repareerbaarheid apparaten

Pagina: 1
Acties:

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 18:57
Als knutselaar is iets stuk bij mij als het echt stuk is. Recentelijk toch weer meegemaakt dat repareren van apparaten toch lastig is.

Een samsung T22 C300 monitor, spanningsregelaar op voedingsprint stuk. In Europa niet te krijgen, dan maar Hong Kong, duurt enkele weken. Er ingesoldeerd, hm toch meer kapot.

Een gebruikte print vooralsnog niet te vinden, wel een nieuwe voor de prijs van een complete monitor!

Dan een Hp laserjet ProM15w, usb aansluiting stuk zit op een print. Hp geeft niet thuis en allerlei resellers kunnen dat ding niet leveren.

Stuit mij toch tegen de borst dat op zich makkelijke reparaties niet zijn uit te voeren simpel omdat er geen onderdelen zijn.

Kennelijk wordt je geacht nieuw te kopen, balen...

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 20:25

bonzz.netninja

Niente baffi

Je TS bevat niet echt een vraag dus weet niet waar we naar toe gaan met dit topic maar goed.

Wikipedia: Recht op reparatie
"Na diverse geschillen tussen consumentengroepen en fabrikanten, heeft de EU in oktober 2019 wetgeving aangenomen die na 2021 verplicht om fabrikanten van apparaten vervangende onderdelen te leveren aan professionele reparateurs, gedurende tien jaar vanaf de fabricage.[1][2]"

Ik verwacht dus eigenlijk dat het wel beter gaat komende jaren en die spullen ook gewoon voor consumenten beschikbaar worden. Je hebt namelijk helemaal gelijkt, het is te idioot voor woorden dat je niks meer kan repareren.

[ Voor 19% gewijzigd door bonzz.netninja op 04-01-2021 15:17 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• chemist13
Nee klopt geen vraag, meer het delen van een ervaring...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik kan mij wel vinden in de ervaringen van @chemist13

AEG wasmachine, 9 jaar flink wasjes gedraaid. Ophangveren van de kuip en de koolborstels nog kunnen vervangen. Maar het lager helaas niet, want kuip zit dicht gelijmd.

Over die USB aansluiting, is die niet los te solderen en dus te vervangen? Desnoods van een ralle inkjet donorprinter?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 14:15
Ik zoek altijd op elke code die je op de print kan vinden. Laatst nog een voeding bord in een Iiiyama monitor vervangen. Aliexpress 8 dollar. Was een mooi 1080p monitortje dus top dat die weer draait. Maak eens een foto van dat bord met leesbare nummers?

USB soldeer aansluitingen ook in alle maten op Ali. Foto? Is het deze? https://nl.aliexpress.com/item/33045405221.html of deze https://nl.aliexpress.com/item/32809896603.html
Je kan ook overwegen een USB kabel er aan vast te solderen.

Ik ben overigens van mening dat repareren zelfs met uit China ingevlogen onderdelen duurzaam is. Ook al heel wat LCD's accu's en USB boards van telefoons vervangen zowel Android/Iphone. Deze kosten doorgaans ook maar een paar dollar.

[ Voor 50% gewijzigd door pennywiser op 04-01-2021 15:43 ]

• chemist13
Ik ben nu niet thuis, zal vanavond foto's maken.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:21
bonzz.netninja schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:08:
Je TS bevat niet echt een vraag dus weet niet waar we naar toe gaan met dit topic maar goed.

Wikipedia: Recht op reparatie
"Na diverse geschillen tussen consumentengroepen en fabrikanten, heeft de EU in oktober 2019 wetgeving aangenomen die na 2021 verplicht om fabrikanten van apparaten vervangende onderdelen te leveren aan professionele reparateurs, gedurende tien jaar vanaf de fabricage.[1][2]"

Ik verwacht dus eigenlijk dat het wel beter gaat komende jaren en die spullen ook gewoon voor consumenten beschikbaar worden. Je hebt namelijk helemaal gelijkt, het is te idioot voor woorden dat je niks meer kan repareren.
Ik vraag me sterk af of dit iets gaat verhelpen. Volgens mij moeten er weliswaar onderdelen beschikbaar zijn, maar wordt er nergens over de prijs gesproken. En heel simpel kun je nu al vaak de onderdelen wel vinden, maar is de prijs zo hoog dat je net zo goed een nieuwe kunt kopen
Ik had iher laatst b.v. een droger waarbij de ventilator en het warmte-element kapot waren. Op zich simpel te vervagen, alleen waren de kosten van die 2 dingen zo'n 500 euro bij elkaar. Voor een droger die nieuw 600 kost is dat echt niet de moeite. Zeker niet omdat het lager ook oud aan het worden waren en die kost ook ruim 150 euro.

Dus ondanks dat het initiatief leuk is, vraag ik me af of dit het probleem op gaat lossen.

[removed]

• pennywiser
chemist13 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:28:
Ik ben nu niet thuis, zal vanavond foto's maken.
Ik heb hem al gevonden: BN44-00505A

Volgens mij is dit hem: https://www.aliexpress.com/i/4000275744203.html en https://nl.aliexpress.com/i/1912106583.html en https://www.tvparts.co.uk...C300EW-POWER-SUPPLY-BOARD Helaas uitverkocht zo ver ik kan vinden

[ Voor 26% gewijzigd door pennywiser op 04-01-2021 16:34 ]

• chemist13
Hey Vinzz, thats the one! ik houd het wel in de gaten, misschien wordt hij weer leverbaar. Binnenkort mijn printermaar eens uit elkaar schroeven en kijken of ik dat Usb kaartje kan vinden op Ali of aanverwant:)

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 20:25

bonzz.netninja

Niente baffi

redwing schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Ik vraag me sterk af of dit iets gaat verhelpen. Volgens mij moeten er weliswaar onderdelen beschikbaar zijn, maar wordt er nergens over de prijs gesproken. En heel simpel kun je nu al vaak de onderdelen wel vinden, maar is de prijs zo hoog dat je net zo goed een nieuwe kunt kopen
Ik had iher laatst b.v. een droger waarbij de ventilator en het warmte-element kapot waren. Op zich simpel te vervagen, alleen waren de kosten van die 2 dingen zo'n 500 euro bij elkaar. Voor een droger die nieuw 600 kost is dat echt niet de moeite. Zeker niet omdat het lager ook oud aan het worden waren en die kost ook ruim 150 euro.

Dus ondanks dat het initiatief leuk is, vraag ik me af of dit het probleem op gaat lossen.
De tijd zal het leren (/dooddoener)

De oplossing moet echter wel uit de politiek komen ben ik bang dus op zich geeft het wel hoop. Dezelfde beweging is trouwens zichtbaar in de US.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• pennywiser
Ja is kiezen, zo'n bord is denk ik 50 euro als je hem vindt, een nieuwe hull hd monitor is heel wat duurder.

Die USB type B plug moet ook op Ali te vinden zijn. Check de links. Vaak is het maar 1 soort welke elke fabrikant ingekocht heeft.

Overigens, staat hier nog een nummer PSLF560501A : https://www.ebay.com/itm/...BN44-00505A-/143890797358

Als ik daar op zoek op Ebay https://www.ebay.com/sch/...nkw=PSLF560501A+&_sacat=0 staat die er dan ook niet bij?

[ Voor 49% gewijzigd door pennywiser op 02-02-2022 11:56 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik ben het zeker wel eens. Heb hier een Gazelle elektrisch fiets. Deze is omgevallen en het beugeltje brak van het schermpje.
Is er een losse achterkant te koop? Nope.
Dus moest een hele module kopen, alleen voor de achterkant. Slaat totaal nergens op. Dat voor een fiets van geen 5 jaar oud.

• chemist13
Misschien een idee om hier op tweakers een soort database op te zetten voor reserve onderdelen , pc gerelateerd die je dan kan raadplegen .

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10 16:14

o_f_course

Och...

er zijn van sommige apparaten technische tekeningen online te vinden.
Een database opzetten van onderdelen lijkt mij niet iets voor Tweakers, maar voor een andere toko.

facts don't care about your feelings

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan ook proberen uit te zoeken welk component stuk is, vaak is het een condensator in het geval van voedingsbordjes en is vaak ook zichtbaar. :)

• sapphire
  • Laatst online: 00:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Het begint op ranten te lijken maar deze irritatie had ik met mijn toetsenbord.

Aantal toetsen kapot, zijn wel te koop via Aliexpress dus dat is één ding. Alleen is het zo gemaakt dat het bord niet zonder (blijvende) schade uit elkaar gemaald kan worden :(
Dus na 3 jaar is een duur gaming bord volledig afgeschreven.
Daarom nu een zelfbouw bordje, die is makkelijk te openen en onderdelen zijn goed verkrijgbaar :)

Verder haal ik denk ik al ruim 10 kaar onderdelen van EBay en nu Ali. Vroeger regelmatig inverters van LCD panelen in laptops. Nu regelmatig delen voor mobieltjes, simpele onderdelen voor camera's en lenzen, ect..

Vroegâh ook bij veel bordjes de caps vervangen :)

Gabriël AM5

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Het probleem is dat door massafabricage de meeste electronica zo goedkoop is, dat
1) Iemand die de kennis heeft, een te hoog uurloon heeft dat het uit kan om te laten repareren.
2) De marges zo laag zijn dat reserve onderdelen op voorraad houden te duur is.
3) De extra kosten van het bijleveren van documentatie/schemas/etc. de boel significant duurder zou maken.

Maar ik erger mij er ook aan als iets niet te repareren is.
Pagina: 1