Vraag

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:57
Mijn vraag:

Ik heb op mijn moederbord al een m.2 zitten in het enige slot daarvoor. Als ik dus nog een wil bijprikken moet ik, als ik het goed heb begrepen, deze in een pci lane bijsteken met een adapter. Ik begrijp echter dat dat enigzins beperkingen met zich meebrengt? Ik snap echter niet wat het in mijn situatie betekent en wat ik het beste kan doen. Ik heb dus behoefte aan wat lekentaal..
Een ssd via sata wil ik liefst vermijden omdat ik nog maar 1 sata aansluiting over heb en hier wrss in de toekomst nog een hdd op komt.
De pci's zijn op de videokaart na nog vrij en zullen dat ook blijven.

Relevante hardware die ik gebruik:

https://tweakers.net/pric...mahawk-max/specificaties/
https://tweakers.net/pricewatch/1256433/crucial-p1-1tb.html
https://tweakers.net/pric...force-gtx-1650-kalmx.html

Bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door schalk84 op 04-01-2021 12:16 . Reden: link ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
welk moederbord heb je ?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt daar gewoon een NVMe stick in gebruiken, zie ook je handleiding van het moederbord

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 04-01-2021 12:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• schalk84
Hackus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:16:
[...]

Je kunt daar gewoon een NVMe stick in gebruiken, zie ook je handleiding van het moederbord
daar heb ik die crucial al inzitten denk ik. die zit nu in zon kleine connector plat op het moederbord. Of bedoel je iets anders?

• 99ruud99
Je bedoelt dus dat je 5 SATA's al gevuld hebt?
Kan je even aangeven hoe groot deze schijven zijn? want ik krijg het idee dat je er misschien kleine HDD's aan ebt hangen.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:21

Kraz

Saving the world

Als al je SATA poorten idd ook al vol zitten dan kun je een M2 --> PCI-E adapter gebruiken;
pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01
Je sluit dan je M2 SSD aan op de adapter, welke vervolgens in je PCI-E slot gaat.

Deze oplossing heeft echter niet dezelfde snelheid als je fysieke M2 slot. Theoretisch is het dus 'trager' , maar of je dat in de praktijk echt gaat merken lijkt me zeer sterk.

• schalk84
99ruud99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:19:
Je bedoelt dus dat je 5 SATA's al gevuld hebt?
Kan je even aangeven hoe groot deze schijven zijn? want ik krijg het idee dat je er misschien kleine HDD's aan ebt hangen.
tussen de 4 en 8tb :P Ik pomp flink wat video rond. Ik gebruik de hdd voor opslag van bestanden die ik niet veel gebruik en op de crucial ssd heb ik dan videos waar ik nog aan werk en die veel gekopieerd worden. Ik zou nog een snelle schijf erbij willen hiervoor.

De hdds gaan ooit in een nas.. (zeg ik al 6 jaar)

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:29
Wil je een M.2 SATA SSD aansluiten? Of een PCIe M.2?

Wellicht een SATA PCIe kaart? Aangezien je sata wilt vermijden i.v.m. gebrek aan poorten en (denk ik) dus niet op zoek naar PCIe snelheden? Al zullen die sowieso niet optimaal zijn dan de slot op je mobo.
Hackus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:16:
[...]

NVMe Stick? Je bedoelt schijf?|
Hij had behoefte aan lekentaal, maar die term staat niet eens in zijn handleiding.. :9

[ Voor 7% gewijzigd door Christoxz op 04-01-2021 12:26 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

• 99ruud99
dan is oplossing van kraz de enige optie die je nog over hebt :P

• schalk84
Kraz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:23:
Als al je SATA poorten idd ook al vol zitten dan kun je een M2 --> PCI-E adapter gebruiken;
pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01
Je sluit dan je M2 SSD aan op de adapter, welke vervolgens in je PCI-E slot gaat.

Deze oplossing heeft echter niet dezelfde snelheid als je fysieke M2 slot. Theoretisch is het dus 'trager' , maar of je dat in de praktijk echt gaat merken lijkt me zeer sterk.
En zijn er verder geen consequenties? Ik lees bijvoorbeeld hier en daar dat de videokaart eronder kan lijden maar weet niet of dit voor mij geldt? merk ik hier verder iets van? Zolang via pcie sneller is dan via sata vind ik het best.
Ik zie best veel verschillende adapters. Zit daar echt veel verschil tussen? jammer om weer 30 euro bij te moeten leggen op een kaartje van 100 euro..

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Christoxz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:25:
Wil je een M.2 SATA SSD aansluiten? Of een PCIe M.2?

Wellicht een SATA PCIe kaart? Aangezien je sata wilt vermijden i.v.m. gebrek aan poorten en (denk ik) dus niet op zoek naar PCIe snelheden? Al zullen die sowieso niet optimaal zijn dan de slot op je mobo.

[...]

NVMe Stick? Je bedoelt schijf?|
Hij had behoefte aan lekentaal, maar die term staat niet eens in zijn handleiding.. :9
Schrijven zitten in HDD, een NVMe is een stick formaat(TS heeft al een NVMe stick in gebruik Crucial P1)
Afbeeldingslocatie: https://www.hardware-expert.nl/31092-thickbox_default/kingston-a2000-ssd-250gb-m2-nvme.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 04-01-2021 12:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:29
Hackus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Schrijven zitten in HDD, een NVMe is een stick formaat(TS heeft al een NVMe stick in gebruik Crucial P1)
[Afbeelding]
Heb nooit eerder iemand dit 'Stick' horen noemen. De formfactor is M.2.
Bedoelde trouwens drive ipv schijf.
Solid State Drive/Disk. Flash Drive

T.Net Creality 3D Printer Discord

• 99ruud99
schalk84 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:28:
[...]

En zijn er verder geen consequenties? Ik lees bijvoorbeeld hier en daar dat de videokaart eronder kan lijden maar weet niet of dit voor mij geldt? merk ik hier verder iets van? Zolang via pcie sneller is dan via sata vind ik het best.
Ik zie best veel verschillende adapters. Zit daar echt veel verschil tussen? jammer om weer 30 euro bij te moeten leggen op een kaartje van 100 euro..
het kan natuurlijk zijn dat een deel van de aanvoerende wervelstorm van onder wat minder is.
Kan je misschien je hele build posten, dan kunnen we kijken of er nog genoeg ventilatie is, gezien ej een passief gekoelde GPU hebt.

(je gaat het vooral moeten hebben van je front fans)

Tegelijkertijd is de grootte van zo'n plugin iets van 4 x 8 cm, dus zoveel blokkeert het ook weer niet...

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 04-01-2021 12:37 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Christoxz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:35:
[...]

Heb nooit eerder iemand dit 'Stick' horen noemen. De formfactor is M.2.
Bedoelde trouwens drive ipv schijf.
Solid State Drive/Disk. Flash Drive
Ach ja, de een noemt het sticks de ander module. net als RAM ;)

• schalk84
99ruud99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:35:
[...]

het kan natuurlijk zijn dat een deel van de aanvoerende wervelstorm van onder wat minder is.
Kan je misschien je hele build posten, dan kunnen we kijken of er nog genoeg ventilatie is, gezien ej een passief gekoelde GPU hebt.

(je gaat het vooral moeten hebben van je front fans)

Tegelijkertijd is de grootte van zo'n plugin iets van 4 x 8 cm, dus zoveel blokkeert het ook weer niet...
Ik bedoelde eigenlijk meer in de zin van bandbreedte. Dat is dus o.a. waar ik niet helemaal uitkom. Als ik in een PCI bijsteek verliest de PCI van de videokaart dan bandbreedte? Of is dat alleen als ze bijv tegelijk in gebruik zijn of verwaarloosbaar?

Kast is fractal design met twee frontfans. Dus zit wel goed. Ben ook onder de indruk van die passieve koeling 3uur gamen zit ie nog rond 75 graden.

• 99ruud99
je verliest wel wat bandbreedte, maar ze halen alsnog gewoon genoeg snelheid om als SSD-kaart te zien.
Gezien je de SSD enkel aanspreekt wanneer je aan het videobewerken bent blijft de snelheid van je GPU prima. Bovendien kan een 1650s lang niet pcie 3.0 leeg trekken :P

• schalk84
99ruud99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:36:
je verliest wel wat bandbreedte, maar ze halen alsnog gewoon genoeg snelheid om als SSD-kaart te zien.
Gezien je de SSD enkel aanspreekt wanneer je aan het videobewerken bent blijft de snelheid van je GPU prima. Bovendien kan een 1650s lang niet pcie 3.0 leeg trekken :P
Dat die 1650s die pci niet volledig benut wist ik dus bijvoorbeeld niet.
Ik denk dat het dus een pci adapter wordt. Jammer dat er geen ssds die direct in pci gestoken kunnen worden. (toch?)

[ Voor 5% gewijzigd door schalk84 op 04-01-2021 14:52 ]

• 99ruud99
dat is jammer inderdaad, maar zo wordt het ook opgelost. Alternatief is toch voor een NAS gaan zodat er sata ssd in kan.

je hebt toevallig een bord met maar 1x m.2 aansluiting :P

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:09
schalk84 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:50:
Jammer dat er geen ssds die direct in pci gestoken kunnen worden. (toch?)
Die zijn er zat, maar prijzig omdat ze niet op de gewone consument gericht zijn.
Pagina: 1