Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:27

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Wij hebben een bluetooth thermostaatkraan aan de verwarming op onze babykamer omdat zodra de ketel in de ochtend aansprong om de woonkamer te verwarmen, het soms 22+ graden werd in de babykamer.

Tegelijkertijd hebben we in de winter het probleem dat de babykamer flink kan afkoelen tot wel 14 graden of lager, dit terwijl het soms zodra hij naar bed gaat nog 19 graden is. Een best verschil dus. Ik heb daarom in mijn domoticasysteem iets ingebouwd dat als de temperatuur in de babykamer onder de 16 schiet, hij s'nachts de gewenste temperatuur in de woonkamer voor een uurtje wat opkrikt zodat de ketel aanspringt. Hierdoor verwarmt de babykamer wat zodat de temperatuur niet te ver zakt.

Nu wil het geval dat op koude of waaierige dagen de ketel dit echt zo 4 keer per nacht moet doen om de temperatuur op de babykamer wat op peil te houden, opzich niet zo'n probleem, maar dat kost toch wel aardig wat gas. Nu hebben we beneden vloerverwarming, het uur dat de ketel aan staat verwarmt dit de woonkamer misschien 0.1 graad. Is het een slim idee om met een stopcontact schakelaar mijn vloerverwarmingspomp uit te schakelen zodra ik mijn domoticasysteem het verwarmingstrucje uit laat halen? Dit dus zodat het water niet rondgepompt wordt door de vloerverwarming en er minder gas nodig is om een uurtje de babykamer te verwarmen? of is dit een dom idee? 8)7

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:11
Voor de hand liggende opties zijn 1) babykamer fatsoenlijk isoleren, 2) minder nachtverlaging.

Blijkbaar moet de CV door blijven pruttelen in de nacht.

Daarbij mag natuurlijk de warmteafgifte in de woonkamer beperkt worden. Vraag is of een pomp ontworpen is om vaak hard geschakeld te worden.

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-11 08:48
Isoleren zou het mooist zijn zoals aangegeven.

Anders zou je de kraan in de woonkamer eventueel met jouw domotica juist in de nacht uit of op een laag pitje kunnen zetten voor dat uurtje?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:43

ericplan

5180 Wp PV

Hang een elektrische radiator met thermostaat op. Geen ingewikkelde regelingen, werkt direct uit de doos. Er vanuit gaande dat de babykamer niet het formaat gymzaal heeft zijn de kosten te overzien, zowel van aanschaf als van het bijstoken in de nacht.

A'dam PVOutput

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
rutger_010 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:42:
Isoleren zou het mooist zijn zoals aangegeven.

Anders zou je de kraan in de woonkamer eventueel met jouw domotica juist in de nacht uit of op een laag pitje kunnen zetten voor dat uurtje?
Isoleren, ja, nou ja, er zit dakisolatie in ons huis en verder zijn de wanden ook geïsoleerd, verder is het HR+ of HR++ glas. Dus tja, ik weet niet wat ik snel daar kan doen aan isolatie.

Tja wat betreft de kraan, dat is wel slim, ik kan natuurlijk ipv een stopcontact schakelaar ook een bluetooth kraan op de vloerverwarming zetten (als daar een kraan op zit, dat weet ik eigenlijk niet meer). Dat is misschien een wat meer vriendelijkere manier dan zomaar de stroom afkappen. Al moet ik zeggen dat ik ook een apparaatje tussen het stopcontact van de pomp heb zitten die de pomp uitschakelt als de temperatuur van de leiding laag is...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:00
Als je de pomp van de vloerverwarming uitschakelt zal het water via de retour weer terugstromen naar de ketel als het een mengverdeler is. Gaat je alleen maar meer gas kosten verwacht ik.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:11
geerttttt schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Isoleren, ja, nou ja, er zit dakisolatie in ons huis en verder zijn de wanden ook geïsoleerd, verder is het HR+ of HR++ glas. Dus tja, ik weet niet wat ik snel daar kan doen aan isolatie.

Tja wat betreft de kraan, dat is wel slim, ik kan natuurlijk ipv een stopcontact schakelaar ook een bluetooth kraan op de vloerverwarming zetten (als daar een kraan op zit, dat weet ik eigenlijk niet meer). Dat is misschien een wat meer vriendelijkere manier dan zomaar de stroom afkappen. Al moet ik zeggen dat ik ook een apparaatje tussen het stopcontact van de pomp heb zitten die de pomp uitschakelt als de temperatuur van de leiding laag is...
Herkenbaar. Zijn alle kieren ook goed gedicht?
De babykamer koelt hier ook flink af, soms tot 13-14 graden. Wordt de kleine er wakker van? Of is het meer iets wat je zelf wil aanpakken?

Onze kleine slaapt er prima doorheen dus ben maar gestopt me er druk om te maken nu :-)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
(jarig!)
Overgaan naar warmte gestuurd (weersafhankelijk) systeem? Alle ruimtes voorzien van een "slimme" thermostaat en zo de warmtevraag per vertrek regelen.

Alles is terug te redeneren naar 4

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Hoe kan een kamer in een huis met isolatie en HR+(+) glas nou 5 graden in temperatuur dalen in een paar uur? Van welk bouwjaar is je huis en is er verder nog iets aan verbeterd qua isolatie?

Staat de deur of ventilatierooster open? Is je glas lek? Is je thermometer wel goed? Voel je nergens tocht?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Precies wat @Wolly zegt. Voor een ruimte die redelijk tot goed geïsoleerd moet zijn klinkt het alsof je aan de andere kant van de kamer een raam open hebt staan... En anders zou je ergens enorme afvoer / koudebrug moeten hebben.

Wat betreft sturing zou ik ook verwachten dat de vloer dicht zetten misschien meer kwaad dan goed doet doordat de flow dan enorm beperkt raakt.

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 04-01-2021 17:22 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:28:
Als je de pomp van de vloerverwarming uitschakelt zal het water via de retour weer terugstromen naar de ketel als het een mengverdeler is. Gaat je alleen maar meer gas kosten verwacht ik.
En met de thermostaatkraan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhwrCAbgbBcMuuRbwbXXmolcpng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9mCGoS6sCz4QpmqNyea6FmY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is m trouwens.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:00
De thermostaatkraan meet pas na de pomp (via die spiraalvormige capillairbuis), waar het water niet zal komen. Thermostaatknop blijft dus open staan en het water stroomt via de bovenste balk rechtstreeks terug naar de ketel.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2021 23:42 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:53
ericplan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:17:
Hang een elektrische radiator met thermostaat op. Geen ingewikkelde regelingen, werkt direct uit de doos. Er vanuit gaande dat de babykamer niet het formaat gymzaal heeft zijn de kosten te overzien, zowel van aanschaf als van het bijstoken in de nacht.
Dit.

Maar tweede vraag: waarom mag het niet een paar uurtjes <15 graden worden op de babykamer, vriest je kind dan ineens dood in zijn slaap ofzo?

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

_JGC_ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:37:
[...]

Dit.

Maar tweede vraag: waarom mag het niet een paar uurtjes <15 graden worden op de babykamer, vriest je kind dan ineens dood in zijn slaap ofzo?
Wij hebben ook een eurom radiator op de babykamer gezet. Deze houd het de hele nacht op 19° werkt perfect.

Be fast .... Be furious....

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Bl4ckviper schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:43:
[...]

Wij hebben ook een eurom radiator op de babykamer gezet. Deze houd het de hele nacht op 19° werkt perfect.
Doe je ook ff een rookmelder in de babykamer?
Heb wel eens een paar olieradiatoren met defecte thermostaat in de werkplaats gehad, niet specifiek dat merk overigens.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Jim423 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 00:27:
[...]

Doe je ook ff een rookmelder in de babykamer?
Heb wel eens een paar olieradiatoren met defecte thermostaat in de werkplaats gehad, niet specifiek dat merk overigens.
Het is een convector kachel de Eurom Alutherm Wifi

Be fast .... Be furious....

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

15gr. is niet raar, de baby ligt ook onder een deken. hoog stoken wordt al snel te warm voor een baby.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hackus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:58:
15gr. is niet raar, de baby ligt ook onder een deken. hoog stoken wordt al snel te warm voor een baby.
^^ Dat! De eerste 2 weken hebben we de verwarming aangehad, daarna was het niet meer nodig.
Vuistregel van de kraamhulp: Koude handjes is oke, zolang het nekje maar warm is.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In ons vorige huis werd de slaapkamer van de kleine ook wel 14°C bij koud weer. Gewoon een warmere slaapzak aan en hij sliep er prima door. Hoogstens wat koude handjes 's morgens :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@geerttttt
tja ik sluit me aan bij @Admiral Freebee .
ben geboren in een huis waar we in de winter ijsbloemen hadden aan de binnenkant van het raam.
hier heb ik geen schade aan overgehouden. (hoewel helemaal normaal wil ik me zelf niet noemen, maar normaal zijn is net zo gek zijn als de buurman. ;) )

goed isoleren is vaak wel verstandig bij baby's, en dat is super simpel.
een warme slaapzak, en je bent al klaar. ;)
(14 graden pfff wat een luxe, wij hadden een houtkachel in de huiskamer, slaapkamer hadden we alleen een brrrrr...
bij strenge vorst werd het wasbak water afgesloten, lol.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 05-01-2021 10:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Niet op panikeren, maar warme slaapkamer geeft meer risico op wiegedood; het is dus zoals anderen hierboven aangeven goed dat de babykamer fris is. Uiteraard kledij en dekens aangepast aan temperatuur.
En de truuk van het nekje is zeeer handig om ongeruste gevoelens bij jezelf, je partner, (schoon)ouders de kop in te drukken.
Kinderen hebben er geen deugd van om als je zelf in tshirt rondloopt dik ingeduffeld te zitten, warme zweterige nek = laagje minder.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1