B550 of toch maar X570

Pagina: 1
Acties:

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 11:07
Hallo,

Ik wil een nieuw systeem gaan bouwen rond de AMD Ryzen 7 5800X. Ik weet alleen niet goed voor welke moederbord chipset ik moet gaan: B550 of X570?

Edit

Ik wil het systeem gaan gebruiken voor ontwikkeling van software (Java, Python en JavaScript) en occasioneel gamen in 1440p.

Ik zou graag een M2 SSD van 1 TB willen installeren en daar een dual-boot systeem op draaien (Windows 10 en Linux) en zou hiervoor de snelste M2 SSD van het moment voor nemen (waarschijnlijk de Samsung 980 Pro). In een later stadium zou ik graag nog SSD's willen toevoegen, maar dat mogen tragere SSD's zijn op de SATA-poorten.

Klopt het dat de B550 slechts 1 M2 SSD op "volledige" PCIe 4.0 snelheid kan draaien? Dus stel dat je ooit toch een tweede M2 SSD bij prikt op een B550-moederbord, dan is alles "trager" doordat de architectuur anders is met de PCIe lanes? Ik heb hierover wat gelezen, maar begrijp de werking toch niet zo goed.

Een X570-moederbord is natuurlijk altijd wat meer "future proof", maar ik vind het jammer dat daar meestal ook nog een kleine fan op zit... Ik ben nogal van principe "hoe minder dingen stuk kunnen gaan, hoe liever". :-)

In sommige reviews wordt soms ook vermeld dat het ontbreken van een M2-heatsink een nadeel is, maar waarom is dat precies? Kan je ook een systeem draaiend houden zonder die heatsinks? En kan je ze ook apart kopen om op de M2 SSD te zetten? Ik kom soms ook modellen tegen waar de heatsink al bij op zit.

Ik heb niet echt een maximum budget voor mijn systeem, het steek niet op 50 à 100 euro meer of minder, maar ik geef ook niet graag geld uit aan dingen die ik toch niet gebruik.

Groeten,
braek

[ Voor 4% gewijzigd door braek op 04-01-2021 01:52 ]

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-01 02:44
Het enigste voordeel dat X570 heeft is meer PCIe 4.0 lanes met als nadeel actieve koeling nodig op het moederbord.

Hoe een B550 die lanes verdeeld hangt van mobo tot mobo af maar er zijn B550 borden die 3 M2 slots hebben op PCIe 4.0. Dat wilt echter niet zeggen dat M2 slots op PCIe 3.0 plots traag zijn, er zijn momenteel maar enkelen die een beetje winst weten te halen uit het 4.0 verhaal dus als je dan nog zit te kijken naar sata SSD's maakt het al helemaal niet meer uit.

B550 is recenter dan X570 wat X570 momenteel een lastig te verkopen verhaal maakt, tenzij je ergens reden hebt om heel veel PCIe 4.0 lanes, niet echt een reden om voor X570 te gaan. Langs de andere kant, als je wat eisen stelt aan je B550 mobo, op prijs is er ook vaak niet echt een verschil.

[ Voor 19% gewijzigd door sprankel op 04-01-2021 00:05 ]

• braek
sprankel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:03:
Het enigste voordeel dat X570 heeft is meer PCIe 4.0 lanes met als nadeel actieve koeling nodig op het moederbord.

Hoe een B550 die lanes verdeeld hangt van mobo tot mobo af maar er zijn B550 borden die 3 M2 slots hebben op PCIe 4.0. Dat wilt echter niet zeggen dat M2 slots op PCIe 3.0 plots traag zijn, er zijn momenteel maar enkelen die een beetje winst weten te halen uit het 4.0 verhaal dus als je dan nog zit te kijken naar sata SSD's maakt het al helemaal niet meer uit.

B550 is recenter dan X570 wat X570 momenteel een lastig te verkopen verhaal maakt, tenzij je ergens reden hebt om heel veel PCIe 4.0 lanes, niet echt een reden om voor X570 te gaan. Langs de andere kant, als je wat eisen stelt aan je B550 mobo, op prijs is er ook vaak niet echt een verschil.
De grootste winst van PCIe 4.0 zijn toch laadtijden, denk ik? Dat is alleszins toch mijn reden waarom ik graag de snelst mogelijke M2 SSD zou hebben op dit moment.

Ik had bijvoorbeeld dit B550-moederbord op het oog, maar dat is al een prijsklasse dat je gemakkelijk naar een X570-moederbord zou kunnen gaan:

pricewatch: ASUS ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:32
Heb je wifi nodig anders kan je ook de asrock b550 extreme 4 pakken.

In praktijk ga jij verschil tussen de laadtijden niet merken. Zelfs als je een Kingston a2000 pakt zal het nog geen 0.1 sec schelen.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
Verschil in laadtijden is minimaal, dat lijkt me niet echt die meerprijs waard te zijn... ( zowel niet van het mobo maar ook niet van de dure SSD zelf...)

• braek
99ruud99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:12:
Heb je wifi nodig anders kan je ook de asrock b550 extreme 4 pakken.

In praktijk ga jij verschil tussen de laadtijden niet merken. Zelfs als je een Kingston a2000 pakt zal het nog geen 0.1 sec schelen.
Ik vind het inderdaad wel een must om Wi-Fi te hebben op het moederbord zelf.

Maar zie ik iets over het hoofd? :*) Waarom zou je geen verschil merken in laadtijden als je voor de snelste SSD gaat + PCIe 4.0?

• sprankel
braek schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:09:
[...]

De grootste winst van PCIe 4.0 zijn toch laadtijden, denk ik? Dat is alleszins toch mijn reden waarom ik graag de snelst mogelijke M2 SSD zou hebben op dit moment.

Ik had bijvoorbeeld dit B550-moederbord op het oog, maar dat is al een prijsklasse dat je gemakkelijk naar een X570-moederbord zou kunnen gaan:

pricewatch: ASUS ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)
Nee, de enigste winst van PCIe 4.0 is meer bandbreedte, huidige M2 drives krijgen de bandbreedte van PCI3.0 slot niet gevuld op enkele drives na. Echter dat is in sequentieel lezen waar max getalletjes gescoord worden, iets laden is zelden echt sequentieel.

SATA3 is een geheel ander verhaal, dat heeft maar een bandbreedte van 600MB/s, daar zie je dat SSD's allemaal even snel zijn omdat de bandbreedte limiterende factor is.

Met de huidige drives, staar je niet blind op PCIe 4.0 vs PCIe3.0, niet enkel moet je de duurste drives hebben, het verschil is klein. Naar de toekomst toe zal dat waarschijnlijk groter worden echter PCIe vs SATA, daar zit het grote verschil.

• 99ruud99
  • Laatst online: 16:32
Omdat het programma al geladen is voor de maximale snelheid bereikt is.

• braek
sprankel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:17:
[...]

Nee, de enigste winst van PCIe 4.0 is meer bandbreedte, huidige M2 drives krijgen de bandbreedte van PCI3.0 slot niet gevuld op enkele drives na. Echter dat is in sequentieel lezen waar max getalletjes gescoord worden, iets laden is zelden echt sequentieel.

SATA3 is een geheel ander verhaal, dat heeft maar een bandbreedte van 600MB/s, daar zie je dat SSD's allemaal even snel zijn omdat de bandbreedte limiterende factor is.

Met de huidige drives, staar je niet blind op PCIe 4.0 vs PCIe3.0, niet enkel moet je de duurste drives hebben, het verschil is klein. Naar de toekomst toe zal dat waarschijnlijk groter worden echter PCIe vs SATA, daar zit het grote verschil.
Ben volledig mee met uw uitleg, maar ik kan nog altijd moeilijk geloven dat dat in de praktijk weinig verschil maakt? Ik had het over laadtijden, maar ben (professioneel) ook heel veel bezig met software ontwikkeling in Java en dus heel veel compileren.

Neem bijvoorbeeld een B550-moederbord: ik lees dat die 20 PCIe 4.0 lanes ter beschikking heeft ("general purpose"). Van die 20 worden er 16 gebruikt voor de GPU. Dan blijven er nog 4 over voor de M2 SSD. De bandbreedte van 1 PCIe 4.0 lane is 2 GB/sec. Dat wil zeggen dat de M2 SSD nog een bandbreedte kan gebruiken van 8 GB/sec. De maximum read speed van de Samsung 980 Pro is 7000 MB/sec... Dus ik veronderstel dat die M2 SSD dan toch volledig tot zijn recht kan komen in het systeem? Corrigeer mij gerust als mijn redenering hier niet klopt. :)

Nu goed, je moet inderdaad al wel met verschrikkelijk veel data bezig zijn (en sequentieel) om die 7000 MB/sec echt te halen. Maar dan nog: de PS5 heeft een SSD met snelheid van 5500 MB/sec. Waarom blijft iedereen dan meestal gaan voor de Kingston A2000 met een read snelheid van 2200 MB/sec voor game systemen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
In synthetische benchmarks zie je een groot verschil, in realworld is het verschil heel erg weinig. Zie deze test.

• Zdevam
  • Laatst online: 01-12-2025
braek schreef op maandag 4 januari 2021 @ 02:06:
[...]

Ben volledig mee met uw uitleg, maar ik kan nog altijd moeilijk geloven dat dat in de praktijk weinig verschil maakt? Ik had het over laadtijden, maar ben (professioneel) ook heel veel bezig met software ontwikkeling in Java en dus heel veel compileren.
Compileren is CPU bound, daar maakt de schrijfsnelheid van je schijf bijna helemaal niet uit.

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-01 19:29
Zdevam schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:43:
Compileren is CPU bound, daar maakt de schrijfsnelheid van je schijf bijna helemaal niet uit.
Nou, bijna helemaal niet? De seek time is heel belangrijk voor een beetje leuke applicatie. Bouwen van een network drive of een usb drive is al niet vooruit te branden vergeleken bij een draaiende sata schijf. En het verschil tussen een draaiende schijf en een goede SSD (zullen we stoppen die "schijven" te noemen :+ ) ga je ook zeker merken als het een beetje serieuze applicatie wordt. En dat worden professionele java applicaties toch al vrij snel, snel genoeg om dat verschil voelbaar te krijgen in vele extra seconden. Als je wel eens een tijdje op een 5400rpm laptopschijfje hebt ontwikkeld en je bent overgestapt naar een SSD dan is het net of er een verstopping uit het gootsteenputje schiet.

Nou denk ik wel dat de winst er op dat punt wel een klein beetje uit is, en dat een toch al bizar snelle SSD (qua seek times toch) versus een héél erg bizar snelle SSD niet meer zo heel voelbaar gaat zijn.

Als ik erop google lijkt het of het ook nog serieus uitmaakt welke taal, welke compiler en welke compiler settings je gebruikt, maar uit eigen ervaring met Java en React kan ik zeggen dat het wel serieus uitmaakt. Maar goed, ik ben bepaald geen autoriteit op bouwen in verschillende talen, laat staan compiler efficiency of zo.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-01 18:12
Met de meerprijs van een PCIEe4 SSD kan je al bijna een 5900x i.p.v. een 5800x kopen, dat gaat denk ik wat meer schelen. Deze is alleen wel slecht leverbaar.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-01 17:03
Ik zou voor het geld een "langzamere" SSD kopen met MEER opslagruimte en dan voor een B550 gaan. Dat is wat ik in ieder geval gedaan had vorige maand. :) Ik moest ook kiezen tussen B550 en X570 en zag geen reden om voor 570 te gaan.

too old, too cold

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Zdevam schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:43:
[...]

I/O maakt zeker wel uit voor compilatie. Tijdens het compileren van een béétje applicatie, of je het nou over C++, .NET of Java hebt, wordt er duizenden, zo niet tienduizenden keren gezocht op en gelezen van de schijf. Zodra alles in RAM is, wordt het meeste werk inderdaad door de CPU gedaan, maar een béétje IDE belast de permanente opslag enorm.

Het verschil tussen een SAN waar je met z'n allen op werkt in het geval van virtualisatie, een eigen harddisk in je desktop óf een (NVMe)-SSD is immens. Kijkend naar Visual Studio 2019, dan kan dit gaan van ettelijke minuten opstarttijd en een eerste compilatie van een middelgroot project (SAN) naar een tiental seconden (NVMe).

Het daadwerkelijke schrijven van de gecompileerde binaries is inderdaad mosterd na de maaltijd, maar IOPS zijn onmisbaar voor serieus ontwikkelwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 04-01-2021 11:12 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• braek
Ik gebruik JetBrains IntelliJ zo goed als dagelijks.

Ik heb typisch zo een 10 à 15 Java-projecten open liggen waartussen ik constant aan het switchen ben.

De grootste projecten daarvan duurt toch wel enkele minuten om te builden als unit testen ingeschakeld zijn. En alles wat ik van die minuten kan afschrapen (ook al is dat misschien maar 10-20 seconden), is voor mij natuurlijk meegenomen. Ik had deze use case moeten duidelijker opnemen in mijn openings post. :-)

Veel reviews/benchmarks concentreren zich natuurlijk niet op compileren, dus dan is het moeilijk om echt in te schatten wat de impact is van een snellere SSD te nemen.

• braek
rickbovenkamp schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:54:
Met de meerprijs van een PCIEe4 SSD kan je al bijna een 5900x i.p.v. een 5800x kopen, dat gaat denk ik wat meer schelen. Deze is alleen wel slecht leverbaar.
Ja. Ik twijfelde eerst tussen tussen de 5600X en 5800X. Maakt voor games niet zoveel uit, maar voor productiviteit geloof ik zelf wel dat die extra 2 cores / 4 threads voor mijn gebruik nog wel een verschil kunnen maken.

Maar de 5900X lijkt mij dan weer wat overkill om te compileren? De 5900X is ook wel best value van de Zen 3 line-up tot nu toe.

Edit

En dan gebruik ik op dit moment Docker nog niet echt intensief... Dat kan ook best veel resources innemen.

[ Voor 9% gewijzigd door braek op 04-01-2021 13:14 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• sprankel
braek schreef op maandag 4 januari 2021 @ 02:06:
[...]

De maximum read speed van de Samsung 980 Pro is 7000 MB/sec... Dus ik veronderstel dat die M2 SSD dan toch volledig tot zijn recht kan komen in het systeem? Corrigeer mij gerust als mijn redenering hier niet klopt. :)
Ik doe zelfs geen moeite om dergelijke specs te lezen bij een drive, ik heb geen idee waar fabrikanten die cijfers haalt. Begrijp mij niet verkeerd, de 980 Pro is een van de snelste drives op de markt maar die haalt bijlange geen 7000 MB/sec, hij haalt zelfs nog niet de helft daarvan.

Als ik mag gokken, stel dat wat je wilt lezen net in de cache zit van de drive en je leest de volledige cache uit van 1 GB (meer zit er niet op) dat je dan in de buurt komt van 7000 MB/sec, maar aan die snelheid heb je 0.14 seconden. Maar dan is dit cijfer nog altijd volledig van de pot gerukt want wat je wilt lezen moet toevallig net in die cache zitten.

Als we iets meer met de voetjes op de grond gaan staan dan is het read 2800 , write 3200, op voorwaarde dat je volledig sequentieel bezig bent ofwel dat is het max wat je in een benchmark kan halen maar dat is tevens de minst realistische test tov de praktijk.

Anandtech heeft deze drive getest zowel op PCIe 3.0 als 4.0
Er is een verschil maar dat is bijlange niet zo groot als jij denkt, niet vergetende dat dit momenteel een van de snelste drives is op de markt.

https://www.anandtech.com...0-pro-pcie-4-ssd-review/6

Edit: aan je workload te zien wil je vooral naar IOPS kijken en dan zit je bij Intel Optane te kijken op PCIe 3.0, mits dat je de budget het aankan want dat is een andere categorie van prijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door sprankel op 04-01-2021 16:50 ]

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08-2025
Het grote verschil tussen B550 en X570 is dat de B550 meet PCI 3 aan de CPU hangt, en de X570 met PCI 4, dus 2x zoveel bandbreedte aankan.

Daarnaast heeft iedere Ryzen een x16 of 2x8 voor de GPU, en een x4 voor NVME, en 4 x1 voor 10 GB/s USB.
Als je niet meer nodig hebt dan dat, dan is B550 genoeg, want dan hoeft de chipset alleen je muis, toetsenbord, SATA en andere langzame dingen te doen.

Wil je een tweede NVME, Thunderbolt 3, 10G ethernet, of andere snelle aansluitingen, dan heeft X570 een meerwaarde.

PCIe 4.0 NVME ga je alleen merken als je grote hoeveelheden sequentiële data leest een schrijft, typisch beeldbewerking en zo. Voor code compilen en game laadtijden ga je het niet merken.

• braek
Dank voor jullie toelichtingen. Ik begrijp het allemaal wat beter nu en heb besloten om voor de Kingston A2000 te gaan. :) Stond op het punt om een order te plaatsen, dus blij dat ik hier nog een second opinion gevraagd heb.

De Optane kende ik nog niet, maar die prijsklasse is wat te hoog voor wat ik aan een SSD wil geven.

[ Voor 18% gewijzigd door braek op 06-01-2021 09:43 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
braek schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:15:
Ik vind het inderdaad wel een must om Wi-Fi te hebben op het moederbord zelf.
Want? ;)
braek schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:50:
Ik heb typisch zo een 10 à 15 Java-projecten open liggen waartussen ik constant aan het switchen ben.

De grootste projecten daarvan duurt toch wel enkele minuten om te builden als unit testen ingeschakeld zijn. En alles wat ik van die minuten kan afschrapen (ook al is dat misschien maar 10-20 seconden), is voor mij natuurlijk meegenomen. Ik had deze use case moeten duidelijker opnemen in mijn openings post. :-)
Rebuild je dan elke keer het halve / hele project?
In Task Manager of Resource Monitor kun je gewoon zien waarmee je computer druk is. Is dat vooral CPU, dan is een 5900X of misschien zelfs een 5950X mogelijk een betere keuze.

[ Voor 65% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-01-2021 15:54 ]

• braek
Olaf van der Spek schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:51:
[...]

Want? ;)

[...]

Rebuild je dan elke keer het halve / hele project?
In Task Manager of Resource Monitor kun je gewoon zien waarmee je computer druk is. Is dat vooral CPU, dan is een 5900X of misschien zelfs een 5950X mogelijk een betere keuze.
Wij wonen nu op een appartement en waar mijn bureau nu staat in de leefruimte is het heel lastig om daar een UTP-kabel te voorzien, want die zou dan dwars door de leefruimte moeten lopen. :) Ik lees ook regelmatig dat een Wi-Fi dongle op USB voor langdurig gebruik minder goed is, omdat dat ook heel heet wordt?

Ik ben inderdaad nog aan het overwegen om toch naar een 5900X of 5950X te gaan. De projecten waarmee ik momenteel werk zijn slecht gemodulariseerd in Maven en jammer genoeg moet ik dan vaak alles opnieuw builden ja. :+

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
braek schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:08:
Wij wonen nu op een appartement en waar mijn bureau nu staat in de leefruimte is het heel lastig om daar een UTP-kabel te voorzien, want die zou dan dwars door de leefruimte moeten lopen. :)
Langs de muren / plinten is geen optie?
Ik lees ook regelmatig dat een Wi-Fi dongle op USB voor langdurig gebruik minder goed is, omdat dat ook heel heet wordt?
pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 of powerline networking is ook een optie.
De moederbord keuze is dan niet beperkt door WiFi.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-01-2021 17:43 ]

• braek
Olaf van der Spek schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Langs de muren / plinten is geen optie?

[...]

pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 of powerline networking is ook een optie.
De moederbord keuze is dan niet beperkt door WiFi.
Wij verwachten ons eerste kind volgende maand, dus ik beperk de kabels hier in huis liever met binnenkort een kruipertje in huis. :-)

Ik weet dat zo een Wi-Fi modules bestaan, maar de prijs van zo een module is vaak hoger dan de meerprijs van een moederbord met ingebouwde Wi-Fi module t.o.v. een moederbord zonder Wi-Fi module. Of heeft zo een aparte Wi-Fi module op PCIe toch nog een andere meerwaarde die ik over het hoofd zie?

Nu goed, ik heb hier nog wel een Wi-Fi dongle liggen van een (voorlopig nog) ongebruikte Raspberry Pi. Die kan eventueel ook wel dienen.

[ Voor 10% gewijzigd door braek op 06-01-2021 19:36 ]

Pagina: 1