Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeulen
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-08-2021
Er zitten in totaal 6 SATA6G poorten op dit moederbord. 4 stuks naast elkaar - en 2 stuks wat verderop het board.

Nu heb ik 4 van de 6 poorten in gebruik - plus de M.2 poort voor mijn Samsung EVO SSD die fungeert als C-schijf.
Er zijn dus nog 2 SATA6G poorten over. Hier wilde ik eerder deze week een nieuwe schijf op aansluiten, maar helaas ziet mijn PC geen nieuwe HDD wanneer ik dit doe. Het maakt daarbij niet uit of ik voor SATA6G_5 of SATA6G_6 kies.

Ik heb ergens vernomen dat wanneer je de M.2 poort gebruikt, het kan zijn dat deze poort 5 & 6 inactief worden. Ik kan alleen nergens terugvinden of dat bij dit type moederbord ook zo is.
Ik zie op de website van ASUS namelijk wel staan, dat SATA poort 1 inactief zou zijn als je de M.2 poort gebruikt. Maar ik heb daar gewoon een HDD op zitten die ook wordt herkend en prima draait. Dus de informatie op de ASUS website lijkt niet helemaal te kloppen.

Ik heb voor de zekerheid de nieuwe HDD aan een andere SATA-poort gehangen. De HDD werkt gewoon naar behoren en wordt dan wél herkend. Het probleem lijkt dus echt bij de poorten te zitten (lijkt me).

Beste antwoord (via dvermeulen op 05-01-2021 11:18)

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:56

SuBBaSS

-has Ryzen

Dit is niet ongebruikelijk nee.

Maar goed, feitelijk heb je je antwoord al: 5&6 zijn niet/beperkt beschikbaar bij het gebruik van de m2 poort.

Mijn msi b450 gaming plus doet precies hetzelfde en dat is nogal een 'trade-off'.
Mijn m2 ssd is naar zijn grootje gegaan en nu kan ik 5&6 gewoon weer gebruiken.
In mijn geval zeer gewenst.

Zoiets als @Nielson post, hoewel bij mijn mobo duidelijk vermeld wordt dat 5&6 uitgeschakeld zijn, niet dat ze "bandbreedte delen" want dan zouden er ook gewoon devices op herkend moeten worden.

[ Voor 27% gewijzigd door SuBBaSS op 04-01-2021 18:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2NuOs7BQYcxRJJ15zORk_FCRp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkhG8uiSuqkZIERJRSvx2P8p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:56

SuBBaSS

-has Ryzen

Dit is niet ongebruikelijk nee.

Maar goed, feitelijk heb je je antwoord al: 5&6 zijn niet/beperkt beschikbaar bij het gebruik van de m2 poort.

Mijn msi b450 gaming plus doet precies hetzelfde en dat is nogal een 'trade-off'.
Mijn m2 ssd is naar zijn grootje gegaan en nu kan ik 5&6 gewoon weer gebruiken.
In mijn geval zeer gewenst.

Zoiets als @Nielson post, hoewel bij mijn mobo duidelijk vermeld wordt dat 5&6 uitgeschakeld zijn, niet dat ze "bandbreedte delen" want dan zouden er ook gewoon devices op herkend moeten worden.

[ Voor 27% gewijzigd door SuBBaSS op 04-01-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:52

Croga

The Unreasonable Man

In de handleiding staat letterlijk “m.2 slot shares bandwidth with SATA5/6 ports”.

Dus nee, als je het M.2 slot in gebruik hebt kun je niets met SATA poorten 5 en 6.

Hoe ik dat weet:
- Klik op het product wat je zelf gelinked hebt
- ga naar het Specificaties scherm
- Onderaan staat een link naar de ASUS site
- Klik op “Support”
- Klik op “Manual”

In het Storage hoofdstuk staat bovenstaande vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:27

DataGhost

iPL dev

Naast bovenstaande antwoorden staat het ook gewoon op de specificaties-pagina, onderaan:
1*The M.2 Socket shares bandwidth with the SATA6G_5/6 ports, therefore the SATA6G_5/6 ports cannot be used when a SATA/PCIE mode M.2 device is installed.
2*The M.2 Socket shares bandwidth with the SATA6G_5/6 ports, therefore the SATA6G_5/6 ports cannot be used when a SATA mode M.2 device is installed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeulen
DataGhost schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:27:
Naast bovenstaande antwoorden staat het ook gewoon op de specificaties-pagina, onderaan:

[...]
Grappig, als je googlet naar het moederboard i.c.m. specs dan kom je op een andere productpagina terecht. Daar heb ik gekeken, aangezien ik het moederbord niet via de keuzehulp op de ASUS website kon vinden.

Thanks in ieder geval, het is helder nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeulen
Wat is een goed alternatief om toch extra HDD's aan het moederbord te kunnen hangen?
Uiteindelijk zou ik richting een NAS willen gaan, maar dat laat de portemonnee op dit moment niet toe. Zijn er goedkopere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 13:59
dvermeulen schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:56:
Wat is een goed alternatief om toch extra HDD's aan het moederbord te kunnen hangen?
Uiteindelijk zou ik richting een NAS willen gaan, maar dat laat de portemonnee op dit moment niet toe. Zijn er goedkopere alternatieven?
Als het past op je moederbord en in je behuizing icm een GPU dan kun je een controller kaart installeren zoals een pricewatch: Startech.com 2 Port SATA 6 Gbps PCI Express SATA Controller Card. Staar je niet blind op de slechte review, jij wilt er HDD's aan koppelen en daar is die snel genoeg voor, de persoon in kwestie probeerde een SSD RAID 0 opstelling op een controllerkaart, dat werd sowieso een teleurstelling.

Ik heb zelf deze pricewatch: Highpoint Rocket 640L, tweedehands voor een prijsje gekocht. Je kunt V&A in de gaten houden, zijn wel voornamelijk server kaartjes die nu te koop staan https://tweakers.net/cont...NWJO5FoCdDf7riZusj6_qW8gM, sommige zijn een beetje overkill voor wat jij wil.

Nog een alternatief is je moederbord upgraden. De B350 en B450 chipsets ondersteunen 4 SATA poorten, daarom delen SATA 5 en 6 op jouw moederbord bandbreedte met de M.2 PCIe poort die rechtstreeks met de CPU verbonden is en niet met de chipset. Een X370 of X470 moederbord ondersteunt 8 SATA poorten en dus normaal gezien zou je dan toch zeker 6 SATA poorten moeten hebben die je kunt benutten tegelijk met de M.2 PCIe poort. Maar zo'n bord nieuw kopen en je oude verkopen gaat duurder zijn dan een controller kaart kopen. Je kunt ook tweedehands kijken: https://tweakers.net/moed..._brvOtsIY2qetbPTv6kiilPIF (en moet het mATX zijn zoals je huidige bord? Want dan is de keuze quasi nihil)
Pagina: 1