@SirRosencrantz
nieuws: Nederlandse overheid begint met verstrekken ID-kaart met NFC-chip - u...
nieuws: Nederlandse overheid begint met verstrekken ID-kaart met NFC-chip - u...
Bovenstaande tekst is misschien anders bedoeld dan ik 'm interpreteer, maar: Inloggen met een eenmalige ID-check is al substantieel. Het elke keer aan moeten bieden van een ID-kaart of rijbewijs (met pincode) is niveau "hoog". Zoals het er nu staat is het nogal verwarrend wat nu precies bedoeld wordt met welk niveau, ook door het stukje "verschil met de nieuwe inlogmethode" wat volgens mij "verschil met de oude inlogmethode" moest zijn. Ik zou het persoonlijk herschrijven naar zoiets alsDigiD maakt al gebruik van tweestapsverificatie en eenmalige ID-checks, waar gebruikers naast een identiteitskaart ook een paspoort of rijbewijs voor kunnen gebruiken. De ID-check maakt daarbij ook gebruik van nfc in de identiteitsdocumenten. Het verschil met de nieuwe inlogmethode is dat niet eenmalig, maar elke keer de ID-kaart én de bijbehorende pincode nodig is voor het inzien of wijzigen van gevoelige gegevens. Bovendien maakt de ID-check dat het beveiligingsniveau van de DigiD-app verhoogd wordt naar 'substantieel'. Zonder gebruik van de identiteitscontrole is dat beveiligingsniveau 'midden'.
Het is op dit moment al mogelijk om met DigiD gebruik te maken van tweestapsverificatie en eenmalige ID-checks, waar gebruikers naast een identiteitskaart ook een paspoort of rijbewijs voor kunnen gebruiken. Deze eenmalige ID-check maakt daarbij ook gebruik van NFC in de identiteitsdocumenten. Bij de nieuwe inlogmethode gebeurt dat niet eenmalig maar moet bij elke inlog de ID-kaart én de bijbehorende pincode wprden gebruikt. HIermee wordt het beveiligingsniveau verhoogd naar 'hoog'. Bij een eenmalige ID-check zonder pincode is er sprake van het beveiligingsniveau 'substantieel'.