Oude PackerBell computer blijft vastlopen op inlogscherm W10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0342
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-07 11:02
Beste Tweakers,

Ik doe wat vrijwilligerswerk op het moment in de vorm van computerondersteuning aan senioren. Nu was ik laatst bij mijn eerste klusje op locatie waarbij iemand problemen had met haar muis. Nu bleek echter dat haar gehele systeem vastliep op het inlogscherm van Windows 10. Zo nu en dan loopt het systeem niet vast op dit scherm en kan de computer fatsoenlijk gebruikt worden, alhoewel hij erg traag is omdat de specificaties waarschijnlijk het minimale zijn om Windows 10 te draaien. Echter is dit een uitzondering zo blijkt want na mijn vertrek bleek de computer tweemaal alsnog vast te lopen op het inlogscherm.

Ik heb tijdens mijn bezoek aan deze persoon de computer een beetje opgeschoond van onnodige software en Windows geupdate naar de meest recente versie. Ik hoopte dat dit mogelijk het probleem zou oplossen ( en de computer ietsje vlotter zou maken) maar dit blijkt achteraf niets geholpen te hebben.

Nu was mijn vraag wat ik hier het beste aan kan doen? Ik heb met deze persoon al besproken dat het misschien een idee is om de gehele computer eens te formatteren nadat er backups zijn gemaakt maar ik denk niet dat ik als vrijwilliger die verantwoordelijkheid op me moet nemen. Ik hoop dus nog een oplossing te kunnen vinden waar ikzelf nog wel iets kan betekenen voor deze persoon.

Het gaat hier om een oude PackerdBell computer die schijnbaar ooit W8 draaide maar nu W10. Ik weet nog dat de computer 4 gig aan ram gebruikte en ook voldoende schijfruimte bevatten. De CPU specificaties weet ik niet meer maar schijnbaar is de computer al zo'n 6 jaar oud.

Heeft iemand raad? Alvast bedankt!
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Packard Bell maakt geloof ik al 14 of 15 jaar geen pc's meer onder die naam.

Weet je zeker dat de pc 6 jaar oud is?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 10:34

Baggeraar

Wat een gebagger..

Laatste Packard Bell die hier verkocht zijn was rond 2014, dus kan wel lijkt mij.

vastlopers, soms wel, soms niet, doen mij denken aan een kapotte harde schijf. zou daarmee beginnen.
Maar 4GB ram is echt wel te weinig voor een W10 toestel om een beetje vooruit te gaan. minimaal 6GB of liever 8GB lijkt mij wel nodig te zijn om mee te kunnen met de nieuwere updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dirk0342 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:00:
...
Nu bleek echter dat haar gehele systeem vastliep op het inlogscherm van Windows 10.
...
Elke oplossing zoeken voor een probleem begint met het in kaart brengen van wat dat probleem is. ...vastliep... is geen goed in kaart gebracht probleem. Probeer meer informatie uit die PC te vissen, zoals informatie in het eventlog van het tijdstip dat het inloggen niet wilde lukken. Met info daarvan kan je veel doelgerichter naar een oplossing toe werken in plaats van de losse flodder om hem maar ff opnieuw te installeren.

Om bij het eventlog te komen moet je misschien W10 in veilige modus starten.

Dat gezegd hebbende is de eerste verdachte de harddisk. En dat zal dan ook zichtbaar zijn in het eventlog.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 03-01-2021 20:16 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0342
ImNotnoa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:05:
Packard Bell maakt geloof ik al 14 of 15 jaar geen pc's meer onder die naam.

Weet je zeker dat de pc 6 jaar oud is?
Nee dit is wat mevrouw beweerde maar ik merkte sowieso dat het een schatting was. Ik was me zelf ook niet bewust dat Packard Bell al zo lang uit de running was.

Het is wel duidelijk dat ze misschien in de nabije toekomst aan iets anders moet gaan denken, maar buiten de vastlopers en de traagheid heb ik het systeem gisteren nog wel een paar uur kunnen gebruiken zonder problemen voordat ik het ging updaten. Bij het inlogscherm is er echter een grote kans dat het systeem vastloopt. Ik heb verschillende muizen en toetsenborden geprobeerd dus het ligt niet aan de randapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0342
Baggeraar schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:11:
Laatste Packard Bell die hier verkocht zijn was rond 2014, dus kan wel lijkt mij.

vastlopers, soms wel, soms niet, doen mij denken aan een kapotte harde schijf. zou daarmee beginnen.
Maar 4GB ram is echt wel te weinig voor een W10 toestel om een beetje vooruit te gaan. minimaal 6GB of liever 8GB lijkt mij wel nodig te zijn om mee te kunnen met de nieuwere updates.
Ja, ik heb mevrouw al erop geattendeerd dat ze het beste backups kan maken op externe schijven of usb sticks omdat de harde schijf mogelijk al erg oud is.. Dit deed ze gelukkig al wel. Maar dit kan een mogelijke oorzaak wezen? Valt dit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0342
remco_k schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Elke oplossing zoeken voor een probleem begint met het in kaart brengen van wat dat probleem is. ...vastliep... is geen goed in kaart gebracht probleem. Probeer meer informatie uit die PC te vissen, zoals informatie in het eventlog van het tijdstip dat het inloggen niet wilde lukken. Met info daarvan kan je veel doelgerichter naar een oplossing toe werken in plaats van de losse flodder om hem maar ff opnieuw te installeren.

Om bij het eventlog te komen moet je misschien W10 in veilige modus starten.
Ik zal me er even in verdiepen. Ik heb zelf niet echt veel ervaring binnen de IT dus ik heb nog weleens moeite om aan dit soort dingen te denken bij het zoeken van een oplossing. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als het een USB muis is, kijk dan eens naar de energie instellingen ? Kan mij voorstellen dat als de slaapstand aangaat, dat de USB in hibernation gaat en daar mogelijk niet meer automatisch uit komt ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0342
Breezers schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:59:
Als het een USB muis is, kijk dan eens naar de energie instellingen ? Kan mij voorstellen dat als de slaapstand aangaat, dat de USB in hibernation gaat en daar mogelijk niet meer automatisch uit komt ?
Nee het gaat nog om een oude ps2 muis en toetsenbord. Ik heb voor de zekerheid wel mijn eigen USB muis mee genomen om te testen en die deed het ook zolang de computer niet vastliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Wat zegt HDtune over de harde schijf? En een memtest? Ik neem aan dat je met vastlopen het bevriezen van het systeem beschrijft?
Pagina: 1