TV signaal over UTP kabel geeft wazig beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 12:14
Ik zit sinds kort in een nieuw appartement en de meterkast zit op de begane grond. Ze hebben hier een systeem dat zowel tv als internet (en telefonie geloof ik ook) over UTP kabels naar het appartement stuurt. In iedere kamer zitten RJ45 aansluitingen in de muur. Dit gaat via een kastje in de meterkast, waarop je UTP vanaf je modem en coax kunt aansluiten. Voordeel hiervan moet zijn dat je op iedere uitgang of tv of internet moet kunnen krijgen (denk ik). Ik heb dit zelf nog nooit gezien.

Het kastje is geen switch, want per uitgang moet er ook een kabel vanuit het modem lopen. Helaas is hij toch op 100mbit/s begrensd, maar dat terzijde.

Ik heb nu de volgende situatie:

Vanuit het modem gaan 3 kabels het kastje in, zodat ik op 3 plekken internet uit de muur kan halen.
Er gaat 1 coaxkabel het kastje in zodat ik op 1 plek tv uit de muur kan halen, en dat gaat via deze kabel direct de tv in (geen mediabox o.i.d.).

Helaas levert me dit behoorlijk slecht beeld op, het is wazig en lijkt "ouderwetse kwaliteit". Ik kan dit helaas niet goed op foto vastleggen. Ik heb sinds kort een pricewatch: Philips 50PUS8804 Zwart, maar neem aan dat deze het beeld toch enigszins netjes moet kunnen weergeven. Als ik via Ziggo Go naar de tv stream, dan is de kwaliteit al stukken beter.

Heeft iemand enig idee wat ik kan proberen? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 20:36
Ik heb zo'n vermoeden dat het "kastje" gewoon een patch panel is. Niks meer dan 1 op 1 verbinding tussen de rj45 patch punten in je kamers naar dat rj45 paneel in je meterkast.

Je kunt dus per patch zelf bedenken wat er naar toe gaat.
Ethernet; dan patch je die verbinding van je patch paneel naar je modem via normale rj45 patch kabel.
Telefoon; zelfde als ethernet enkel patch je met een rj11 kabel (die past ook in een rj45)
Televisie; patch je ook met rj45 alleen dan naar de tvb-02 versterker die je waarschijnlijk hebt (gaat coax in, komt rj45 uit)

Check eens of het echt zo'n module is. Als het goed is kun je per uitgang de versterking instellen. Want het zou ansich goed moeten werken, met zowel digitaal als analoog signaal (1x gezien overigens).

Zijn overigens alle poorten gebruikt van dat ding? Alle ongebruikte poorten moeten namelijk een terminator bevatten, anders heb je kans dat signaal gaat bouncen.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:49
Ik lees ergens dat een dergelijk systeem analoge en digitale tv-signalen kan transporteren.

Kan het zijn dat je je tv heb ingesteld op analoge tv?

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 21:21
Hoe heb je je kabel op je tv aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26
Je hebt dus waarschijnlijk zo'n kastje in de meterkast?

Afbeeldingslocatie: https://www.distrelec.biz/Web/WebShopImages/landscape_large/1-/01/macab-tvb-02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Even wat anders; hoe dicht zit je op je 50" tv? Vaak zijn dit soort appartementen wat kleiner en als je op 2 meter van je 50" TV zit lijkt alles wazig, vergeet deze factor niet. Het is lastig oordelen zonder beeldmateriaal natuurlijk...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Krypt schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:57:
Ik heb zo'n vermoeden dat het "kastje" gewoon een patch panel is. Niks meer dan 1 op 1 verbinding tussen de rj45 patch punten in je kamers naar dat rj45 paneel in je meterkast.

Je kunt dus per patch zelf bedenken wat er naar toe gaat.
Ethernet; dan patch je die verbinding van je patch paneel naar je modem via normale rj45 patch kabel.
Telefoon; zelfde als ethernet enkel patch je met een rj11 kabel (die past ook in een rj45)
Televisie; patch je ook met rj45 alleen dan naar de tvb-02 versterker die je waarschijnlijk hebt (gaat coax in, komt rj45 uit)

Check eens of het echt zo'n module is. Als het goed is kun je per uitgang de versterking instellen. Want het zou ansich goed moeten werken, met zowel digitaal als analoog signaal (1x gezien overigens).

Zijn overigens alle poorten gebruikt van dat ding? Alle ongebruikte poorten moeten namelijk een terminator bevatten, anders heb je kans dat signaal gaat bouncen.
Nielson schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:09:
Je hebt dus waarschijnlijk zo'n kastje in de meterkast?

[Afbeelding]
Het kastje is een Merlin Gerin Delta 8, zie deze foto. Dit wordt volgens mij onder verschillende namen verkocht, zoals Scheider en LexCom (tenminste ik denk dat dit dezelfde producten zijn). Hier is een pdfje met wat informatie: https://devaancomfort.nl/...xcom-delta-8-brochure.pdf

Op de foto heb ik momenteel maar 2 internetkabels erin gaan (onderkant). Aan de bovenkant gaat de TV coax erin, nadat deze eerst door een Dehn DGA FF TV (zie hier) is gegaan. Ik heb geen idee wat dit precies is of waarom het gebruikt wordt. :P
ikweethetbeter schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:05:
Hoe heb je je kabel op je tv aangesloten?
De kabel is rechtstreeks op de coax aansluiting van de tv aangesloten. Direct uit de muur, via deze kabel.
Jef61 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:58:
Ik lees ergens dat een dergelijk systeem analoge en digitale tv-signalen kan transporteren.

Kan het zijn dat je je tv heb ingesteld op analoge tv?
In de instellingen heb je eigenlijk alleen de optie "zenders zoeken". Hier staat niet specifiek digitaal of analoog bij.
Nox schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:31:
Even wat anders; hoe dicht zit je op je 50" tv? Vaak zijn dit soort appartementen wat kleiner en als je op 2 meter van je 50" TV zit lijkt alles wazig, vergeet deze factor niet. Het is lastig oordelen zonder beeldmateriaal natuurlijk...
Ik zit er tussen de 3 en 4 meter vanaf. Als ik bijvoorbeeld Netflix kijk, dan merk ik direct hoe scherp het is. Dit is weliswaar 4K beeld. Ook als ik bijvoorbeeld tv kijk en dan switch naar dezelfde zender via een Ziggo Go stream, dan merk ik dat het beeld beter is.

Bedankt voor de reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:50
Dan denk ik dat je analoog kijkt, heeft dan denk ik niets met die kabels te maken. Analoog is gewoon ruk

Heb je geen ziggo kastje erbij gekregen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
laurens0619 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:12:
Dan denk ik dat je analoog kijkt, heeft dan denk ik niets met die kabels te maken. Analoog is gewoon ruk

Heb je geen ziggo kastje erbij gekregen?
Ik heb een abonnement met "Kabel TV", zoals Ziggo het zelf noemt. Dit is digitaal als ik de pagina daarover lees: https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv. Zolang je tv een ingebouwde DVB-C tuner heeft natuurlijk.

Dit is het meest basale abonnement wat ze hebben, want ik kijk niet veel tv. Verder had ik zelf al een CI+ module en die wilde ik dan ook gaan gebruiken. Maar het blijkt dat dat niet kan. Je kan namelijk geen losse smartcards meer bestellen bij Ziggo.

Denk je dat het alsnog aan het abonnement ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 16:31
Bij Ziggo zonder CI+ zijn veel zenders SD. NPO 1, 2 en 3 zijn HD en zouden goed eruit moeten zien. RTL en SBS etc etc is SD en dat kan inderdaad daardoor minder scherp eruit zien. Daar is niets aan te doen zonder een beter Ziggo abbo zoals TV Start.

Nee, los kun je geen smartcards meer kopen. Alles is huur, maar dat abbo is geloof ik precies wat je wilt in dit geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:18
Afgezien van bekabeling en aansluitingen, moet het binnenkomende SD signaal ook nog door de TV naar 4K geupscaled worden. Dat zal de beeldkwaliteit niet ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
JoepD schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Ik heb een abonnement met "Kabel TV", zoals Ziggo het zelf noemt. Dit is digitaal als ik de pagina daarover lees: https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv. Zolang je tv een ingebouwde DVB-C tuner heeft natuurlijk.

Dit is het meest basale abonnement wat ze hebben, want ik kijk niet veel tv. Verder had ik zelf al een CI+ module en die wilde ik dan ook gaan gebruiken. Maar het blijkt dat dat niet kan. Je kan namelijk geen losse smartcards meer bestellen bij Ziggo.

Denk je dat het alsnog aan het abonnement ligt?
https://www.dvhn.nl/extra...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Hoe weet ik of ik analoog of digitaal kijk?
Zet je toestel op kanaal 14. Zie je hier Ziggo Sport? Dan kijk je digitaal. Doe de check op al jouw toestellen.

Echter als het digitaal is dan kan de kabel geen invloed hebben. Slechte kabel levert blokjes op, niet een waziger beeld.

Ik denk echt dat het stukje verwachting/perceptie os. Decoder beeld is al ruk vergeleken met netflix, laat staan dvb c

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 04-01-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 21:21
Groentjuh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:34:
Bij Ziggo zonder CI+ zijn veel zenders SD.
Klopt, je krijgt zonder kastje en zonder CI+ 45 zenders waarvan slechts 4 in full HD. Maar wel allemaal in digitale kwaliteit, dus storingsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
laurens0619 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:19:
[...]

https://www.dvhn.nl/extra...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Hoe weet ik of ik analoog of digitaal kijk?
Zet je toestel op kanaal 14. Zie je hier Ziggo Sport? Dan kijk je digitaal. Doe de check op al jouw toestellen.

Echter als het digitaal is dan kan de kabel geen invloed hebben. Slechte kabel levert blokjes op, niet een waziger beeld.

Ik denk echt dat het stukje verwachting/perceptie os. Decoder beeld is al ruk vergeleken met netflix, laat staan dvb c
ikweethetbeter schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:34:
[...]

Klopt, je krijgt zonder kastje en zonder CI+ 45 zenders waarvan slechts 4 in full HD. Maar wel allemaal in digitale kwaliteit, dus storingsvrij.
Groentjuh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:34:
Bij Ziggo zonder CI+ zijn veel zenders SD. NPO 1, 2 en 3 zijn HD en zouden goed eruit moeten zien. RTL en SBS etc etc is SD en dat kan inderdaad daardoor minder scherp eruit zien. Daar is niets aan te doen zonder een beter Ziggo abbo zoals TV Start.

Nee, los kun je geen smartcards meer kopen. Alles is huur, maar dat abbo is geloof ik precies wat je wilt in dit geval!
Dit is inderdaad gewoon het antwoord, wat dom. Ik ging er blind vanuit dat het beeld goed moest zijn en dat er dus een probleem was in de bekabeling o.i.d., maar dit is tegenwoordig dus nog niet zo. Nu jullie het zeggen, NPO en de Ziggo zenders zijn wel scherp en hebben HD in de titel. De rest is gewoon echt vrij slecht. Apart dat dit nog zo is, maar ze moeten de duurdere abonnementen natuurlijk wel verkopen.

Iedereen bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Alhoewel je geen losse smartcard meer kan bestellen lijkt het erop dat een losse ci+ wel een optie is:
https://www.ziggo.nl/zake...extra-digitale-ontvangers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 16:31
laurens0619 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:23:
Alhoewel je geen losse smartcard meer kan bestellen lijkt het erop dat een losse ci+ wel een optie is:
https://www.ziggo.nl/zake...extra-digitale-ontvangers
Bij TV start heb je ook een CI+ module en kun je extra huren voor 2 euro per maand. Het oude smartcard kopen, zelf activeren en dan nooit meer daarvoor extra betalen gaat echter niet.
Pagina: 1