Samsung 55Q80T vs 55Q700T

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Ik ben toe aan een nieuwe tv. Helaas door de lockdown is het niet mogelijk de tv's even in levende lijve te zien, dus ik probeer door online research mijn beste keuze te maken.

In het kort, wat zoek ik, een tv die perfect zwart en diepte weergeeft. Oled is geen optie, gezien er ook veel stilstaande beelden op zullen komen. Dus ik denk dat de keuze een full array Qled moet worden.

Nu is mijn oog gevallen op 2 modellen:
Samsung 55Q80T en Samsung 55Q700T

Beide dezelfde prijs, de 80 is 4K en 700 is 8K. Gezien de prijs hetzelfde is, vertelt mijn ingeving me dat de 4K meer waar voor zijn geld zal leveren. Maar de 8K is net uit en de 4K is al een tijdje leverbaar. Wellicht heeft de extra ontwikkeltijd dat verschil ingehaald?

Het belangrijkste zijn dus de zwartwaarden. De 4K heeft een Full Array van 48 zones. Van de 8K kan ik geen specs vinden, anders dat hij Full Array heeft.

Wat punten die nu voor mij spelen. 8K heeft nu nog nauwelijks toegevoegde waarde. Maar ik doe met een TV tot hij rijp voor de brandstapel is. Dus voor de aankomende, zeg 6 a 7 jaar, zal dan 8K content meer de norm krijgen? Ook heeft de 8K een Smart Hub en de 4K niet. Dit vind ik ook erg handig. Maar het pijnpunt blijft de Full Array zones. Zal de 4K betere zwartwaarden hebben, of zal dit niet uitmaken?

Heeft iemand toevallig hier ervaring mee? Weet toevallig iemand de specs van de 8K? (Zal vast wel iemand bij de MM werken :P ) Of zijn er betere alternatieven dan de Samsungs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
8K en een 60Hz paneel is al genoeg rede om niet voor de Q700T te gaan. In hun eigen index scoort de Q80T ook beter. Als je veel om dimming zones geeft dan is de Q90R nog beschikbaar met 240 zones gevolgd door de Hisense U8QF met 132 zones en de Q90/95T met 120 zones.

Perfect zwart zal je in alle gevallen niet krijgen. Verlies van schaduw detail (black crush) zal voorkomen om blooming te onderdrukken of het zal juist zichtbaar zijn door o.a. de zeer hoge piekhelderheid bij HDR content. In beide gevallen is het een combinatie van het aantal zones en het dimming algoritme, maar op lcd-gebied zijn eerder genoemde het beste wat er momenteel te krijgen is.

[ Voor 6% gewijzigd door benbaba op 04-01-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Erazzzer Aankoopadvies dus dit topic is verhuisd naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 18:48

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Volgens mij zijn dit de getallen:

4K
Q80T: 48 zones
Q90T: 96 zones
Q95T: 96 zones
Q90R: 480 zones

8K
Q700T: 112 zones
Q800T: 224 zones
Q900T: 336 zones
Q950T: 480 zones

Je ziet dat de Q90R uit 2019 er bovenuit springt en dat is omdat in 2019 de kostenbesparing nog niet op 4K-toestellen is toegepast. Bij de 2020-modellen moet je duidelijk 8K hebben om een redelijk aantal zones te krijgen, maar je zit dat de Q700T met 112 zones duidelijk de prijsvechter is en je toch echt de hogere modellen moet hebben om een redelijk aantal zones te krijgen. Alleen de Q950T kan zich meten met de Q90R uit 2019 en daar moet je behoorlijk voor in de buidel tasten. Daarmee staat de Q90R nog altijd op eenzame hoogte in de lijst van beste televisies, voor hoe lang hij nog te krijgen is.