Vraag

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 17:15
Voor mijn moeder zoek ik of een vervanging voor haar bestaande DSLR (Nikon D5200, stuk en niet meer te repararen) of een switch naar een lichtere systeemcamera met minstens vergelijkbare mogelijkheden.
Ik ben zelf vrij ingebed in het Canon-ecosysteem en wat ik heb is bepaald niet licht of handzaam maar daardoor is wellicht mijn eigen kijk wel wat gekleurd.

Wat is je budget?
Max (ong) 1000 euro

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Mijn moeder maakt met name foto's van natuur (vogels, bloemen, tuin etc) om haar heen, op vakantie (reist regelmatig naar Africa, daar genoeg tuin voor mooie vogels etc) en kleinkinderen.

Is het voor alledaags huis-tuin-en-keukengebruik of heb je echt specifieke toepassingen in gedachten?
Het moet een beetje voor alle toepassingen zijn, al gebruikt ze de telephoto die ze nu heeft wel veel meer dan de standaard kitlens.

Wil je foto's maken of filmen?
Alleen foto's, geen interesse in filmen

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nu heeft ze een Nikon D5200, met 18-55 (ong, weet niet precies welke) en 55-300 F/4.5-5.6 VR ED DX lens.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Mijn moeder gebruikt nu veel Lightroom en wil ook in raw blijven fotograferen, is ook goed bekend met huidige camera en schiet met name in Aperture priority (weinig automatisch).
Nu de D5200 kapot is gegaan zoekt ze of een vervanging (zodat ze de objectieven kan blijven gebruiken) of een nieuw systeem waarbij het voordeel dan zou moeten zijn dat het geheel wat lichter en handzamer wordt. Wisselen van objectieven heeft ze liever niet, maar aangezien ze nu ook met name alleen de telephoto gebruikt is dit niet het grootste probleem.

De maximum zoom moet ongeveer gelijkblijven met de huidige 300mm op APS-C formaat. Bij alleen het vervangen.

De basis optie is het vervangen van de D5200 door een D5600 (ong. 500 euro) maar dat levert geen echte besparing in gewicht en handzaamheid op, bovendien zal het waarschijnlijk wel een van de laatste DSLR's zijn die Nikon gaat maken.

Opties die we nu overwegen
OlympusDit is ruim binnen budget, geeft een groter zoombereik zelfs en is stukken lichter. Wel is de camera wat ouder. Upgraden naar de mark IV valt buiten het budget. Heeft iemand ervaring met deze camera's?

NikonVoordeel hier lijkt me dat de Nikon vergelijkbaar zal werken als de huidige camera, maar wel een stukje lichter/compacter.

PanasonicDit lijkt me ook een heel aardig alternatief, wel met wat minder megapixel dan de anderen, maar heel veel gaat dat ook niet uitmaken, wel wat minder telephoto bereik.

Andere alternatieven zoals bridgecamera's denk ik dat die net te veel automatisch zijn en uiteindelijk iets te beperkt zijn ten opzichte wat ze nu gewend is. Een switch naar Canon (met het voordeel van eens een keer iets van mij kunnen lenen) zou ook nog kunnen maar heb niet echt het idee dat Canon nu echt iets geschikts kan bieden, de Canon M-lijn verwacht ik niet van dat ze daar mee doorgaan.

Zijn er andere opties die we zouden moeten overwegen? Het is een lastig afweging om ruim 500 euro aan een nieuwe DLSR uit te geven terwijl je daar verder niet heel veel voordeel qua gewicht en compactheid uit gaat halen, en voor het overstappen naar een systeemcamera ben je wel twee keer zoveel kwijt.

Uiteindelijk wil ik haar het liefst naar de winkel nemen om wat verschillende opties in handen te houden, maar dat gaat nu lastig!

Beste antwoord (via humi op 11-01-2021 12:31)

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08
Olympus is een leuke keuze.
Je moeder krijgt een aantal voordelen boven haar huidige camera.

- handzamer. Iets kleinere camera, maar vooral veel lichtere objectieven.
- 5 assige beeldstabilisatie. Die is zo goed dat je er na een tijdje niet meer over nadenkt dat een foto op 1/10e uit de hand eigenlijk niet kan. Je maakt hem gewoon en hij is scherp.
Statief kun je ook thuislaten. Dat maakt het systeem nog veel handzamer.
- systeemcamera heeft technische voordelen: Stille sluiter, gezichtsautofocus, direct tonen van onder/overbelichting zijn een paar eigenschappen.
- afhankelijk van het model: draaibaar of kantelbaar touch-scherm. Voor de bloemen/beestjes hoeft ze dan niet meer op haar buik in de modder te liggen. Je kunt van bovenaf op het scherm kijken en de foto maken.
Schermpje kantelen, camera op grashoogte, en dan kijk je van bovenaf op het gekantelde scherm. Je tikt op het scherm waar hij moet scherpstellen - klaar.

De objectieven die je uitkiest zijn prima, even een paar extra tips:
- De 75-300 is wat ouder. Kijk ook tweedehands. Er is net een nieuwe 100-400 telelens gekomen, en er zijn ook andere alternatieven, waardoor deze misschien 2e hands goedkoper te vinden is.
- de 12-100 lens gaat buiten je budget, maar is een erg populaire lens. Groot bereik en reviews zijn lyrisch over de kwaliteit. Kan ook erg dichtbij scherpstellen.
- Veel goedkoper: De 40-150 is het equivalent van 80-300 op full frame. Deze lens vindt je tweedehands net onder de 100 euro.

Qua camera: De Mark II en IV zou ik eerder adviseren; Ja, de Mark-II is al wat ouder, maar als je hem voor ongeveer 300 kunt vinden met de kitlens erbij, blijft er ineens een heleboel budget over.
Als je voor dat geld een goede lens koopt heb je een echt goed systeem. Stel dat je die 75-300 erbij koopt, dan kun je er alsnog de 60mm macro bij doen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Tarquin
Olympus is een leuke keuze.
Je moeder krijgt een aantal voordelen boven haar huidige camera.

- handzamer. Iets kleinere camera, maar vooral veel lichtere objectieven.
- 5 assige beeldstabilisatie. Die is zo goed dat je er na een tijdje niet meer over nadenkt dat een foto op 1/10e uit de hand eigenlijk niet kan. Je maakt hem gewoon en hij is scherp.
Statief kun je ook thuislaten. Dat maakt het systeem nog veel handzamer.
- systeemcamera heeft technische voordelen: Stille sluiter, gezichtsautofocus, direct tonen van onder/overbelichting zijn een paar eigenschappen.
- afhankelijk van het model: draaibaar of kantelbaar touch-scherm. Voor de bloemen/beestjes hoeft ze dan niet meer op haar buik in de modder te liggen. Je kunt van bovenaf op het scherm kijken en de foto maken.
Schermpje kantelen, camera op grashoogte, en dan kijk je van bovenaf op het gekantelde scherm. Je tikt op het scherm waar hij moet scherpstellen - klaar.

De objectieven die je uitkiest zijn prima, even een paar extra tips:
- De 75-300 is wat ouder. Kijk ook tweedehands. Er is net een nieuwe 100-400 telelens gekomen, en er zijn ook andere alternatieven, waardoor deze misschien 2e hands goedkoper te vinden is.
- de 12-100 lens gaat buiten je budget, maar is een erg populaire lens. Groot bereik en reviews zijn lyrisch over de kwaliteit. Kan ook erg dichtbij scherpstellen.
- Veel goedkoper: De 40-150 is het equivalent van 80-300 op full frame. Deze lens vindt je tweedehands net onder de 100 euro.

Qua camera: De Mark II en IV zou ik eerder adviseren; Ja, de Mark-II is al wat ouder, maar als je hem voor ongeveer 300 kunt vinden met de kitlens erbij, blijft er ineens een heleboel budget over.
Als je voor dat geld een goede lens koopt heb je een echt goed systeem. Stel dat je die 75-300 erbij koopt, dan kun je er alsnog de 60mm macro bij doen.

• humi
bedankt voor de informatie, de olympus lijkt wel een interessante optie inderdaad. Ze wil het graag wel even vast houden, dus ik denk dat we nog even moeten wachten tot de winkels weer open zijn. Ik denk dat er met dit budget een leuke combinatie mogelijk is in ieder geval, ook zal in inderdaad even de tweedehands markt in de gaten houden!

Een kantelbaar scherm heb ik met mijn 90D ook wel leren waarderen inderdaad!

• Tarquin
Vergeet de tweedehands markt niet; als mensen een camera op de stoep leggen en tien passen terug doen heb je prima veilige afstand, en kun je eens iets vasthouden.

Nog een optie is Facebook; je zou even lid kunnen worden van een groep en een oproepje kunnen plaatsen: mag ik uw camera eens vasthouden.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:53

bobcom

Dedicated dabbler

@humi Die Z50 lijkt me nog niet zo'n gek alternatief: met de Z50 en 16-50 heb je een licht en compact basissysteempje. Doe er i.p.v de Z50-250 een FTZ adapter bij en de 55-300 kan gewoon blijven. Die extra cm maken in tele zeker niet de dienst uit, en de 50 extra mm zijn gratis.

[Voor 5% gewijzigd door bobcom op 08-01-2021 10:05]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor 2e hands camera gaan en op zoek gaan naar een upgrade van de lenzen. Vergeet de body lenzen is waar het echt om gaat. Een relatief oude Nikon D300 met een 17-55 2.8 geeft een beter resultaat dan wat je nieuw koopt voor 1000 euro.
Zeker voor de ouderwetse fotograaf die alle poespas niet gebruikt. Zoek een 2e hands D500.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• humi
Een tweedehands camera is geen optie voor mijn moeder, daar heeft ze slechte (recente) ervaring mee (misschien gewoon pech), maar een tweedehands telelens is zeker wel een optie.
Ik denk dat we de Nikon Z50 ook nog een keer gaan bekijken. De FTZ adapter is helaas wel 269 euro, wat veel is voor een objectief in deze prijsklasse.
Voor mijn eigen canon 400mm 2.8 zou ik inderdaad geen moment twijfelen om de RF adapter te kopen als ik naar mirrorless ga.

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07 12:44
Over de mft lenzen:

Niet de 45-200mm nemen, dan is de plastic fantastic olympus 40-150mm R beter (voor 60 euro kun je hem vinden op black friday/ of in bulk).

Heb zelf de olympus 75-300mm II gehad ('soft' op het lange eind, mits dus vol in de frame). Het is oude lens, de autofocus is zeker niet de snelste. Een betere optie is de panasonic 100-300mm II (ongeveer dezelfde optics), maar voordeel van de panasonic II versie is dat de autofocus motor is vernieuwd, snellere autofocus.

De goedkoopste mft body die een beetje werkt met de 100-300 II is de gx80 (optioneel past hier de gx9 grip op).

Voor portretten had ik gekeken naar de sigma 30mm f1.4 (body) of de 56mm f1.4 (headshot), dus niet met een kitlens.

(Sony aps-c lijn zou ook kunnen, met de nieuwe sony 70-350mmm, dus lange eind 525mm eq)

Kijk hier eens tussen (occassions, maar wél getest):
https://www.foto-occasions.nl/olympus/

Size comparison: https://j.mp/3q1NUXs

E-m10 III vs GX80 vs A6000

[Voor 18% gewijzigd door Jackie Moon op 08-01-2021 14:33]

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:53

bobcom

Dedicated dabbler

humi schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:56:
Een tweedehands camera is geen optie voor mijn moeder, daar heeft ze slechte (recente) ervaring mee (misschien gewoon pech), maar een tweedehands telelens is zeker wel een optie.
Ik denk dat we de Nikon Z50 ook nog een keer gaan bekijken. De FTZ adapter is helaas wel 269 euro, wat veel is voor een objectief in deze prijsklasse.
Voor mijn eigen canon 400mm 2.8 zou ik inderdaad geen moment twijfelen om de RF adapter te kopen als ik naar mirrorless ga.
Setje Z50-FTZ-FZ16-50 kost hier €29 dan het aangegeven budget ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• humi
Ik heb haar alle opties voorgelegd en ze lijkt in ieder geval erg gecharmeerd van de Olympus, ik denk dat het die gaat worden en we bekijken nog even hoe we daar de beste deal voor kunnen vinden (en wanneer)!
Bedankt allemaal voor de input!

• Tarquin
Leuk! Die Mark-III is zeker geen slechte camera; zelf heb ik niet zo'n probleem met tweedehands, maar your mileage may vary.
Het is ook niet moeilijk om nóg mooiere camera's aan te raden, maar dan ga je snel boven budget.
Ik raad zelf als een gezonde verhouding 1:2 tot 1:3 aan voor de verhouding camera-lenzen.
Dan krijg je de méér fotopower voor je geld; dus eerder een body van 300 en 700 aan lenzen, dan 700 aan een body om er alleen maar een kitlens bij te kopen.

Als je de Mark III met kitlens voor €500 hebt... dat is een camera + 1e lens, en de helft van het budget is nog over... dan doe je het qua verhoudingen wel goed.
Je kunt het ook radicaal doen en in plaats van die kitlens meteen een kitlens-vervanger kopen.
De 12-40 Pro (tweedehands!!), nieuwe 12-45 Pro (niet tweedehands te vinden) of de 12-100 Pro (eigenlijk ook nog niet 2e hands te vinden) zijn goede kandidaten als directe vervanging van de kitlens.

Plezier ermee, laat nog eens weten hoe het gelopen is!

• humi
helemaal mee eens, ik heb zelf ook een veelvoud aan lenzen uitgegeven t.o.v. mijn bodies en daar nog nooit spijt van gehad!
In dit geval probeer ik iets te vinden wat zo goed mogelijk aan de eisen van mijn moeder voldoet, al wil ze ook niet te veel uitgeven. Denk dat we wel iets moois vinden!
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee