Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tmilis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-04-2021
Hoi!
Wij zijn eind december in onze nieuwbouwwoning ingetrokken welke wij verwarmen (vloerverwarming) met een warmtepomp(Daikin altherma 3 EVH08S23DVG ERGA006DV3; 6kw met 6kw back up). Nu verbruikt onze warmtepomp in mijn ogen veel 30-45kwh per dag en springt onze warmtepomp altijd snachts op. Als deze opspringt, gaat zowel back up 1 als 2 van de pomp ook altijd aan.
Is dit normaal? Of is er toch een probleem met de pomp?

• AMYC
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

AMYC

46851

Hoe staat je thermostaat ingesteld?
Wat vaak wil helpen is de nacht temperatuur een halve, tot een graad lager te zetten dan de dag temperatuur.
Zo zal deze 's nachts niet aanslaan normaal gezien.

Daarnaast kun je waarschijnlijk via de bouwer even informeren, daar het een nieuwbouw woning betreft.

[ Voor 20% gewijzigd door AMYC op 04-01-2021 10:18 ]

• Tmilis
Onze temperatuur staat ingesteld op 20 graden.
Overdag springt de pomp niet/1-2keer aan. Enkel snachts. Ik vind het gewoon raar dat de warmtepomp altijd gebruik maakt van beide back ups.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:08
Ik ken de Daikin niet, maar het is nu geen weer voor het backup element. Wellicht staat de temperatuur voor sww te hoog. Of klopt er iets niet kwa koelmiddel en doet de wp alles met het backup element. Je verbuik klinkt wel vrij extreem, al is een nieuwbouwwoning vaak vochtig van de bouw en heb je meer energie nodig. Gezien de 6kw wp zal het geen grote villa betreffen of wel?

Vergelijken is lastig, onderstaande mijn wp verbruik in december. Tussenwoning van 34 jaar oud, isolatie deels verbeterd. 2 personen. Verwarmem en sww Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2u5LdwIeOC0jJdAHIPHQXvM2CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9jbMgxPhsBBzgRgPn0XRBDV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Erwin_83 op 04-01-2021 10:46 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:48

Hoicks

Techno!

Ons nieuwbouwhuis (vrijstaande woning) zitten we met dit weer rond de 40KWh per dag. Dat is inclusief 2 douche sessies, koken en vloerverwarming.

Wij hebben een Nibe AMS12 met VVM320 installatie.Thermostaat op 20.5.

Overigens hebben wij het backup element uitgeschakeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Hoicks op 04-01-2021 10:40 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Het verbruik is een factor 4 te hoog, als het echt enkel de wp is. De warmtepomp doet m.i alles met het elektrisch element. Ik ken de daikin verder niet maar zou toch even de handleiding nalopen als ik jou was en de installateur benaderen.

• Tmilis
Wij hebben een vrijstaande woning oppervlak 220m2 waarvan 105m2 verwarmd met vloerverwarming. Een gemiddeld huis, denk ik.

Jullie verbruik zit dat gelijkaardig aan het onze.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:37
Tmilis schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:14:
Hoi!
Wij zijn eind december in onze nieuwbouwwoning ingetrokken welke wij verwarmen (vloerverwarming) met een warmtepomp(Daikin altherma 3 EVH08S23DVG ERGA006DV3; 6kw met 6kw back up). Nu verbruikt onze warmtepomp in mijn ogen veel 30-45kwh per dag en springt onze warmtepomp altijd snachts op. Als deze opspringt, gaat zowel back up 1 als 2 van de pomp ook altijd aan.
Is dit normaal? Of is er toch een probleem met de pomp?
1. Is het aangegeven verbruik het totaalverbruik van de woning, dus inclusief licht computers, TV's, opladen elektrische auto (if any :) ) etc?
2. Is het verbruik ook inclusief het warm maken van je warme water (boiler) wat uit de kraan komt?

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:48

Hoicks

Techno!

Aan onderstaande afbeelding kan ik bij mij wel een correlatie zien tussen buitentemperatuur en verbruik.

Ons huis (2020) met 200m2 vloeroppervlak waarvan ca 100m2 vloerverwarmd. Daarnaast 180l SWW boiler die op zuinig staat op niet piekmomenten en op normaal enkele uren in de ochtend en in de avond)

Keuken Inductie en Quooker.

Afbeeldingslocatie: https://www.hoicks.com/pub/decemberverbruik.png

[ Voor 40% gewijzigd door Hoicks op 04-01-2021 11:05 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Tmilis
1. Het verbruik van mijn warmtepomp zelf is tussen 31-40. Totaal dagverbruik rond de 45kwh max
2. Verbruik is inclusief het warm water van de boiler

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-11 19:01

Barrycade

Through the...

Wat voor verbruik had je dan verwacht?

Ik zit met een hoekhuis uit 2009 met vergelijkbare m2/3 op 4-7 m3 gas per dag en ongeveer 12-16 kWh inclusief electrisch verwarmen van keukenwater (quooker).
Dus voor verwarmen en douchen zou dat grofweg op 40-70 kWh zitten als ik de omreken tabelletjes m3 gas naar kWh mag gebruiken.

Edit: en je geeft aan eind December er in getrokken, maar hoeveel data heb je dan nu? Een week ofzo?

[ Voor 14% gewijzigd door Barrycade op 04-01-2021 10:57 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:27
lijkt hoog idd, hier 'refurbished' 70-er jaren huis, twee personen, 623 KWh over december inclusief warm water.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Tmilis
Het is voornamelijk dat beide back ups telkens opstaan wat me zorgen maakt.
Dat zou volgens mij niet mogen bij deze temperatuur. Da vreet ook aan energie.
Natuurlijk ligt het verbruik in de winter hoger maar dit lijkt me toch niet de juiste richting uit te gaan

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:06
Ik heb een hoekwoning uit 2015 en verbruik aan elektrische tijd voor de warmtepomp max 8kwh per dag de afgelopen dagen (188Kwh voor dec 2020), wel gefinetuned en geen sanitair water, maar het verschil is wel groot.

Als eerste, is de 45Kwh het elektrische verbruik van de warmte pomp?
Indien echt zo even de installateur raadplegen, dat lijkt me nu zo kort na de oplevering iets dat zij moeten oplossen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-11 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tmilis schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:44:
Wij hebben een vrijstaande woning oppervlak 220m2 waarvan 105m2 verwarmd met vloerverwarming. Een gemiddeld huis, denk ik.
Een gemiddeld nederlandse woning is iets minder dan 120m2 en zeker niet vrijstaand.. :+
Tussen de 150m2 en 250m2 vloer oppervlak is maar iets van 10% van de woningvoorraad in de meeste gemeentes.

Zo ongeveer alleen in renkum gelderland heb jij een gemiddeld huis ;)

• Erwin_83
Barrycade schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:52:
Wat voor verbruik had je dan verwacht?

Ik zit met een hoekhuis uit 2009 met vergelijkbare m2/3 op 4-7 m3 gas per dag en ongeveer 12-16 kWh inclusief electrisch verwarmen van keukenwater (quooker).
Dus voor verwarmen en douchen zou dat grofweg op 40-70 kWh zitten als ik de omreken tabelletjes m3 gas naar kWh mag gebruiken.

Edit: en je geeft aan eind December er in getrokken, maar hoeveel data heb je dan nu? Een week ofzo?
Die 40-70 kWh is dan thermisch, dus delen door cop 3 a 4 voor elektrisch verbruik.

@Tmilis Hoe meet je het verbruik ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Tmilis
Erwin_83 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Die 40-70 kWh is dan thermisch, dus delen door cop 3 a 4 voor elektrisch verbruik.

@Tmilis Hoe meet je het verbruik ?
Op het toestel zelf + meterstand opvolgen. Aangezien er gedurende nacht niet veel extra verbruikt wordt (enkel gsm opladen), is de grootste verbruiker de warmtepomp

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat een monsterverbruik, kan je de back-up heater niet geforceerd uitzetten om te zien hoe het systeem dan presteert?
canonball schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:02:
Ik heb een hoekwoning uit 2015 en verbruik aan elektrische tijd voor de warmtepomp max 8kwh per dag de afgelopen dagen (188Kwh voor dec 2020), wel gefinetuned en geen sanitair water, maar het verschil is wel groot.

Als eerste, is de 45Kwh het elektrische verbruik van de warmte pomp?
Indien echt zo even de installateur raadplegen, dat lijkt me nu zo kort na de oplevering iets dat zij moeten oplossen.
Hier een hoekwoning uit 2019 en de afgelopen dagen kom ik niet verder dan een verbruik van 6kWh per dag.
In december 140kWh verstookt voor verwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2021 14:28 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:06
Tmilis schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Op het toestel zelf + meterstand opvolgen. Aangezien er gedurende nacht niet veel extra verbruikt wordt (enkel gsm opladen), is de grootste verbruiker de warmtepomp
Ik denk dat je te optimistisch bent dat je verbruik nachts bijna alleen de warmte pomp is... veel te optimistisch.

Weet je echt zeker dat je op het toestel zelf bij het verbruikte energie kijkt?
Kijk even op pagina 21 van onderstaande, daar staat verbruikte en geproduceerde energie als aparte velden, wat zijn beide bij jouw? Er zou een factor 4 tot 5 verschil in moeten zitten.

https://www.daikin.nl/con...ation%20Manuals_Dutch.pdf

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
revolution-nl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:20:
Wat een monsterverbruik, kan je de back-up heater niet geforceerd uitzetten om te zien hoe het systeem dan presteert?
Enige nuance is op zijn plaats. Een nieuwe woning is vochtig, dat kost extra energie. Het genoemd verbruik is aan de hoge kant maar prima mogelijk bij een woning met geopende ventilatieroosters.

Het warmteverlies van een EPC 0,4 woning (van enig formaat) met ventilatieroosters ligt rond de 2,5 kWh momenteel. Bij een COP van 2.0 (veel defrosts bij de huidige buitentemperatuur + luchtvochtigheid) zit je daarmee al aan de 60 kWh thermisch -> 30 kWh elektrisch voor verwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door kjast op 04-01-2021 12:48 ]

• Tmilis
Cop is 2,6 maar is de laatste dagen al erg gezakt.
Ik hoop dat het inderdaad nog van de vochtigheid is van de woning.
Wij hebben contact gehad met de installateur maar volgens hem is het verbruik normaal 😖.

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:40
Voor je vergelijk:

Ik heb zelf een vrijstaande woning bj 2001 met 190m2 woonoppervlakte, 100m2 vloerverwarming 9kw Panasonic warmtepomp en 400l SWW op 51 graden.

Ik zit afgelopen week op 18 - 25 kWh per dag energie voor mijn WP.. En we zijn met een huishouden van 5 en binnentemp op 21 graden. Verder gebruik ik idd nachtverlaging om overdag de WP rustiger zijn werk te laten doen.

Maar voordat ik een rustig draaiende WP had heb ik ook e.e.a. moeten testen en wijzigen aan instellingen van stooklijn, nachtverlaging , pomp snelheid etc.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29

BCC

Het vriest nu ook 's nachts he? Het is mogelijk zelfs de koudste week van het jaar.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Als het verbruik van de wp alleen is dan kan het gewoonweg niet kloppen. Een 6kW wp trekt maximaal rond de 1,5kW uit het stopcontact. Maal 24 is dus 36kWh als dat ding 24/7 staat te brullen. Ook dat kan niet bij deze buitentemperatuur of je nieuwbouw is EPC 40 ipv 0,4.
Ook met roosters open etc kan het niet ongeacht wat er hier wordt gezegd.
Dus, draait de compressor wel tijdens verwarmen? Hoeveel vermogen vraagt de hele woning op dat moment? Op de meter is dat 1.6.7 uit mijn hoofd, iig de stand na teruglever.
Verder de handleiding al open gehad?

Stiekem geen elektrische auto he

• Tmilis
Cpt.Chaos schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:35:
Als het verbruik van de wp alleen is dan kan het gewoonweg niet kloppen. Een 6kW wp trekt maximaal rond de 1,5kW uit het stopcontact. Maal 24 is dus 36kWh als dat ding 24/7 staat te brullen. Ook dat kan niet bij deze buitentemperatuur of je nieuwbouw is EPC 40 ipv 0,4.
Ook met roosters open etc kan het niet ongeacht wat er hier wordt gezegd.
Dus, draait de compressor wel tijdens verwarmen? Hoeveel vermogen vraagt de hele woning op dat moment? Op de meter is dat 1.6.7 uit mijn hoofd, iig de stand na teruglever

Verder de handleiding al open gehad?

Stiekem geen elektrische auto he
Onze warmtepomp is een ander model dan welke jij de handleiding hebt doorgestuurd. Ik heb de handleiding bekeken en momenteel de back up heaters uitgeschakeld (enkel voor warmwater kunnen ze opspringen). Ik zal de meter straks eens bekijken op het moment dat de pomp opspringt.
Compessor draait tijdens opwarmen. Toch gek dat er zoveel verschil kan zijn tussen verbruik/ hoe de instellingen staan/ dat niet elke verkoper dit bekijkt. Hopelijk zit ons verbruik snel wat lager.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:57

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Brochure

Op pagina 11 staat mogelijk het model van de TS, klopt dat?
Bij tapwater verwarming zie ik een rendement van 127 of 134%, beide niet best :'(

Als je veel tapwater gebruikt en het apparaat op nachtstroom is ingesteld dan verklaart dat misschien iets.
Neem ik mijn eigen boiler van 80 liter dan had die 5kWh nodig voor koud naar 65 graden.
Bij 180 of 230 liter is dat uiteraard veel meer.

Het lijkt me sterk dat de wp overdag niet langdurig draait, is er ergens een registratie van draaiuren van de wp?
Dat er een cop van 2,6 wordt geregistreerd duidt wel op veel gebruik van de elementen (elk 3kW of elk 6kW?).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Tmilis
Speedy-Andre schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:29:
Brochure

Op pagina 11 staat mogelijk het model van de TS, klopt dat?
Bij tapwater verwarming zie ik een rendement van 127 of 134%, beide niet best :'(

Als je veel tapwater gebruikt en het apparaat op nachtstroom is ingesteld dan verklaart dat misschien iets.
Neem ik mijn eigen boiler van 80 liter dan had die 5kWh nodig van koud naar 65 graden.
Bij 180 of 230 liter is dat uiteraard veel meer.

Het lijkt me sterk dat de wp overdag niet langdurig draait, is er ergens een registratie van draaiuren van de wp?
Dat er een cop van 2,6 wordt geregistreerd duidt wel op veel gebruik van de elementen (elk 3kW of elk 6kW?).
Ja inderdaad op p 11 staat ons type warmtepomp.
Ik had sww gedurende de nacht ook al eens uitgeschakeld om te kijken of dit verbruik de hoogte injoeg maar het verbruik bleef quasi hetzelfde.
Registratie van de draaiuren vind ik niet meteen terug op de pomp.
De pomp draait overdag niet soms om 8uur en om 16uur even maar meestal pas rond 22-23uur dat deze opspringt.

• Erwin_83
Wat is de ingestelde boiler temperatuur? Bij de meeste warmtepompen is het tot (circa) 50 graden met de compressor en erboven met de elementen. Een hoge boiler temperatuur geeft meer douche water, maar ook meer verbruik.

Hier staat de boiler op 49 graden met 1 keer per week legionela programma.

Een warmtepomp vereist wat meer kennis en intresse om in te stellen dan een doorsnee cv ketel. Voor zowel de instalateur als de gebruiker.

• Tmilis
De temperatuur van de boiler heb ik een aantal dagen geleden al teruggeschroefd naar 46graden. Legionella is 1x per week. Dit heb ik omwille van de zonnepanelen + warmere temperaturen nu overdag geprogrammeerd.

Het zal nog even zoeken zijn maar hopelijk vinden we snel de juiste instellingen en hebben we meer gematigd verbruik.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-11 19:01

Barrycade

Through the...

Tmilis schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Ja inderdaad op p 11 staat ons type warmtepomp.
Ik had sww gedurende de nacht ook al eens uitgeschakeld om te kijken of dit verbruik de hoogte injoeg maar het verbruik bleef quasi hetzelfde.
Registratie van de draaiuren vind ik niet meteen terug op de pomp.
De pomp draait overdag niet soms om 8uur en om 16uur even maar meestal pas rond 22-23uur dat deze opspringt.
heb toch sterk het idee dat hij (omdat hij snachts lijkt te draaien) er iets kan zijn met je warm water settings. In de handleiding staat ook dat het verwarmen van het warmwater voornamelijk snachts gebeurd om de ruimteverwarming niet te veel te verstoren.

Weet je zeker dat hier geen link mee is?

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 11:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Tmilis schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:44:

Jullie verbruik zit dat gelijkaardig aan het onze.
Gemiddeld? 220m2 is echt een kasteel hoor. Ik weet niet waar je woont, maar in een beetje stad (utrecht, assen, groningen, etc) ga je dat echt niet zo snel vinden?

Professioneel Heftruck Syndroom

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:48
Overdag doet de warmtepomp hier ook niet zo veel. Als de zon naar binnen schijnt dan loopt de temperatuur door de zon al redelijk snel omhoog naar 24 graden. Dus dat die 's nachts meer aan staat dan overdag vind ik nogal logisch. Afhankelijk van de grootte van je woning vind ik je verbruik ook niet schokkend.

Je kunt de roosters nog op de winterstand zetten waardoor de woning 's nachts minder afkoelt.

Maar de eerste weken is het verbruik sowieso hoger ivm het vele vocht wat in de woning zit. Het duurt overigens tot 1 jaar ongeveer om het vocht eruit te krijgen heb ik begrepen van onze bouwer.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Botte
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-02-2021
@Tmilis wij hebben dezelfde warmtepomp sinds november. Wat jij allemaal verteld is mij ook opgevallen, maar een oplossing heb ik (nog)niet. Ons verbruik ligt ook tussen 30-45kwh per dag nu voor ongeveer dezelfde oppervlakte als u voor een vrijstaande pas gerenoveerde (goed geïsoleerde) woning. De back up heaters staan al uit sinds half december, maar dat veranderde weinig. SWW wordt enkel overdag verwarmd, temperatuur staat op 20 graden voor de verwarming en 48 graden voor het water.
Vb deze nacht alleen 0.00u tot 8.00u vanmorgen hadden we een verbruik van 21kwh. Alles afgezet behalve warmtepomp en ventilatiesysteem.
Heeft u ondertussen mss al vooruitgang geboekt? :?

• mick10
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-03-2021
Hi,

We zitten ook in een nieuwbouw huis. Hoekwoning, 2 personen. 170 vierkante meter, vloerverwarming. Sinds December gebruiken wij in totaal gemiddeld zo'n 60 KW per dag. Wij hebben een NIBE 1422 warmtepomp, met vloerverwarming en kamertemperatuur ingesteld op 21 graden. Ik heb de instellingen veranderd van normaal naar economy, maar het lijkt erop dat ik geen verschil heb gemaakt. We hebben de installateur deze week komen kijken want wij denken het is hoger dan wij verdacht.
Pagina: 1