Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintsMask
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-06 23:23
Hallo Forum,

Ik zit te twijfelen om mijn cpu cooler te upgraden.
Ik zit nu op een Dark rock pro 4, deze is zeker stil zat, maar wanneer er daadwerkelijke load op de CPU komt te staan, gaat de temp richting de 80/90 met deze cooler. Ik twijfel er nu dus aan om een water cooling te halen in de vorm van een kraken X63 of X73. Maar hoeveel zin heeft dit of blijf ik op gelijke waarde qua temps zitten dan?
Het kunnen ook andere coolers worden, maar ik vond de kraken wel mooi in de huidige case passen die ik heb. H710 van NZXT.
Afgelopen weekend een tijdje de temps in de gaten gehouden met Cyberpunk en er sprongen 2 cores rond de 95. dus vandaar dat ik dit topic ben gestart

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Beste antwoord (via SaintsMask op 05-01-2021 19:49)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zet je Vcore op max 1.3V, en zorg dat je koeler goed gemonteerd is.
10850K klok je op 51 met 1.325v, dat zijn alle cores op 5.1GHz. Ga jezelf inlezen mbt overclock, en je zult beter resultaat behalen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Matthew!! schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:35:
Hallo Forum,

Ik zit te twijfelen om mijn cpu cooler te upgraden.
Ik zit nu op een Dark rock pro 4, deze is zeker stil zat, maar wanneer er daadwerkelijke load op de CPU komt te staan, gaat de temp richting de 80/90 met deze cooler. Ik twijfel er nu dus aan om een water cooling te halen in de vorm van een kraken X63 of X73. Maar hoeveel zin heeft dit of blijf ik op gelijke waarde qua temps zitten dan?
Het kunnen ook andere coolers worden, maar ik vond de kraken wel mooi in de huidige case passen die ik heb. H710 van NZXT.
Afgelopen weekend een tijdje de temps in de gaten gehouden met Cyberpunk en er sprongen 2 cores rond de 95. dus vandaar dat ik dit topic ben gestart

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Je kunt ook kijken om je Vcore te verlagen.(weet niet hoe je alles hebt staan)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:23
Zeker de vcore zelf regelen. Deze cpu’s vreten nogal power, dus hoe lager de de vcore staat hoe minder de hitte is. Zelf dus instellen door te kijken met welke vcore de cpu stabiel blijft

Is de cpu overclocked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintsMask
Hij is gelijk geclocked aan de i9-10900k. Minimale overclock van 100Mhz.
ik zal zeker even naar de vcore kijken. die staat nu volgens mij op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Matthew!! schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:53:
Hij is gelijk geclocked aan de i9-10900k. Minimale overclock van 100Mhz.
ik zal zeker even naar de vcore kijken. die staat nu volgens mij op auto.
Dat is sowieso niet gunstig. all Core OC , of niets zelf aangepast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintsMask
verder dan de cores niks aangepast. ik ga even uitzoeken hoe het met die vcore zit en dan kijken of dat wil werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25
Ik vraag me af hoe de warmte-overdracht is naar de koeler. Ik gok dat die slecht is.

Volgens de test van Hardware.info wordt deze koeler bij 130 watt aan verbruik ongeveer 50 graden.

Een game is veel minder belastend dan synthetische benchmarks als Cinebench.

https://nl.hardware.info/...o-4.428737#testresultaten

https://linustechtips.com...-bequiet-dark-rock-pro-4/

Bij Tweakers werd de 10900K 74 graden met een Dark Rock Pro 4 bij een verbruik van 208 watt bij Cinebench.

Ik geloof er niets van dat een cpu met 10 cores bij Cyberpunk zwaarder wordt belast dan bij Cinebench.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 22:35
White Feather schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:41:
Ik vraag me af hoe de warmte-overdracht is naar de koeler. Ik gok dat die slecht is.
Dit kan zomaar. Ik heb deze koeler ook en je krijgt er absurd weinig pasta bij. Nu is een erwt voldoende, maar dit is nog minder heb ik het idee. Met het aanbrengen via 1 punt (in het midden van de CPU) krijg je het best contact. Voor 5 punts aanbrenging of het uitsmeren van pasta wordt de pasta minder goed gelijkmatig verdeeld.

Een tube goede kwaliteit Arctic koelpasta en opnieuw aanbrengen kan wellicht helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:40
Met een TDW van 250W zou dat niet moeten... Ik zou even goede nieuwe thermal paste halen en die er tussen zetten, dat zou het waarschijnlijk al verhelpen. Zelf raad ik pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut (1 gram) aan.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintsMask
White Feather schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:41:
Volgens de test van Hardware.info wordt deze koeler bij 130 watt aan verbruik ongeveer 50 graden.
Een game is veel minder belastend dan synthetische benchmarks als Cinebench.
https://nl.hardware.info/...o-4.428737#testresultaten
https://linustechtips.com...-bequiet-dark-rock-pro-4/
Bij Tweakers werd de 10900K 74 graden met een Dark Rock Pro 4 bij een verbruik van 208 watt bij Cinebench.
Ik geloof er niets van dat een cpu met 10 cores bij Cyberpunk zwaarder wordt belast dan bij Cinebench.
Bij versie 1.06 van Cyberpunk werden core 7 en 5 99 graden.. Nu met versie 1.07 blijf ik nu bij een even spelen (5 minuten ongeveer) op max 87 graden en een tdp van 127W.
Ik heb ook cinebench gedraaid en hier krijg ik het volgende: 96 graden max bij een tdp van 234W.
Dit is nu net gedaan. Verder zit er nu Noctua NT-H1 cooling paste onder.
Ik heb deze cooler meegenomen van de 8700K en had hier eigenlijk verder nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintsMask
En ik heb de fancurve al naar boven afgesteld dat de fans bij 65 graden volledig draaien, dit had ik eerst nog niet gedaan. Maar dit heeft voor een klein gedeelte al wel geholpen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zet je Vcore op max 1.3V, en zorg dat je koeler goed gemonteerd is.
10850K klok je op 51 met 1.325v, dat zijn alle cores op 5.1GHz. Ga jezelf inlezen mbt overclock, en je zult beter resultaat behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintsMask
Ik zal het morgen even proberen.
En de resultaten met jullie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintsMask
Helaas geen lottery gewonnen hier, alle cores op 49 gaat prima met 1.375Vcore als het lager is crasht windows bij Cinebench en prime95. Wel lagere temps dus bedankt voor het advies!
Ik zit nu onder 100% load op 73-76 graden en in idle gelijk aan het vorige 33-35 dus dat is prima.
Pagina: 1