Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard35
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 05:16
Mijn vriendin heeft nu een Synology DS214 met 2 schijven van 3TB.

Nu wil ik voor haar een DS920+ aanschaffen en dan 1 extra schijf van 3TB erbij.

Dit is in eerste instantie de bedoeling.

Ik kom er op verschillende forums niet uit of ik kan migreren met de oude schijven en dan de 3e erbij.

Het lijkt erop dat ik niet kan migreren van de DS214 naar de DS920+

Probleem is nu dat de Nas vol is en ik niet kan back-uppen. |:(

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Beste antwoord (via Richard35 op 05-01-2021 21:55)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:14
Het is officieel door Synology gesupport, dus is echt wel safe.

Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, niets is helemaal zeker.

Daar heb je iets voor dat “backup” heet.

Ik zou de nieuwe schijf installeren in de nieuwe Nas. Dan heb je die vers geïnstalleerd.
Dan de data kopiëren van de oude schijven naar de nieuwe (dat kan van Nas naar Nas of door de schijf in de nieuwe Nas te stoppen).
Zorg dat in de nieuwe Nas een nieuwe en een oude schijf komen te zitten.
Maak nu een Raid 1 aan.
Als deze klaar is maak je een Raid 5 aan.

Op deze wijze heb je eerst nog een backup op de oude Nas, en daarna in je nieuw Nas, ook tijdens converteren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Kan niet met een HDD-wissel volgens Synology:

https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard35
Hmm daar was ik al bang voor. :-(

Betekend dus dat ik 2 schijven moeten kopen en dan eerst alles kopiëren en dan de 2 oude schijven erbij stoppen en dan nog omzetten van raid1 naar raid5 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Je kunt toch 1 3TB kopen, die gebruiken om je nieuwe NAS te installeren en dan de 2 schijven er bij zetten?

Je kunt ook 1 van de 2 huidige schijven uit je Raid halen, die in de nieuwe NAS zetten en die dan migreren naar Raid 5.

Je kunt een basic disk upgraden naar Raid 5 (en die heeft per definitie 3(+) schijven: https://www.synology.com/...age_pool_change_raid_type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard35
White Feather schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:47:
Je kunt toch 1 3TB kopen, die gebruiken om je nieuwe NAS te installeren en dan de 2 schijven er bij zetten?

Je kunt ook 1 van de 2 huidige schijven uit je Raid halen, die in de nieuwe NAS zetten en die dan migreren naar Raid 5.

Je kunt een basic disk upgraden naar Raid 5 (en die heeft per definitie 3(+) schijven: https://www.synology.com/...age_pool_change_raid_type
Weet ik dan zeker dat er geen dingen verloren gaan?

Er staan namelijk foto's op en die mogen niet gewist worden!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• White Feather

Ik zou de nieuwe schijf installeren in de nieuwe Nas. Dan heb je die vers geïnstalleerd.
Dan de data kopiëren van de oude schijven naar de nieuwe (dat kan van Nas naar Nas of door de schijf in de nieuwe Nas te stoppen).
Maak nu een Raid 1 aan.

Op deze wijze heb je eerst nog een backup op de oude Nas, en daarna in je nieuw Nas, ook tijdens converteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 09:25

1Kb

Het is misschien ook een idee om naar de leeftijd van de oude schijven te kijken. Als je een nieuwe raid bouwt is het misschien de moeite waard om deze geheel nieuw te maken en de oude als reserve te gebruiken. Ligt natuurlijk aan wat je wilt uitgeven en hoe oud de oude schijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard35
White Feather schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:33:

Maak nu een Raid 1 aan.

Ik ga wel even overleggen. Misschien is het toch wel verstandig om eerst met 2 nieuwe grotere schijven te beginnen en dan de 2 oude er bij stoppen als 2e raid array ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
1Kb schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:00:
Het is misschien ook een idee om naar de leeftijd van de oude schijven te kijken. Als je een nieuwe raid bouwt is het misschien de moeite waard om deze geheel nieuw te maken en de oude als reserve te gebruiken. Ligt natuurlijk aan wat je wilt uitgeven en hoe oud de oude schijven zijn.
Zeker goed punt.

Hoe ouder de schijven zijn, hoe groter ook de kans op een fout bij het converteren (dan worden de schijven flink belast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb het zelfde gehad bij een zelfbouw NAS naar Synology. Ik had daar 4*2TB in Raid-10. Netto 4 TB. Wat ik heb gedaan is als volgt.

1 nieuwe disk van 2 TB in Synology met SHR. Volume aangemaakt van 2TB. Toen alle belangrijke data gekopieerd naar nieuwe Synology. De belangrijke data had ik toen op oude NAS en nieuwe NAS.

Toen heb ik de twee mirror disks uit de oude NAS gehaald (die stond op degraded maar day maakt niks uit). En deze twee disks als leeg toegevoegd aan de pool. Synology maakt er dan eerst een RAID-1 van (intern) en vervolgens een RAID-5 (hij is wel evr and bezig) daarna had ik dus 4TB.

Toen de rest van de data gekopieerd en daarna oude NAS afgebroken en 1 van de disks toegevoegd aan NAS waardoor volume 6TB werd. De overgebleven disk ligt los als cold spare op het NAS.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard35
Zo het is geregeld.

Ik heb synology 920+ gekocht met 2x 4TB WD red plus.

Komt vandaag binnen en dan kunnen we beginnen met opbouwen nieuw systeem en eerst alles overzetten >:)

Soms is het wel makkelijk dat je enigszins verstand hebt van pc-onderdelen en veel leest over bepaalde dingen( twijfelkont >:) )

Zoals de soort schijven die WD nu als red schijven verkoopt(SMR) dus daarom de red plus maar gekocht( iets duurder :( )

Iedereen bedankt voor de hulp _/-\o_
Pagina: 1