Wat te doen tegen geluid provinciale weg in tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-04 10:18
Beste tweakers,

Ik heb mijn droomhuis gekocht een jaren 70 villa ~220m2 wonen en 1000m2 grond voor een net bedrag van €400.000. Voor deze regio een koopje. De huidige bewoners zijn tevens ook de eerste. Het huis heeft een nieuwe vloer, keuken en stucwerk nodig maar buiten dat is het perfect.

Echter zit er een nadeel aan de woning. De achtertuin grenst op 15m afstand een provinciale weg waar het matig tot erg druk is (met name spitsuren). De tuin is 20 meter breed en ongeveer 30 meter diep. Nu vraag ik me af of er hier ervaringsdeskundige zijn die in een vergelijkbare situatie wonen en hoe ze dergelijk geluid ervaren / wat er tegen gedaan kan worden.

Binnenshuis heb ik tijdens de bezichtigen de weg niet of nauwelijks gehoord. Echter heeft het hele huis op de benedenverdieping maar 1 raam op de tuinzijde. Wij willen hier verandering in brengen door een kozijn te plaatsen van 2,8x3m. Achteraf heb ik hier toch wat zorgen bij ivm geluidsoverlast binnenhuis. Hoop dat iemand ervaringen en of advies kan delen waarmee we rekening moeten houden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:48
Gefeliciteerd met je aankoop!

Zelf geen ervaring met het aanbrengen van geluidswering, maar wat ik bij andere huizen met (potentieel) geluidsoverlast zie:

- soort van voorzetramen. Eigenlijk een vlakke kunststof plaat tegen de gevel voor het raam.
- susboxen voor ventilatie die dus minder geluid doorlaten.
- en wat ik zelf het meest effectief acht: een geluidswal. Je tuin is vrij diep. Je kan achter in de tuin een heuvel van zand laten storten die geluid weerkaatst/absorbeert. Het meeste geluid komt van de banden en dus van vrij laag. Heuvel hoef daarom niet gek hoog te zijn.

Geluid doet wel vreemde dingen. Ik woon zelf in het buitengebied, vrij open. Soms wordt er een feestje gehouden ergens in het dorp wat je eigenlijk niet hoort in het dorp zelf, maar bij mij wel. Terwijl ik dan toch duidelijk verder weg zit van het feestje. Zoek dus goed uit hoe effectief zo een heuvel gaat zijn op welke afstand/hoogte.

[ Voor 26% gewijzigd door decipherer op 03-01-2021 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:17
als het gaat om het geluid in de tuin, iets als Een dempende schutting maken, is redelijk veel werk, maar kan ook rust verzorgen.
Daarvoor nog een aantal redelijke bomen plaatsen welke in de zomer het geluid verder tegen houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-04 22:30
Wij hadden dit probleem ook, is vrij goed ( je blijft altijd wat horen) op te lossen door een schutting te bouwen van EPS ( piepschuim) blokken van bv 2m lang en 1 hoog, 10 cm dik - deze stapelen tot 2 of 3 meter. Plaatsen tussen betongaas vastgemaakt aan houten palen. Wij hebben over de blokken zwart worteldoek gespannnen en er klimop tegenaan gezet. ( dus voor alle duidelijkheid van buiten naar binnen betongaas, worteldoek, EPS) Naar mijn idee de goedkoopste en meest effectieve oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-04 10:18
zegel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:20:
Wij hadden dit probleem ook, is vrij goed ( je blijft altijd wat horen) op te lossen door een schutting te bouwen van EPS ( piepschuim) blokken van bv 2m lang en 1 hoog, 10 cm dik - deze stapelen tot 2 of 3 meter. Plaatsen tussen betongaas vastgemaakt aan houten palen. Wij hebben over de blokken zwart worteldoek gespannnen en er klimop tegenaan gezet. ( dus voor alle duidelijkheid van buiten naar binnen betongaas, worteldoek, EPS) Naar mijn idee de goedkoopste en meest effectieve oplossing
Klinkt interessant! Heeft het een hoop geholpen wat betreft geluidsreductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:48
zegel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:20:
Interessant, maar ik begrijp niet helemaal hoe groot de blokken nou zijn. Zijn het platen van 200x100x10cm die gestapeld zijn tot 2 a 3 meter hoog en een wal van een meter dik vormen? Of is het meer een schutting van 10cm dik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

decipherer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:53:
[...]

Interessant, maar ik begrijp niet helemaal hoe groot de blokken nou zijn. Zijn het platen van 200x100x10cm die gestapeld zijn tot 2 a 3 meter hoog en een wal van een meter dik vormen? Of is het meer een schutting van 10cm dik?
Ik gok op houten palen van 10cm doorsnede met daartussen EPS platen van 10cm dik. Dat zijn gewoon standaard platen. En dan aan beide kanten van de palen + EPS blokken betongaas. Dan is het geheel dus inderdaad een cm of 10 dik. Daar dan weer een hedra tegenaan laten groeien (aan beide kanten).

Is in ieder geval iets. Persoonlijk denk ik dat het ook een kwestie van gewenning is. Mensen die al jaren langs het spoor wonen "horen" de trein ook niet meer. Dat zijn ze zo gewend.... valt niet meer op.

Ben bang dat dit een beste klus gaat worden als je dit heel serieus zou willen oppakken. Denk dat ik zou beginnen met een gestabiliseerde aarden wal met wat beplanting. Daar bovenop dan nog een dikke dempende schutting. Misschien zou het nog helpen om het bovenste stuk van de schutting naar de weg te laten "leunen" om zo nog meer geluid te weerkaatsen (maar weet niet of dat echt zoden aan de dijk zet). Bomen zijn zeker nuttig, maar het duurt meestal wel even voor die een noemenswaardig formaat hebben. Meer volgroeide bomen laten planten kost volgens mij een kapitaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 03-01-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-04 22:30
Klopt, zijn gewoon de standaard EPS platen, de dikte met name gekozen voor de stapelbaarheid - de breedte voor de snelheid van bouwen. Wij maakten een muur van 12 meter in 1 dag ( mijn zoon en ik),

Helpt dit? Ja en nee. Het directe geluid van een voorbij rijdende auto ja. Maar is hij 10m verder hoor je de weerkaatsing, en dan hangt het van de wind af hoe luid. Maar de muur heeft ook een esthetische en afscheidende functie.
Pagina: 1