Strepen van de zebra onverklaarbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaVincy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01-2019
Vanmiddag, op een zoutelose vakantie-maandag... keek ik het zeer intresante programma van Midas Dekker (goed gespelt?) ... wat is die gast dope zeg! (8>

Hij besprak het boekie van Darwin. Ik wist het meeste wat ie vertelde natuurlijk al ;) Maar ik vroeg me af.. als survival of the fittes overal geld, waarom heeft de zebra in godsnaam midden in de rimbu zwarte strepen op een witte huid??? WAAROM?! Is het zo misschien dat het sexy staat? En dat die kleurige zebra's meer van bil gaan?? Of stiekem toch een grap van de hand van god? :7

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Was idd interessant. Vooral over die theorie dat hele beschavingen onder de grond komen te liggen door gewone wormen :)

They made me do it.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:13
mm
zoiets kan je ook vragen over de penisplant :P

• DaVincy
  • Laatst online: 26-01-2019
:)

dat ware de wijste dingen jah..

We kunnen een hoop leren van de penisplant 8-)
Maarja.. strepen strepen }:O }:O ???

• Bombonella
  • Laatst online: 30-12-2025

Bombonella

En als de Bom valt....

Op maandag 13 augustus 2001 15:33 schreef DaVincy het volgende:
als survival of the fittes overal geld, waarom heeft de zebra in godsnaam midden in de rimbu zwarte strepen op een witte huid??? WAAROM?! Is het zo misschien dat het sexy staat? En dat die kleurige zebra's meer van bil gaan?? Of stiekem toch een grap van de hand van god? :7
De strepen maakt het voor predatoren misschien moeilijker om individuen uit een groep zebra's te onderscheiden, en zo heeft dit verwarrende effect een positieve invloed op de overlevingskansen van de zebra.

• ET
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-01 19:33

ET

Op maandag 13 augustus 2001 15:54 schreef Bombonella het volgende:

[..]

De strepen maakt het voor predatoren misschien moeilijker om individuen uit een groep zebra's te onderscheiden, en zo heeft dit verwarrende effect een positieve invloed op de overlevingskansen van de zebra.
Yep, als die zebra's in een kudde staan wordt het een vrolijke zwart/wit gestreepte dierenbende waarin de meeste roofdieren geen individuele zebra's meer herkennen.

• jurjen13
  • Laatst online: 23-01 13:05
hij bedoeld zeer waarschijnlijk dat leeuwen/tijgers e.d. altijd de zwakste schakel uit een groep pikken en dat dat door de strepen moeilijker is geworden...toch?

Voor de rest heb ik geen flauw idee en er nog nooit bij stilgestaan eigenlijk...inderdaad wel grappig

enneh...middas dekker is idd echt goed!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kan ook een vorm van mimicri zijn: zoals de wesp een geel/zwart patroon heeft, kan een zebra een wit/zwart aannemen..... evolutoniar dus.

Zebra's kunnen die waarschuwingskleuren prima gebruiken als signaal, want voor een roofdier is een zebra weliswaar een flinke homp vlees, hij is niet voor 1 gat te vangen.
Een gezonde zebra kan een beetje roofdier volledig aan gort schoppen.

• jurjen13
Dat kan misschien, maar een echt wapen heeft een zebra niet....een hoop dieren daar jagen in groepsvorm en de andere weten precies wat ze aan kunnen en wat niet... Kijk een wesp wordt niet aangevallen, vanwege zijn patroon en heeft ook een echt wapen, zijn gif in zijn angel....
Een zebra wordt echter wel aangevallen en heeft geen echt wapen....

Tja, er zijn ook vliegen met dezelfde patronen (ik ben de naam even kwijt) en die hebben geen wapen maar lijken op de wesp en worden daarom niet aangevallen (hopen ze) maar op welk giftig dier lijkt een zebra dan, dat leeuwen er bang van moeten worden?

Het is wel een logische verklaring, maar er is het maar een manier om er achter te komen...een zebra vragen...

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik weet niet of je wel 's een trap van een zebra hebt gehad?

Kijk je bv naar een giraffe, daar zou je ook niet van zeggen dat het linke beesten zijn maar dat zijn ze wel.

Zebra's zijn in de regel buitengewoon agressief en hebben snel de neiging om met de achterpoten te trappen. Net als paarden kunnen deze beesten met hun hoeven behoorlijke trappen uitdelen. Predatoren weten dat een goeie trap garant staat voor permanent kreupel zijn en zoeken liever 1 of andere gazelle uit of desnoods een zieke Zebra (indien voorradig).

• jurjen13
Maar predators weten ook hoe ze de trappen van een zebra moeten ontwijken net zoals er ratten zijn die weten hoe ze een slang moeten aanvallen en er dieren zijn die weten hoe ze een schorpioen moeten beetpakken... Roofdieren nemen per definitie de zwakste (lees: zieke) uit de groep...
het kan een verklaring zijn, maar tegen een groep leeuwen ben je niet opgewassen, tenzij je in kudde verband verdedigd, maar dat doen ze niet...

• Bombonella

Bombonella

En als de Bom valt....

Op maandag 13 augustus 2001 16:18 schreef ecteinascidin het volgende:
Kan ook een vorm van mimicri zijn: zoals de wesp een geel/zwart patroon heeft, kan een zebra een wit/zwart aannemen..... evolutoniar dus.

Zebra's kunnen die waarschuwingskleuren prima gebruiken als signaal, want voor een roofdier is een zebra weliswaar een flinke homp vlees, hij is niet voor 1 gat te vangen.
Een gezonde zebra kan een beetje roofdier volledig aan gort schoppen.
Ik zou je Biologie boek er nog maar eens op na slaan want het gele zwarte patroon van een wesp heeft niet zoveel met mimicry te maken en ondanks het feit dat een zebra misschien wel zijn mannetje kan staat, zijn de verhoudingen zo dat ie meestal aan het kortste eind trekt. Daar valt met een waarschuwing niet veel winst te halen.

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Waren ze dan niet zwart-wit gestreept omdat dat een mooi vloerkleed maakt :?

OK, ontopic. door de strepen is het moeilijk om voor jagers de exacte richting en snelheid van de dieren te schatten.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Op maandag 13 augustus 2001 15:33 schreef DaVincy het volgende:
Vanmiddag, op een zoutelose vakantie-maandag... keek ik het zeer intresante programma van Midas Dekker (goed gespelt?) ... wat is die gast dope zeg! (8>

Hij besprak het boekie van Darwin. Ik wist het meeste wat ie vertelde natuurlijk al ;) Maar ik vroeg me af.. als survival of the fittes overal geld, waarom heeft de zebra in godsnaam midden in de rimbu zwarte strepen op een witte huid??? WAAROM?! Is het zo misschien dat het sexy staat? En dat die kleurige zebra's meer van bil gaan?? Of stiekem toch een grap van de hand van god? :7
'k dacht dat het te maken had met airco en schutkleur.
airco : patroon zorgt voor hitte verspreiding
schutkleur : in het hoge gras schijnt het idd moeilijk te zijn om een dier te zien in de hele kudde.

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Verwijderd

Die zwart-witte strepen zijn schutkleuren.
Het klinkt ongeloofwaardig, maar als je ze vanaf een grotere afstand bekijkt > ca. 250 m. zijn ze onherkenbaar in een steppenlandschap (dus veel bruin). Pas als je dichter bij komt zie je de bruine vlek veranderen in strepen.

• JsB
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

JsB

Ik heb eens op tv (discovery ofzo) gezien dat het airco is. De lucht koelt af bij een van de kleuren en warmt op bij de andere waardoor er een soort van circulatie ontstaat ofzo. Aangezien die beesten in een warm land wonen is dit wel logisch.

• Bombonella

Bombonella

En als de Bom valt....

Een vrij complete uiteenzetting over deze vraag staat hier

http://www.howstuffworks.com/question454.htm

Verwijderd

Roofdieren zijn kleurenblind. Als je alleen maar zwart-wit ziet is de camouflage (s?) van zebra's da bomb (heel goed :) )

• Bombonella

Bombonella

En als de Bom valt....

Op dinsdag 14 augustus 2001 22:50 schreef Jywansa het volgende:
Roofdieren zijn kleurenblind. Als je alleen maar zwart-wit ziet is de camouflage (s?) van zebra's da bomb (heel goed :) )
Dit is een interessante kwestie want technisch gezien zijn vele dieren, waarvan men beweert dat ze kleurenblind zijn, dit waarschijnlijk niet helemaal. Maar men verondersteld dat kleuren geen belangrijke rol in het leven van deze dieren speelt en dat daardoor weinig kleur van mekaar kunnen onderscheiden.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Op dinsdag 14 augustus 2001 20:53 schreef JsB het volgende:
Ik heb eens op tv (discovery ofzo) gezien dat het airco is. De lucht koelt af bij een van de kleuren en warmt op bij de andere waardoor er een soort van circulatie ontstaat ofzo. Aangezien die beesten in een warm land wonen is dit wel logisch.
No Offence : Dat lijkt me een beetje bullshit. Het is inderdaad waar, dat als jij met je zwarte shirt in de zon loopt je het warmer krijgt dan wanneer je een wit shirt draagt. Dat komt omdat zwart alle kleuren van het spectrum bevat, en daarom ook alle (alle?) zonne-energie opneemt. Wie daarentegen bevat geen kleuren, en stoot die energie af. Maar dat wil niet zeggen dat je dan afkoelt, als je iets wit draagt. Het word er alleen niet warmer op. Een totaal witte huid zou dus verkoelender werken dan een gestreepte huid.

Mother, will they like this song?

Verwijderd

echt zwart is alleen te vinden bij zwarte gaten, hier is het zeer donker groen of blauw.

wit bevat alle kleuren van het spectrum en
zwart geen. Bij puur wit wordt alle elektromagnetische straling weer omgezet in elektromagnetische straling. Bij puur zwart
wordt alles omgezet in warmteenergie of chemische energie.

Wit koelt inderdaad niet af nee.

Verwijderd

perfecte verklaring, inderdaad ja hihi.
daar hadden de meeste nie aan gedacht.

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 20:53 schreef JsB het volgende:
Dit klopt wel hoor, de oppervlakte temp. bij de zwarte vlekken zal hoger zijn en bij de witte lager, door verschil in temp, is er verschil in druk en dus is er een massastroom.

Verwijderd

Het lijkt mij inderdaad gewoon omdat het zo sexy staat. Of wetenschappelijk gezegd: een indicator van gunstige genen.
Mij lijkt het dat zwart-wit juist VRESELIJK OPVALT voor de predators, maar daarom juist:
"als je kan overleven met zo'n feest op je rug, moet je wel HEEL hard kunnen rennen!"

Hetzelfde geldt voor pauwen: de staart is vreselijk onhandig maar als je kan overleven met zo'n staart betekent dat dat je gunstige overlevingseigenschappen hebt.

Verwijderd

er zijn in de tweede wereld oorlog schepen met zebra-achtige-strepen beschilderd.

Als er meerdere schepen min of meer naast elkaar liggen is het voor de vijand niet in te schatten hoeveel, en om welke schepen het gaat.

Een kudde zebra's brengt diezelfde verwarring. Een ingewikkeld zooitje beesten die veilig zijn zolang ze bij elkaar blijven.

• Bombonella

Bombonella

En als de Bom valt....

Op woensdag 15 augustus 2001 20:48 schreef Teup het volgende:
bladiebla...dat zwart-wit juist VRESELIJK OPVALT voor de predators...bladiebla
Dieren die in kuddes leven onsnappen sowieso niet aan de aandacht van predatoren. De denkstap die in deze kwestie dus moet zetten ligt een stuk verder dan die van jou.
Oftewel lees de meer inzichtvolle posts.
Complexe/bonte, Kleuren en patronen impliceren niet altijd een fraaie set genen, de analogie met de pauw is wat mij betreft te kort door de bocht.

Verwijderd

[b]
er zijn in de tweede wereld oorlog schepen met zebra-achtige-strepen beschilderd.
Als er meerdere schepen min of meer naast elkaar liggen is het voor de vijand niet in te schatten hoeveel, en om welke schepen het gaat.

Een kudde zebra's brengt diezelfde verwarring. Een ingewikkeld zooitje beesten die veilig zijn zolang ze bij elkaar blijven.
Ik denk dat deze twee opmerkingen van resp. Jywansa en Bertv_de_tweede wel zo'n beetje de eindconclusie vormen.

• Bombonella

Bombonella

En als de Bom valt....

Op donderdag 16 augustus 2001 11:34 schreef Bramiozo het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat deze twee opmerkingen van resp. Jywansa en Bertv_de_tweede wel zo'n beetje de eindconclusie vormen.
Ondanks het feit dat deze dingen al ter sprake waren gekomen...
maar tja lezen schijnt een kunst te zijn.

Verwijderd

Sommige mensen zijn zo ijdel dat zij het eerlijk bekennen.

Verwijderd

Op donderdag 16 augustus 2001 12:53 schreef Bombonella het volgende:

[..]

Ondanks het feit dat deze dingen al ter sprake waren gekomen...
maar tja lezen schijnt een kunst te zijn.
Dat het eerder al ter sprake is gekomen wil niet zeggen het geen eindconclusie kan vormen. Ik zeg simpelweg dat die twee opmerkingen de strepen verklaren of op zijn minst verklaarbaar maken en dat daarmee de discussie aan zijn einde is gekomen.

no hard feelings though.

• Bombonella

Bombonella

En als de Bom valt....

Op donderdag 16 augustus 2001 16:02 schreef Bramiozo het volgende:

[..]
no hard feelings though.
;)

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06-2025

DoD Cerberus

blabla!

Is idd waar dat ze het gebruiken voor bescherming tegen roofdieren die geen kleuren zien maar alleen zwart-wit, maar het heeft nog een functie. De zebra's kunnen elkaar herkennen aan de strepen, vooral voor de jongere zebra's in de kudde is het belangrijk dat ze hun moeder terug kunnen vinden....

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• Bombonella

Bombonella

En als de Bom valt....

Dit is dus wat er staat achter
http://www.howstuffworks.com/question454.htm
(voor al diegenen die dan toch niet de moeite nemen om ff achter de reeds geposte link te kijken)

To humans, a zebra's stripes stick out like a sore thumb, so it's hard to imagine that the stripes act as camouflage. Zoologists believe stripes offer zebras protection from predators in a couple of different ways.
The first is as simple pattern-camouflage, much like the type the military uses in its fatigue design. The wavy lines of a zebra blend in with the wavy lines of the tall grass around it. It doesn't matter that the zebra's stripes are black and white and the lines of the grass are yellow, brown or green, because the zebra's main predator, the lion, is colorblind. The pattern of the camouflage is much more important than its color, when hiding from these predators. If a zebra is standing still in matching surroundings, a lion may overlook it completely.

This benefit may help an individual zebra in some situations, but the more significant means of protection has to do with zebra herds. Zebras usually travel in large groups, in which they stay very close to one another. Even with their camouflage pattern, it's highly unlikely a large gathering of zebras would be able to escape a lion's notice, but their stripes help them use this large size to their advantage. When all the zebras keep together as a big group, the pattern of each zebra's stripes blends in with the stripes of the zebras around it. This is confusing to the lion, who sees a large, moving, striped mass instead of many individual zebras. The lion has trouble picking out any one zebra, and so it doesn't have a very good plan of attack. It's hard for the lion to even recognize which way each zebra is moving: Imagine the difference in pursuing one animal and charging into an amorphous blob of animals moving every which way. The lion's inability to distinguish zebras also makes it more difficult for it to target and track weaker zebras in the herd.

So do zebra stripes confuse zebras as much as they confuse lions? Oddly enough, while making zebras indistinguishable to other animals, zebra stripes actually help zebras recognize one another. Stripe patterns are like zebra fingerprints: Every zebra has a slightly different arrangement. Zoologists believe this is how zebras distinguish who's who in a zebra herd. This certainly has significant benefits. A zebra mare and her foal can keep track of each other in the large herd, for example, and a zebra can very quickly distinguish its own herd from another. This also helps human researchers, because it enables them to track particular zebras in the wild.

Verwijderd

Ik zou je Biologie boek er nog maar eens op na slaan want het gele zwarte patroon van een wesp heeft niet zoveel met mimicry te maken en ondanks het feit dat een zebra misschien wel zijn mannetje kan staat, zijn de verhoudingen zo dat ie meestal aan het kortste eind trekt. Daar valt met een waarschuwing niet veel winst te halen.
Er kan sowieso geen sprake zijn van mimicry, een wesp en een zebra hebben niet dezelfde predatoren en ook niet bepaald dezelfde vorm. (een insect of een groot beest maakt nogal een verschil)

Verwijderd

Mimicry? Ik vraag me af wat die zebra dan precies mimicriet :) Maar goed...

Overigens, een zebra kan wel degelijk zijn mannetje staan. De gemiddelde leeuw heeft geen schijn van kans tegen de gemiddelde volwassen zebra. Dat probeert hij dan ook nooit. De gemiddelde leeuw gaat achter de zwakste zebra van de kudde aan, een jong/oud/ziek dier. Of eigenlijk moet ik zeggen, de sterkste leeuw gaat achter de zwakste zebra van aan, want de gemiddelde leeuw wordt nooit oud genoeg om achter een prooi aan te zitten. Leeuwen hebben namelijk nogal hoge kindersterfte, en slechts een klein deel overleeft...

P.S. Het antwoord op de vraag is allang gegeven, roofdieren zoals leeuwen zien slecht kleuren, en in zwart-wit is een zebra bijna niet te zien tussen het gras.

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 20:16

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Er staat mij iets bij dat het iets heeft te maken met de 'blur' die onstaat door de hitte als je naar de horizon kijkt (wat je hier ook wel in de zomer ziet boven het asfalt). Deze blur in combinatie met de strepen van de zebra zou voor een soort 'afschrik-effect' moeten zorgen meen ik.
Pagina: 1