Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 10:55
Hallo allemaal.
6 jaar geleden heb ik zonnepanelen op mijn huidige huis gelegd en 9 offertes opgevraagd, deze ook hier allemaal gedeeld en kwam toen rond de €1,15/wp inclusief montage ex btw.

Heb afgelopen maand een nieuw huis gekocht en krijg in maart de sleutel en zou hier z.s.m. ook zonnepanelen willen leggen. Ik heb de gene benaderd die op het huidige huis de panelen heeft gelegd en hier wordt een offerte gemaakt. deze is nog niet klaar maar zal ik hier ook posten.

foto van de situatie van het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB0Y9x93OViWP_kKLJqXFpj3Mfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAdq8sCN2Jk3xSKlGc5i4skX.jpg?f=fotoalbum_large

plaatje van de situatie van zon atlas op maximaal aantal panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWHr8udHs5rmfLMHRFVLEdbbwpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ar97bBQr3dG7ndtgALOL5wx0.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe heb ik pas 1 andere offerte gekregen en schrok van de prijs. Deze offerte is voor 15 panelen van 330wp = 4950 wp voor €5841 = €1.18/wp (bongosolar)
Deze offerte heb ik proberen na te bouwen bij solar bouwmarkt en daar kom ik uit inclusief montage op ruwweg: €5100 = €1.03/wp

De dakbedekking is gemaakt van asbest shingles (10-15%)

Ik heb een aantal vragen voor jullie:

1. Wat is een realistische €/wp prijs in de huidige markt ? (heb kort op een aantal sites gekeken maar weet niet genoeg van het installatie materiaal om hier op een totaal prijs uit te komen)
2. Hoeveel panelen kan ik maximaal neerleggen op het dak + plat dak? En wat zou jullie advies zijn alles vol leggen of afstemmen op gebruik?
3. Het huis ligt in zuid Limburg, zijn er mensen met goede ervaringen met installateurs?
4. Zijn de asbest shingles een probleem voor installateurs?

[ Voor 32% gewijzigd door boombes op 04-01-2021 21:25 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Volgens mij loop je er tegenaan dat de markt jaar om jaar flink gegroeid is en dat het aantal installateurs niet navenant hard is meegegroeid. Ik hobby wel eens bij in de zonnepanelen voor de leuk om mijn waardering voor mijn kantoorbaan hoog te houden. Als ik zou willen kan ik 200 dagen per jaar het dak op om panelen te helpen leggen, de mensen zijn niet aan te slepen. Ondanks dat de panelen sterker worden en de daling in prijs per wattpiek flink doorzet merk je dat installateurs hoge marges pakken omdat klanten simpelweg geen optie hebben om het ergens anders goedkoper te laten doen. Met orderportefuilles tot bijna een half jaar vooruit gevuld heeft geen enkele installateur zin om te concurreren op prijs, ze hoeven het niet.

voor solar-edge zie je tussen de 1,2 en 1,5 euro per wattpiek, voor huis tuin en keuken stringomvormer 0,95 tot 1,20 per wattpiek.
Als je zelf kunt installeren is 50 cent per wattpiek haalbaar.

succes gewenst!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 23:47
1. Wat is een realistische €/wp prijs in de huidige markt ? (heb kort op een aantal sites gekeken maar weet niet genoeg van het installatie materiaal om hier op een totaal prijs uit te komen)
Die vraag heb je zelf al grotendeels beantwoord:
Deze offerte heb ik proberen na te bouwen bij solar bouwmarkt en daar kom ik uit inclusief montage op ruwweg: €5100 = €1.03/wp
2. Hoeveel panelen kan ik maximaal neerleggen op het dak + plat dak? En wat zou jullie advies zijn alles vol leggen of afstemmen op gebruik?
Maximaal 37 volgens zonneatlas. Hoe zou ik dat moeten weten zonder dat je een tekening met de maten van je dak deelt?
3. Het huis ligt in zuid Limburg, zijn er mensen met goede ervaringen met installateurs?
Ik woon er heel ver vandaan, heb deze naam wel eens voorbij horen komen op het forum.
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/
4. Zijn de asbest shingles een probleem voor installateurs?
Veel installateurs doen inderdaad alleen pannendaken en platte daken.
Is het misschien niet beter om die asbesteshingles gewoon te saneren? Stel dat je nu PV legt en over 5 jaar moet je ze alsnog verplicht saneren, dan moeten de panelen er eerst af en op.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Pazztriz
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-09 07:01
het beste kan je de asbest laten saneren, het kost helaas wel wat maar zoals het op de foto lijkt liggen zin in het zicht, nu is de staat er mee bezig om alle zichtbare asbest verplicht te laten saneren, nou weet ik die exacte datum niet maar uit mijn hoofd is die planning voor 2032.

Verder denk ik dat elk fatsoenlijk bedrijf niet in de asbest dakleien gaat boren en monteren.
Mocht je de asbest er later wel vanaf hebben zonder verplichting moeten de panelen er eerst weer af en later gemonteerd worden, het beste lijk mij om het eerst te saneren nou kan ik natuurlijk niet in uw portemonnee kijken aangezien een nieuw dak en saneren redelijk wat kost.