Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 22:46
Mijn vraag

Wij maken gebruik van een Brink WTW unit welke nu ongeveer 13 jaar oud is.
Ons hoek-huis dateert uit 2007 en is een nieuwbouw huis. De WTW unit is vorig jaar volledig gereinigd door een erkend bedrijf.

Ik hou er van om onnodige stookkosten te voorkomen, daarom staat de kachel op zolder uit.
Hier komen wij toch nagenoeg niet. De kachel op de slaapkamer van zoonlief en onszelf staan uit.
Standaard is het 18 graden in de slaapkamers. En in principe staan alleen de kachels op de beneden verdieping aan.

De vrouw houd er van om de kachel beneden op 22 graden te zetten. Van deze kachel-temperatuur wordt ik gek. Zij geeft aan dat het regelmatig koud is in huis en het wel op deze temperatuur moet staan om het huis warm te krijgen.

Toevallig kwam ik er achter dat op elke verdieping uit elke WTW ventiel een koude stroming komt.
Dit kan verklaren waarom het zo koud is en wij regelmatig een koude toch/stroming voelen.

Klopt het dat er uit de ventielen een koude stroming moet komen ?

Moet ik de kachel op zolder en de slaapkamers toch aanzetten ?
Wij hebben een dichte trap en deze komt uit in de woonkamer. De weg van beneden tot aan zolder is open. Wij dachten er aan om een ombouw om de trap te plaatsen. Maar dit lijkt mij alleen symptoom bestrijding (?)
Een erkend bedrijf geeft aan dat de WTW vervangen moet worden omdat hij niet meer in staat is om de lucht op te warmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Signs op 04-01-2021 13:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12
Brink wtw kun je openmaken en kijken.

Luchttemp kun je meten. Dan ook ff temp van de badkamer, wc keuken meten ( afzuigpunten) als die bijv. 20° zijn dan verwacht ik dat er bij 90% efficiëntie lucht van 18° de slaapkamers in komt.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barellron
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:16
Ik heb een ander WTW systeem, maar had het zelfde probleem. Bij mij bleek bypass altijd aan te staan, ongeacht de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij mijn ventilatiesysteem met warmteterugwinning komt er bij lage buitentemperaturen ook een onaangename koude lucht uit de toevoerventielen. In praktijk heb ik er enkel last van in de woonkamer omdat aan de rechterkant van de zetel een ventiel is. Je voelt dan wat koude lucht in je nek.

Als je echt overal tocht voelt dan klinkt het inderdaad alsof de bypass blijft open staan. Dit kan je meestal makkelijk zelf controleren door het toestel open te maken. Bij mij maakt het verstellen van de bypass ook een hoorbaar geluid dus de bypass manueel in- of uitschakelen kan ook al een tip geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Dank allen voor tot zover de reacties.

Middels de druktoetsen op het apparaat kan ik het e.e.a uitlezen:

Codes:

C6 - De afvoerventilator draait in mode constant druk
Bp0 - Bypassklep dicht
tP.5 - Temperatuur van buiten (staat op 5)
ts17 - Temperatuur van binnen (staat op 17)

Denkt hij dat het 17 graden binnen is ? Of verwarmen/koelen naar 17 graden ?
Want ik heb een temp.sensor in de ventielen gestopt en deze meten +/- 17 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Signs schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:40:
Dank allen voor tot zover de reacties.

Middels de druktoetsen op het apparaat kan ik het e.e.a uitlezen:

Codes:

C6 - De afvoerventilator draait in mode constant druk
Bp0 - Bypassklep dicht
tP.5 - Temperatuur van buiten (staat op 5)
ts17 - Temperatuur van binnen (staat op 17)

Denkt hij dat het 17 graden binnen is ? Of verwarmen/koelen naar 17 graden ?
Want ik heb een temp.sensor in de ventielen gestopt en deze meten +/- 17 graden.
Hi @Signs. Even een schop van dit topic, aangezien ik hetzelfde ervaar.

Wij hebben een Brink Flair WTW. Ook wij hebben last van een koude stroming in huis.

Had jij nog kunnen vinden hoe of wat?

De Bypass staat op automatisch ingesteld. En bij de informatie kan ik zien dat deze momenteel uit staat, maar toch is er een koude lucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54

Barrycade

Through the...

Het is geen magisch apparaat he. Buiten is het koud binnen warm en met een efficiëntie van 90% probeert dat ding warmte uit de opgezogen lucht weer terug te geven aan de instromende lucht die dus koud is.

Dus het is niet zo warm als hij afzuigt, temperatuur is dus niet alleen die van je woonkamer maar een mix van je hele huis.

Dus als je boven een raampje openzet zal je gemiddelde temperatuur dalen. Dus als je boven in de slaapkamers een vrieskast temp aanhoudt blaast hij in je woonkamer koude lucht naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
en daarbij, bewegende lucht voelt altijd kouder aan. lucht van 20 graden die beweegt voelt niet aan als 20 graden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Dus als ik het zo lees is het beste om de slaapkamers op een vast temperatuur te houden dan helemaal uit ?

Wij slapen op de 2e verdieping en is daar nu 14 graden :)

Van mijn jongste zoon op de 1e 16 graden.
De netatmo apparaat op de oudste zijn kamer heeft lege batterijen en kan ik niet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34
Dit klopt allemaal wel. Op dit moment blaast hij bij mij in met 18.3grC maar ik heb het dan ook niet 14 graden in de slaapkamer. Minder ventileren is niet aan te raden dus er is maar 1 optie en dat is meer stoken.
Kun je nog ergens uitlezen hoeveel m3 lucht er geventileerd wordt?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
thermostaat met kinderslot al overwogen? :O
Pagina: 1