Verwarmen bovenverdieping goed geisoleerd huis.

Pagina: 1
Acties:

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-01 09:57
In Maart 2020 mijn eerste woning gekocht, label A goed geisoleerd.
Beneden vloerverwarming, boven radiatoren.

We hebben beneden een ouderwetse thermostaat hangen, waar we snachts de temperatuur op 19 graden zetten en overdags naar 20,5 zetten wanneer mijn vriendin begint met werken.
We hebben gemerkt dat we dan energie zuiniger stoken, plus voor zij hem omhoog zet, draait ze de radiator op haar werkkamer (eerste verdieping, +- 6m2) open en daarna naar 20,5 zodat deze meteen mee verwarmt in het begin.
Alleen beneden is het binnen no time 20,5 en daarna stopt de verwarming. Der werkkamer radiator is vaak de gehele dag lauwkoud. (net niet dat ijskoude van ongebruikte radiatoren).

Naast de werkkamer is een kleine gamekamer ingericht ( +-9m2), hier hetzelfde verhaal. Ik game hier liever niet ivm de kou.

Nu ben ik aan het orienteren wat de beste stap is om te nemen.
Ik weet dat er slimme thermostaatkranen zijn echter kan ik niet achterhalen of ik hier dan een toon of een andere slimme thermostaat voor nodig heb vanuit de leverancier of dat ik deze er zelf in kan zetten?

Een andere optie is een IR paneel, echter vraag ik me af of dit duurzamer is dan een CV met slimme thermostaatkranen.

Een laatste optie is een elektrisch kacheltje in de ruimte zetten, maar gevoelsmatig is dat de minst duurzame optie van alle keuzes.

Misschien zie ik een optie over het hoofd daarom de vraag aan mijn medetweakers, wie heeft er de gouden tip?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:55
je kan met een honeywell evohome systeem de radiatoren in je huis onafhankelijk aansturen.
De ketel kan dan gaan branden voor 1 kamer.

Even ter indicatie, via amazon onlangs aangeschaft voor 675 euro voor 10 radiatoren.

Dit kan ook met Tado, deze werkt echter in de cloud waardoor die bij mij af viel.
(ik wil namelijk niet afhankelijk zijn van de cloud voor de verwarming)
Kosten waren ongeveer gelijk.

Echter, je kan bovenstaande systemen ook voor enkel de radiatoren in de woonkamer en werkkamer doen.
Dat scheelt aanzienlijk in kosten. Alleen moet je dan de thermostaatknoppen in de slaapkamers handmatig goed inregelen.

Let wel op deze systemen kunnen alleen plug&play toegepast worden op radiatoren met thermostaatknoppen. Je vervangt de thermostaatknop voor een slimme variant.

Een IR paneel helpt wel om het behaaglijk te hebben, je kunt een kleine onder het bureau de benen laten aanstralen en een aan het plafond boven het bureau de schouders rug hoofd en handen laten aanstralen.

Elektrisch verwarmen met een hetelucht of oliegevulde kachel is per definitie de duurste oplossing.

Als thuis werken een vast gegeven is/word, is een airco ook een zeer interessante optie.
Die is duurder in aanschaf, maar met een cop factor van 5 is hij 5x zuiniger dan een elektrische kachel.
Hier heb je in de zomer ook wat aan om lekker door te kunnen werken.

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:16:

...
Echter, je kan bovenstaande systemen ook voor enkel de radiatoren in de woonkamer en werkkamer doen.
...
beneden heeft hij vloerverwarming ;) dus slimme radiatorknoppen gaan dan niet helpen voor zowel beneden als boven (aangezien de vloerverwarming verwamt en ervoor zorgt dat de cv ketel stopt?)

[ Voor 10% gewijzigd door indexample op 04-01-2021 17:57 ]

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 14:57
indexample schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:56:
[...]

beneden heeft hij vloerverwarming ;) dus slimme radiatorknoppen gaan dan niet helpen voor zowel beneden als boven (aangezien de vloerverwarming verwamt en ervoor zorgt dat de cv ketel stopt?)
Ik weet dat Tado dit wel kan door een kamerthermostaat te koppelen aan een radiatorkraan die dan op het CV verdeelblok moet om de aanvoor/afvoer dicht te draaien als daar geen warmtevraag is. Warmtevraag word dan per kamer geregeld en het systeem zorgt er dan ook voor om de CV aan te zetten als er warmtevraag vanuit een kamer is en sluit de rest af.
Evohome lijkt een schakelrelais aan te willen bieden voor die situatie (BDR91A1000), als je vloerverwarmingcircuit nog een pomp heeft zou die er tussen zetten wellicht al genoeg zijn. Schakelt de pomp ook nog gelijk uit bij geen warmte vraag voor nog meer besparing!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:00
mxmemx schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:05:
plus voor zij hem omhoog zet, draait ze de radiator op haar werkkamer (eerste verdieping, +- 6m2) open en daarna naar 20,5 zodat deze meteen mee verwarmt in het begin.
Meest makkelijke is de werkkamer überhaupt niet dichtdraaien op andere momenten? De woonkamer houd je op 19, maar doordat je de werkkamer dicht(er) zet gedurende de nacht, koelt deze veel verder af. Daardoor krijg je deze dus ook slecht warm vervolgens.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:55
indexample schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:56:
[...]

Honeywell heeft ook bij het evohome systeem zonnekleppen voor de vloerverwarming.

Dus dat is prima uitvoerbaar.

In de thermostaatknoppen (hr92) zit een eigen thermostaat.
Je kan deze via het basisstation of de knop zelf instellen.
Je kan ook in de werkkamer een Honeywell round wireless aan de wand hangen en die koppelen aan de thermostaatknop.

De ketel wordt dan gewoon door meerdere thermostaten aangestuurd.

Ik heb dat per kamer, dus kan de badkamer bijvoorbeeld sochtends lekker op 23 graden hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door FRANQ op 04-01-2021 18:36 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
Dit komt vaak voort uit een verkeerde soort zuinigheid.

Begin eens met de kamers: die moeten hun doeltemperatuur halen. Bij voorkeur ook als de vloerverwarming in de woonkamer loopt te pruttelen om de boel warm te houden.

Startpunt kan zijn om de radiatoren in de kamers eens een week niet te ver terug te draaien, maar op bv 19graden te houden.

Je kunt de radiatoren ook boosten met ventilatoren om de efficiëntie te vergroten.

De deur naar de gang open laten kan ook een aardige boost geven (warmte gaat naar boven en CV ketel zal waarschijnlijk op hogere temperatuur moduleren).

Je kunt de installatie proberen beter in te regelen zodat er minder vermogen naar de vloerverwarming gaat en meer naar de kamers.

En je kunt dure gadgets als hierboven aanschaffen.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb dit opgelost door de cv temperatuur laag te zetten (40-45 graden). Met deze temperatuur warmt het beneden rustig op (halve graad per 2 uur) en da's genoeg om boven op te warmen. Temperatuur 8-18 is 20,5, daarbuiten 18,5.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-01 22:03
Naast de vorige tips werkt dit misschien ook, alhoewel het niet de netste oplossing is: Kan je de pomp van de vloerverwarming niet uit zetten het eerste uur? Dan zullen je radiatoren wel verwarmen maar de vloer nog niet, als je de pomp daarna weer aanzet is alles op temperatuur. Misschien wat tweaken maar met een simpele thermometer en klik-aan-klik-uit schakeling kan je dat zo regelen. Niet zo mooi, waar kost 2 tientjes ipv enkele honderden euros voor allemaal slimme radiator knoppen, gebruik een arduino en je kan het automatisch laten doen (of via een lokale webpagina).

Verder zou ik kijken of de radiatoren goed ingeregeld zijn, zijn die niet per ongeluk erg afgeknepen? Als je een hitte-meet pistooltje (10-15 euro bij Amazon of Aliexpress) hebt kan je meten of de invoer en uitvoer een ~20% hitte verschil hebben, dat is optimaal.

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-01 20:46
Wij hadden exact dit probleem. Toen het afgelopen zomer ook meerdere dagen >33 graden was hebben we 2 single splits geïnstalleerd (alleen afpersen door een installateur). Kost even wat, maar nu kunnen we snel en gericht verwarmen en koelen. Verbruik valt door de cop goed mee. Beiden werken we fulltime thuis, dus wel de moeite waard.

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-01 22:02
SawaFish schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:10:
Naast de vorige tips werkt dit misschien ook, alhoewel het niet de netste oplossing is: Kan je de pomp van de vloerverwarming niet uit zetten het eerste uur? Dan zullen je radiatoren wel verwarmen maar de vloer nog niet, als je de pomp daarna weer aanzet is alles op temperatuur. Misschien wat tweaken maar met een simpele thermometer en klik-aan-klik-uit schakeling kan je dat zo regelen. Niet zo mooi, waar kost 2 tientjes ipv enkele honderden euros voor allemaal slimme radiator knoppen, gebruik een arduino en je kan het automatisch laten doen (of via een lokale webpagina).
Ik heb in mijn woning op de begane grond (keuken) en eerste verdieping (woonkamer) vloerverwarming. Na het avondeten komen we doorgaans niet meer beneden en kan de vloerverwarming daar dan ook "uit". Heb wat zitten rondkijken naar allerlei dure oplossingen met "slimme" knoppen, thermostaten en zonekleppen maar vroeg me ondertussen ook af of gewoon de pomp uitzetten beneden geen optie zou zijn. Lees nu jouw antwoord dus wellicht dat jij hier meer van weet: Is het op de een of andere manier slecht voor de ketel of onzuinig om op deze houtje-touwtje manier etageregeling te realiseren? :*)

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-01 13:59
mxmemx schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:05:
In Maart 2020 mijn eerste woning gekocht, label A goed geisoleerd.
Beneden vloerverwarming, boven radiatoren.

We hebben beneden een ouderwetse thermostaat hangen, waar we snachts de temperatuur op 19 graden zetten en overdags naar 20,5 zetten wanneer mijn vriendin begint met werken.
We hebben gemerkt dat we dan energie zuiniger stoken, plus voor zij hem omhoog zet, draait ze de radiator op haar werkkamer (eerste verdieping, +- 6m2) open en daarna naar 20,5 zodat deze meteen mee verwarmt in het begin.
Alleen beneden is het binnen no time 20,5 en daarna stopt de verwarming. Der werkkamer radiator is vaak de gehele dag lauwkoud. (net niet dat ijskoude van ongebruikte radiatoren).

Naast de werkkamer is een kleine gamekamer ingericht ( +-9m2), hier hetzelfde verhaal. Ik game hier liever niet ivm de kou.

Nu ben ik aan het orienteren wat de beste stap is om te nemen.
Ik weet dat er slimme thermostaatkranen zijn echter kan ik niet achterhalen of ik hier dan een toon of een andere slimme thermostaat voor nodig heb vanuit de leverancier of dat ik deze er zelf in kan zetten?

Een andere optie is een IR paneel, echter vraag ik me af of dit duurzamer is dan een CV met slimme thermostaatkranen.

Een laatste optie is een elektrisch kacheltje in de ruimte zetten, maar gevoelsmatig is dat de minst duurzame optie van alle keuzes.

Misschien zie ik een optie over het hoofd daarom de vraag aan mijn medetweakers, wie heeft er de gouden tip?
Hier exact hetzelfde. Oplossing was door thermostaat van vloerverwarming lager te zetten (staat hier nu op 27 graden) zodat het lang duurt voordat de benedenverdieping warm is en de kamers boven dus tijd hebben om op te warmen.

De pomp van de vloerverwarming tijdelijk uit zetten kan ook, maar dan blijf je bezig.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• evleerdam
aljd3k schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:04:
[...]

Ik heb in mijn woning op de begane grond (keuken) en eerste verdieping (woonkamer) vloerverwarming. Na het avondeten komen we doorgaans niet meer beneden en kan de vloerverwarming daar dan ook "uit". Heb wat zitten rondkijken naar allerlei dure oplossingen met "slimme" knoppen, thermostaten en zonekleppen maar vroeg me ondertussen ook af of gewoon de pomp uitzetten beneden geen optie zou zijn. Lees nu jouw antwoord dus wellicht dat jij hier meer van weet: Is het op de een of andere manier slecht voor de ketel of onzuinig om op deze houtje-touwtje manier etageregeling te realiseren? :*)
Dat kan prima en is niet slecht, zolang er ergens maar water blijft stromen. Daarnaast moet de pomp minimaal 1x per dag aan vanwege roestvorming.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
je moet nog wel een 2 weg klep en een draadloze ontvanger instaleren bij de evohome.
dan kan je de woonkamer ook als groep toevoegen. de evohome kan je dan als temperatuuropnemer.
(er zijn veel tweakers die dit systeem hebben en behalve wat spook gebruik zijn er geen klachten)

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kun je niet de vloerverwarming 'knijpen' zoals je dat met de andere radiatoren doet? De groepen een half of een kwart open draaien?

• mxmemx
Allereerst een ieder bedankt voor de oplossingen, ik ga experimenteren wat voor mij het beste werkt, beginnend met de vloerverwarming te regelen.
evleerdam schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:39:
[...]

Hier exact hetzelfde. Oplossing was door thermostaat van vloerverwarming lager te zetten (staat hier nu op 27 graden) zodat het lang duurt voordat de benedenverdieping warm is en de kamers boven dus tijd hebben om op te warmen.

De pomp van de vloerverwarming tijdelijk uit zetten kan ook, maar dan blijf je bezig.
Ik meen dat mijn vloerverwarming met nummers werkt (6 is vol open 0 is dicht) en niet zozeer met exacte graden. Enig idee wat logischer wijs de handigste methode is om te achterhalen welk nummer correspondeert met welke temperatuur?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik had ongeveer hetzelfde probleem als @mxmemx (alleen beneden geen vloerverwarming maar radiatoren) en zodra beneden de ingestelde temperatuur bereikt werd, werd het koud in mijn kantoor. Ik heb dit opgelost met Tado radiatorknoppen waarmee ik elke ruimte afzonderlijk kan instellen op een gewenste temperatuur.

Tado is echter wel een cloudoplossing. Als je dat niet wil zijn er alternatieven zoals Honeywell Evohome beschikbaar. Ik ben voor Tado gegaan vanwege een aanbieding (V3+ thermostaat met acht radiatorknoppen voor € 460), maar niet iedereen wil afhankelijk zijn van de cloud.

March of the Eagles

• evleerdam
mxmemx schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:17:
Allereerst een ieder bedankt voor de oplossingen, ik ga experimenteren wat voor mij het beste werkt, beginnend met de vloerverwarming te regelen.

[...]

Ik meen dat mijn vloerverwarming met nummers werkt (6 is vol open 0 is dicht) en niet zozeer met exacte graden. Enig idee wat logischer wijs de handigste methode is om te achterhalen welk nummer correspondeert met welke temperatuur?
Ik denk dat je daar de flow mee kan bepalen van de vloerverwarmingsgroepen?

Meestal zit er ergens ook een knop waar je de maximum temperatuur mee kan bepalen van de vloerverwarming, want anders zou het water van 65 graden van de CV zo de vloer in kunnen lopen en daar kan een vloer niet echt tegen.

De flow zou ik hetzelfde laten, maar meer spelen met de max aanvoer temperatuur.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 15:08
mxmemx schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:17:
Allereerst een ieder bedankt voor de oplossingen, ik ga experimenteren wat voor mij het beste werkt, beginnend met de vloerverwarming te regelen.[...]Ik meen dat mijn vloerverwarming met nummers werkt (6 is vol open 0 is dicht) en niet zozeer met exacte graden. Enig idee wat logischer wijs de handigste methode is om te achterhalen welk nummer correspondeert met welke temperatuur?
Heb je een foto? Normaal heb je een maximaalthermostaat, die kan je gemakkelijk gebruiken om de vloerverwarming wat te knijpen, maar die stel je in op een temperatuur, niet open of dicht.
Om te knijpen heb je een retourventiel, best niet aan de groepen apart gaan spelen want dan ga je de onderlinge verhoudingen aanpassen (wordt plots de keuken niet meer warm en de gang te warm bijvoorbeeld).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mxmemx
Even gecheckt gisteravond, vloerverwarming staat ingesteld op 25 graden. Ik heb overigens voor ontluchten mijn temperatuur 10 min naar 25 gebracht en binnen die 10 min waren alle kamers warm genoeg om er te kunnen zitten. Het werkt allemaal dus wel alleen is de stap 19 naar 20,5 niet groot genoeg?

• mxmemx
naftebakje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:23:
[...]
Heb je een foto? Normaal heb je een maximaalthermostaat, die kan je gemakkelijk gebruiken om de vloerverwarming wat te knijpen, maar die stel je in op een temperatuur, niet open of dicht.
Om te knijpen heb je een retourventiel, best niet aan de groepen apart gaan spelen want dan ga je de onderlinge verhoudingen aanpassen (wordt plots de keuken niet meer warm en de gang te warm bijvoorbeeld).
Krijg het helaas toch niet voor elkaar. Ik zit er nu aan te denken het systeem van honeywell te kopen

https://www.amazon.nl/Hon...oppingads-lpcontext&psc=1

De starters kit van 250 euro, zou dit zonder problemen kunnen communiceren met de vloerverwarming of moet ik dan weer aan een speciale kit?

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-01 14:31
Ik zie al dat het hier aangehaald is, maar misschien toch de pomp snelheid van de VV op een lagere stand zetten?

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-01 09:22

Foamy

Fulltime prutser

Zelfde situatie hier gehad. Wat hier goed hielp is de deur naar boven een deel van de dag open houden. Hierdoor warmt het beneden minder snel op, en kun je de verwarming daar ook lager houden.

Andere tip: wat voor ketel heb je? Die van ons is (blijkt achteraf) niet helemaal lekker/optimaal aangesloten. We hebben nml. twee circuits: hoge temp. en lage temp. Alles zit nu op laag, wat logisch is voor vloerverwarming. De radiatoren boven kunnen met hogere temperaturen alles echter veel sneller opwarmen. Gelukkig kan onze ketel twee thermostaten hebben voor de losse circuits, dus binnenkort komt een lokale kachelboer de radiatoren boven op het HT circuit met losse thermostaat aansluiten. Hierdoor kunnen we boven en onder onafhankelijk stoken.

blub

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
mxmemx schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:21:
[...]

Krijg het helaas toch niet voor elkaar. Ik zit er nu aan te denken het systeem van honeywell te kopen

https://www.amazon.nl/Hon...oppingads-lpcontext&psc=1

De starters kit van 250 euro, zou dit zonder problemen kunnen communiceren met de vloerverwarming of moet ik dan weer aan een speciale kit?
je moet helaas wat extra onderdelen bestellen. als je wilt dat het goed werkt.
nodig is een https://wifithermostaten....l-zone-klep-y-vc8015.html
en een ontvanger, https://www.badkamerwinke...wyKpk-rjf8kMaAlc8EALw_wcB
en dus je evehome starterskit. https://www.amazon.nl/Hon...oppingads-lpcontext&psc=1
en een ketel ontvanger. https://www.elektrototaal...os-schakelsysteem-4163217
en mischien nog wat extra raiaotor knoppen.

de evohome kan je gebruiken als temperatuur sensor. voor je woonkamer.

fimpjes bij het verhaal
https://www.youtube.com/watch?v=l6kZxrVILak (aansluiten van de zone klep)
https://www.youtube.com/watch?v=yU_X7MNrLpE&t (toevoegen van de zone)

ps ja ik weet het zijn geen amazon links. misschien als je shopt je het goedkoper kan vinden.
of dat er een goed combinatie pakket te krijgen is. er zit best wel verschil in de pakketen.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 27-01-2021 01:33 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik zou beginnen met de groepen van de vloerverwarming iets verder dicht te draaien of de pomp iets lager te zetten. Dan zou de CV ketel iets harder moeten werken om de temperatuur op het goede niveau te krijgen.

Als je toch voor evohome wil gaan dan heb je een redelijke lading hardware nodig om het goed te doen.

- evohome basisstation
- evohome opentherm connector om te verbinden met je CV ketel (ik dacht de BDR91)
- per radiator een HR92 knop (kost zo'n 60 euro per stuk)

En dan voor de vloerverwarming kan je kiezen voor de "luxe" oplossing waarbij je iedere groep van je vloerverwarming apart kan besturen. Daar heb je een HCE80 zone regelaar voor nodig (~300 euro) en dan nog per groep een motor van ~20 euro.

Alternatief kan je ook voor een zoneklep gaan, op die manier kan je gewoon de hele vloerverwarming aan/uit laten schakelen. Die zullen rond de 120 euro zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:23
@mxmemx wij hebben hiervoor het tado systeem gehad. Dat werkte prima. Nu op zolder (onze werkkamer) een airco gehangen zodat we die ruimte apart kunnen verwarmen en koelen.

Je kunt ook de radiator vervangen voor een exemplaar met meer vermogen. Dan warmt het ook sneller op.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• erikvwijk
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-11-2025
Hier het zelfde probleem, opgelost door cv temperatuur naar 45 graden te zetten en het vermogen van de ketel op zijn laagst te zetten. (6kw). Nu draait de cv heel veel uren, studeerkamer lekker warm. Is nog eens efficient, volgens mindergas.nl waar ik het verbruik bijhoud, 10 procent besparing.
Pagina: 1