Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodnose
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-02-2023
Mijn vraag:

Ondersteund een PCIe x16 slot een PCIe SSD 3.0 x4 NVME?

Ik draai momenteel op een aantal zelfbouw PC's van momenteel 10 jaar oud en deze beginnen begrijpelijk een beetje >:) traag te worden. Ik wil ze graag upgraden met een SSD en een verse windows install echter weet ik niet of mijn MB een PCIe SSD kan hebben. Indien bovenstaande configuratie niet werkt graag adviezen welke SSD dan wel zou werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MB ASUS P6T SE

Beste antwoord (via Bloodnose op 06-01-2021 12:39)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Ja, hij gaat waarschijnlijk wel werken als tweede schijf, maar je kunt er niet van booten. Maar wat is er mis met een SATA ssd?

reviews: 40 SATA-ssd's - Heeft de SATA-ssd nog bestaansrecht?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Ja, hij gaat waarschijnlijk wel werken als tweede schijf, maar je kunt er niet van booten. Maar wat is er mis met een SATA ssd?

reviews: 40 SATA-ssd's - Heeft de SATA-ssd nog bestaansrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:44
Eens met ^.
Een PICe SSD gaat geen verschil maken in werkbaarheid ten opzichte van een gewone SATA SSD.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:18
Los daarvan zijn de PCI lanes van dat moederbord 2.0, dat kan dus ook een bottleneck vormen.
Persoonlijk zou ik gewoon een SATA SSD pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Een x16 slot kan geen SSD met een x4 interface zonder een adapter, omdat die SSD een m.2 form factor heeft. Jouw bord ondersteunt geen m.2 kaarten.

Haal zoals gezegd een reguliere SATA SSD. Zelfs al heeft je bord alleen SATA2, dan nog heeft dat zin voor de gevoelsmatige snelheid.

Met een adapter (m.2 naar PCIe x4) kan je wel een zogenaamde AHCI PCI Express SSD gebruiken, maar alle nieuwe SSD's hebben NVMe, waarvoor je een moederbord moet hebben uit circa 2015 of nieuwer om het uit de doos te kunnen gebruiken. Een voorbeeld van een AHCI PCIe SSD is de Samsung SM951 AHCI.
Alternatief is een OCZ RevoDrive, maar die zijn ook wel erg oud aan het worden.

Neem dus gewoon een goedkope SATA SSD, zoals een MX500.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodnose
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-02-2023
Dank allen voor jullie bemerkingen en tips/tools. Ik wilde voor een PCIe SSD gaan voor het gemak (van installeren) en de snelheid echter na het lezen van de link van NIELSON zal ik een SATA SSD plaatsen. Ik ga ervan uit dat ik op die manier het opstarten behoorlijk kan versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Ja hoor: zeker op wat oudere systemen ga jij het verschil in snelheid tussen SATA en PCI/NVME niet merken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Nielson schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:10:
Ja, hij gaat waarschijnlijk wel werken als tweede schijf, maar je kunt er niet van booten.
Dat is niet 100% waar.. als je een PCIe-NVMe adapter met option ROM hebt (of een SSD zoals de Samsung 950 pro waar ook een option ROM in zit gebakken) kan je er ook met een 'legacy' BIOS van booten.

Maar of het écht nuttig is (en het geld waard is) ....

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1