Beginners Budget NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:16
Ik zoek een?
Waar ik naar opzoek ben is voornamelijk een NAS oplossing voor het gebruik met Plex en wat bestanden back-uppen die nu op een van mijn 2 2T HDD staan. De schijven zijn op leeftijd(10+ jaar) dus zie worden vervangen in de NAS. Verder is het interessant om de foto’s op mijn telefoon te back-uppen. Ik zal geen server of wat dan ook gaan draaien. Wat wel leuk zou zijn is een oplossing dat wanneer ik op vakantie ben ik ook gebruik kan maken van Plex mocht dat nodig zijn. Soort van Mediaserver. Wellicht nog als Cloud voor bepaalde documenten voor op vakantie. Wat ik eigenlijk wil in Plex is de H.264(H.265) kunnen draaien(werkt nu op de pc ook)

Wat is je budget?
Denk toch max 500 euro. Minder is altijd leuk, maar meer is voor een instap niet te verantwoorden(naar mezelf en thuis)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Ik ben totaal nieuw in de NAS wereld. Ik heb gekeken naar Synology en naar QNAP. Ik begreep dat QNAP wat Android vriendelijker is(handig want die hebben wij) en dat deze eigenlijk wel goed is voor Plex. Maar hoe en wat..Geen idee. Ik neig meer naar de QNAP op het moment.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb thuis een Win10 pc en we hebben 2x een Android telefoon plus een Samsung Tablet waar mijn digitale comics op staan(die wil ik ook gaan back-uppen). De NAS komt op mijn kantoor te staan achter een netwerk switch waar nu mijn pc ook op aangesloten is.

Wat heb je zelf gevonden?
Ik zat te kijken naar de Synology DS220+ en de QNAP TS-230. De Synology puur omdat ik die het vaakst tegenkom als NAS oplossing. De QNAP kwam ik tegen als budget oplossing, maar die spreekt me wel meer aan qua prijs en waarvoor ik hem wil gebruiken. De Synology loopt met 2x een 4T HDD toch flink over de 500 euro heen en is misschien overkill voor wat ik wil. Ik wou in de Synology voor SHR gaan en als het de QNAP wordt RAID 1. Ik denk dat JBOD wat gevaarlijk is gezien de grote van de data die ik toch wil bewaren. Eventueel later een keer uitbreiden naar 8T is een optie, maar nog niet wenselijk op dit moment.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB€ 98,91€ 197,82
1NetwerkopslagQNAP TS-230€ 165,67€ 165,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,49

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB€ 98,91€ 197,82
1NetwerkopslagSynology DS220+€ 331,99€ 331,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,81

De concrete vragen
1. Welke NAS zou voor mij beter zijn, de QNAS of Synology?
2. Wat mis ik in mijn conclusie? Ik ben totaal nieuw dus ik zal vast iets missen
3. De gekozen HDD, zijn die goed genoeg?

Alvast bedankt.

Mvg, Paul

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Alle reacties

• Kloever
Ik heb inmiddels dit bestand gevonden, https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273

Hierin staat dat de Synology wat beter is qua Hardware Accelerated Transcoding. Ga je hier nog veel verschil in merken met de QNAP?

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:54
Waarom vergelijk je die specifieke modellen eigenlijk? Ze zijn behoorlijk verschillend. Voor Plex zal de QNAP te kort schieten als je wilt transcoderen, een meer vergelijkbaar model van Synology is de pricewatch: Synology DS220j, en dan zie je ook dat de prijzen eigenlijk niet zo verschillend zijn. Ja verschil in geheugen, maar zelfde CPU. Voor doorsnee NAS toepassingen heb je niet zo heel veel geheugen nodig, voor Plex ook niet.

Een QNAP die dan weer vergelijkbaar is met de pricewatch: QNAP TS-251D (2GB ram) pricewatch: Synology DS220+ (dit moest natuurlijk de Synology zijn) is de pricewatch: QNAP TS-251D (2GB ram), en behalve bij Max ICT (wat geen betrouwbare winkel is), kost die ook eigenlijk even veel.

De bepalende factor hier is Plex en het gebruik als mediaserver, en vooral of transcoderen nodig is of niet.
Transcoderen = on the fly decoderen van video naar een ander formaat omdat een client het originele formaat niet ondersteunt of om de vereiste bandbreedte te verlagen = kost veel CPU kracht of specifieke hardware en heb je Plex Pass voor nodig.

Als jij nu kunt zeggen dat al je Plex clients (je telefoon, je televisie, laptop, tablet?) altijd het formaat van je video's ondersteunen, en dat je altijd voldoende up- en down bandbreedte hebt om originele kwaliteit af te spelen, maakt transcoderen niet zo uit, maar in de praktijk is dat niet altijd te garanderen, zeker mobiel niet. Verder is 4K transcoderen ook totaal af te raden op gelijk welke hardware.
Kloever schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:32:
Ik heb inmiddels dit bestand gevonden, https://docs.google.com/s...tmMPc/edit#gid=1274624273

Hierin staat dat de Synology wat beter is qua Hardware Accelerated Transcoding. Ga je hier nog veel verschil in merken met de QNAP?
Voor hardware accelerated transcoding moet je een Plex Pass hebben, als jij dat niet hebt en ook niet zal nemen, kun je dat dus al negeren.

Op vlak van software transcoding hebben de 220+ en TS-230 volgens die spreadsheet vergelijkbare mogelijkheden maar de CPU van de 220+ is toch een heel stuk krachtiger. De CPU van de 220+ is op het randje goed genoeg om een enkele low bitrate 1080p stream te decoderen, van ARM CPU's zoals die van de TS-230/DS220j heb ik altijd gedacht dat het totaal onmogelijk is, maar voor 720p zou het nog gaan als ik voorbeeldfilmpjes bekijk.

De 220+ heeft behalve transcoding nog andere mogelijkheden die een TS-230 of andere NAS met ARM CPU niet ondersteunt, bv Docker en VM's, maar zo te lezen is dat niet echt een vereiste.

• Kloever
Dank voor je antwoord. Ik was er al een beetje bang voor. De 220+ bekeek ik eerder al. Moet zeggen dat ik veelal media bestanden die bv H.264 H.265, MKV zijn afspeelt in 1080p. Dus wellicht toch maar verder kijken naar de 220+