SMTP (25) / sendmail probleem

Pagina: 1
Acties:

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:02

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Ik heb sendmail draaien op een rh-linux-server, als ik dan via een andere computer met een mailclient (OE) probeer te mailen naar die server, dan krijg ik een error: "Connection to the server has failed. SMTP, Port:25 No, Socket Error:" bladiebla...

Poort 25 staat gewoon open op de server, als ik op die linux-server zelf probeer in te loggen met telnet op poort 25 op deze manier:
telnet localhost 25

dan gaat dat perfect en verbindt ie ook, maar als ik op deze manier verbindt:
telnet 192.168.0.2 25 dan doet ie het niet (192.168.0.2 = linuxserver)

Als ik vanaf een andere bak probeer in te loggen op die linuxbak, lukt mij dat niet op poort 25, dus:

telnet 192.168.0.2 25

geeft een "connection refused"

Blijkbaar mag alleen maar localhost inloggen op poort 25/SMTP, iemand die weet hoe ik vanaf een andere bak ook kan inloggen op die poort en dus ook SMTP kan gebruiken vanaf een andere bak?

Ik heb al wat in de 'access' bestanden geklooid, makemap hash gedaan.
Ik draai ook een DNS-server, misschien dat daar iets niet goed in de haak zit?

(uiteraard heb ik op GoT al gezocht, maar kan verder echt niets zo gauw vinden en ook op diverse linuxdoc / linux-cx.nl gekeken, maar ik zie gewoon iets over het hoofd volgens mij :?)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Verwijderd

"Connection refused" doet mij toch echt geloven dat je firewall hem blockt :?

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Jah, blijkbaar blocked m'n firewall hem dan -die'k er niet zelf opgezet heb oid, tis namelijk een standaard redhat 7.1 distro - als ik alleen maar op de linux-bak zelf kan/mag mailen en dan ook nog alleen maar via localhost, hij controleert dan iig op IP-adres dunkt me.

Als dat het geval is, hoe kan ik controleren of poort 25 open staat in dit geval en hoe krijg ik hem open en/of dat SMTP aan de praat voor andere computers op het netwerk, zodat die ook van SMTP gebruik kunnen maken op de linux-server?
(Postfix, Qmail e.d. wil ik nog niet aan geloven voorlopig >:) )

BVD.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

met netstat -a kan je kijken welke services draaien. Maar aangezien je gewoon via de localhost kan connecten lijkt me wat dat betreft geen probleem.
Als je sendmail start via inetd of xinetd dan zou het kunnen dat je nog ff /etc/hosts.allow en /etc/hosts.deny moet aanpassen, anders ff al je firewallrules na lopen.

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 15:51 schreef niorg81 het volgende:
Als je sendmail start via inetd of xinetd dan zou het kunnen dat je nog ff /etc/hosts.allow en /etc/hosts.deny moet aanpassen, anders ff al je firewallrules na lopen.
Veel simpeler: "iptables --list"

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Moet je even je ethernet device binden in je sendmail configuratie...

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Hmmz, ik kan trouwens wel e-mail ophalen van die linux-bak, via poort 110, dat is dus geen enkel probleem en werkt uitstekend.

Ik heb die hosts.allow en hosts.deny nagekeken, maar die zijn beiden leeg, heb er ALL: .insane ingezet, zodat alle hosts die onder .insane draaien mail kunnen versturen in principe, maar met of zonder deze string, echt nog steeds nie werken.

En via netstat -a draait localhost:smtp en deze luistert 'netjes'.

Ben ik nou zo'n leek of |:(, iptables --list geeft een 'device busy'-error trouwens.

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Ik heb verder zitten kloten en het lijkt er nog steeds op dat ie alleen maar localhost wil connecten, op IP-adres en DNS-manier kan ik maar niet connecten naar SMTP, ik snap er werkelijk niets van :(.

Is er dan nog een (alternatieve) oplossing voor mijn probleem?

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:56

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

je moet relaying aanzetten voor je locale IP's, sendmail blokt standaard alles voor relaying tegenwoordig. etc/mail/access (IP_allow)

kijk zo;
# Check the /usr/doc/sendmail-8.9.3/README.cf file for a description
# of the format of this file. (search for access_db in that file)
# The /usr/doc/sendmail-8.9.3/README.cf is part of the sendmail-doc
# package.
#
# by default we allow relaying from localhost...
localhost.localdomain RELAY
localhost RELAY

# Entries from obsoleted /etc/mail/deny
all@usa.com REJECT
# Entries from obsoleted /etc/mail/relay_allow
# Entries from obsoleted /etc/mail/ip_allow
# Entries from obsoleted /etc/mail/name_allow
10.0.0.52 RELAY
10.0.0.51 RELAY
10.0.0.51 en .52 zijn mijn locale machines

Laat ffies weten, of het geholpen heb. Veel succes! :)

/dev/null

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Alle mensen die hier gereageerd hebben, hartstikke bedankt voor de informatie, weer wat van opgestoken iig :).

Ik heb het probleem gevonden, misschien om te lachen, maarre, het zat in /etc/mail/sendmail.mc, daar is een regeltje DAEMON_OPTIONS('port=smtp,addr=nnn.nnn.nnn.nnn, name=MTA') in te vinden en je raadt het al: nnn.nnn.nnn.nnn stond op 127.0.0.1, dus werden er alleen maar smtp-connecties van de loopback geaccepteerd, niet van de ethernet-kaart :+ .

Door op de plaats van nnn.nnn.nnn.nnn het IP-adres van mijn ethernetadapter neer te zetten en dan het volgende te doen:
(m4=macrocompiler)

m4 sendmail.mc > sendmail.cf

Zet vervolgens sendmail.cf in je /etc en ff opnieuw opstarten (heel je PC in mijn geval of xinetd of sendmail of whatever) en ik kan plots SMTP'en :)

Yeah... *D

Verwijderd

Controleer voor de zekerheid nog even of je nu niet toch nog per ongeluk een open relay draait.
Iets dat je echt niet wil, geloof me maar. (Het is een vriend van me ooit overkomen; gevolg vele duizenden spam-mailtjes verstuurd)

gewoon telnetten naar mailabuse.org start een sessie op, die je mailserver gaat testen of je niet toevallig per ongeluk mail relayed.

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Nah, hij hangt aan een intern netwerkje en ben nie van plan om um aan internet te gaan hangen - zolang hier nog geen DSL is - maar tnx voor de info nelske.

Pagina: 1