Schakelaar met timer- én temperatuurfunctie boiler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 10:59
Hi allemaal,

Ik heb een indirect gestookt boilervat voor tapwater. De warmtepomp houdt die mooi op 50 graden. Echter af-en-toe moet hij naar 60-65 graden ivm legionella preventie.
Hiervoor heb ik een verwarmingselement in het boilervat geschroefd. Een stopcontract met eigen groep is ook aanwezig. Nu de regeling met timer en temperatuurmeting nog...

De gewenste situatie: Iedere week voor 20minuten het vat op 65 graden houden met en los verwarmingselement. Bonuspunten om het via Domoticz oid te kunnen uitlezen en volgen.

Zijn er anderen met dezelfde uitdaging? En hoe heb je dat opgelost.

Ik zit aan de volgende opties te denken:
  1. Apparaat met sensor en timer ingebouwd. Het lijkt er alleen op dat je niet gelijktijdig de timerfunctie en temperatuurregeling kan gebruiken. Afbeeldingslocatie: https://www.homebrewfinds.com/wp-content/uploads/2020/09/51LD2CH5hqL._SL1000_-624x624.jpg
  2. Ik kan ook een domme tijdschakelaar als eerste in de WCD stoppen en daarin dan pas temperatuur regelaar. Ik weet alleen niet of de temperatuur regelaar zijn instellingen behoud na bijv. een week zonder stroom.
  3. Andersom kan ook: eerst de temperatuurschakelaar en daarna de domme tijdschakelaar. Van de tijdschakelaar weet ik zeker dat die een week zonder stroom kan.
  4. Zelf een ESP8266 of Wemos Wifi boardje gebruiken en daarmee een 250VAC 16A relay aansturen. Nadeel: veel knutsel en programmeer tijd.
Optie 3 lijkt me de beste oplossingen, tenzij er een mooi apparaat is die gelijktijdig een timer- en temperatuurfunctie heeft.

Waarom gebruikt je niet de warmtepomp voor legionella preventie
De warmtepomp is niet zo efficient om die hoge temperatuur aan te maken omdat die wat verder van de boiler zit en het temperatuurverschil tussen het water in het vat en toestroom van de warmtepomp vrij klein wordt. Daarom gebruik ik liever een los element in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:21
Laat maar.

[ Voor 75% gewijzigd door JukeboxBill op 04-01-2021 22:46 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Top! Maar ik vindt er niet zoveel met een aparte temperatuursonde... behalve op amazon.nl of de bekende chinese sites... En daarvan weet ik dus niet zeker of ze beide functies tegelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:21
Losse sensor kwam ik ook achter, vandaar mijn "laat maar".
En de max. in te stellen temperatuur moet 65 graden zijn. Zo ver gaat een gewone klokthermostaat niet.

Een programmeerbare klokthermostaat is er voor gemaakt om op verschillende tijden een andere temperatuur in te stellen. Je moet er wel 1tje hebben met weekprogramma, omdat je maar eens in de week een poosje een andere temperatuur wil hebben.

Hoe wil je die losse sensor in het boilervat krijgen?

[ Voor 20% gewijzigd door JukeboxBill op 04-01-2021 23:18 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
JukeboxBill schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:10:
Losse sensor kwam ik ook achter, vandaar mijn "laat maar".
En de max. in te stellen temperatuur moet 65 graden zijn. Zo ver gaat een gewone klokthermostaat niet.

Een programmeerbare klokthermostaat is er voor gemaakt om op verschillende tijden een andere temperatuur in te stellen. Je moet er wel 1tje hebben met weekprogramma, omdat je maar eens in de week een poosje een andere temperatuur wil hebben.

Hoe wil je die losse sensor in het boilervat krijgen?
In het vat zitten speciale sensor 'gaten/holtes'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Er zijn ook heel veel tijdschakelklokken waar de voeding apart is van het schakelcontact. Bijvoorbeeld deze:
https://www.conrad.nl/p/t...vac-weekprogramma-2144026

Dan kan je het contact van de tijdklok na de thermostaat zetten, en hebben ze dus allebei altijd voeding.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Even en update. Ik heb besloten een Sonoff TH16 te bestellen met temperatuursensorprobe. Dan heb ik een sensor en een 16A relais in één apparaatje.
Vanuit Sonoff wordt stom genoeg geen functie geboden die tegelijkertijd een timer en temperatuur regelt. Daarnaast gaat hun service via Chinese servers en daar wil ik niet van afhankelijk zijn.

Ik ga de Sonoff TH16 flashen met Tasmota en vervolgens een klein scripte maken voor de regeling. Bijvangst: ik kan de temperatuur en status volgen in Domoticz.

[ Voor 19% gewijzigd door MWDKing op 10-01-2021 18:34 ]

Pagina: 1