Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xsebastiaan
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-06 14:41
Sinds begin november verhuisd naar een koopwoning en had interesse in zonnepanelen.

In vorige woning hadden we een verbruik van +-1200Kwh

Nu hebben we een inductie kookplaat en werken allebei thuis. In de maand december een verbruik van 172Kwh gehad, wat bij Vattenfall uitkomt op €17.
(172Kwh x 12 maanden = 2064Kwh)
€17 x 12 maanden = €204

Nu heb ik bij vereniging eigen huis een aanvraag gedaan voor 6 zonnepanelen. (1690wp)

In totaal zou deze set met installatie €2.445,- kosten.(€2.021,- na btw teruggaaf)
Naast de woning staan 2 flinke bomen, die vanaf 16:00 het dak gedeeltelijk in de schaduw leggen.
Dak staat wel perfect op het zuiden

Hiervoor kan voor een prijs van €80tot€100 per paneel extra, SolarEdge optimizers en omvormer kiezen.

Nu zit ik te rekenen en ze geven aan dat in het eerste jaar ik €388 zou kunnen besparen.

Ik vraag mij alleen af waar komt die besparing vandaan?
Als ik voor stroom maar €204 kwijt ben per jaar...

Wellicht zie ik iets volledig over het hoofd.
Maar met een besparing van €200 per jaar gaat het terugverdienen wel erg lang duren.

Zouden de SolarEdge optimizers en omvormer een aanrader zijn voor die prijs?

Of zijn zonnepanelen op dit verbruik niet rendabel genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9EkxbkrzVDl59dYfD-NhjO8lnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grNA0EjaA1bpwHQQyVbOYPtF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_e1UjiYWVMBNTxhl-JHXwuLCgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZmWd5D08H12ip8aNDhRnYKh.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:23
Je ziet volgens mij de post "vermindering energiebelasting" over het hoofd die waarschijnlijk in een all-in tarief in de app wordt weergegeven. Normaal gesproken zou 1 kWh tussen de 20 en 23 cent moeten kosten. Ongeacht of je teveel teruglevert, die vermindering energiebelasting krijg je gewoon terug van de energieleverancier.

Het makkelijkste is om je energieverbruik even in de vergelijker te gooien zonder en met teruglevering, dan krijg je een aardig beeld van de besparing. Wel is het zo dat weinig panelen relatief veel geld kosten doordat de installatie over weinig panelen verdeeld wordt. En ik weet niet wat voor panelen ze gebruiken, maar volgens mij zitten panelen nu al ruim over de 300wp per stuk, dus 1690wp vind ik wel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een installatie van zes panelen is inderdaad weinig rendabel aangezien je amper schaalvoordeel behaalt. De vaste kosten zoals voorrijkosten, installatie meterkast, installatie omvormer, ontwerp,... blijven gelijk of je nu voor zes panelen of twintig panelen gaat. Het is daarom wel echt aan te raden om meer panelen te plaatsen, liefst het dak vol als dat kan. Als je toch al op inductie kookt kan je wellicht je verwarming ook overschakelen naar elektrisch door middel van een warmtepomp, kan gas gelijk de deur uit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xsebastiaan
Bedankt veel snelle reactie.

Het zijn 320wp panelen.

Met 320 x 6 kom ik zelf op 1920wp uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTZji2hCdZ6xfyQ7J6a6lwTUbos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P04hldiCTr73CpKcnqzCknJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:37
Als ik het goed heb heb je minstens 8 panelen nodig voor Solaredge optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:39
In vorige woning hadden we een verbruik van +-1200Kwh
Dit is het laagste wat ik ooit heb gehoord voor een tweepersoonshuishouden. Hoe kan dat? Is het uitgesloten dat de energiemeter te weinig aangaf was in de vorige woning?
In totaal zou deze set met installatie €2.445,- kosten.(€2.021,- na btw teruggaaf)
Naast de woning staan 2 flinke bomen, die vanaf 16:00 het dak gedeeltelijk in de schaduw leggen.
Dak staat wel perfect op het zuiden

Hiervoor kan voor een prijs van €80tot€100 per paneel extra, SolarEdge optimizers en omvormer kiezen.
Vanaf 16:00 pas schaduw? Dan lijkt het me niet waard om voor SolarEdge te kiezen. De oplossing met string omvormer vind ik niet duur voor een klein systeem. Maar inderdaad, leg er alvast een paar extra dan heb je alvast genoeg voor je warmtepomp/stekkerauto/airco/kinderen.

@Frappuccino
Als ik het goed heb heb je minstens 8 panelen nodig voor Solaredge optimizers.
8 klopt als je voor optimisers kiest die 60 V uitsturen, bijvoorpeeld P370 optimisers.
6 kan met optimisers die 85V uitsturen, bijvoorbeeld P404 optimisers
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 04-01-2021 22:56 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xsebastiaan
busscherski schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:54:
[...]

Dit is het laagste wat ik ooit heb gehoord voor een tweepersoonshuishouden. Hoe kan dat? Is het uitgesloten dat de energiemeter te weinig aangaf was in de vorige woning?
In eerste en 2e woning beide 1200Kwh gehad. Halverwege nog gewisseld naar "slimme" meter.
Geen vaatwasser of droger destijds.
Av meubel automatisch uitgeschakeld d.m.v een Shelly Plug na 20 minuten standby. Dat scheelde echt een hele hoop.

De prijs viel mij ook mee. Andere zaten op 2600 ex installatie voor 6 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:46

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je schaduw hebt door 2 flinke bomen en daardoor moet investeren in optimizers en dergelijke, kan je goedkoper investeren in een goede zaag denk ik. Veel goedkoper en dan is het rendement van de panelen ook veel hoger dan de optimizers uberhaupt kunnen bereiken. Okee ligt er een beetje aan of de bomen van jou zijn, of ze gekapt kunnen worden en in welke mate je er aan gehecht bent.

Volgens mij is er zelfs mileutechnisch iets te zeggen voor deze oplossing maar daar ben ik geen expert in. :O

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xsebastiaan
Gerco-M schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 00:18:
Als je schaduw hebt door 2 flinke bomen en daardoor moet investeren in optimizers en dergelijke, kan je goedkoper investeren in een goede zaag denk ik. Veel goedkoper en dan is het rendement van de panelen ook veel hoger dan de optimizers uberhaupt kunnen bereiken. Okee ligt er een beetje aan of de bomen van jou zijn, of ze gekapt kunnen worden en in welke mate je er aan gehecht bent.

Volgens mij is er zelfs mileutechnisch iets te zeggen voor deze oplossing maar daar ben ik geen expert in. :O
Haha, op gemeente grond. En flinke bomen tot boven het dak.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQsKfgBhseEmj192RI07wPynA_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgQRd1scR1WnFdhyWkKc0Kgi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ouch dat zijn flinke bomen inderdaad!!
Nog steeds kan je bij de gemeente er waarschijnlijk wel iets aan doen dmv een klacht indienen dat je "veel overlast" hebt van deze bomen bv. Inspraak van de burgers wordt vaak wel gewaardeerd en wat mee gedaan. Het blad van de bomen in je goten, vogel overlast en weet ik veel wat meer kan je aanvoeren. En dan mogen ze een prachtige jonge boom planten, en ben jij weer 20 jaar verder of zo.. Of mooie struiken planten!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xsebastiaan
VERNederlander schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:19:
Je ziet volgens mij de post "vermindering energiebelasting" over het hoofd die waarschijnlijk in een all-in tarief in de app wordt weergegeven. Normaal gesproken zou 1 kWh tussen de 20 en 23 cent moeten kosten. Ongeacht of je teveel teruglevert, die vermindering energiebelasting krijg je gewoon terug van de energieleverancier.
Even wat dieper gezicht en dit kosten overzicht gevonden.

Door de vermindering energiebelasting lijkt het alsof de stroom erg goedkoop is maar gaat dus 242,42 vanaf.

Als de zonnepanelen ongeveer 550Kwh opwekken zijn de stroomkosten dus al gedekt.
(€0,212724 *550KWh = €116)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7e-SiStIWxELpe1FeXVW1Vta14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4TfSbe4unVE4RsQrY7QabT4.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat we toch maar voor 8 panelen gaan, wat extra marge mocht er een airco o.i.d. bijkomen.

Indien mijn verbruik volledig gesaldeerd is geeft Vattenfall 7 eurocent per KWh voor teruglevering.

Zijn er energieleveranciers die er meer voor geven?
Heeft het nut om dubbeltarief te activeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:23
Xsebastiaan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Als de zonnepanelen ongeveer 550Kwh opwekken zijn de stroomkosten dus al gedekt.
(€0,212724 *550KWh = €116)

--

Indien mijn verbruik volledig gesaldeerd is geeft Vattenfall 7 eurocent per KWh voor teruglevering.

Zijn er energieleveranciers die er meer voor geven?
Heeft het nut om dubbeltarief te activeren?
Je wilt in ieder geval elke kWh salderen, want dat brengt dus 0,21 euro per kWh op. Je moet niet kijken naar je stroomkosten op nul krijgen, want door de methode van berekening "vermindering energiekosten" kan je elektriciteitsrekening bijv. -250 euro worden en "verdien" je dus geld.

Een actueel overzicht van terugleververgoedingen zijn te vinden via zoekmachines, dus voer daar eens in. Maar ik zou eerder via een energievergelijkingssite de optimale combi van kosten uitzoeken, dan specifiek kijken naar hoogste terugleververgoeding.

De vraag of het uit zou kunnen om extra panelen te plaatsen voor de terugleververgoeding, dat heeft nog niet eens zo'n slechte terugverdientijd.
- De kosten voor plaatsen zijn bij veel partijen tot 12 panelen nagenoeg gelijk, ze moeten toch komen.
- De omvormer wordt voor extra panelen maar een paar tientjes duurder.
Je betaald voor extra panelen en ophangsysteem, wat volgens mij al voor onder de €0,50 per Wp zou moeten lukken. Daarom wordt hier vaak het advies gegeven om meer neer te leggen als je er toch nog even blijft wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Hoeveel panelen zou je eigenlijk kwijt kunnen op je dak met Z orientatie?

Als je last hebt van schaduw is meer panelen bij leggen een goedkopere optie dan investeren in optimizers en dergelijke volgens mij. Maar ik ben nog geen expert in deze materie hoor.

Inderdaad gewoon het dak volleggen is altijd de beste optie, de extra opbrengst verdiend zich met de terugleververgoeding wel weer terug. En als je de gemeente ook nog zover krijgt om iets met die grote bomen te doen wordt het helemaal leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Als je nauwkeurig wilt rekenen wat ook bv. de (geplande) afbouw van de saldering betekent, kun je van de website van de Rijksoverheid een spreadsheet over het effect van de afbouw salderingsregeling op de
terugverdientijd van investeringen in zonnepanelen' downloaden.

Ze hebben ook een mooi rapport geschreven met .

Je kunt een paar standaard situaties bekijken, maar ook zelf de investeringskosten, elektriciteitsprijzen etc invoeren.
Pagina: 1