Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing56
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-01 14:33
Ik kan mijn Unifi Controller niet meer benaderen. Als ik hem open dan krijg ik de melding Port 8080 is used by other programs
ik heb in de system.properties file de poort (een aantal keer) aangepast naar onder andere 8089
Weer geprobeerd de unifi controller op te starten, maar hij blijft een foutmelding geven op Port 8080.
Het lijkt wel alsof de nieuwe instelling niet wordt overgenomen,
Na het opstarten van de controller staat de poort namelijk gewoon nog op 8080, en is de aanpassing in de file staat dan nog wel op 8089

Diverse poorten geprobeerd.
ik heb Java 8

Wat doe ik fout? ik heb een mac

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Heb je wellicht nog een ander java proces open staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11

lier

MikroTik nerd

Welk proces draait op poort 8080?
lsof -nP -iTCP -sTCP:LISTEN | grep 8080

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 04-01-2021 11:37 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 16:24
Ik neem aan dat je de Controller via een Windows computer wil benaderen, in dat geval kan het zijn dat een andere applicatie die poort reeds gebruikt, je kunt dit controleren door het onderstaande uit te voeren in een elevated command prompt.

Ik heb dit laatst ook uit moeten zoeken voor iemand dus vandaar dat de hieronder genoemde poort op 808 staat, dus wijzig dat even naar poort 8080.

code:
1
netstat -aon | findstr 0.0:808

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaWoYyYxq0QwMFoypcpzBM7T_Lc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nK3347vnkAYqm3bdEfrFI5pE.jpg?f=user_large

Zoals hierboven te zien houd de applicatie met process ID 2264 de poort vast.

code:
1
tasklist /fi "PID eq 2264"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXKbGg-Hb8O69tD7Cna5NpTljgU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WTvPniCvJ6K9EOs4Yt7KLe7J.jpg?f=user_large

Via tasklist kun je nu vragen welke applicatie bij die process ID hoort in bovenstaand geval was dat dus SMSvcHost.exe (deel van IIS maar dat is verder niet belangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing56
Ik heb een MAC. ik weet niet hoe ik kan zien welk ander proces er op Java draait. ik heb de opdracht van Lier in terminal ingetypt en krijg dan dit terug IPv6 0xdd2ecd4a8f9b6c77 0t0 TCP *:8080 (LISTEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital8
Oké, veel verstand van MAC's heb ik niet maar, uiteindelijk is dat "gewoon" Linux met een andere naam dus.

Wanneer je het onderstaande uitvoert;

code:
1
sudo lsof -i -P | grep -i "8080"

het kan zijn dat je in het bovenstaande geen sudo hoeft op te geven dat weet ik even niet zeker.

Dat zou je het volgende krijgen

Bijvoorbeeld
code:
1
APPName    APPID    USERName   10u  IPv4 0x????????????????   0t0  TCP *:8080 (LISTEN)

Als het goed is staat aan het begin van die regel bij (APPName) de naam van de applicatie die de poort gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door digital8 op 04-01-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing56
Dank digital8. ik heb dit gedaan en krijg dan dit terug
Password: (en een sleuteltje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing56
na invullen password krijg ik dit terug java 668 (username) 150u IPv6 0xdd2ecd4a8f9b6c77 0t0 TCP *:8080 (LISTEN)
Dus Java gebruikt deze poort zelf?
Wat kan ik nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital8
Helaas houd het hier een beetje op voor mij gezien ik totaal geen MAC ervaring heb om op terug te kunnen vallen, het zou in kunnen houden dat Java versie 6.6.8 op je MAC staat en dat die die poort vast houd.?

Ik weet niet of je meer dan 1 Java versie kan installeren op MAC en dat dat dan je probleem zou kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door digital8 op 04-01-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11

lier

MikroTik nerd

Wat gebeurt er als je naar deze poort browst? Oftewel: http://[jouw IP adres hier invullen]:8080 (of misschien werkt http://localhost:8080 ook)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing56
als ik naar de poort brows krijg ik de mededeling dat deze site niet bereikbaar is. in ieder geval dank voor het meedenken. ik hoop dat er nog andere reacties komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:25

DataGhost

iPL dev

Er draait gewoon nog een java-proces wat die poort in gebruik heeft. Die zal je dus op de een of andere manier af moeten sluiten voordat je een nieuwe op dezelfde poort kan starten. Dan is nog niet gezegd dat je geen andere configuratieproblemen kan hebben waardoor het niet werkt. Er zijn meerdere manieren waarop je dat proces kan afsluiten, maar als je geen zin hebt om uit te zoeken hoe is een reboot waarschijnlijk het makkelijkst voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing56
Helaas ook een reboot helpt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing56
ik heb overigens geen idee van de mogelijkheden om dit proces af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Goldwing56 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:48:
ik heb overigens geen idee van de mogelijkheden om dit proces af te sluiten.
kill 668?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing56
Dat begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:25

DataGhost

iPL dev

Tsja, dan kan je natuurlijk gaan zoeken naar informatie die je helpt wel te begrijpen wat het betekent of wat je kan doen. Bottom line is dat je een proces hebt draaien wat poort 8080 gebruikt, of dat je unifi controller is of niet is nog niet gezegd. Idem voor het wijzigen van de poort in een of ander configuratiebestand. Ik heb verder weinig kennis over macs of dit stuk software specifiek, maar als die vervolgens nog over dezelfde poort klaagt nadat je die in de configuratie hebt gewijzigd duidt dat erop dat je het niet op de juiste of niet op alle plekken hebt gedaan. Het kan best zo zijn dat je een system.properties hebt gewijzigd op een andere locatie dan die door de software gelezen wordt, dus lees het artikel van unifi zelf daar nog eens over om te kijken of je in het juiste pad zit te werken.

Wij kunnen je nauwelijks helpen met het kleine beetje informatie wat we krijgen, daar kan je zelf misschien niet zo veel aan doen wegens een gebrek aan kennis, maar dan kunnen wij ook niet zoveel.

Om uit te zoeken wat er precies draait kan je nogmaals (na een reboot is dit veranderd)
sudo lsof -i -P | grep :8080

doen, dan komt er iets als "programma 1234 nogmeerinformatie" uit, de "1234" is hier belangrijk. In je eerdere post was dat 668, maar nu waarschijnlijk iets anders. Daarna doe je
sudo ps ax | grep 1234

en dan komt daar als het goed is wat duidelijker uit welke java-code precies wordt uitgevoerd, dat kan namelijk best iets heel anders zijn dan je unifi-controller. Dit kan in ieder geval heel nuttig zijn voor ons om te weten. Met
sudo kill 1234

kan je die misschien afsluiten (geen garanties) en proberen je unifi controller te starten. Maar afhankelijk van wat er echt draait wil je die misschien niet zomaar killen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing56
Dank voor de reacties. Ik waardeer het enorm dat jullie deze moeite nemen om mij te helpen. Ik ben inderdaad geen pro op dit gebied maar leer gaandeweg. ik heb ook geprobeerd om te begrijpen wat er aan de hand is en daar ben ik al een aantal dagen zoet mee. Met jouw informatie ben ik er nu achter dat het waarschijnlijk om Google Chrome helper gaat. Het stoppen van dit proces is nog niet gelukt maar ik ben weer een stap verder. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sannevanopstal
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-11-2024
Hi @Goldwing56, ik heb hetzelfde probleem als jij echter kom ik niet verder dan waar jij gebleven was. Is het probleem inmiddels opgelost of heb je uit frustratie de UniFi controllers weg gedaan?

Ik werk ook met een mac en ben inmiddels zover dat ik zie dat iets dat door java gedraaid wordt de boel bezet houdt. Als ik dan uitzoek welke app de poort specifiek bezet houdt zie ik dat het om deze gaat:

/Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Home/bin/java -Dfile.encoding=UTF-8 -Djava.awt.headless=true -Dapple.awt.UIElement=true -Dunifi.core.enabled=false -Xmx1024M -XX:+ExitOnOutOfMemoryError -XX:+CrashOnOutOfMemoryError -XX:ErrorFile=/Applications/UniFi.app/Contents/Resources/logs/hs_err_pid%p.log -jar /Applications/UniFi.app/Contents/Resources/lib/ace.jar start

Dat lijkt gewoon de UniFie app te zijn, of zie ik dat verkeerd? Het vreemde is dat ik alle 2 de AP's heb gereset. Op mijn telefoon (app) kan ik wel toegang krijgen tot de AP's alleen kan ik ze daar enkel als 'onafhankelijke apparaten' instellen en dat schiet niet op als je ik de 2 AP's aan hetzelfde wifi netwerk wil toevoegen.

Hopelijk ben je er uit en kan je helpen hoe jij het destijds gedaan hebt. Inmiddels ben ik 3 weken verder en is de wanhoop (en boze vrouw) nabij!

Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWUVus9hztO-9STrWEc5PyB0pfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4wPhALdY2wFb7QFM0oqBf9QI.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1