deze 2 aparte systemen op 1 toslink aansluiten zodat ik ze beiden kan gebruiken voor bijvoorbeeld meer geluid en ook beter geluid
Wat is je eindwens? 2 systemen gebruiken die absoluut niet met elkaar matchen en juist heel hard storen met interferentie? Want als je dat wil bereiken, maakt het namelijk niet zo heel veel uit.

Je hebt nu een playbase van Sonos. Sonos staat bekend om zijn true-play functionaliteit die ik echt aanraad om te gebruiken. Daarmee leert het systeem van reflecties in je ruimte en kan het hinderlijke resonanties verminderen. Daarnaast zit je met een conversie slag waardoor je nooit de juiste timing kunt krijgen op je twee verschillende sets.

het is echt beter om 1 van de twee te gebruiken en niet allebei.
De sonos gaat direct aan bij aanzetten tv. en als ik daarnaast nog de stereo kan 'bijzetten' dan zou dan voor mij top zijn.
Geloof mij dat is het niet. Je verstoord namelijk kompleet je geluidsbeeld door met een stereo set door een uitgerekend virtueel 3D beeld heen te blazen. Je krijgt dan artefacts en doublures die je niet wil. Naast timings issues krijg je waarschijnlijk heel irritante doublures in de hoge frequenties (hi-hats die je twee keer hoort bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericorchids
Dank je wel voor je reactie supersnathan,
Je antwoord geeft als dit klopt wat ik zo nu aanneem, wellicht niet het gewenste resultaat.
Door deze reacties ben ik toch blij dat ik het op het forum heb geplaatst, het is niet dat ik kost wat kost de 2 systemen tegelijk wil laten werken als dit wat je antwoord het resultaat is.
Ik dacht gewoon simpel om ze allebei in te zetten met als doel een beter geluidsresultaat.
De sonos heb ik voor mijn verjaardag gehad van mijn kids in de veronderstelling dat mijn oude stereo het veld kon ruimen. Echter de sonos sountbase + de 2 ones zorgen wel voor een hele mooie geluidservaring als ie aan mijn tv gekoppeld is en het werkt ook makkelijk, via de afstandsbediening van de tv / ziggo.
Echter het stereo geluid is toch even een ander verhaal. Ten eerste het volume, de stereo geeft genoeg geluid, de sonos is toch iets milder. En toch ook wel de lage tonen en het echte stereogevoel, ik kan er niets aan doen maar dat is mijn conclusie. Het idee om ze gelijk aan te zetten was er een van dat ik dacht dat het mooier zou klinken. Als jouw antwoord klopt moet ik die kant niet op.
Zal ze denk dan maar solo in gaan zetten.
Ik zal als ik niet een andere receiver oid. koop toch een toslinksplitter nodig hebben om hem van mijn hoofdtelefoonaansluiting van de tv te verwijderen.

Erg bedankt voor je reactie.
Eric
Pagina: 1