Laptop nog terug krijgen/ traceren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanDerVaart
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-02-2021
Hallo Tweakers,

Ik ben vrij nieuw op de platform dus alvast excuses voor de random vragen en keuzes bij forums etc. of topic

Mijn vraag is als je iemand je laptop heeft gevonden/ gestolen. En diegene her-installeert de laptop is de laptop nog traceerbaar? Want ik heb allerlei opties opgezocht van traceren van verloren/ gestolen laptops dat ze alleen via Microsoft of andere IP apps kunnen terug krijgen.

Heeft iemand hier verstand van of je het überhaupt terug kan krijgen.

Alvast bedankt voor jullie steun en hulp :)

Groeten,

V

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:22

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Nee, een format / herinstallatie overschrijft jouw data.

[ Voor 51% gewijzigd door AW_Bos op 04-01-2021 23:57 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Fabrikanten welke zakelijk laptops aan bieden hebben vaak wel een (té duur?) programma waarbij je gestolen of verloren apparatuur in zo'n geval kunt laten traceren op basis van de combinatie van een aantal MAC adresen.

Ik ken weinig particulieren welke van dat soort services gebruik maken en zakelijk is 't tegenwoordig ook niet echt interessant meer doordat er amper gebruik gemaakt wordt van lokale data en als dat wel het geval is dan is 't encrypted (als 't goed is).

Het device ansich: Een verbruiksgoed gelijk een kladblok / balpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 05-01-2021 00:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Enkel Apple biedt op dit moment deze functionaliteit aan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Blokker_1999 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:29:
Enkel Apple biedt op dit moment deze functionaliteit aan.
En Dell, en Lenovo, etc etc....

Voornamelijk op de zakelijke lijn though.

Als je het niet weet over je eigen laptop, dan heb je het zeker weten niet gehad danwel geactiveerd, dus nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
PFSL->PB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:31:
[...]

En Dell, en Lenovo, etc etc....

Voornamelijk op de zakelijke lijn though.

Als je het niet weet over je eigen laptop, dan heb je het zeker weten niet gehad danwel geactiveerd, dus nee.
Niet te vergelijken.

Dell bied de dienst op het eerste zicht al niet meer aan. Het beste dat ik er van terug vind zijn documenten uit 2008. Ga je dan naar de URLs die je tegenkomt stuurt de ene je door naar een externe partij terwijl de andere gewoon redirect naar de Dell website. Het systeem van Dell was ook niet foolproof. Het gebruikte de UEFI storage om van daaruit een agent te installeren in Windows. Als je weet dat deze optie bestaat voor het type laptop dat je gestolen hebt (enkel een zeer beperkt aantal modellen had deze optie) dan kan je dat ook weer tegengaan.

Ook Lenovo heeft in die tijd een samenwerking met dezelfde externe vendor, Absolute, aangekondigd. Maar zowel op de site van Dell als Lenovo vind je er enorm weinig over terug. Op de site van Absolute vind je evenwel nog meer fabrikanten. Ik kan me dan ook niet van de indruk ontdoen dat dit product enkel maar beschikbaar wordt gesteld aan grote klanten, het soort van klanten dat sowieso laptops met custom bios settings kan afnemen en dat zoiets nooit beschikbaar is geweest voor particulieren.

Vergelijk dat met Apple waar de functionaliteit gewoon ingebakken zit in het OS. Je bent niet afhankelijk van potentieel verwijderbare software van een externe partij. Het is gewoon ingebakken. MS bied het ook aan op hun Surface lijn en in principe kan de MS variant ook werken met systemen van derden. Maar de mogelijkheden zijn wel beperkter dan wat Apple aanbied.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 979365

als je zakelijke apparatuur gebruikt heb je in je bios intel ME (management engine) zitten, daarmee kan it beheer van een bedrijf de pc's overnemen op afstand, ook na formatteren van de schijf (data is dan wel verloren)

in particuliere systemen zie je dat al veel minder. de stelregel is dan ook, vandaag gestolen!, morgen in polen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 18:20

liberque

Vrijzinnig!

Er zijn verschillende opties om een laptop te ' brandmerken ' zodat deze na diefstal herleidbaar is. Zelfs als de dief besluit het hele OS te verwijderen / partities te wipen etc. Het 'phone home' idee is zeker niet alleen voorbehouden aan applicaties die in het OS draaien dus een dief kan dan wissen tot deze een ons weegt, maar de ' phone home ' software blijft gewoon aanwezig. In veel gevallen zal dit echter niet gedaan zijn, maar met een gestolen en/of verloren laptop weet je het nooit zeker. Het hangt daarnaast ook erg veel af van het merk van de laptop, de functie van de laptop (zakelijk of particulier) en het niveau van de originele eigenaar.

Hang je dat gestolen goed dan aan het internet dan kan het zomaar zijn dat de originele eigenaar mee kan gaan kijken wat je doet en/of zelfs de webcam en/of microfoon kan besturen. Even inloggen op je facebook account of gmail openen kan dan al genoeg zijn om te achterhalen wie je bent. Er lekker met een gerust hart op zitten tikken zou ik dus niet kunnen.

Daarnaast ga ik je eerlijk vertellen dat de combinatie van een nieuw account (2 posts) en een vraag als deze bij mij alle alarmbellen doen afgaan. Ik wil daarmee niet beweren dat je de laptop zelf gestolen hebt en via deze manier probeert te achterhalen of je hem veilig kan gebruiken, maar ik raad andere Gotters aan om terughoudend te zijn om zomaar klakkeloos te vertellen waar precies een laptop beveiligd kan zijn. Just to be on the safe side.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:32
liberque schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:10:

Daarnaast ga ik je eerlijk vertellen dat de combinatie van een nieuw account (2 posts) en een vraag als deze bij mij alle alarmbellen doen afgaan. Ik wil daarmee niet beweren dat je de laptop zelf gestolen hebt en via deze manier probeert te achterhalen of je hem veilig kan gebruiken, maar ik raad andere Gotters aan om terughoudend te zijn om zomaar klakkeloos te vertellen waar precies een laptop beveiligd kan zijn. Just to be on the safe side.
Sorry hoor, weinig vriendelijke reactie. Je beweert niets direct, maar indirect des te meer.... wat nergens op gebaseerd is.

Ik interpreteer het bericht als dat iemand zijn laptop is kwijt geraakt/gestolen is en nu op zoek is naar meer info over of en hoe hij deze terug kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 18:20

liberque

Vrijzinnig!

newtastyland schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Sorry hoor, weinig vriendelijke reactie. Je beweert niets direct, maar indirect des te meer.... wat nergens op gebaseerd is.

Ik interpreteer het bericht als dat iemand zijn laptop is kwijt geraakt/gestolen is en nu op zoek is naar meer info over of en hoe hij deze terug kan vinden.
De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. In het verleden is mijn laptop ook eens gestolen en de dief liep tegen de lamp toen hij bij de lokale computerboer ging vragen hoe hij het wachtwoord uit de bios kon halen omdat hij deze van zijn net overleden opa had geerft. Nu woon ik op een ons kent ons dorp en wist de lokale pc boer van mijn vermissing af, maar ik ben echt blij dat ze hem toen niet geholpen hadden, het serienummer noteerden en mij belden. Middels bewakingsbeelden kon ik later mijn buurman herkennen. Ik ben dus zeer alert op dit soort dingen.

Als TS zijn laptop kwijt is dan heeft hij zelf de meeste kennis over hoe hij het apparaat beveiligd heeft. Staat hem daar niks van bij dan is zoals al eerder geopperd het apparaat niet beveiligd en houdt het op. Einde discussie. Ga dan niet vertellen wat andere mogelijkheden tot beveiligen zijn en waar hij dat kan vinden want dat is mosterd na de maaltijd (hij weet daar immers niks van dus heeft hij het niet gedaan) en voegt voor hem dus niks toe tenzij...

Ik wil TS nergens van beschuldigen en mijn excuses als dat zo mocht overkomen, maar een beetje waakzaamheid is geboden. Immers voordat je het weet faciliteer je diefstal en dat kan je helaas niet opmaken uit een paar regels tekst. Had TS al een reputatie op GoT dan was het wellicht anders, maar jij gaat ook geen 1000E blind overmaken naar iemand op Marktplaats voor een PS5 als dit zijn eerste advertentie is. Toch? Waarom dan wel zo waakzaam als het je eigen hachje is en niet als het spullen van een ander aangaat?

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
liberque schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:10:

Daarnaast ga ik je eerlijk vertellen dat de combinatie van een nieuw account (2 posts) en een vraag als deze bij mij alle alarmbellen doen afgaan. Ik wil daarmee niet beweren dat je de laptop zelf gestolen hebt en via deze manier probeert te achterhalen of je hem veilig kan gebruiken,
Ik mompel iets met : waard is vertrouwd gasten.....

Best wel een vunzige bijdrage van je
Pagina: 1