PC werkt top! Totdat hij uit gezet wordt: Weigert aan gaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sogree
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-10 01:16

Sogree

..::te huur::..

Topicstarter
Mijn vraag

Zodra mijn pc 100% uit gezet wordt gaat hij bij aanzetten niet meer aan. Niets, nada, noppes. Geen FANs, geen lampje of wat dan ook. Clear CMOS helpt niet. De enige manier hoe ik de pc weer opgestart krijg is door een nood bios flash over USB (MSI functie). Dan is die 10 minuten met volle FANS aan het flashen en boot de pc daarna weer in Windows. En in Windows zelf werkt alles normaal (géén foutmeldingen, ook niet in de logs). Mijn vraag..... wát kan dit zijn???? Na slaapmodus lukt opstarten wel & de powerbutton werkt normaliter echt!

Relevante software en hardware die ik gebruik

5900x/3080 Suprim x/64 GB/1 TB NVME/MSI X570 Tomahawk/Seasonic 700w prime fanless

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Véél! Andere power kabels, voeding getest in een andere pc (die werkt dus), minimale bezetting qua componenten, PCI-E power connectors verwisseld. Default settings bios (ik heb de laatste bios van MSI).

Nu is er natuurlijk één vermoedelijke dader: De 700 watt voeding is niet krachtig genoeg. Tja..... ik heb dat onderzocht en er staan al verhalen genoeg op internet dat 3080's met een 550 watt voeding (ipv de voorgeschreven 750 watt) werken. En dan nog (tenzij iemand dat beter/anders weet).... bij het opstarten van een computer trekken alle componenten écht niet het maximale uit de voeding om te kunnen booten. Dus naar mijn idee kan dat niet de reden zijn dat hij NIETS doet bij het aan zetten. En op de momenten dat hij wel werkt trekt de complete pc niet meer dan 520 watt (getest met meter) en werkt dat zonder enig probleem. (0 reboots of freezes, ook géén overclock).

Iemand zoiets zelf al ooit meegemaakt?

In mijn ogen lopen er wat 'condensators' ofzo leeg (nadat die 100% uit is) en weigert hij daarna dienst. Maar dat het dan wel werkt na een bios upgrade snap ik niet. Iemand anders nog een idee????? (er is dus wel power op het moederbord aanwezig om te kunnen flashen).

Beste antwoord (via Sogree op 04-01-2021 02:17)

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:58
Begrijp ik nou dat je je PC helemaal niet aan krijgt via de power button? Je zegt normaliter werkt de powerbutton echt. Wat bedoel je hiermee heeft de power button het ooit wel gedaan met deze build?

Heb je je front panel power kabels van je kast op de juiste manier geconnect op het moederbord? Is de power button van je kast misschien kapot? Probeer anders de bekende schroevendraaier methode om de pc te starten?
Zoek de pinnen op het moederbord voor de power-on, en dan die 2 even met een schroevendraaier oid kortsluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNIXAIl6fxM1iQxShayfX8t_JTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A1zNCnVGtj4vfwOA4HBJn5Rm.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-10 22:35
Klinkt alsof je moederbord aan vervanging toe is. Heb je de mogelijkheid om dat te testen?

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:35
Is dit een nieuw probleem in een bestaande build of is het een nieuwe build? Zit de powerbutton wel op de goede pins van het MB?

[ Voor 15% gewijzigd door Josk79 op 03-01-2021 23:47 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zet in de BIOS eens 'power on after power loss' oid aan, dan kun je gelijk uitsluiten of er iets in de kast, knop of aansluiting fout zit. PC moet dan automatisch booten als de stroom eraf is geweest.

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2023

Canelo

BT61.

Ik had dit eergisteren namelijk, ik heb een b550-f van asus en een 5900x. Mijn pc ging gewoon aan maar kreeg geen beeld meer, dus had ik een wat oudere bios versie er op gedaan via usb en toen werkte hij weer. Probeer zo vaak mogelijk een non beta versie bios er op te doen. 700wat voeding zou 'genoeg' moeten zijn maar ik weet het toch niet zeker omdat er een 750w voeding wordt aanbevolen.

[ Voor 30% gewijzigd door Canelo op 04-01-2021 00:24 ]

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• Sogree

Sogree

Topicstarter
Josk79 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:39:
Is dit een nieuw probleem in een bestaande build of is het een nieuwe build? Zit de powerbutton wel op de goede pins van het MB?
Dat was een 'nieuwe' bestaande build met tijdelijk een 1070 erin. Door de levertoestanden kwam de 3080 later. Het gebeurd vanaf het moment dat ik de 3080 erin prik. Dus het kan de voeding, het moederbord of de GPU zijn. Maar áls het een van deze drie is, dan zou het systeem (áls het eenmaal geboot is na de bios flash) toch niet stabiel moeten werken. En dat doet het zeker wel. 2077 alles max zonder problemen (=520 watt uit de muur).

En bedrading sluit dat ook uit omdat dit probleem zich dan ook al in de build met de 1070 had moeten voordoen. Maar dat ga ik morgen met wat beter licht nóg een keer checken.

Ook de bios voorstellen van Wagenveld ga ik proberen. Ik had er al naar gekeken maar niks veranderd. Want het is wel 'grappig'..... in de msi bios zit een functie genaamd "System Power Fault Protection" die zou moeten voorkomen dat een systeem boot in het geval van stroom problemen.... maar die staat standaard dus al op disabled.

En Canelo, ik heb de laatste 'normale' bios..... zal juist eens op zoek gaan naar een beta bios.

Verder ben ik wel benieuwd of er dus iemand kan zeggen of een systeem bij startup checked (door een powervraag/spike) of de voeding genoeg kan leveren voor wat het systeem maximaal nodig heeft. Als dat zo zou zijn dan kan het natuurlijk dat hij ziet dat die 700 niet genoeg is. Maar dan nog..... geef dan een melding ofzo..... nu blijft hij gewoon helemaal dood.

Acties:
  • Beste antwoord

• Riptide
Begrijp ik nou dat je je PC helemaal niet aan krijgt via de power button? Je zegt normaliter werkt de powerbutton echt. Wat bedoel je hiermee heeft de power button het ooit wel gedaan met deze build?

Heb je je front panel power kabels van je kast op de juiste manier geconnect op het moederbord? Is de power button van je kast misschien kapot? Probeer anders de bekende schroevendraaier methode om de pc te starten?
Zoek de pinnen op het moederbord voor de power-on, en dan die 2 even met een schroevendraaier oid kortsluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNIXAIl6fxM1iQxShayfX8t_JTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A1zNCnVGtj4vfwOA4HBJn5Rm.png?f=fotoalbum_large

• Sogree

Sogree

Topicstarter
I feel soooooo ashamed.... de power connector heb ik er verkeerd om opgedaan...... hoeveel tijd ik hier dit weekend al mee kwijt ben :X ..... en ja.... dat had ik zekers te weten al een keer naar gekeken.... maar niet goed genoeg dus 8)7 Dank je Riptide..... hij start weer netjes op met de powerknop!

• Riptide
Haha Sogree schaam je niet dit hoort er bij "been there done that multiple times" heerlijk toch dat we elkaar zo kunnen helpen, veel plezier met je dikke pc!

[ Voor 22% gewijzigd door Riptide op 04-01-2021 10:15 ]

• q3a_manchurian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

That escalted quickly....naar een oplossing, fijn dat je pc het weer naar behoren doet.
Pagina: 1