B&W AS1 op Edifier R1855DB of andere subwoofer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierr28
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-03-2021
Hi iedereen,

Ik ga me voor het eerst storten in de wereld van HiFi. Hiervoor ga ik de Edifier R1855DB kopen. Alleen ik zat een beetje te kijken of ik ergens goedkoop een Subwoofer erbij kon krijgen, en ik zag dat iemand uit mijn kring nog een Bowers en Wilkins AS1 sub heeft staan. Echter als ik die opzoek zie ik dat die erg oud is. Kan ik deze nog gebruiken of denken jullie dat de kwaliteit van subwoofers dusdanig omhoog is gegaan dat het het eigenlijk niet waard is?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Edifier R1855DB

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Olivierr28 op 06-01-2021 11:51)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 18:48
DropjesLover schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:02:
Ik heb zelf een Edifier R1850DB en daar heb je echt geen subwoofer bij nodig. Komt zo al prima geluid uit.
Meerdere reviewers zijn het daar mee eens.
Smaken verschillen denk ik wel daarin.
Ken deze speakers verder niet, maar om even aan te geven. Ik heb exact dezelfde speakerset thuis staan als een maat van me. Hij is er van overtuigd dat een subwoofer bij deze speakerset niet nodig is. Echter mijn muzieksmaak is totaal anders dan die van hem.. en ik kijk ook veel films. Dan is een subwoofer voor de LFE (low frequency effects) echt wel een toevoeging. Gisteren toevallig nog een film gekeken waarbij de subwoofer een echte toevoeging is doordat deze dermate lage signalen doorgeeft die de speakers niet eens weergeven.
Halverwege (als test) de subwoofer uitgezet en je mist gewoon een groot deel van de beleving van de film.
Maar nogmaals, dat is denk ik echt een kwestie van persoonlijke smaak en wens van de gebruiker.

Daarbij al vinden 1000+ reviewers vinden dat het niet nodig is.. dan mogen zij dat vinden.. maar mijn eigen gevoel en wensen gaan boven de mening van anderen.

*sowieso

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ik zou een AS1 niet direct een subwoofer noemen met een 6,5" driver. Bereik is ook niet heel denderend maar het kan iets bieden ten opzichte van de Edifier die een 4" woofer heeft. Persoonlijk zou ik altijd gaan voor iets met minimaal 10" als het aankomt op subwoofers. Maar mogelijk komt dat door mijn gebruik en verwachting versus mogelijk jouw verwachtingen.

Maar vanwaar nu al een subwoofer kopen als je de speakers nog niet eens gekocht hebt? Haal eerst die speakers in huis en ga luisteren of je iets mist in de lage regionen. Waarbij het de vraag is of een subwoofer koppelen en ernaast zetten het probleem oplost dan weer niet voor andere problemen kan zorgen. Scroll het Subwoofer- dan wel Akoestiek topic eens door betreffende hoe een subwoofer afstellen lastig kan zijn (door zowel de afstelling an sich maar ook door wat een subwoofer in de ruimte kan doen).

Ik heb de titel van het topic aangepast naar iets wat de lading meer dekte.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 05-01-2021 06:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierr28
Dankjewel voor je antwoord!
Als ik op bezoek ben en er muziek gedraaid wordt met een subwoofer erbij is het toch wel een heel ander gevoel, vandaar dat ik er gelijk een subwoofer bij wilde halen. Misschien is het inderdaad een idee om zelf eerst die speakers uit te proberen voordat ik overweeg om een sub erbij te halen.
Bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Ligt er natuurlijk aan.. als je die subwoofer voor een prikkie kan krijgen, kun je het natuurlijk altijd proberen.
Mocht het niets zijn zet je hem zelf weer op Vraag&Aanbod ;)

https://www.bowerswilkins...P13552_AS1_info_sheet.pdf

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb zelf een Edifier R1850DB en daar heb je echt geen subwoofer bij nodig. Komt zo al prima geluid uit.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
DropjesLover schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:02:
Ken deze speakers verder niet, maar om even aan te geven. Ik heb exact dezelfde speakerset thuis staan als een maat van me. Hij is er van overtuigd dat een subwoofer bij deze speakerset niet nodig is. Echter mijn muzieksmaak is totaal anders dan die van hem.. en ik kijk ook veel films. Dan is een subwoofer voor de LFE (low frequency effects) echt wel een toevoeging. Gisteren toevallig nog een film gekeken waarbij de subwoofer een echte toevoeging is doordat deze dermate lage signalen doorgeeft die de speakers niet eens weergeven.
Halverwege (als test) de subwoofer uitgezet en je mist gewoon een groot deel van de beleving van de film.
Maar nogmaals, dat is denk ik echt een kwestie van persoonlijke smaak en wens van de gebruiker.

Daarbij al vinden 1000+ reviewers vinden dat het niet nodig is.. dan mogen zij dat vinden.. maar mijn eigen gevoel en wensen gaan boven de mening van anderen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je graag met losse onderdelen werkt die je kan upgraden en combineren, is een tweedehands stereoversterker met passieve luidsprekers misschien meer iets voor je. De Edifier R1855DB is een setje pc-speakers waar alles ingebouwd zit en wat afgestemd is om op zichzelf te werken. Voor bij de pc een prima compromis, maar voor het geluid is het beter om wat grotere luidsprekers kiezen. Met kleine luidsprekers worden de hoge bassen vaak wat aangedikt zijn om ze 'vol' te laten klinken ondanks het kleine formaat, wat in de weg zit als je er een subwoofer bij gebruikt. Als je grotere luidsprekers kiest met 6,5" of 8" basluidsprekers, heb je de subwoofer misschien ook niet meer nodig en kan je een groter deel van je budget in de luidsprekers zelf steken.
Olivierr28 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:46:
Echter als ik die opzoek zie ik dat die erg oud is. Kan ik deze nog gebruiken of denken jullie dat de kwaliteit van subwoofers dusdanig omhoog is gegaan dat het het eigenlijk niet waard is?
Oud is prima, de ontwikkelingen in luidsprekerland gaan niet zo hard als bij computers.

[ Voor 80% gewijzigd door TBTL op 05-01-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivierr28
Dank voor alle reacties!
Ik wacht eerst de kwaliteit van de speakers af. Ik hou de vraag&aanbod markten in de gaten om te kijken of er ergens een koopje opduikt, maar investeer in ieder geval nog niet in een nieuwe subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ik heb de Edifier R1850DB gehad, de voorloper denk ik. Was niet kapot van de kwaliteit, hifi zou ik het in ieder geval niet noemen. Was voldoende voor wat achtergrondmuziek en geluid bij games op mijn PC, maar het verschil met mijn normale luidsprekers (2-weg standmounts met 6.5" woofer) was echt dag en nacht. Vooral het laag was érg rommelig met veel vervorming, wat op zich niet zo gek is met een 4" woofer. Mijn inziens heb je minimaal 5" nodig om een beetje laag te krijgen en te zorgen dat de luidspreker niet direct over zijn nek gaat op redelijk luistervolume.

Bij de Edifier krijg je vooral veel aansluitmogelijkheden en ben je in 1 keer klaar. Maar als je echt iets wil wat goed klinkt dan zou ik kijken naar JBL LSR305;s of een 5" model van ADAM. Je hebt dan nog wel iets nodig om het volume te regelen, maar die luidsprekers zijn echt een compleet andere klasse.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 06-01-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

DonJunior schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Wil hier nog even op reageren. Als je het LFE kanaal richting deze luidsprekers stuurt om vanuit daar naar de subwoofer te gaan, spelen de luidsprekers zelf ook het LFE kanaal af. Dat wil je niet op dit soort kleine luidsprekers, omdat de frequenties veel te laag en te hard zijn voor een 4" woofertje. Behalve als de luidsprekers intern een mooie high-pass filter hebben, maar ik betwijfel dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@Anoniem: 159816 Goed punt. Ik reageerde echter op de opmerking 'dat een subwoofer écht niet nodig is' vanuit mijn eigen situatie om daarmee aan te geven dat smaken verschillen.

Ik ken deze specifieke speakers verder niet dus daar was het me niet specifiek om te doen.

Desalniettemin heb je een goed punt hoor.

*sowieso

Pagina: 1