Hoe warmte te behouden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het wordt kouder en kouder en na 4,5 jaar ben ik nog altijd aan het experimenteren met de warmte in onze destijds nieuwbouwwoning.

Inmiddels met Google Nest zover dat ik in elk geval kan inregelen dat de temperatuur op een bepaalde tijd in wordt geschakeld, idem voor uitschakelen.

De benedenverdieping met vloerverwarming wordt goed warm sinds de pomp daarvoor vervangen is. Boven is onze woonkamer, daar hangen twee radiatoren, die doen hun werk goed. Maar zodra de temperatuur behaaglijk is, mag de verwarming wel uit. Dan is het binnen een half uur weer koud...

In de woonkamer is een open trap naar boven en daar hebben we op zolder twee kamers. Deze worden niet verwarmd. We komen hier 's avonds niet, dus qua kosten hebben we bedacht dat stoken niet nodig is. Maar nu lees ik: warmte gaat omhoog, kou daalt naar beneden.

Dan zou ik denken: ik stook lekker en het wordt warm, maar alle warmte gaat via die open trap naar boven. Daar wordt niet gestookt, dus de kou daalt naar beneden...

Wat is handig om te doen: toch stoken op zolder of de kachel langer ingeschakeld houden.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-07 09:27
Kun je geen deur plaatsen boven aan de trap?
Dan stop je de koude / warme luchtstroom.

Als ik bij ons in de woonkamer de deur richting trapopgang open zet voel ik ook de koude tocht deur de deur komen.

[ Voor 40% gewijzigd door EdwinC op 04-01-2021 14:19 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 13:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je de warmte beneden wil houden kun je een tochtrol onder de binnendeur plaatsen. Er vanuitgaande dat er wel ventilatie is via een ventilatierooster en ventiel. Mijn ouders hebben thuis een gordijn voor de trap gemaakt om de warme lucht minder snel te laten opstijgen. Ook langs de voordeur en brievenbus kun je veel warmte verliezen, dat kan je verminderen met tochtstrippen. Je kan ook de knoppen van radiatoren vervangen met theromstaatknoppen zodat kamers die warm zijn niet warmer worden dan nodig.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:51
Koop een mooi dik gordijn en hang die voor de trapopening. Kan je testen of dat werkt voordat je eventueel het dicht gaat maken.
Verder kan je met een vloerverwarming deze het beste 24/7 aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Een deur bovenaan is niet het probleem. Stel je voor dat er een trap naar boven loopt en daar is een klein halletje. Daar hebben we twee deuren naar kamers. Daar komt geen kou vandaan, de deuren hebben tochtstrips. Kan me voorstellen dat de vloer koud is, maar of dat naar de woonkamer er onder sluipt?

De ventilatieroosters houden we dicht overdag, deze gaan 's nachts wel open. Er komt teveel kou binnen via die dingen. Een gordijn is helaas ook geen optie, het hele huis is een open structuur. Ik kan beneden zo 12 meter omhoog kijken...

Vloerverwarming 24/7 inschakelen? We hebben de pomp wel altijd aan staan, maar er wordt niet gestookt. De vloerverwarming is gekoppeld aan de radiatoren. Als deze aan gaat, gaat de rest ook aan of ik moet aan de knoppen gaan draaien. Maar daar verwacht ik geen wonderen van. Of zal de warmte van de vloerverwarming voldoende omhoog gaan zodat de woonkamer overdag al wordt verwarmd?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Waar hangt je thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
De thermostaat hangt beneden bij de vloerverwarming, dat was een Honeywell. Inmiddels een Nest Thermostat E, waarvan het display in de woonkamer boven staat. Ik denk dat de Thermostat E het ding is dat de temperatuur meet en dat is dus beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:57
Zakt de temperatuur ook echt op je thermostaat?
Omdat je vloerverwarming hebt is het beter om je thermostaat toch altijd op dezelfde temperatuur te laten staan. Waarom zou je die uitzetten? Je hebt de massa van de vloer nodig om je kamer te verwarmen. Eenmaal warm blijft de vloer ook warm en stopt alleen de warm water toevoer naar de vloerverwarming.

Uitzetten van de vloerverwarming is imo nutteloos, omdat je vloer dan afkoelt. waarom zou je deze niet gewoon op temperatuur houden?

Zakt je kamer dan ook maar een beetje qua temp, schiet je ketel aan, zorgt voor wat warmer water in je vloer en je blijft zo eigenlijk altijd rond dezelfde temperatuur schommelen.

EDIT: Hoe ziet je huis er precies uit? Splitlevel woning?
/DAK\
|Kamer|Kamer|
|Woonkamer|
|Begane grond met VVW?|

[ Voor 23% gewijzigd door Gdzr op 04-01-2021 14:33 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gdzr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:30:
Zakt de temperatuur ook echt op je thermostaat?
Omdat je vloerverwarming hebt is het beter om je thermostaat toch altijd op dezelfde temperatuur te laten staan. Waarom zou je die uitzetten? Je hebt de massa van de vloer nodig om je kamer te verwarmen. Eenmaal warm blijft de vloer ook warm en stopt alleen de warm water toevoer naar de vloerverwarming.

Uitzetten van de vloerverwarming is imo nutteloos, omdat je vloer dan afkoelt. waarom zou je deze niet gewoon op temperatuur houden?

Zakt je kamer dan ook maar een beetje qua temp, schiet je ketel aan, zorgt voor wat warmer water in je vloer en je blijft zo eigenlijk altijd rond dezelfde temperatuur schommelen.
Ik zou dit eens een week kunnen proberen, ik ben bang dat de kosten enorm omhoog schieten. Van oudsher zit het aan/uit-principe nog altijd in mijn hoofd. Maar dat was een klein appartement met radiatoren.

Wat ik feitelijk zou kunnen doen is dus 24 uur per dag de vloerverwarming inschakelen op 21 graden (Nest meet nu beneden 20 graden en boven 19 graden). De radiatoren in de woonkamer boven die zou ik op stand 2 of 3 kunnen zetten.

Daarna kan ik kijken of het nog verschil maakt met radiatoren op zolder, maar die houd ik liever uit omdat er er geen warmte nodig hebben als we er niet zijn.

Heb ik het zo goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De thermostaat gewoon op de gewenste temperatuur zetten als je binnenkomt en een half uur voordat je naar bed gaat 2 graden lager zetten is de eenvoudigste oplossing.
Wel zorgen dat je thermostaat in de hoofdruimte zit die je wilt verwarmen, 99/100 keer de woonkamer.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 04-01-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:34:
De thermostaat gewoon op de gewenste temperatuur zetten als je binnenkomt en een half uur voordat je naar bed gaat 2 graden lager zetten.
Wel zorgen dat je thermostaat in de hoofdruimte zit die je wilt verwarmen, 99/100 keer de woonkamer.
Dat kan ik helaas niet veranderen, die hoofdthermostaat hangt in de muur, beneden, waar vloerverwarming is. Het is daar sneller op temperatuur en aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-07 13:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:11:
Het wordt kouder en kouder en na 4,5 jaar ben ik nog altijd aan het experimenteren met de warmte in onze destijds nieuwbouwwoning.

Inmiddels met Google Nest zover dat ik in elk geval kan inregelen dat de temperatuur op een bepaalde tijd in wordt geschakeld, idem voor uitschakelen.

De benedenverdieping met vloerverwarming wordt goed warm sinds de pomp daarvoor vervangen is. Boven is onze woonkamer, daar hangen twee radiatoren, die doen hun werk goed. Maar zodra de temperatuur behaaglijk is, mag de verwarming wel uit. Dan is het binnen een half uur weer koud...

In de woonkamer is een open trap naar boven en daar hebben we op zolder twee kamers. Deze worden niet verwarmd. We komen hier 's avonds niet, dus qua kosten hebben we bedacht dat stoken niet nodig is. Maar nu lees ik: warmte gaat omhoog, kou daalt naar beneden.

Dan zou ik denken: ik stook lekker en het wordt warm, maar alle warmte gaat via die open trap naar boven. Daar wordt niet gestookt, dus de kou daalt naar beneden...

Wat is handig om te doen: toch stoken op zolder of de kachel langer ingeschakeld houden.
Wat is verwarmingsschema?

Als je bijv. maar 6 uur per dag verwarmt en vervolgens een kiest voor een forse nachtverlaging dan zal de temperatuur van de massa ook laag liggen waardoor je snel koudestraling krijgt als de verwarming uit gaat.

Een woning uit 2015 /2016 zou niet koud /oncomfortabel aan mogen voelen.
Probeer eens een week 24/7 te stoken of met een nachtverlaging van 1c en kijk hoe het dan aanvoelt.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2021 14:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:38:
[...]

Wat is verwarmingsschema?

Als je bijv. maar 6 uur per dag verwarmt en vervolgens een kiest voor een forse nachtverlaging dan zal de temperatuur van de massa ook laag liggen waardoor je snel koudestraling krijgt als de verwarming uit gaat.

Een woning uit 2015 /2016 zou niet koud /oncomfortabel aan mogen voelen.
Ik heb het elke dag hetzelfde ingesteld: 17.30 uur naar 21.5 graden en om 20.30 weer naar 17 graden. Dat betreft dan de beneden- en bovenverdieping. Misschien moet ik niet eigenwijs doen en de zolder gewoon ook inschakelen, wellicht dat die kou teveel zakt of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Ik heb het elke dag hetzelfde ingesteld: 17.30 uur naar 21.5 graden en om 20.30 weer naar 17 graden. Dat betreft dan de beneden- en bovenverdieping. Misschien moet ik niet eigenwijs doen en de zolder gewoon ook inschakelen, wellicht dat die kou teveel zakt of iets dergelijks.
Dat is een DT van 4.5 graden waarbij je maar 3 uur verwarmt, niet heel gek dat het dan snel oncomfortabel wordt als de verwarming uit gaat, de massa van je en meubels woning blijft koud.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_vUIzpyVU5soNpRFpmKMo-GjkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10yMTQ44cZ3Uh8Owyi75NcEI.jpg?f=fotoalbum_large Woonkeuken beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgfHQmF5IFvtslfZ08lY8u9GoqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQUfPDvOUKISzVmnTR6lRP3N.jpg?f=fotoalbum_large Woonkamer boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX9QIeE2V_DaOSSq8QpGV0eJBGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Qi9ILBpubFyKp14L5Xv4gKR.jpg?f=fotoalbum_large Hal op zolder.

Voor de volledigheid wat ik bedoel met open structuur. De warmte en kou kunnen alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
De begane grond is met vloerverwarming, maar heeft in dit geval alleen de keuken en eetkamer?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Dat is een DT van 4.5 graden waarbij je maar 3 uur verwarmt, niet heel gek dat het dan snel oncomfortabel wordt als de verwarming uit gaat, de massa van je en meubels woning blijft koud.
Ah, ik begin het te begrijpen: door die korte tijd blijven muren natuurlijk koud en krijgen geen kans op te warmen. Wat adviseer je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gdzr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:43:
De begane grond is met vloerverwarming, maar heeft in dit geval alleen de keuken en eetkamer?
Dat is correct. Daar zijn we overdag, maar niet 's avonds. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 12:52

psy

Het blijft schipperen met zo'n vloerverwarming in combinatie met radiatoren.
Als de BG warm genoeg is, schakelt de ketel dan ook de radiatoren uit?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Een nieuwbouwhuis zal toch niet zo sterk afkoelen? Ons oude huis uit 2002 deed dat ook niet?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
psy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:44:
Het blijft schipperen met zo'n vloerverwarming in combinatie met radiatoren.
Als de BG warm genoeg is, schakelt de ketel dan ook de radiatoren uit?
Nee, die blijft lekker doorstoken volgens mij, kan daar de vinger niet op leggen. Google Nest heeft het display boven staan, dus die meet daar ook wel iets. Maar zolang ik de verwarming aan heb staan, zijn de radiatoren warm, er gaat niets automatisch uit.

Alvast iedereen enorm bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Ah, ik begin het te begrijpen: door die korte tijd blijven muren natuurlijk koud en krijgen geen kans op te warmen. Wat adviseer je?
Probeer die nachtverlaging eens een week op te hogen naar 19c, qua comfort ga je daar echt veel mee opschieten. Het meerverbruik zal denk ik wel meevallen gezien het een moderne nieuwbouwwoning betreft.

Ik verwarm bijv. van 14:00 - 0:00 naar 20.5 daartussen 19.5, dit doe ik met een airco op de BGG, op zolder is het gewoon 18/19c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
Warmte gaat inderdaad omhoog.

Een open trap is dan gewoon een gigantisch gat waar de warmte omhoog gaat.

Daarnaast stook je maar 3 uur per dag, dus de wanden zijn gewoon 17 graden en zodra de thermostaat uit gaat straalt die kou af.

Thuis merk ik duidelijk verschil tussen maandag+dinsdag en de rest van de week.
M+D werken we beiden en is het huis tot 16u17 graden. Dan tot 22u 21 graden. Maar toch voelt het dan nog killig. (mijn vriendin zit dan vaak savonds met een kleedje)

WtmZ is een van beide of beide thuis met de kinderen en dan stoken we van 7u tot 16u op 20graden en 16-22u op 21 graden. en dan hebben we het beide gewoon behaaglijk.

Snachts 17 graden in de woonkamer en 15 in de slaapkamers.
Slaapkamers zijn alle dagen tussen 7 en 19 uur 18 graden verwarmd, en tussen 19 en 7 uur 15 graden.

ik denk dat je die trap dicht moet maken met een wandje en een deur.
Of een oplossing zoals hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/6b/c7/53/6bc75365189f26015d575a4c2f63b190.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/e7/4e/bd/e74ebdf28b835984b4c7940f24319779.jpg

EDIT: Heb tijdens het typen een hoop posts gemist. Trap staat wel heel erg middenin de ruimte om hem dicht te bouwen:D

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 04-01-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Dat heeft alleen zin als het ook echt onder de 19 komt, dat lijkt me wel een beetje sterk eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Dat is correct. Daar zijn we overdag, maar niet 's avonds. :)
Wel gek dat ze de thermostaat in de ruimte hangen waar je het minst aanwezig bent, of die voor je gevoel niet zo warm hoeft te zijn.

Nu is je primaire ruimte met 2 radiatoren verwarmt, terwijl je keuken en eetkamer met vloerverwarming zijn gedaan.

Je hebt maar 1 thermostaat toch? Je ketel stopt dus wel degelijk als je begane grond op temperatuur is. Ongeacht of je bovenverdieping wel of niet op temperatuur is. Als je deze op stand 2 zet bijvoorbeeld, zal dit alleen werken als je begane grond warmte vraagt. Dit stand 2 is alleen maar de temperatuur van die ruimte, waardoor je radiator stopt met warmte vragen als enkel die ruimte op temperatuur is. Als je thermostaat geen warmte vraagt, gaat er ook geen warmte meer naar de rest.

[ Voor 13% gewijzigd door Gdzr op 04-01-2021 14:49 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Een ketel die onafhankelijk de VV en de radiatoren stuurt? Het lijkt me wel onwaarschijnlijk, is het niet stadsverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

psy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Een nieuwbouwhuis zal toch niet zo sterk afkoelen? Ons oude huis uit 2002 deed dat ook niet?
De massa neemt gewoon de gemiddelde etmaal temperatuur aan. Bij TS is de DT hoog en de verwarmingsperiode te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:50:
[...]

De massa neemt gewoon de gemiddelde etmaal temperatuur aan. Bij TS is de DT hoog en de verwarmingsperiode te kort.
klopt, ik vergat even de "slechts" 3 uur verwarmen, dat is idd te weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
psy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:49:
Een ketel die onafhankelijk de VV en de radiatoren stuurt? Het lijkt me wel onwaarschijnlijk, is het niet stadsverwarming?
Jep. Vergeten te vermelden, wist niet dat het belangrijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:50:
[...]

Hoe schakelt die Nest dan de vloerverwarming aan en uit, met een klep die alleen de aanvoer naar de VV verdeler dicht kan zetten? Zodat de radiatoren wel flow blijven houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:50:
[...]

Nu snap ik de nachtverlaging :+ _O-

Hang lekker een airco heb om te verwarmen, scheelt je bakken met geld (ik heb hetzelfde gedaan :P )

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
psy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Hoe schakelt die Nest dan de vloerverwarming aan en uit, met een klep die alleen de aanvoer naar de VV verdeler dicht kan zetten? Zodat de radiatoren wel flow blijven houden?
Heb er geen kaas van gegeten, maar heb begrepen dat we voor het beste resultaat een tweede klep aan kunnen brengen, dan kun je afzonder vloerverwarming en radiatoren regelen. Dus dan ga ik er vanuit dat er één klep is.

Nest doet niets anders dan een Honeywell, met dat verschil dat het een applicatie en een schema heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Hang lekker een airco heb om te verwarmen, scheelt je bakken met geld.
Oeps. :)

Maar het beste advies is dus wel om de vloerverwarming continu aan te hebben op een aangename temperatuur (21 gaden) en dan de radiatoren zelf in te schakelen op stand 2 of 3?

Of moet ik een tijd alles open draaien zodat de kou uit de muren en meubels kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Op zich werkt stadsverwarming wel perfect hoor, het is alleen duur qua vastrecht.

Maar als je slechts één klep hebt die door de Nest wordt dichtgezet, dan zal deze dus ook de radiatoren dichtzetten als het op de BG te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-07 11:16

CaDje

Framedrops for life

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Heb er geen kaas van gegeten, maar heb begrepen dat we voor het beste resultaat een tweede klep aan kunnen brengen, dan kun je afzonder vloerverwarming en radiatoren regelen. Dus dan ga ik er vanuit dat er één klep is.

Nest doet niets anders dan een Honeywell, met dat verschil dat het een applicatie en een schema heeft.
Ik kon mijn Nest thermostaat destijds overal in huis plaatsen, gezien deze draadloos werkt (alleen voeding is nodig). Dit was echter wel met een CV ketel, maar gezien er gewoon een klep aangestuurd moet worden lijkt het mij dat deze aansturing ook wel draadloos kan. Dan kun je de Nest thermostaat gewoon boven zetten, of 2 thermostaten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Die Nest kan verder niks intelligents. Het probleem blijft dat je slechts één sturing hebt die gewoon het "hele huis" dichtzet.

Zelf heb ik dat opgelost door de Honeywell in de woonkamer (onze BG met VV) in plaats van de klep, de pomp te laten aansturen.

De overige radiatoren in huis bleven zo 24/7 flow houden.
Daar heb ik vervolgens intelligente knoppen van eq-3 opgezet. Zodat ik deze kon aansturen met aparte temperatuurvoelers en schema's kon instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
CaDje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Ik kon mijn Nest thermostaat destijds overal in huis plaatsen, gezien deze draadloos werkt (alleen voeding is nodig). Dit was echter wel met een CV ketel, maar gezien er gewoon een klep aangestuurd moet worden lijkt het mij dat deze aansturing ook wel draadloos kan. Dan kun je de Nest thermostaat gewoon boven zetten, of 2 thermostaten gebruiken.
Het is de Thermostat E:
https://www.coolblue.nl/p...w54SH76H5hDYaAp-iEALw_wcB

De ontvanger hangt op de plek van de Honeywell, de losse display staat in de woonkamer en is draadloos. In de app zie ik dat beiden meten. Dus ik denk dat Nest door blijft verwarmen tot beiden de temperatuur hebben bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Hang lekker een airco heb om te verwarmen, scheelt je bakken met geld (ik heb hetzelfde gedaan :P )
Een airco gaat hier niet direct helpen, je verliest dan enorm veel warmte massa en de lucht stijgt ontzettend snel op naar zolder. Je moet dan echt eerst die trappen dicht krijgen om te voorkomen dat je daar zo ontzettend veel warmte naar toe verliest.

Sowieso, die trap op de begane grond dicht maken met een (glazen) want er omheen gaat al veel schelen. Op die eerste foto, neem aan dat dat de muur naar de hal is? Die had om de trap heen gezet moeten worden, dan heb je alsnog een enkele deur maar blijft de warmte keurig beneden.
Zelfs al warm je heel wat massa op, al die warmte gaat uiteindelijk gewoon door het open gaat naar boven toe, als het ware een schoorsteen effect richting zolder.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 04-01-2021 15:02 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik denk wel dat zo'n constructie heel erg prijzig is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:01:
[...]

Sowieso, die trap op de begane grond dicht maken met een (glazen) want er omheen gaat al veel schelen. Op die eerste foto, neem aan dat dat de muur naar de hal is? Die had om de trap heen gezet moeten worden, dan heb je alsnog een enkele deur maar blijft de warmte keurig beneden.
Zelfs al warm je heel wat massa op, al die warmte gaat uiteindelijk gewoon door het open gaat naar boven toe, als het ware een schoorsteen effect richting zolder.
Klopt, die mening deel ik ook onderdaad, het is gewoon een onhandig huis. We zijn hooguit blij met de inrichting.

Dus ook de hele dag de vloerverwarming aan gaat ons niet helpen. Dan denk ik dat ik het schema wat langer moet maken, dus niet om 20.30 uur de boel uitschakelen, maar pas na 22.00 uur als we ons klaar maken voor vertrek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:00:
[...]
De ontvanger hangt op de plek van de Honeywell, de losse display staat in de woonkamer en is draadloos. In de app zie ik dat beiden meten. Dus ik denk dat Nest door blijft verwarmen tot beiden de temperatuur hebben bereikt.
Maar stel dat het dan op de BG warm genoeg is, dan zal de Nest dus door blijven verwarmen als het boven te koud is. En dan wordt het beneden weer te warm. Erg efficient is dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
psy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Maar stel dat het dan op de BG warm genoeg is, dan zal de Nest dus door blijven verwarmen als het boven te koud is. En dan wordt het beneden weer te warm. Erg efficient is dat niet?
Ik zou eens kunnen kijken wat Nest dan precies aan het doen is. Ik had ook het schema ingesteld op 23 graden, omdat hij dan in elk geval blijft doorstoken. Anders gaat de verwarming uit omdat het beneden gehaald is. Dan zitten we zeker in de kou.

Edit: ik zie nu dat het display boven juist leidend is. Dus zodra die geen 23 graden meet, blijft het doorgaan.

Op zich is dat gunstig, we willen boven dat het de juiste temperatuur bereikt. Dat het beneden doorstookt is niet erg, die warmte stijgt toch naar boven.

[ Voor 19% gewijzigd door THE_BASE op 04-01-2021 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:57
Even ter verduidelijking (wellicht heb ik het niet goed gelezen), maar er ligt alleen vloerverwarming op de begane grond (woonkeuken) en de verdieping (woonkamer) is met radiatoren verwarmd? En de thermostaat hangt onder?

Ik vrees dat dit deze combinatie, verder gecombineerd met het open ontwerp, niet heel efficiënt is. Wij hebben ook alleen op de begane grond vloerverwarming, de 2 verdiepingen erboven met radiatoren geregeld. Hier is dan wel de woonkamer gewoon op de begane grond. Hier is ook geen open verbinding tussen woonkamer/keuken/serre gedeelte en een van de bovenverdiepingen. Wel hebben we in de hal een open vide, dus hal onder + 1e verdieping kan je als één ruimte zien.

Wij merken ook dat wanneer de CV stookt, het onder langzaam en gestaag opwarmt (vloerverwarming duurt altijd langer) en in die tijd staan eventuele openstaande radiatoren in de hal of boven ook te gloeien. Thermostaat hangt in de woonkamer, is t daar warm genoeg schakelt de CV uit. Wat je echter hebt, is dat dankzij de vloerverwarming de temperatuur heel lang contstant blijft, omdat de hele vloer nog uren warmte afgeeft. In die tijd wordt het met name in de grote hal al heel snel kouder, deels ook omdat het daar nog ontbreekt aan isolatie.
Ditzelfde principe zal bij jou ook spelen, indien boven alles met radiatoren verwarmd wordt; de vloerverwarming onder geeft nog uren warmte af, warme lucht stijgt door het trapgat wel sneller op, maar op de verdieping verliezen de radiatoren aanzienlijk sneller warmte en ja na een half uur of uur voelt t daar alweer frisjes.

Iets van deuren plaatsen richting de 2e verdieping zal vast iets helpen, maar ik denk dat je meer geholpen bent met slimme thermostaatkranen. Honeywell heeft zulke dingen in het Honeywell EvoHome systeem, maar de vraag is of je een van die thermostaten ook goed kan combineren met vloerverwarming. Bij ons zit een ouderwetse thermostaatkraan voor de ingang van de vloerverwarming, die laat water van max 35 graden door, dus bij ons zouden we die kunnen vervangen.
Je zou dan iets moeten hebben dat, m.b.v. die slimmer thermostaatkranen, het systeem de CV aanstuurt dat deze verwarmt om op de verdieping de radiatoren warm te houden, maar de vloerverwarming afsluit (daar niet verwarmt) indien het onder nog warm genoeg is.

Wellicht ook nog een vraag terzijde: op welke aanvoertemperatuur heb je de CV staan? Bij ons staat ie op 56 graden meen ik, voor de vloer warm te krijgen overkill, voor de radiatoren in de rest van het huis is het wat aan de lage kant (maar hoog genoeg dat het daar ook warm genoeg wordt).

edit: ter toevoeging, zo'n open ontwerp maken heeft (esthetische) voordelen, maar kan dus ook (comfort) nadelen hebben. Het had denk ik b.v. makkelijker geweest wanneer overal vloerverwarming had gelegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Moi_in_actie op 04-01-2021 15:14 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:48
Ik kan de woonkamer niet helemaal goed zien....

Ik krijg het idee dat je een relatief kleine woonkamer hebt, met dus twee radiatoren. Als die zich beide vullen met warm water, dan komt daar redelijk veel stralingswarmte van af. Het is bekend van stralingswarmte dat mensen zich daar sneller behagelijk bij voelen dan bij warme lucht. Hoewel de omgevingstemperatuur - en vooral de bufferwarmte van de wanden en de objecten in de kamer - dan nog onder het gewenste niveau zijn, schakel je dan al de verwarming uit. Hoewel de kamer nog niet op temperatuur was, schakel je dan dus al uit, en koelt de kamer relatief snel af.

Probeer dit eens: zet de verwarming het eerste uur op 20,5, en verhoog daarna naar 21,5. Daarmee zou je het gloei-effect wat beter moeten kunnen spreiden.

Uiteraard zorgen de trapgaten wel voor verlies richting de zolder, maar dat geldt ook voor de woonkeuken beneden. Hoewel dat wel een groot lek is in je opstelling (en dat ga je wel terug zien in je gasrekening), is dat denk ik niet de reden dat je de warmte niet goed kan vasthouden.

[ Voor 10% gewijzigd door Helixes op 04-01-2021 15:28 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tsurany schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:01:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal eens, uiteindelijk wordt de DT tussen de verdiepingen ook kleiner en zal de massa gewoon opwarmen en zullen onderliggende ruimtes ook minder afkoelen.

Bij koudere periodes laat ik juist bewust de tussendeur open zodat het hele huis verwarmd wordt vanuit de begane grond, in het begin kan dit oncomfortabel zijn door koudeval richting de BGG maar wanneer de DT kleiner wordt is dit niet meer aan de orde.

Gezien dit ook een recente nieuwbouwwoning betreft zal het warmteverlies via het dak klein zijn.

Mijn advies, basistemperatuur aanhouden van 19c met de vloerverwarming, tot 21.5 bij verwarmen met de radiatoren.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:11:
Even ter verduidelijking (wellicht heb ik het niet goed gelezen), maar er ligt alleen vloerverwarming op de begane grond (woonkeuken) en de verdieping (woonkamer) is met radiatoren verwarmd? En de thermostaat hangt onder?
Dat klopt inderdaad, overal radiatoren, behalve beneden. Daar is de woonkamer. Het is gewoon goedkope bouw. Mijn rij heeft deze indeling, de rest van de buurt heeft gewoon de woonkamer beneden. Ze hebben geen aanpassingen willen doen voor onze rij woningen.
Wellicht ook nog een vraag terzijde: op welke aanvoertemperatuur heb je de CV staan? Bij ons staat ie op 56 graden meen ik, voor de vloer warm te krijgen overkill, voor de radiatoren in de rest van het huis is het wat aan de lage kant (maar hoog genoeg dat het daar ook warm genoeg wordt).
Volgens mij staat deze op 55, die hebben we al verhoogd zo'n jaar geleden toen er een nieuwe pomp werd opgehangen. Die nieuwe pomp doet absoluut zijn werk, voorheen kregen we beneden ook niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal eens, uiteindelijk wordt de DT tussen de verdiepingen ook kleiner en zal de massa gewoon opwarmen en zullen onderliggende ruimtes ook minder afkoelen.

Bij koudere periodes laat ik juist bewust de tussendeur open zodat het hele huis verwarmd wordt vanuit de begane grond, in het begin kan dit oncomfortabel zijn door koudeval richting de BGG maar wanneer de DT kleiner wordt is dit niet meer aan de orde.

Gezien dit ook een recente nieuwbouwwoning betreft zal het warmteverlies via het dak klein zijn.

Mijn advies, basistemperatuur aanhouden van 19c met de vloerverwarming, tot 21.5 bij verwarmen met de radiatoren.
Dan ga je dus de gehele woning verwarmen, ook vertrekken waar je op dat moment niet bent. Dat zal in ieder geval niet zuiniger worden lijkt me.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Ik ga jullie advies combineren:

De zogenaamde eco-stand (standaard, minimaal) verschuif ik van 17 graden naar 19 graden.

Om 17 uur gaat de verwarming aan op 20.5 graden, om 18 uur gaat het naar 21.5 en om 21.30 uur naar 19 graden.

Ik kijk het eens een weekje aan. Ik zal mijn ervaringen terugkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Helixes schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:25:
Ik kan de woonkamer niet helemaal goed zien....

Ik krijg het idee dat je een relatief kleine woonkamer hebt, met dus twee radiatoren. Als die zich beide vullen met warm water, dan komt daar redelijk veel stralingswarmte van af. Het is bekend van stralingswarmte dat mensen zich daar sneller behagelijk bij voelen dan bij warme lucht. Hoewel de omgevingstemperatuur - en vooral de bufferwarmte van de wanden en de objecten in de kamer - dan nog onder het gewenste niveau zijn, schakel je dan al de verwarming uit. Hoewel de kamer nog niet op temperatuur was, schakel je dan dus al uit, en koelt de kamer relatief snel af.

Probeer dit eens: zet de verwarming het eerste uur op 20,5, en verhoog daarna naar 21,5. Daarmee zou je het gloei-effect wat beter moeten kunnen spreiden.

Uiteraard zorgen de trapgaten wel voor verlies richting de zolder, maar dat geldt ook voor de woonkeuken beneden. Hoewel dat wel een groot lek is in je opstelling (en dat ga je wel terug zien in je gasrekening), is dat denk ik niet de reden dat je de warmte niet goed kan vasthouden.
De woonkamer is inderdaad relatief klein, maar wel behoorlijk ruim. Die warmte kan er prima in blijven hangen, maar niet als ik de temperatuur te vroeg terug draai. Ik neem je advies ter harte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tsurany schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Dan ga je dus de gehele woning verwarmen, ook vertrekken waar je op dat moment niet bent. Dat zal in ieder geval niet zuiniger worden lijkt me.
Het ging om comfort toch?

Als je comfort wilt is dan is dit met de huidige middelen the way to go. Als je het een week probeert weet je ook meteen wat het meerverbruik is en kan je naar aanleiding van deze uitkomsten bepalen wat zwaarder weegt (meten = weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Ik ga jullie advies combineren:

De zogenaamde eco-stand (standaard, minimaal) verschuif ik van 17 graden naar 19 graden.

Om 17 uur gaat de verwarming aan op 20.5 graden, om 18 uur gaat het naar 21.5 en om 21.30 uur naar 19 graden.

Ik kijk het eens een weekje aan. Ik zal mijn ervaringen terugkoppelen.
Belangrijk om je verbruik bij te houden, heb je een beeld bij je huidige verbruik. Mindergas,nl is in dit soort situaties een handige tool omdat deze verbruik relativeert aan het aantal graaddagen.

p.s. omdat de massa niet op temperatuur is zal je verbruik zeker de eerste dagen (fors) hoger zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:43:
[...]

Het ging om comfort toch?

Als je comfort wilt is dan is dit met de huidige middelen the way to go. Als je het een week probeert weet je ook meteen wat het meerverbruik is en kan je naar aanleiding van deze uitkomsten bepalen wat zwaarder weegt (meten = weten)
Ben ik het wel mee eens: meten is weten.

Voor nu even een week testen met nieuw schema. Lukt dit niet dan zal ik alles even flink opstoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:57
THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Dat klopt inderdaad, overal radiatoren, behalve beneden. Daar is de woonkamer. Het is gewoon goedkope bouw. Mijn rij heeft deze indeling, de rest van de buurt heeft gewoon de woonkamer beneden. Ze hebben geen aanpassingen willen doen voor onze rij woningen.
Ja daar kan ik slecht over oordelen, als het recente nieuwbouw is zou je in ieder geval wel verwachten dat ze over bepaalde zaken m.b.t. isolatie/warmte/efficiëntie hebben nagedacht. Hiermee doel ik dan op b.v. het soort radiatoren. Sommige radiatoren werken b.v. namelijk minder goed samen met vloerverwarming, vanwege de lagere aanvoertemperatuur. Je zou het even kunnen nazoeken, maar ik meen dat bijvoorbeeld hele oude, zware radiatoren door hun massa beter werken in combinatie met vloerverwarming. Dit omdat die oudere radiatoren ook bedoeld waren om over een langere tijd warmte af te geven.
Wat modernere radiatoren van zeg de jaren 90 en later zijn veelal minder massief, hebben vele dunne vinnen. Voordeel is dat die heel snel opwarmen en snel warmte afgeven, maar ook snel weer afkoelen.
[...]

Volgens mij staat deze op 55, die hebben we al verhoogd zo'n jaar geleden toen er een nieuwe pomp werd opgehangen. Die nieuwe pomp doet absoluut zijn werk, voorheen kregen we beneden ook niet warm.
55 graden is inderdaad niet gek, ik heb t vorige winter (eerste winter met nieuwe CV ketel) ook eerst geprobeerd op 50 of 52 graden. Ging prima op de begane grond, maar op vorstdagen merkte ik dat de gang e.d. dan niet warm genoeg werd (niet dat het daar warm wordt, 15-17 graden). In die ruimtes hangen bij ons ook "moderne" radiatoren, maar daar vind ik het niet zo'n probleem dat het vrij vlot weer killer begint aan te voelen. Dit plus dat ik in de hal het dak nog wil gaan isoleren (project voor in het voorjaar), dat zal al heel wat schelen voor het gevoel aldaar.

Maar goed, zoals ik eerder zei, ik denk dat voor jullie de beste optie is om je te oriënteren naar een oplossing die de temperatuur per ruimte kan meten en bijsturen. Wellicht dat dit gewoon kant en klaar kan met zoiets als dat Honeywell EvoHome systeem, misschien dat je ook met eigen domotica wat leuks kunt maken (slimme thermostaatkranen aansluiten op iets als Home Assistant. Die laatste optie kan goedkoper zijn (thermostaatkranen via Aliexpress of een andere goedkopere aanbieder) en zelf wat scriptjes maken, goedkoper maar kost meer moeite (kan wel leuk zijn).

En let wel, het een sluit het ander niet uit. De optie om de 2e verdieping op de een of andere manier af te sluiten door middel van een deur ergens kan helpen, maar zoals ik aan de foto's kan zien heeft dit weinig zin zolang de deuren van de kamers op de 2e verdieping al dicht blijven.

Een andere oplossing wat je eens zou kunnen uitproberen is om helemaal boven, in het trapgat, een ventilator te plaatsen aan het plafond die de warme lucht weer naar beneden drukt. Dit in het idee van wat men zegt over plafondventilatoren in een slaapkamer: in de zomer moet je die een bepaalde richting op laten draaien (van onder naar boven de lucht verplaatsen dacht ik), zodat de wat koeler lucht omhoog komt en het daardoor iets koeler aanvoelt. In de winter moet je dat ding andersom laten draaien, zodat de warmste lucht die onder het plafond blijft hangen naar onderen blaast, zodat het wat warmer aanvoelt in het bed.
Dit zou je heel basaal al kunnen testen als je een simpele staande ventilator hebt. Hang/bindt die ergens op de 2e verdieping zo dat is lucht naar beneden blaast (die goedkope dingen kunnen maar 1 kant op blazen sowieso) en kijk of dat een merkbaar verschil geeft. Zo ja, kan je altijd overwegen om daarboven aan het plafond een fatsoenlijke plafondventilator te monteren (kost misschien 200 euro, wilde gok?).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Nog even hierover: bedoel je dat voor het schema na 17 uur of voor de gehele dag en nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Nog even hierover: bedoel je dat voor het schema na 17 uur of voor de gehele dag en nacht?
19c, 24/7 aanhouden voor de vloerverwarming.

Heb je een IR temperatuurmeter? Zo ja dan zou ik voor aanvang deze test alle muren, plafonds en vloeren meten en de temperatuur noteren.

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:56

fynrd1

Fooled by Randomness

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Met vloerverwarming kan je hest beste 24/7 dezelfde temperatuur aanhouden, na twee a drie dagen zal alle massa in huis deze temperatuur aannemen, en zal de ketel alleen aanspringen om de temperatuur vast te houden.

Ik heb in een jaren 70 huis ongeveer 120m2 vloerverwarming liggen, en met de Nest op 19 graden 24/7 is mijn gasverbruik vergelijkbaar met die van een appartement. Ik heb ook een tijdje nachtverlaging geprobeerd, maar naarmate de delta T toenam van de ingestelde temperatuur, zag ik ook duidelijk het verbruik stijgen.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Helder, al zal in mijn geval Nest niet inschakelen op 19 graden, hij meet nu al 20 graden beneden en 19 graden boven. Toch is het niet warm, kan ik je vertellen.

Ik kan de temperatuur op 21 graden instellen, kijken wat dat doet. En dat voor een week aankijken, inclusief noteren qua kosten. Begrijp me niet verkeerd: comfort is heel belangrijk, maar kosten houd ik graag in de gaten.

Als dat werkt kan ik altijd kijken of een schema net zo prettig werkt en ook voldoende comfort brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 05-07 17:45

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:24:
(...) het hele huis is een open structuur. Ik kan beneden zo 12 meter omhoog kijken...
Dat is je lek. Stap 1 zou kunnen zijn om proefondervindelijk een gordijn bovenaan of onderaan de trap te hangen. Dat gaat werken. 6 meter is een hoop voor warmtetrek. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
Ik zou dit doen, en de bestaande gangdeur weghalen.
Op de overloop boven waar de woonkamer is misschien wel hetzelfde, om zo warmtelekken naar zolder te voorkomen. Ook zal dit geluid in de slaapkamers schelen. (ik weet niet of er jonge kinderen zijn??)

Paint skilllz :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pM06OO8FKsfRYyacZceOMrBmV_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bv2OxQmmXLDalBljq8jjfKtB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:31:
Ik zou dit doen, en de bestaande gangdeur weghalen.
Op de overloop boven waar de woonkamer is misschien wel hetzelfde, om zo warmtelekken naar zolder te voorkomen. Ook zal dit geluid in de slaapkamers schelen. (ik weet niet of er jonge kinderen zijn??)

Paint skilllz :+
[Afbeelding]
Nee, wij zijn zelf de jonge kinderen. Dat scheelt dan weer. :)

Paint rules, inderdaad. Ware het niet dat we zodra de markt het een beetje toe laat hier weg willen gaan. Dus veel te investeren niet zoveel zin in. En het gaat over zo’n vier maanden in het jaar.

Maar toegegeven: stalen deuren en kozijnen is een wow-factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:10:
Helder, al zal in mijn geval Nest niet inschakelen op 19 graden, hij meet nu al 20 graden beneden en 19 graden boven. Toch is het niet warm, kan ik je vertellen.
Kan je nog iets vertellen over het ventilatie systeem van je woning is dat type C of type D.
Hoe hoog is de luchtvochtigheid (droge lucht voelt kouder aan).

Volgens mij hadden we deze onderdelen nog niet behandeld }:O

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Goudvis schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:28:
[...]

Dat is je lek. Stap 1 zou kunnen zijn om proefondervindelijk een gordijn bovenaan of onderaan de trap te hangen. Dat gaat werken. 6 meter is een hoop voor warmtetrek. :P
Hoezo lek? Als de schil goed geïsoleerd is zal je amper warmte verlies hebben en zal de DT tussen de verdiepingen ook klein blijven waardoor je dus ook geen trek krijgt.

Het idee dat je met een open trappenhuis voor de mussen stookt stamt nog uit de jaren 70/80 en is echt niet meer van toepassing op een EPC 0.4 woning van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 05-07 17:45

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:20:
[...]

Hoezo lek? Als de schil goed geïsoleerd is zal je amper warmte verlies hebben en zal de DT tussen de verdiepingen ook klein blijven waardoor je dus ook geen trek krijgt.

Het idee dat je met een open trappenhuis voor de mussen stookt stamt nog uit de jaren 70/80 en is echt niet meer van toepassing op een EPC 0.4 woning van TS.
In ts' openingspost zegt hij anders iets anders. ;)
De warmte mag goed behouden blijven, feit is dat meestal 2/3e (1e verdieping en zolder die we voor het gemak als een hele verdieping rekenen) van de woninginhoud een lagere temperatuur heeft dan de woonkamer. En warmte stijgt. :)

Of mis ik iets? :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Kan je nog iets vertellen over het ventilatie systeem van je woning is dat type C of type D.
Hoe hoog is de luchtvochtigheid (droge lucht voelt kouder aan).

Volgens mij hadden we deze onderdelen nog niet behandeld }:O
Zeker, ik heb het even moeten opzoeken, maar dat is C.

We hebben deze overdag dicht, ivm de kou die binnenkomst. Meestal ‘s nachts open, maar met deze koudere dagen blijven ze dicht tot zaterdagavond. Dan mogen ze even open.

Ik heb ooit eens begrepen dat je koude lucht nodig hebt om warm te krijgen.

Luchtvochtigheid is nu 55%. Heb van die Xiaomi dingen hangen en die komen overeen met Nest. Alleen tijdens douchen stijgt dat naar 65%.

[ Voor 9% gewijzigd door THE_BASE op 04-01-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels de avond doorgebracht met Nest op 21 graden, maar de radiatoren niet opengedraaid tot standje 5, maar tot standje 3,5. En dat is al een stuk aangenamer.

Morgen eens testen als de verwarming de hele dag draait. Kan nog niet de ideale stand vinden. Het is al snel weer te warm in huis. Ik weet dan niet of Nest uitslaat of de temperatuur behoud. Daar moet ik achter zien te komen.

Kan me voorstellen dat het continue uit- en weer inschakelen ook niet geheel slim is voor de energierekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

THE_BASE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:32:
Inmiddels de avond doorgebracht met Nest op 21 graden, maar de radiatoren niet opengedraaid tot standje 5, maar tot standje 3,5. En dat is al een stuk aangenamer.

Morgen eens testen als de verwarming de hele dag draait. Kan nog niet de ideale stand vinden. Het is al snel weer te warm in huis. Ik weet dan niet of Nest uitslaat of de temperatuur behoud. Daar moet ik achter zien te komen.

Kan me voorstellen dat het continue uit- en weer inschakelen ook niet geheel slim is voor de energierekening.
Uit en inschakelen maakt bij stadsverwarming niet uit.
Bij CV ketel of warmtepomp is dat inderdaad anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:35:
[...]

Uit en inschakelen maakt bij stadsverwarming niet uit.
Bij CV ketel of warmtepomp is dat inderdaad anders.
En daar kom ik na 4,5 jaar dan pas achter. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tun82
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-08-2024
Als ik kijk naar onze inmiddels vrij goed geïsoleerde 1969 woning. Dan is die met deze temperaturen goed aangenaam te houden op de bovenverdieping (waar geen verwarming is) door de vloerverwarming beneden continu aan te hebben op een graad of 20. Hierbij verwarm ik ook de hal. Alleen de BG is af en toe nog wat problematisch ivm aardig nog wat HR+ glas, dan gaat even de pelletkachel aan. De enige verwarming op de bovenverdieping is de badkamer, die is continu zo'n 23-24 graden gok ik. Overdag staan de ramen op de bovenverdieping op een minimale ventilatiestand ivm nog niet volledig aangelegd wtw systeem.

Ik verwacht dan idd ook dat als je de adviezen van bovenstaande tweakers in acht neemt en er voor zorgt dat je de temperatuur contstanter houdt je minder last van onbehaaglijke koude/trek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Nogmaals mijn dank voor al het meedenken en adviezen. Ik wist niet dat constant aanhouden beter zou zijn en ook niet dat in/uitschakelen bij stadsverwarming geen invloed heeft op kosten.

Op dit moment heb ik ervoor gekozen de verwarming vanaf 8 uur op 20 graden te hebben, de radiatoren in de woonkamer staan geopend op stand 3 (dus niet gloeiend heet). Vanaf 22 uur gaat de temperatuur wel even terug naar 19 graden, dat is zo goed als uit, omdat het huis van zichzelf al 19 graden meet. Vind het niet nodig 's nachts te stoken en vind dat zelfs vervelend dat het buiten de slaapkamer erg warm is als ik een nachtelijke sanitaire stop maak.

Dit schema even aankijken en energieverbruik bij houden deze week. Daarnaast kan ik nog kiezen om echt constant 20 graden aan te houden, kijken of dat prettig is, maar verwacht dat het zo in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:05

mwa

Wat mij overigens opviel is dat mijn Nest Thermostaat een andere huidige temperatuur aangeeft dan dat er in werkelijk is (gemeten met een andere thermometer). Hier zit zeker 1.5graden verschil in. Dus Nest geeft bv 20 graden aan, dan is het in werkelijkheid 18.5. Wellicht dat jij daar ook (deels) last van hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
mwa schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:59:
Wat mij overigens opviel is dat mijn Nest Thermostaat een andere huidige temperatuur aangeeft dan dat er in werkelijk is (gemeten met een andere thermometer). Hier zit zeker 1.5graden verschil in. Dus Nest geeft bv 20 graden aan, dan is het in werkelijkheid 18.5. Wellicht dat jij daar ook (deels) last van hebt?
Deels zou kunnen. Nest zegt nu 20,5 boven en 21 beneden. Xiaomi zegt 20,8 boven en 21,7 beneden.

Dus er zit bijna een graad verschil in, inderdaad.

Pagina: 1