Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:30
Ik zoek een manier om het dak van onze nog te bouwen tuinhuis/schuur aan 1 zijde volledig met panelen te bedekken. Het enige waar ik op dit moment tegenaan loop is dat met de maten van standaardpanelen ik niet uitkom met de "beoogde" maten van de schuur.

De schuur moet ong 3,7-2,8m breed worden, met een zadeldak. Lengte ong. 11-12m. Maximale hoogte ong 3,5m als ik een dakhoek van zo'n 45 graden aanhou.

Dan kom je met een dakbreedte van 2,3 tot 2,6 meter uit, en daar passen standaardpanelen zowel liggend als staand niet op. Bij 2,6 zou ik misschien panelen zowel 1 rij liggend als 1 rij staand kunnen nemen, maar dan past het in de lengte van het dak niet. Ik weet ook niet of je dat sowieso strak tegen elkaar kunt monteren.

De panelen zijn niet bedoeld als dakbedekking, er komt gewoon een volwaardige dakbedekking onder (moet ik nog bekijken wat)

Grote panelen van 2m lang: dan zakt de nok tot een bijna plat dak bij deze breedte, gaat niet.

Dit heb ik gevonden:
https://www.solarvoordeel...0-w-met-zwart-frame-sj25/
Een paneel van 80cm breed.
Dan kan ik bij een dakbreedte van 2,5m 3 rijen liggend kwijt en dan wordt de lengte van de schuur ruim 11m bij 21 panelen (>5kWp)

Maar ik heb het idee dat dit soort panelen een beetje ouderwets zijn? Als ik zoek op bijv. solar-bouwmarkt dan hebben ze dit soort panelen helemaal niet en buiten deze panasonic kan ik weinig andere vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Heb je hier iets aan? Komt in de loop van dit jaar beschikbaar:

https://www.jinkosolar.co...-470N-7RL3-TV-A1.1-EN.pdf

Ook Trina heeft een setje oversized panelen. Je geeft zelf aan dat 2 meter panelen niet passen, maar heb je een manier om te verduidelijken waarom een 2 meter paneel niet past maar 3x 80 cm wel ?

[ Voor 38% gewijzigd door Lardman op 04-01-2021 20:57 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De beoogde maten van de schuur bepalen dat de breedte van het dakvlak van één zijde van het dak ongeveer 2,4-2,6 meter wordt. Meer dan dat wordt het dak te steil, minder dan dat wordt het dak te vlak
De schuur breder maken - en daarmee het dakvlak breder - gaat ook niet zomaar, want die ruimte is beperkt.

2 meter past natuurlijk wel, maar dan is niet het hele dak bezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Dan zou ik de vertex van Trina pakken:

https://static.trinasolar.../CN_Brochure_600_550W.pdf

Komt ook in de loop van dit jaar in Europa
2382 x 1096.

[ Voor 3% gewijzigd door Lardman op 04-01-2021 21:34 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:09
stefijn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:36:
Ik zoek een manier om het dak van onze nog te bouwen tuinhuis/schuur aan 1 zijde volledig met panelen te bedekken. Het enige waar ik op dit moment tegenaan loop is dat met de maten van standaardpanelen ik niet uitkom met de "beoogde" maten van de schuur.

De schuur moet ong 3,7-2,8m breed worden, met een zadeldak. Lengte ong. 11-12m. Maximale hoogte ong 3,5m als ik een dakhoek van zo'n 45 graden aanhou.

Dan kom je met een dakbreedte van 2,3 tot 2,6 meter uit, en daar passen standaardpanelen zowel liggend als staand niet op. Bij 2,6 zou ik misschien panelen zowel 1 rij liggend als 1 rij staand kunnen nemen, maar dan past het in de lengte van het dak niet. Ik weet ook niet of je dat sowieso strak tegen elkaar kunt monteren.

De panelen zijn niet bedoeld als dakbedekking, er komt gewoon een volwaardige dakbedekking onder (moet ik nog bekijken wat)

Grote panelen van 2m lang: dan zakt de nok tot een bijna plat dak bij deze breedte, gaat niet.

Dit heb ik gevonden:
https://www.solarvoordeel...0-w-met-zwart-frame-sj25/
Een paneel van 80cm breed.
Dan kan ik bij een dakbreedte van 2,5m 3 rijen liggend kwijt en dan wordt de lengte van de schuur ruim 11m bij 21 panelen (>5kWp)

Maar ik heb het idee dat dit soort panelen een beetje ouderwets zijn? Als ik zoek op bijv. solar-bouwmarkt dan hebben ze dit soort panelen helemaal niet en buiten deze panasonic kan ik weinig andere vinden.
Waarom.niet gewoon 2 rijen landscape? Dan kun je 6 of mss 7 panelen van 1.7 kwijt in de lengte. Je hebt dan circa 2m van de beschikbare 2,3-2,6m gebruikt. Het is om windbelasting ook fijn om.niet helemaal strak tegen de nok te gaan, dus daar 20 cm vrijhouden en onder hetzelfde zodat water bijv. Ook nog in je dakgoot komt IPV eroverheen is ook fijn.

Dan heb je 12 of 14x een 375Wp paneeltje--> 4.500-5.250 Wp liggen. Niet slecht voor een schuurtje. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Natuurlijk kan dat, maar het ziet er imo mooier en strakker uit wanneer het hele dak zo ongeveer bedekt is, en dan kan de dakbedekking ook het goedkoopste/lelijkste/gemakkelijkst zijn wat er te vinden is omdat je het toch niet ziet.
Hier verderop staat ook zo'n tuinhuis, daar liggen er 3x8, maar ik vermoed dat dat gebouw een stuk breder is, een meter of 5. Zal daar eens naar de maten informeren. De dakbedekking lijkt daar gewoon dakleer oid voor zover je nog een randje ziet.

(Daar zitten de panelen ook tegen de nok en ook geen dakgoot. Dakgoot is aan die zijde ook niet van belang/nodig)
Windbelasting zou ook met een soort nokprofiel verminderd kunnen worden

edit: zit nu te kijken naar een iets andere dakvorm waardoor ik er of

- 2 bij 11 van 1x1,7m staand, 22x350kWp, totaal 3,4x11m

- 3 bij 5 van 1x2m liggend (15x450kWp. totaal 3x10m, misschien zelfs 3 bij 6 = 8100kWp)

Aangezien ik ws. dit jaar ook een electrische auto krijg (anders volgend jaar zeker) kan ik niet genoeg panelen hebben...

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 05-01-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Uijt
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
Lardman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:34:
Dan zou ik de vertex van Trina pakken:

https://static.trinasolar.../CN_Brochure_600_550W.pdf

Komt ook in de loop van dit jaar in Europa
2382 x 1096.
Arme installateurs die ze op het dak moeten gaan leggen. Nu al medelijden met ze. Ik kan het mis hebben maar kwam trina ook met een 245cm paneel binnenkort of is dat toevallig deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Damwand eronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uynnY9fpbaF_f8kFCyGzyMqMWH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uj9Hsr8WaHbviCIf5J16bQqM.jpg?f=fotoalbum_large

Maar die >2200mm panelen lijken toch meer voor solar farms gemaakt, zilver frame is niet echt iets wat je tegenwoordig in het zicht legt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rob Uijt
Deze mogen ze al niet meer alleen tillen.
Bron (van je conculegas)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:28:
Damwand eronder.
[Afbeelding]

Maar die >2200mm panelen lijken toch meer voor solar farms gemaakt, zilver frame is niet echt iets wat je tegenwoordig in het zicht legt...
Zoiets bedoel ik ja. Is dit jullie huis? Heb je (PM?) misschien wat meer plaatjes of tekeningen/details? Ik neem aan dat dit geisoleerde platen zijn?

Heb bij hier in de buurt gekeken, dat tuinhuis heeft een dak van geisoleerde (vlakke) dakplaten (sandwich met beide zijden metaal (of misschien zelfs kunststof, kon ik niet goed zien) waarop de rail van de zonnepanelen gewoon geschroefd zijn met een systeem dat denk ik vooral ook gebruikt wordt op golfplatendaken
En de maten komen overeen met wat ik voor ogen heb, nl. 3,8m breed. Aan beide zijden is een kleine overhang en daardoor passen er precies 3 liggende panelen van een meter op. Die leken van een afstand ook van kleiner formaat maar zijn dus gewoon 1 x 1,7m

Zilver is in principe een optie, wij zien die kant toch niet, maar met 2,45 kom ik ook niet uit (te kort om 1 laag te leggen).

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 15-01-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Idd, damwand/sandwichpaneel is ideaal:

- Goedkoop, althans vergeleken met 'traditioneel' dakpannen + dakplaten
- zeer licht dus meestal lichtere constructie nodig
- Montagemateriaal zonnepanelen voor damwand/sandwich dak is stuk goedkoper dan voor pannendak

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb ook al gezien (google) dat zoiets gewoon met vlakke plaatjes met een (rubber?) waterdichting eronder direct op het oppervlak geschroefd wordt

Zoiets lijkt me een ideale en goedkope oplossing voor onze schuur. Alleen nog even stoeien met de juiste maten.

Dan zou het 3x7 liggend zijn van 1x1,7m (dakvlak 3x12m) = 21*350 is 7250kWp
of
3x6 liggend van 1x2m (dakvlak 3x12m) = 18*450 is 8250kWp

Maar 12m wordt misschien wat te lang. Dan zou het ook (als ik het dakvlak wat breder kan maken) misschien met 2x11 staand van 1x1,7 (dakvlak 3,4x11m) = 21*350

Ik ga nu eerst de maten verder uitwerken (en dan is nog de vraag wat onze schuur moet gaan kosten ;) )
Pagina: 1