Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:07

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb een Remeha Quinta 28c CV-ketel en ik ben in mijn huis aan het proefdraaien met 40 graden aanvoertemperatuur voor mijn CV-circuit om te kijken of ik het dan warm kan houden in huis. Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en LTV-convectoren op alle andere kamers.

Nu lijkt de ketel vrij vaak op de code 6 te gaan, wat betekent dat hij uitstaat ondanks dat er warmtevraag is, omdat de aanvoertemperatuur te hoog is opgelopen. Maar de ketel hangt op de vliering en daardoor is het lastig dit te monitoren.

Daarom vroeg ik me af of dit op te lossen is met een webcam en een programma die de display van de ketel kan lezen vanaf deze webcam en dit in een grafiek kan omzetten. De ketel heeft 2 afleesbare items:

- Code: 1 cijferig display met daarop code 0 t/m 9
- Temp: 2 cijferig display met daarop de temperatuur in Celcius

Is dit iets wat te realiseren is of is dit erg lastig om te doen? Heeft er iemand tips of ideeen hiervoor?

Look behind you! A three headed monkey!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:54

CodeIT

Code IT

Ik zou eerder kijken naar een OpenTherm Gateway oid. Daarmee kun je de aanvoertemperatuur + veel meer andere data loggen. Je kunt er ook commando's mee naar je ketel (of thermostaat) sturen.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ja, dat is misschien een betere optie. Al ziet dat er wel heel uitgebreid uit met ook opties om de ketel aan te sturen. Dat wil ik niet echt, maar zou wel interessant zijn om te zien wat de thermostaat (Tado zonesysteem) allemaal naar de ketel stuurt.

Wel een hoog zelfbouw gehalte, moet eens goed inlezen om te zien of ik dat allemaal wel snap.Gelukkig zie ik dat de shop die die spullen verkoopt ook het soldeerwerk voor je kan doen.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:54
Ze komen ook wel 'ns voorbij op V&A, ook kant en klaar.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
RudolfR schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:16:
Ze komen ook wel 'ns voorbij op V&A, ook kant en klaar.
Oke, goed om in de gaten te houden. Ik snap ook niet goed of dit nou op zichzelf kan draaien of dat ik een device/computer nodig heb om dit uit te lezen, zoals een raspberry ofzo.