Hi allemaal,
Ik heb een indirect gestookt boilervat voor tapwater. De warmtepomp houdt die mooi op 50 graden. Echter af-en-toe moet hij naar 60-65 graden ivm legionella preventie.
Hiervoor heb ik een verwarmingselement in het boilervat geschroefd. Een stopcontract met eigen groep is ook aanwezig. Nu de regeling met timer en temperatuurmeting nog...
De gewenste situatie: Iedere week voor 20minuten het vat op 65 graden houden met en los verwarmingselement. Bonuspunten om het via Domoticz oid te kunnen uitlezen en volgen.
Zijn er anderen met dezelfde uitdaging? En hoe heb je dat opgelost.
Ik zit aan de volgende opties te denken:
Waarom gebruikt je niet de warmtepomp voor legionella preventie
De warmtepomp is niet zo efficient om die hoge temperatuur aan te maken omdat die wat verder van de boiler zit en het temperatuurverschil tussen het water in het vat en toestroom van de warmtepomp vrij klein wordt. Daarom gebruik ik liever een los element in het vat.
Ik heb een indirect gestookt boilervat voor tapwater. De warmtepomp houdt die mooi op 50 graden. Echter af-en-toe moet hij naar 60-65 graden ivm legionella preventie.
Hiervoor heb ik een verwarmingselement in het boilervat geschroefd. Een stopcontract met eigen groep is ook aanwezig. Nu de regeling met timer en temperatuurmeting nog...
De gewenste situatie: Iedere week voor 20minuten het vat op 65 graden houden met en los verwarmingselement. Bonuspunten om het via Domoticz oid te kunnen uitlezen en volgen.
Zijn er anderen met dezelfde uitdaging? En hoe heb je dat opgelost.
Ik zit aan de volgende opties te denken:
- Apparaat met sensor en timer ingebouwd. Het lijkt er alleen op dat je niet gelijktijdig de timerfunctie en temperatuurregeling kan gebruiken.
- Ik kan ook een domme tijdschakelaar als eerste in de WCD stoppen en daarin dan pas temperatuur regelaar. Ik weet alleen niet of de temperatuur regelaar zijn instellingen behoud na bijv. een week zonder stroom.
- Andersom kan ook: eerst de temperatuurschakelaar en daarna de domme tijdschakelaar. Van de tijdschakelaar weet ik zeker dat die een week zonder stroom kan.
- Zelf een ESP8266 of Wemos Wifi boardje gebruiken en daarmee een 250VAC 16A relay aansturen. Nadeel: veel knutsel en programmeer tijd.
Waarom gebruikt je niet de warmtepomp voor legionella preventie
De warmtepomp is niet zo efficient om die hoge temperatuur aan te maken omdat die wat verder van de boiler zit en het temperatuurverschil tussen het water in het vat en toestroom van de warmtepomp vrij klein wordt. Daarom gebruik ik liever een los element in het vat.