Kortsluiting na 2 weken in nieuw gebouwde game-PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimko
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-03 20:24
Mede tweakers,

Twee weken geleden heb ik een nieuwe game-PC gebouwd. Alleen de GPU heb ik meegenomen uit mijn oude PC. De PC werkte naar behoren (verschillende benchmarks en stresstesten gedaan) en heb hem een twee weken in gebruiken genomen en games gespeeld.

Er moest nog wat data (fotos en documenten) van mijn oude pc naar mijn nieuwe PC worden overgezet en doordat dit lang duurde met mijn USB-stick heb ik besloten om mijn SSD (geen windows) te verplaatsen van mijn nieuwe PC --> oude PC --> nieuwe PC, zodat ik op een snelle manier de data kan overzetten.

Bij het opstarten van de nieuwe PC hoorde ik direct een harde knal en zag een flits. Mijn veronderstelling was dat ik kortsluiting heb gekregen. De PSU heb ik getest door middel van een paperclip en DVD-schrijver. De PSU fan ging niet meer draaien en DVD-schrijver ging niet open.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 313,23€ 313,23
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 149,90€ 149,90
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Xtreme 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500M€ 191,58€ 191,58
1CasemoddingCooler Master Universal Vertical GPU Holder Kit - Ver. 2€ 41,90€ 41,90
1WaterkoelingGigabyte Aorus Liquid Cooler 360€ 195,05€ 195,05
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF140R ARGB, 140mm€ 14,95€ 14,95
1Geheugen internGigabyte Aorus RGB GP-ARS16G32€ 90,79€ 90,79
1VoedingenCooler Master MWE Gold 750 - V2 - Full Modular€ 95,95€ 95,95
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 56,-€ 56,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 125,-€ 125,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.274,35

...

Nu heb ik drie vragen.
  • Wat kan ik het beste doen? Dezelfde PSU kopen
  • Hoe heeft deze kortsluiting kunnen plaatsen?
  • Komt de PSU in aanmerking voor de garantie of is dit een fout van mij?
Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen. Dit was een behoorlijke tegenvaller bij het allerlaatste proces van mijn PC.

Met vriendelijke groet, Daan Gort
...

Beste antwoord (via Fimko op 08-01-2021 15:33)

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Je geeft aan dat met een andere psu alles weer werkt. Dan zal de sluiting vrijwel zeker niet je mobo betreffen want dan had je nu geen werkend systeem.
Het is wel verdacht dat het gebeurde toen je een handeling in de kast uitvoerde!
Probeer te ontdekken waar het mis ging. Als er een flits was is er mogelijk ook iets verbrand. Ruik eens goed aan je psu. Zorg voor goed licht en kijk of je in de psu iets kunt ontdekken.
Kijk ook of je iets aan de connectoren van de SSD kunt zien.
Als je iets ziet versterkt dat je case. Ik weet niet of alle uitgangen van zo'n psu tegen sluiting beveiligd is.
Als de psu minder dan 30 dagen gelden besteld is sta je mss toch sterk in je claim. 14 dagen is wettelijk maar veel shops hanteren 30 dagen.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:42
Eerst maar eens testen met een andere PSU? Of de huidige voor garantie opsturen en wachten tot je een nieuwe retour hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 16:29
Tenzij je ergens een schroef in hebt laten vallen en je hebt je mobo spacers goed geplaatst zie ik niet waar je zo snel een fout hebt kunnen maken met een ssd, beetje sata drive is hot swappable. Met een flits zou je ergens schade moeten zien. Weet je of het in de voeding was of er buiten?

Ik zou goed checken op sluiting in je systeem en dan evt met de voeding van je oude pc proberen. Als die wel werkt de voeding opsturen voor garantie. Voor de zekerheid zou ik de andere ssd er wel eerst uit halen

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimko
01001000 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:41:
Tenzij je ergens een schroef in hebt laten vallen en je hebt je mobo spacers goed geplaatst zie ik niet waar je zo snel een fout hebt kunnen maken met een ssd, beetje sata drive is hot swappable. Met een flits zou je ergens schade moeten zien. Weet je of het in de voeding was of er buiten?

Ik zou goed checken op sluiting in je systeem en dan evt met de voeding van je oude pc proberen. Als die wel werkt de voeding opsturen voor garantie. Voor de zekerheid zou ik de andere ssd er wel eerst uit halen
Dank voor je antwoord. Het verbaasde mij ook dat er kortsluiting ontstond na het verplaatsen van mijn SSD. Voor mijn gevoel was de flits buiten de voeding en kan nergens schade constateren.

Zojuist heb ik mijn oude PSU ingebouwd en de PC werkt gewoon weer zoals het hoort. Ook de SSD heb ik later aangesloten en werkt ook nog juist.

Dus dit betekent PSU retour sturen voor garantie en opnieuw starten met bouwen.

Hoor graag nog van andere als ik iets over het hoofd zie, waardoor er op korte termijn weer kortsluiting ontstaat.

Groet,
Daan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Je geeft aan dat met een andere psu alles weer werkt. Dan zal de sluiting vrijwel zeker niet je mobo betreffen want dan had je nu geen werkend systeem.
Het is wel verdacht dat het gebeurde toen je een handeling in de kast uitvoerde!
Probeer te ontdekken waar het mis ging. Als er een flits was is er mogelijk ook iets verbrand. Ruik eens goed aan je psu. Zorg voor goed licht en kijk of je in de psu iets kunt ontdekken.
Kijk ook of je iets aan de connectoren van de SSD kunt zien.
Als je iets ziet versterkt dat je case. Ik weet niet of alle uitgangen van zo'n psu tegen sluiting beveiligd is.
Als de psu minder dan 30 dagen gelden besteld is sta je mss toch sterk in je claim. 14 dagen is wettelijk maar veel shops hanteren 30 dagen.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimko
De PSU heb ik teruggestuurd en heb een nieuwe gekregen onder garantie. Alles werkt weer naar behoren. Dank voor het meedenken
Pagina: 1