Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 14:59
Dag allen,

Ik weet niet of ik in de juiste sectie zit, maar dit lijkt mij het meest passend bij m'n vraag.

Ik zou graag een (simpele) MIDI piano kopen om piano te leren spelen. Ik woon in een appartement dus vandaar de keuze om voor een MIDI te gaan. Ik heb toevallig nog een aantal tegoed bonnen liggen voor bij Bol.com.

Kunnen jullie mij misschien advies geven over simpele instapmodellen om mee te beginnen? En bij voorkeur op Bol, al kan dat misschien een lastige wens zijn.
Lijkt me wel handig als ik er bijvoorbeeld oordopjes op kan gebruiken. Misschien hebben jullie ook nog wel handige features om naar uit te kijken.

Bijvoorbeeld zoiets of zoiets?

Alvast bedankt.

[ Voor 46% gewijzigd door Hapkoek op 04-01-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megatron
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 08:22

Megatron

Intergalactic Planetary

Dat ligt er een beetje aan wat je met MIDI-keyboard bedoelt. Zoek je een keyboard met daarin voorgeladen geluiden? Dan zit je met je voorbeelden wel goed. Let wel op de aanslaggevoeligheid; je wilt immers natuurlijk spelen, en dan is aanslaggevoeligheid wel belangrijk.

Er zijn ook MIDI-keyboards waarmee je met behulp van software je eigen geluiden (samples) kunt inladen. Deze zie je vaak terug in studio-settings. In dit geval is een MIDI-keyboard eigenlijk niets meer dan een lege huls, vergelijkbaar met het toetsenbord van je computer. Die is in feite ook 'leeg' en reageert alleen icm met een programma als Word. Let op: je hebt dan wel een bron met samples nodig, maar daar is heel veel software voor. De geluidskwaliteit is vaak ook beter dan de standaard voorgeprogrameerde geluiden van keyboards in de onder- en middenklasse, vind ik persoonlijk.

Als je dat laatste zoekt kan ik je deze aanbevelen. Succes!

[ Voor 18% gewijzigd door Megatron op 04-01-2021 13:33 . Reden: Aangevuld met extra info ]

Scranton! What? The electric city.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Megatron schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:44:
Dat ligt er een beetje aan wat je met MIDI-keyboard bedoelt. Zoek je een keyboard met daarin voorgeladen geluiden? Dan zit je met je voorbeelden wel goed. Let wel op de aanslaggevoeligheid; je wilt immers natuurlijk spelen, en dan is aanslaggevoeligheid wel belangrijk.

Er zijn ook MIDI-keyboards waarmee je met behulp van software je eigen geluiden (samples) kunt inladen. Deze zie je vaak terug in studio-settings. In dit geval is een MIDI-keyboard eigenlijk niets meer dan een lege huls, vergelijkbaar met het toetsenbord van je computer. Die is in feite ook 'leeg' en reageert alleen icm met een programma als Word. Let op: je hebt dan wel een bron met samples nodig, maar daar is heel veel software voor. De geluidskwaliteit is vaak ook beter dan de standaard voorgeprogrameerde geluiden van keyboards in de onder- en middenklasse, vind ik persoonlijk.

Als je dat laatste zoekt kan ik je deze aanbevelen. Succes!
Bedankt voor je tips. In mijn geval is een preset aan geluiden voldoende. Ik ben niet van plan om te starten met het produceren van geluiden/nummers oid. Het is puur om de piano te leren, ik verwacht dat de piano preset geluiden op mijn voorbeelden daarvoor voldoende zijn. Klopt die verwachting?

Ik heb namelijk bij mijn ouders beschikking over een "echte" piano ipv MIDI, de MIDI is puur voor in mijn appartement om te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Wil je dan niet gewoon een keyboard kopen?

Ideaal om te leren pianospelen en je kan op alle keyboards een kop telefoon aansluiten + volume regelen. Of moet het echt over het MIDI format gaan?

beetje keyboard kan je voor 50 of minder op de kop tikken

https://www.amazon.nl/Ren...fRID=A52QQQMKVZ9SX0JMPST5

[ Voor 51% gewijzigd door Postius op 04-01-2021 14:53 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 10:14
Kijk niet zozeer naar het geluid en hoeveel instumenten het keyboard bied. Belangrijker is de toetsaanslag. Neem een model met hameractie, je kan beter een oude piano met een fatsoenlijk keyboard kopen dan een nieuwe waar een 'synthesizer keyboard' op zit.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Postius schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:52:
Wil je dan niet gewoon een keyboard kopen?

Ideaal om te leren pianospelen en je kan op alle keyboards een kop telefoon aansluiten + volume regelen. Of moet het echt over het MIDI format gaan?

beetje keyboard kan je voor 50 of minder op de kop tikken

https://www.amazon.nl/Ren...fRID=A52QQQMKVZ9SX0JMPST5
Dan is mijn terminologie wat betreft MIDI/keyboards misschien niet helemaal goed. ;) Maar inderdaad gewoon een keyboard waar ik direct op kan spelen. Aansluiting voor oordopjes is dan ook wel fijn. Zijn de voorbeelden in mijn start post ook niet gewoon "keyboards"? Want ik koop deze het liefst op Bol ivm m'n tegoed bonnen waar ik wel eens vanaf wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
rapsac schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:53:
Kijk niet zozeer naar het geluid en hoeveel instumenten het keyboard bied. Belangrijker is de toetsaanslag. Neem een model met hameractie, je kan beter een oude piano met een fatsoenlijk keyboard kopen dan een nieuwe waar een 'synthesizer keyboard' op zit.
Ik zie bij mij voorbeelden "Aanslaggevoelig: Niet aanslaggevoelig". Bedoel je dit? Ik weet namelijk niet precies waar ik dan op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 10:14
Hapkoek schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Ik zie bij mij voorbeelden "Aanslaggevoelig: Niet aanslaggevoelig". Bedoel je dit? Ik weet namelijk niet precies waar ik dan op moet letten.
Nee, de aanslaggevoeligheid bepaald of je volume harder is als je de toets harder indrukt, je hebt verder nog 'weighted keys', daarbij is de stugheid van de toetsen verschillend bij hoge en lage tonen, en dan als laatste overtreffende trap 'hammer action' waar er een mechanische constructie achter elke toets zit die de hamer aanslag van een piano simuleerd. Alles behalve 'hammer action' is geen piano maar een synthesizer/piepkast. Wanneer je een echte piano wilt gaan spelen kom je eigenljik niet om die hamer actie heen omdat de aanslag daarvan zoveel anders is. Zie ook bv Wikipedia: Action (piano)

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 11:49
Hapkoek schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:54:
Dag allen,

Ik zou graag een (simpele) MIDI piano kopen om piano te leren spelen. Ik woon in een appartement dus vandaar de keuze om voor een MIDI te gaan. Ik heb toevallig nog een aantal tegoed bonnen liggen voor bij Bol.com.
MIDI is een digitale aansluiting voor het doorgeven van 'muzieknoten', waardoor je bijvoorbeeld een klavier aan een losse klankbron kan koppelen of muzieknoten kan opnemen op je computer.
Wat je zoekt is waarschijnlijk voorzien van MIDI, maar dat is niet de hoofdzaak.

Wil je leren piano spelen is het waarschijnlijk het handigst een digitale piano aan te schaffen met een 'gewogen' klavier. Veel goedkopere keyboards/synthesizers hebben geen of halfgewogen toetsen wat een stuk lichter speelt, maar compleet anders aanvoelt.

Als het je puur om 'toetsen' gaat kan je ook kiezen voor een keyboard, die zijn vaak voorzien van meer geluiden en een ritme-automaat waarmee je leert slecht te spelen (alleen akkoorden met je linkerhand), maar wel automatisch een polka begeleidingsband kan starten (dit is gelukkig optioneel, meeste keyboards kan je ook als 'full' piano gebruiken).

Dan heb je nog dingen als aanslaggevoeligheid: of het geluid ook zachter klinkt (en bij voorkeur ook anders) als je zacht speelt. Mijn suggestie: negeer alle toestellen waar dat niet op zit. Dynamiek is onderdeel van je techniek.

Aantal toetsen is ook belangrijk. Een 'echte' piano heeft 88 toetsen, maar met 73 kom je meestal ook wel weg. Minder dan 61 is eigenlijk zo beperkend dat het niet leuk meer is.

Als laatste zou ik eens goed luisteren naar de klanken die in zo'n toestel zitten. Vooral bij goedkopere digitale piano's en keyboards is er vaak bezuinigd op geheugen en sample inkoop waardoor sommigen een maar heel beperkt aantal bruikbaar spelende geluiden hebben (staar je niet blind op de hoeveelheid). Niet dat je per se een dure moet hebben, maar als het geen gehoor is zal je ook niet zo snel gemotiveerd zijn om door te gaan met oefenen. Soms kan je beter een goede tweedehands hebben dan een slechte nieuwe...

Persoonlijk ben ik niet zo onder de indruk van het aanbod van bol.com en denk ik dat je bij een beetje muziekwinkel meer keus en beter advies krijgt. Misschien kan je dan een nette koptelefoon halen bij bol.com ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
bzzzt schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:59:
[...]

MIDI is een digitale aansluiting voor het doorgeven van 'muzieknoten', waardoor je bijvoorbeeld een klavier aan een losse klankbron kan koppelen of muzieknoten kan opnemen op je computer.
Wat je zoekt is waarschijnlijk voorzien van MIDI, maar dat is niet de hoofdzaak.

Wil je leren piano spelen is het waarschijnlijk het handigst een digitale piano aan te schaffen met een 'gewogen' klavier. Veel goedkopere keyboards/synthesizers hebben geen of halfgewogen toetsen wat een stuk lichter speelt, maar compleet anders aanvoelt.

Als het je puur om 'toetsen' gaat kan je ook kiezen voor een keyboard, die zijn vaak voorzien van meer geluiden en een ritme-automaat waarmee je leert slecht te spelen (alleen akkoorden met je linkerhand), maar wel automatisch een polka begeleidingsband kan starten (dit is gelukkig optioneel, meeste keyboards kan je ook als 'full' piano gebruiken).

Dan heb je nog dingen als aanslaggevoeligheid: of het geluid ook zachter klinkt (en bij voorkeur ook anders) als je zacht speelt. Mijn suggestie: negeer alle toestellen waar dat niet op zit. Dynamiek is onderdeel van je techniek.

Aantal toetsen is ook belangrijk. Een 'echte' piano heeft 88 toetsen, maar met 73 kom je meestal ook wel weg. Minder dan 61 is eigenlijk zo beperkend dat het niet leuk meer is.

Als laatste zou ik eens goed luisteren naar de klanken die in zo'n toestel zitten. Vooral bij goedkopere digitale piano's en keyboards is er vaak bezuinigd op geheugen en sample inkoop waardoor sommigen een maar heel beperkt aantal bruikbaar spelende geluiden hebben (staar je niet blind op de hoeveelheid). Niet dat je per se een dure moet hebben, maar als het geen gehoor is zal je ook niet zo snel gemotiveerd zijn om door te gaan met oefenen. Soms kan je beter een goede tweedehands hebben dan een slechte nieuwe...

Persoonlijk ben ik niet zo onder de indruk van het aanbod van bol.com en denk ik dat je bij een beetje muziekwinkel meer keus en beter advies krijgt. Misschien kan je dan een nette koptelefoon halen bij bol.com ;)
Reageer even iets later. Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik kan me voorstellen dat wanneer een toets een aan/uit knop is, dat het lastig wordt om gevoel/emotie aan je spelen toe te voegen. Alleen merk ik dat digitale piano's die aanslaggevoelig zijn en gewogen klavier hebben al gauw een stuk duurder zijn. Dat is natuurlijk logisch, alleen gaat het er mij voor nu om dat ik de akkoorden als eerst leer en daarna kijk of ik het echt leuk vindt.

Bij mijn ouders thuis hebben we een mooie "echte" piano staan waar ik dus wel met bovengenoemde opties kan spelen. Alleen wil ik ook gewoon elke avond een uurtje studeren en kijken of ik het leuk vind. Zou ik dan voor nu een simpel 61 toetsen model bij Bol kunnen halen en als het me bevalt overstappen naar een goede digitale piano? Ik kan namelijk bij m'n ouders nog wel oefenen en deze opties ervaren als het ware.

Bedankt voor je meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
rapsac schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:45:
[...]

Nee, de aanslaggevoeligheid bepaald of je volume harder is als je de toets harder indrukt, je hebt verder nog 'weighted keys', daarbij is de stugheid van de toetsen verschillend bij hoge en lage tonen, en dan als laatste overtreffende trap 'hammer action' waar er een mechanische constructie achter elke toets zit die de hamer aanslag van een piano simuleerd. Alles behalve 'hammer action' is geen piano maar een synthesizer/piepkast. Wanneer je een echte piano wilt gaan spelen kom je eigenljik niet om die hamer actie heen omdat de aanslag daarvan zoveel anders is. Zie ook bv Wikipedia: Action (piano)
Bedankt voor de uitleg, dat maakt het een stuk duidelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Tsja, ik kan het uit persoonlijke ervaring moeilijk aanraden.

Ik heb een piano, een digitale piano en en keyboard.

Je wilt piano leren spelen. Ik gebruik mijn keyboard juist alleen als ik géén piano ga spelen! Als ik in een bandje een orgeltje, baslijntje of iets dergelijks ten gehore breng, dan doe ik dat met mijn keyboard. Is makkelijk te vervoeren, veel geluiden, maar weinig piano-kwaliteit.

Ik zou je een digitale piano aanraden. Daarmee kom je in de buurt van een piano-ervaring, is niet zo groot, heeft (piano)geluiden ingebouwd en kan een koptelefoon op. Echter, die beginnen bij 200 euro en de goedkoopste is ook niet alles. Ik heb een paar jaar geleden een aantal bij een winkel budget-digitale-piano's geprobeerd en kwam bij een Casio Privia serie uit, toen zo'n 500 euro. (nu nog steeds, maar je krijgt een recenter model ;)).

Als je budget echt <100 euro is dan kan ik je als minimum adviseren:
- 61 toetsen (maar liever 88)
- full-size keys
- aanslaggevoelig
- multi-polyfoon (minimaal 16 noten)
- pedaal

Dat is wat mijns inziens nodig is om enigszins piano te kunnen spelen.

Update: de door jou aangehaalde Áengus en NJS800 hebben geen pedaal en zijn niet aanslaggevoelig. Niet doen als je piano wilt leren spelen.

Update 2: Mijn advies is dus een digitale piano, mocht dat budget er niet voor zijn, dan is dit echt het minimum wat ik zou aanraden voor 129 euro. Is met pedaalaansluiting maar ik denk dat je de pedaal zelf er los bij zal moeten aanschaffen (net als een standaard en een kruk ;))

[ Voor 23% gewijzigd door EMP op 06-01-2021 13:27 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Helemaal eens met @EMP. Ik speel zelf ook al jaren piano, begonnen op een Zimmermann, later een digitale Roland FP-8 en nu al weer jaren op Roland RD-170. Met name die laatste bevalt mij zo goed dat ik nooit meer gekeken heb naar een nieuwe. De aanslag van een Roland vind ik soms wel wat aan de lichte kant maar het is (was?) een van de weinigen waar je zowel klassieke als moderne stemming mee kan spelen.

Daarnaast heb ik overigens ook nog een klein Yamaha keyboard.. leuk om af en toe een pingeltje op te doen (of als ik een van de vele 'geluiden' wil gebruiken voor iets) maar als ik écht piano wil spelen dan is het helemaal niets.

Wat wel zo is is dat een aanslag gevoelig keyboard zeker niet duur hoeft te zijn, als je nog twijfelt is dat altijd leuk om mee te beginnen maar de 88 toetsen varianten zijn al bijna net zo duur als een instap piano model (en die zijn altijd 88).

TLDR; Wil je piano gaan leren zo goedkoop mogelijk, koop een merk keyboard met aanslag gevoeligheid en zo goedkoop mogelijk. Wil je de zelfde ervaring als een echte piano, dan ontkom je niet aan een elektrische piano en het advies is dan ga naar een goede winkel waar ze diverse merken hebben staan (als ze weer open zijn) om het verschil qua aanslag te ervaren.

edit @EMP, ken je die Fazley FKB-180 ? Heb er wel zo mijn twijfels bij voor dat bedrag.. ik kan ook niets vinden over hoeveel stemmig die is. Ik zou dan toch eerder naar iets als een Casio CT-S300 kijken. Dan heb je het voordeel dat die erg compact is en hem ook gewoon op tafel kan zetten met een stoel dus netto net zoveel kwijt bent. (2e hands zijn die ook goed te krijgen én te verkopen)

@Hapkoek Bax-shop handeld ook via bol.com. Mocht je bij bax iets zien wat niet op bol.com staat kunnen ze het er misschien voor je opzetten zodat je je bonnen kan gebruiken. Hoe dan ook staan alleen maar voorraad artikelen op bol.com.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 06-01-2021 13:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

DukeBox schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:32:
edit @EMP, ken je die Fazley FKB-180 ? Heb er wel zo mijn twijfels bij voor dat bedrag.. ik zou dan toch eerder naar iets als een Casio CT-S300 kijken. Dan heb je het voordeel dat die erg compact is en hem ook gewoon op tafel kan zetten met een stoel dus netto net zoveel kwijt bent. (2e hans zijn die ook goed te krijgen én te verkopen)
Hoi, nee, die ervaring heb ik niet. Alle nieuwe keyboards onder de 400 euro zijn een gok wat mij betreft :)

De Casio CT-S300 lijkt inderdaad een betere koop dan het (voor mij onbekende) Fazley, maar is met 188 euro wel anderhalf keer zo duur als de Fazley, welke met 129 euro wat mij betreft een veel betere koop is dan de twee keyboards uit de TS. Als het budget opgerekt kan worden komen digitale piano's ook dichterbij. Ik denk dat zowel de Fazley als de CT-S300 leuk zijn voor een jaartje, en daarna wil je een (digitale) piano.

[ Voor 4% gewijzigd door EMP op 06-01-2021 13:51 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 11:49
EMP schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:15:
Update 2: Mijn advies is dus een digitale piano, mocht dat budget er niet voor zijn, dan is dit echt het minimum wat ik zou aanraden voor 129 euro. Is met pedaalaansluiting maar ik denk dat je de pedaal zelf er los bij zal moeten aanschaffen (net als een standaard en een kruk ;))
Mijn advies zou zijn om eens rond te vragen bij vrienden/familie of de briefjes in de supermarkt te checken. Er zijn zoveel van die cheape keyboards gemaakt dat er volgens mij zeeën van op zolders liggen te verstoffen die je voor een prikkie of zelfs gratis mee kan nemen.
Laten we de plastic zee niet groter maken door fabrikanten te motiveren dergelijke troep te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
EMP schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:15:
Tsja, ik kan het uit persoonlijke ervaring moeilijk aanraden.

Ik heb een piano, een digitale piano en en keyboard.

Je wilt piano leren spelen. Ik gebruik mijn keyboard juist alleen als ik géén piano ga spelen! Als ik in een bandje een orgeltje, baslijntje of iets dergelijks ten gehore breng, dan doe ik dat met mijn keyboard. Is makkelijk te vervoeren, veel geluiden, maar weinig piano-kwaliteit.

Ik zou je een digitale piano aanraden. Daarmee kom je in de buurt van een piano-ervaring, is niet zo groot, heeft (piano)geluiden ingebouwd en kan een koptelefoon op. Echter, die beginnen bij 200 euro en de goedkoopste is ook niet alles. Ik heb een paar jaar geleden een aantal bij een winkel budget-digitale-piano's geprobeerd en kwam bij een Casio Privia serie uit, toen zo'n 500 euro. (nu nog steeds, maar je krijgt een recenter model ;)).

Als je budget echt <100 euro is dan kan ik je als minimum adviseren:
- 61 toetsen (maar liever 88)
- full-size keys
- aanslaggevoelig
- multi-polyfoon (minimaal 16 noten)
- pedaal

Dat is wat mijns inziens nodig is om enigszins piano te kunnen spelen.

Update: de door jou aangehaalde Áengus en NJS800 hebben geen pedaal en zijn niet aanslaggevoelig. Niet doen als je piano wilt leren spelen.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik zie inderdaad in dat die keyboards met weinig functionaliteit niet optimaal zullen zijn. Voor mij is het alleen dat ik graag wat via Bol koop omdat ik die bonnen heb. Stel het is meer dan €100 wil ik zelf best wat bijleggen natuurlijk. Dus mijn voorbeelden waren niet echt met een achterliggende gedachte gekozen.

Zie je dan bij Bol nog een model die als instapmodel zou kunnen fungeren? Als ik het dan echt wil doorzetten sta ik best open voor een elektrische piano namelijk.

EDIT: Deze heeft wel aanslaggevoeligheid

[ Voor 5% gewijzigd door Hapkoek op 07-01-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Helemaal eens met @EMP. Ik speel zelf ook al jaren piano, begonnen op een Zimmermann, later een digitale Roland FP-8 en nu al weer jaren op Roland RD-170. Met name die laatste bevalt mij zo goed dat ik nooit meer gekeken heb naar een nieuwe. De aanslag van een Roland vind ik soms wel wat aan de lichte kant maar het is (was?) een van de weinigen waar je zowel klassieke als moderne stemming mee kan spelen.

Daarnaast heb ik overigens ook nog een klein Yamaha keyboard.. leuk om af en toe een pingeltje op te doen (of als ik een van de vele 'geluiden' wil gebruiken voor iets) maar als ik écht piano wil spelen dan is het helemaal niets.

Wat wel zo is is dat een aanslag gevoelig keyboard zeker niet duur hoeft te zijn, als je nog twijfelt is dat altijd leuk om mee te beginnen maar de 88 toetsen varianten zijn al bijna net zo duur als een instap piano model (en die zijn altijd 88).

TLDR; Wil je piano gaan leren zo goedkoop mogelijk, koop een merk keyboard met aanslag gevoeligheid en zo goedkoop mogelijk. Wil je de zelfde ervaring als een echte piano, dan ontkom je niet aan een elektrische piano en het advies is dan ga naar een goede winkel waar ze diverse merken hebben staan (als ze weer open zijn) om het verschil qua aanslag te ervaren.

edit @EMP, ken je die Fazley FKB-180 ? Heb er wel zo mijn twijfels bij voor dat bedrag.. ik kan ook niets vinden over hoeveel stemmig die is. Ik zou dan toch eerder naar iets als een Casio CT-S300 kijken. Dan heb je het voordeel dat die erg compact is en hem ook gewoon op tafel kan zetten met een stoel dus netto net zoveel kwijt bent. (2e hands zijn die ook goed te krijgen én te verkopen)

@Hapkoek Bax-shop handeld ook via bol.com. Mocht je bij bax iets zien wat niet op bol.com staat kunnen ze het er misschien voor je opzetten zodat je je bonnen kan gebruiken. Hoe dan ook staan alleen maar voorraad artikelen op bol.com.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Dan ga ik kijken of er een "degelijke" keyboard op Bol staat. Ivm de bonnen die ik heb doe ik graag m'n aankoop daar. Wat betreft via Bol wat van Bax kopen lijkt me ook een goed alternatief. Kun jij zo van Bax een instap model elektrische piano aanraden? Als dit niet gigantisch veel duurder is dan een keyboard dan neem ik contact met ze op om te kijken wat er mogelijk is. Ik begrijp dat er een degelijk prijsverschil zal zijn, maar ik sta er zeker voor open om hierin te oriënteren! Om zo toch een betere start te hebben dan met een keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Zonder er op gespeeld te hebben zou ik nooit een piano kopen. Gevoel is zo persoonlijk.
Daarnaast heeft de ontwikkeling niet stil gestaan sinds mijn rd-170 dus echt een advies voor courante modellen kan ik je niet geven behalve te gaan voor een goed merk, dan heb je er jaren plezier van. Ik denk dat je ook geen elektrische pianos meer hebt zonder gewogen toetsen dus veel slechts kan er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
DukeBox schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:00:
Zonder er op gespeeld te hebben zou ik nooit een piano kopen. Gevoel is zo persoonlijk.
Daarnaast heeft de ontwikkeling niet stil gestaan sinds mijn rd-170 dus echt een advies voor courante modellen kan ik je niet geven behalve te gaan voor een goed merk, dan heb je er jaren plezier van. Ik denk dat je ook geen elektrische pianos meer hebt zonder gewogen toetsen dus veel slechts kan er niet zijn.
Praat je dan over de goedkopere keyboards zoals Bol aanbied? Of heb je het dan over de elektrische piano's. Ik weet niet of mijn terminologie klopt, maar die onderscheiding maak ik op basis van de voorgaande berichten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, keyboards verschillen niet bijster veel (in de instap modellen). Pianos wel qua aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
DukeBox schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:01:
Ja, keyboards verschillen niet bijster veel (in de instap modellen). Pianos wel qua aanslag.
Dit keyboard is ook aanslaggevoelig. Bol biedt er toch wel een aantal aan die deze functionaliteit hebben. Of dit ook daadwerkelijk goed uitgevoerd is, is een tweede vraag.

Hier zijn alle keyboards met 61 toetsen en aanslaggevoelig.

Kun jij hier iets uit aanbevelen? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet en heb niet genoeg kennis om hier zelf over te oordelen..

[ Voor 6% gewijzigd door Hapkoek op 08-01-2021 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13
Adviezen over piano's zijn al gegeven.
Een ander advies is, neem les!
Ook voor het af en toe leuk spelen voor jezelf is het aan te raden om les te nemen, de mogelijkheden in de breedte worden zo enorm veel meer en ook het plezier erin neemt enorm toe als je zelf steeds beter wordt.

Het is vaak even door de zure appel heen bijten om de simpele oefeningen tot in den treure te oefenen maar het resultaat van bijvoorbeeld 1 jaar les is al zoveel beter dan zelfstudie.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

TLDR; Wil je piano gaan leren zo goedkoop mogelijk, koop een merk keyboard met aanslag gevoeligheid en zo goedkoop mogelijk.
Als je er langer mee wilt doen en/of verkoop waarde wilt behouden zou ik zeker geen onbekend merk kopen.

De Etude is ook bekend als de Schubert Etude 61 MK II lees maar eens wat reviews... troep
Daarnaast ondersteund die ook geen sustain pedal.. dus piano spelen valt eigenlijk al af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een vriend van mij is zéér tevreden over dit huismodel van Thomann:

https://www.thomann.de/nl...CJsYW5ndWFnZSI6Im5sIn0%3D

Heb er zelf ook even op gespeeld en het voelt en klinkt allemaal zeer solide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Ora et Labora schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:21:
Ook voor het af en toe leuk spelen voor jezelf is het aan te raden om les te nemen, de mogelijkheden in de breedte worden zo enorm veel meer en ook het plezier erin neemt enorm toe als je zelf steeds beter wordt.

Het is vaak even door de zure appel heen bijten om de simpele oefeningen tot in den treure te oefenen maar het resultaat van bijvoorbeeld 1 jaar les is al zoveel beter dan zelfstudie.
Bedankt! Dat was eigenlijk m'n offtopic vraag ja, mochten mensen tips hebben om te leren of cursussen oid, dan hoor ik dat ook graag! Ik heb een aantal maanden les gevolgd en dat is inderdaad erg fijn. Nu is dat alleen wat lastig dus zal ik waarschijnlijk beginnen met zelfstudie. Inderdaad wat je zegt, begin is voornamelijk goed je handen leren gebruiken en basis akkoorden etc.

Mochten er verder nog tips/filmpjes/cursussen zijn die mensen in de huidige situatie kunnen aanraden, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

TMDC schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:25:
Op papier zeker.. ken hem niet. Ik zie dat Thomann ook dezelfde licenties als Roland heeft voor de geluiden.

Ben wel altijd bang voor krakende (volume) potmeters, zeker als het van die kleine dingetjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
DukeBox schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Als je er langer mee wilt doen en/of verkoop waarde wilt behouden zou ik zeker geen onbekend merk kopen.

De Etude is ook bekend als de Schubert Etude 61 MK II lees maar eens wat reviews... troep
Daarnaast ondersteund die ook geen sustain pedal.. dus piano spelen valt eigenlijk al af.
Dat is jammer. Zie je verder in de 2e link nog een model wat enigszins goed kan fungeren als instapmodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
TMDC schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:25:
Een vriend van mij is zéér tevreden over dit huismodel van Thomann:

https://www.thomann.de/nl...CJsYW5ndWFnZSI6Im5sIn0%3D

Bedankt voor de tip, ziet er inderdaad mooi uit. Ik probeer alleen nu iets te vinden op Bol.. Ook al blijkt dat nogal een uitdaging te zijn, gezien het magere aanbod. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Hapkoek schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:34:
Dat is jammer. Zie je verder in de 2e link nog een model wat enigszins goed kan fungeren als instapmodel?
Ik heb niet echt de tijd om ze allemaal door te gaan maar zoek gewoon op reviews. Persoonlijk zou ik blijven bij yamaha, casio, akai, korg,

De door mij eerder genoemde casio staat er ook tussen.
Mochten er verder nog tips/filmpjes/cursussen zijn die mensen in de huidige situatie kunnen aanraden, hoor ik het graag!
Ik sluit mij ook aan bij @Ora et Labora je kan beter goed beginnen dan later er achter komen dat je dingen verkeerd hebt aangeleerd.
Zelf heb ik van mijn 7 jaar tot 14 jaar les gehad.. toen een beetje de interesse verloren maar wel af en toe een leuk liedje na proberen te spelen. Toen ik 19 was weer op gepakt, met name via de computer om wat dingen te componeren, heb toen ook weer een piano naast mijn midi keyboard gekocht.

Ik heb ook wel veel met https://synthesiagame.com/ gedaan, echt leren doe je daar niet mee maar het is wel leuk om te zien dat sommige op het oor complexe dingen best te doen zijn met wat trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 11-09 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ora et Labora schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:21:

Wil uiteraard geen topic hijacking doen.
Zelf zijn mijn vrouw en ik ook aan het kijken, als volledige beginners, naar een digitale piano. Naast de features, zijn ook de estetische eigenschappen toch wel belangrijk, want hij komt in de huiskamer.

Op dit moment zijn digitale piano's zeldzaam :) We zijn niet de enige in deze tijd die deze hobby willen beginnen.

Alleen dan kom je al snel bij de beste manier van leren. Je adviseert lessen. Ook daar heb je tal van opties. Enig advies? Of ben je gewoon naar de lokale muziekschool gegaan en lessen gevraagd?

Ik denk dat voor mij een combinatie zelfstudie en lessen het beste werkt. (Flowkey kan bijv werken voor zelfstudie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
DukeBox schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:41:
[...]

Ik heb niet echt de tijd om ze allemaal door te gaan maar zoek gewoon op reviews. Persoonlijk zou ik blijven bij yamaha, casio, akai, korg,

De door mij eerder genoemde casio staat er ook tussen.

[...]

Ik sluit mij ook aan bij @Ora et Labora je kan beter goed beginnen dan later er achter komen dat je dingen verkeerd hebt aangeleerd.
Zelf heb ik van mijn 7 jaar tot 14 jaar les gehad.. toen een beetje de interesse verloren maar wel af en toe een leuk liedje na proberen te spelen. Toen ik 19 was weer op gepakt, met name via de computer om wat dingen te componeren, heb toen ook weer een piano naast mijn midi keyboard gekocht.

Ik heb ook wel veel met https://synthesiagame.com/ gedaan, echt leren doe je daar niet mee maar het is wel leuk om te zien dat sommige op het oor complexe dingen best te doen zijn met wat trainen.
In ieder geval hartstikke bedankt voor je hulp. Ziet altijd weer dat dit soort dingen lastig blijven.. "Even een keyboard kopen" loopt al gauw uit op een complex vraagstuk ;)

Wat betreft les, goed om te weten en ik heb Synthesiagame genoteerd. Ik denk dat fysiek les volgen voor nu nog even lastig wordt, dus ga opzoek naar wat alternatieven. Ik denk dat 1 á 2 keer per week fysiek les en in de avonduurtjes aan zelfstudie doen, de beste manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Hapkoek schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:47:
...de avonduurtjes aan zelfstudie doen, de beste manier is.
Er zal vast e.e.a. op youtube te vinden zijn om op weg te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 11-09 14:13
Hann1BaL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Wil uiteraard geen topic hijacking doen.
Zelf zijn mijn vrouw en ik ook aan het kijken, als volledige beginners, naar een digitale piano. Naast de features, zijn ook de estetische eigenschappen toch wel belangrijk, want hij komt in de huiskamer.

Op dit moment zijn digitale piano's zeldzaam :) We zijn niet de enige in deze tijd die deze hobby willen beginnen.

Alleen dan kom je al snel bij de beste manier van leren. Je adviseert lessen. Ook daar heb je tal van opties. Enig advies? Of ben je gewoon naar de lokale muziekschool gegaan en lessen gevraagd?

Ik denk dat voor mij een combinatie zelfstudie en lessen het beste werkt. (Flowkey kan bijv werken voor zelfstudie.)
Ik heb geen les gehad in piano maar in kerkorgel, 4.5 jaar lang.
Muziekschool is inderdaad een goede of een wat bekendere pianist met CV (liefst conservatorium) in de omgeving opzoeken.
Ik zal niet een nichtje van de buurvrouw adviseren die leuk piano kan spelen, het gevaar is altijd dat het verkeerd wordt aangeleerd en het later weer gecorrigeerd moet worden.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik had ook (klassiek) les van een pianiste, Afra Thomas. Ik heb gelukkig nog les van haar mogen krijgen nadat ze eigenlijk was gestopt maar helaas leeft ze nu al enige tijd niet meer. Heb er ook nooit meer werk van gemaakt iemand anders te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Ik vind het nog steeds lastig om een keuze te maken, maar dit model heeft tot nu toe mn voorkeur, redelijke reviews, aanslaggevoelig en 61 toetsen.. Alleen geen pedalen, weet zo niet of ik deze los zou kunnen aanschaffen en gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Hapkoek op 10-01-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10

krvabo

MATERIALISE!

Als dat je voorkeur heeft: gewoon doen?
Voor rond de 100 euro moet je geen wonderen verwachten, maar je bent dan ook nog een beginnend speler en gaat écht geen noodzakelijk verschil merken tussen het spelen van kortjakje op je 100 euro kostende keyboard en een Steinway vleugel. Natuurlijk klinkt het anders, speelt het anders, en voelt het anders, maar maakt het bij zo'n nummer uit?

Ik heb 10 jaar geleden toen ik piano wilde leren spelen meteen een behoorlijk goede digitale piano gekocht van 600+ euro met tig niveau's gevoeligheid, pedaal, etc. Ik geloof niet dat ik er meer dan 50 uur op heb gespeeld. Motivatie kwijt, klaar met spelen. En dan zit je daar met je dure apparaat wat je ook niet weg wil doen, want 'wie weet'.
Gewoon lekker gaan spelen op je goedkopere apparaat, en als je over 1-2 jaar nogsteeds de drang hebt om door te gaan kun je dan eens kijken naar iets met meer nuance.

Je kunt ook eens kijken wat het aanbod is op marktplaats e.d. want goed kans dat er meer mensen zijn zoals ik met grootse dromen maar 0 motivatie :P

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
krvabo schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:48:
Als dat je voorkeur heeft: gewoon doen?
Voor rond de 100 euro moet je geen wonderen verwachten, maar je bent dan ook nog een beginnend speler en gaat écht geen noodzakelijk verschil merken tussen het spelen van kortjakje op je 100 euro kostende keyboard en een Steinway vleugel. Natuurlijk klinkt het anders, speelt het anders, en voelt het anders, maar maakt het bij zo'n nummer uit?

Ik heb 10 jaar geleden toen ik piano wilde leren spelen meteen een behoorlijk goede digitale piano gekocht van 600+ euro met tig niveau's gevoeligheid, pedaal, etc. Ik geloof niet dat ik er meer dan 50 uur op heb gespeeld. Motivatie kwijt, klaar met spelen. En dan zit je daar met je dure apparaat wat je ook niet weg wil doen, want 'wie weet'.
Gewoon lekker gaan spelen op je goedkopere apparaat, en als je over 1-2 jaar nogsteeds de drang hebt om door te gaan kun je dan eens kijken naar iets met meer nuance.

Je kunt ook eens kijken wat het aanbod is op marktplaats e.d. want goed kans dat er meer mensen zijn zoals ik met grootse dromen maar 0 motivatie :P
Ja precies, die gedachte heb ik ook. Eerst het gevoel krijgen en kijken of ik het echt leuk vind en daarna evt upgraden. Alleen denk je dat het uitmaakt dat deze geen pedalen heeft? Ik weet namelijk ook niet of ik deze los kan kopen en er op aan kan sluiten.
Pagina: 1