Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurbus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 11:04
Sinds kort lijkt het me ontzettend gaaf en interessant om mezelf te gaan verdiepen in fotografie, maar daar is uiteraard wel een camera voor nodig. Op dit moment heb ik hier dan ook geen enkele ervaring in of apparatuur voor. Na wat onderzoek kom ik uit op een systeemcamera, vanwege de compactheid en de mogelijkheid om verder te investeren in lenzen. Maar welke systeemcamera?

Wat is je budget?

Ongeveer €600, voor een body en (kit)lens.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?

In het begin voornamelijk voor landschappen (tijdens wandelingen), en wat allround zaken zoals verjaardagen, feestjes, vakanties en dat soort zaken. Na verloop van tijd misschien portretten en wildlife, mocht ik in dat soort lenzen willen investeren.

Wil je foto's maken of filmen?

Voor 99% fotografie, maar ik wil een basic optie van filmen wel graag hebben.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?

Geen.

Heb je verder nog specifieke eisen?

Het lijkt me prettig om zo min mogelijk te hoeven bewerken, en zoveel mogelijk bang for the buck te krijgen. Wat ik zelf al gevonden heb? Ik kom uit op de Canon M50, en de Fujifilm X-T200. Beide dan met een 15-45 mm kitlens. Welke zou in mijn situatie de beste zijn, en zou ik überhaupt een goede koop hebben aan één van de twee? Welke is het meest futureproof, ook qua (eventuele nieuwe) lenzen? Heb ik misschien nog opties over het hoofd gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 09:43
Met beide camera's doe je echt geen miskoop in ieder geval.

Je geeft aan dat je zo min mogelijk wilt nabewerken; ik heb voor Fujifilm gekozen vanwege de goede JPG foto's. Ik schiet meestal RAW+JPG, maar in veel gevallen zijn de JPG beelden al heel goed. En wil je wel een keer het maximale uit de foto halen, dan kun je de RAW bewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:36

DirtyBird

Praktiserend denker

Volgens mij is het EF-M systeem van Canon nog steeds een beetje een ondergeschoven kindje. Ik zou voor de Fuji gaan. Mooie camera's, mooie lenzen en mooie foto's :)
Alternatief kun je misschien nog naar panasonic/olympus kijken. Net iets compacter en goedkoper.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 12:44

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Het zijn allebei goede toestellen maar Fuji staat wel bekend om haar goede jpegs direct uit de camera. Daarnaast biedt de toekomst van de Fuji X lijn ook meer zekerheid dan die van de Canon M mount.

Ik zeg niet dat Canon direct stopt met de M mount maar het is voor hun wel een bijproduct en er zit niet heel veel leven in de brouwerij. Bij Fuji is het hun hoofdproduct en wordt er volop aan ontwikkeld en vernieuwd.

Maar zoals DirtyBitd zegt, kun je ook bij Panasonic of Olympus gaan kijken. Hoewel de toekomst van die laatste ook wat onduidelijk is. Maar voor het MFT systeem zijn zoveel lenzen beschikbaar dat je je daar minder druk over hoeft te maken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:39
Ik zou ook de Sony @6xxx serie (e-mount) in je lijst opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurbus
Bedankt voor alle goede input zover! Is het geen nadeel dat Fujifilm (i.t.t. Canon bijvoorbeeld) geen full frame camera's heeft? Stel dat ik ooit nog eens de body zou willen upgraden maar m'n lenzen zou willen behouden, zou die stap van APS-C naar full frame dan niet de meest logische zijn? Of blijft er binnen de body's van Fujifilm dan nog meer dan genoeg ruimte omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
EF-M lenzen kun je helaas ook niet meenemen om op full frame te gebruiken.

Uiteraard kun je wel Canon EF lenzen meenemen die je probleemloos gebruikt met een adapter op een Canon M body, maar dan wordt het geheel iets groter en zwaarder, want full frame lenzen zijn over het algemeen groter dan lenzen die specifiek gemaakt zijn voor APS-C. Bij Sony heb je eventueel hetzelfde probleem; ook daar zijn de full frame lenzen groter dan de APS-C lenzen. Maar je kan E-mount full frame lenzen wel zonder adapter gebruiken, scheelt weer 100 gram.

Fuji heeft voor zijn APS-C een hele lijn mooie bodies, van beginner naar professional. Alleen lees ik vaak dat hun lenzen relatief duurder zijn. Wil je eigenlijk wel overstappen naar full frame en zo ja, waarom?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:45

bobcom

Dedicated dabbler

Djurbus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:14:
Bedankt voor alle goede input zover! Is het geen nadeel dat Fujifilm (i.t.t. Canon bijvoorbeeld) geen full frame camera's heeft? Stel dat ik ooit nog eens de body zou willen upgraden maar m'n lenzen zou willen behouden, zou die stap van APS-C naar full frame dan niet de meest logische zijn? Of blijft er binnen de body's van Fujifilm dan nog meer dan genoeg ruimte omhoog?
Upgraden naar full frame is iets van vroeger. Tegenwoordig grade je niet up naar full frame, maar stap je over. Omdat je je onderwerp meer wilt isoleren, heel groot wilt afdrukken, niet zoveel behoefte hebt aan telebereik of scherptediepte voor macrofotografie, of omdat je niet zulke lichtsterke lenzen hebt zodat je vaker hoog in de iso's moet.

Upgraden binnen Fuji kan ook. Je kan op lichtsterkere lenzen overstappen, naar een andere body gaan met een groter zoekerbeeld en extra extra bedieningsopties. Maar met de huidige stand van de techniek is full frame niet beter, eerder anders.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
Goed gezegd door @bobcom . Full frame is geen upgrade, het is een ander systeem.
Het is echt onzin dat iedereen daar uiteindelijk terechtkomt of naar streeft.

Upgraden doe je met lenzen.

Met het budget van TO zou ik sowieso kijken naar een tweedehands van 4 to max 6 jaar oud, dan krijg je veel meer camera voor je geld.
Voorbeeld: Olympus E-M10.II heb je voor rond de 300 met een goede kitlens. Als je je budget wilt uitnutten kun je er nog een lichtsterke portretlens bij kopen.
Dan heb je een camera met In Body Stabilisatie, zoeker, kantelbaar LCD scherm, touchscreen, wifi, gezicht- en oog-autofocus - en hij past ook nog eens in je jaszak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Aangezien je beginner bent en in je startpost schrijft "lijkt me leuk" zou je ook nog een tweedehands budget optie kunnen kiezen. Mocht je fotografie toch niks vinden kan je het toestel voor (ongeveer) dezelfde prijs weer doorverkopen.

Mijn tip is dan een tweedehands EOS 200D met kitlens (18-55mm) en ergens een 50mm f1.8 STM op de kop tikken.

Als het spiegelloos moet kan je de Sony A6000 ook voor weinig vinden tweedehands. Daar zijn ook veel lenzen voor, maar Sony camera's kunnen wat intimiderend zijn voor een beginnend fotograaf.

Dat geeft je alle speelruimte en als fotografie je weet te grijpen heb je meer kennis over wat je echt wilt hebben. Dan kan je daarna altijd nog all-in gaan op een supergave set. Dat had in mijn geval best wat geld bespaard :+

Die 200D heb ik zelf trouwens ook tweedehands gekocht voor mijn vriendin. Zij zat ook in de "lijkt me leuk" hoek, dus we zijn niet all out gegaan. De 200D heeft een opvolger: de 250D, daardoor is de 200D voor wat minder te vinden. Met de 200D heb je in ieder geval dezelfde sensor als de M50 maar dan voor de helft van het geld.

[ Voor 22% gewijzigd door FeareX op 05-01-2021 20:03 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurbus
Wederom erg bedankt allemaal, erg nuttig om te lezen! Op de één of andere manier spreekt Fuji me erg aan door alle reviews die ik heb gelezen en de foto's die ik heb gezien. Ik heb nu een tweedehands X-T100 met de(zelfde) 15-45 mm kitlens op het oog voor ongeveer de helft van m'n budget. Is dat een goede deal? Dan heb ik dus nog de rest over voor een eventuele extra lens en wat accessoires.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 09:43
Ik heb geen hands-on ervaring, maar de autofocus van de X-T200 zou significant beter moeten zijn.
Hier een mooi overzicht van de verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-06 14:09
Mijn vrouw heeft een X-T200 en dat is een prima camera om mee te starten. Duidelijke bediening via een goed touchscreen, mooi compact en levert prima foto’s op. De 15-45 is ook best goed gezien de prijs en het kleine formaat. Ik heb geen ervaring met de X-T100, maar de X-T200 krijgt over het algemeen wel aanzienlijk betere reviews. Vooral de autofocus is echt een stuk beter naar verluid en ook de bediening is volgens mij wat beter dankzij het grote touchscreen. Maar het is voor jezelf de vraag of je dat het extra geld waard vindt. Ik ben het wel met @FeareX eens dat je beter wat goedkoper kunt beginnen om te kijken of je echt leuk vindt, upgraden kan altijd nog.

Het grote voordeel van Fuji vind ik, vooral als je net start, de hele goede jpeg’s en een mooi lenzenaanbod. Dat laatste is tov de EF-M lijn van Canon wel een voordeel. Canon heeft voor die lijn niet zoveel lenzen, vooral als kwalitatief wat betere lenzen wilt. Op dat gebied heeft Fuji meer upgrade mogelijkheden. Nadeel is wel dat de lenzen bij Fuji wel wat duurder zijn (maar de kwaliteit is daar dan ook naar).

Tijdens Black Friday was de X-T200 combi nog in de aanbieding voor 500 euro. Het is lastig inschatten of die aanbieding nog een keer komt, maar als je wel graag de X-T200 wilt en nog even kunt wachten kan dan zou je dit nog even kunnen aankijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin186 op 05-01-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
De XT200 is zo te lezen zeker meer dan een cosmetische upgrade. De verschillen zijn behoorlijk tov de XT100.
Fuji heeft natuurlijk nog andere modellen, maar dit is een lekker nieuwe camera. Het is even een investering maar je hebt wel de latest&greatest.

Enige minpuntje is dat de IBIS beeldstabilisatie bij Fuji nog niet in de goedkopere cameras zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Tarquin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:45:
Goed gezegd door @bobcom . Full frame is geen upgrade, het is een ander systeem.
Het is echt onzin dat iedereen daar uiteindelijk terechtkomt of naar streeft.

Upgraden doe je met lenzen.
Dat gelezen hebbend toch even mijn gedachte daarbij.

Ik heb een M50 die ik doorgaans met lekker compacte en lichte EF-M objectieven gebruik. Wat er in die lens vatting niet is, is een ruime keize aan licht sterke objectieven.

Ik heb wel lichtsterke objectieven, maar dat zijn EF objectieven met een EF adapter. Het argument dat die groot en zwaar zijn is eigenlijk deels een non argument, want wat ze zwaar en sowieso groter maakt, ook al zou het een EF-M vatting hebben is voor een groot deel het glas en de opening nodig om die lichtsterkte te krijgen. Een ander deel is natuurlijk dat die objectieven ook voor full frame geschikt zijn.

Dat zie ik als een voordeel; als ik naast de M50 een full frame camera wil gebruiken dan kan ik dezelfde objectieven gebruiken. IK zit zelf daarvoor te denken aan een EOS-R camera met de EF adapter met filter houder, een super praktische oplossing. De M50 met EF-M objectieven blijft dan in gebruik voor wanneer gewicht belangrijk is, bijvoorbeeld op trektochten waar ik alles moet dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Anoniem: 63072 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Ik heb wel lichtsterke objectieven, maar dat zijn EF objectieven met een EF adapter. Het argument dat die groot en zwaar zijn is eigenlijk deels een non argument, want wat ze zwaar en sowieso groter maakt, ook al zou het een EF-M vatting hebben is voor een groot deel het glas en de opening nodig om die lichtsterkte te krijgen.
Niet helemaal. Als dat objectief voor de M50 gemaakt zou zijn kunnen alle glaselementen en de behuizing een stuk kleiner worden - er is minder diameter nodig.
De glaselementen zijn kleiner, dat maakt de lens lichter; zelfs bij lichtsterke lenzen.

Het is een ode aan de kwaliteit van je M50 camera dat Canon er geen lichtsterke lenzen voor maakt.
Eigenlijk zegt Canon: Als die lenzen er wel waren, zou de camera voor teveel mensen een alternatief voor ons Full Frame systeem zijn.
Een ander deel is natuurlijk dat die objectieven ook voor full frame geschikt zijn. Dat zie ik als een voordeel; als ik naast de M50 een full frame camera wil gebruiken dan kan ik dezelfde objectieven gebruiken. IK zit zelf daarvoor te denken aan een EOS-R camera met de EF adapter met filter houder, een super praktische oplossing. De M50 met EF-M objectieven blijft dan in gebruik voor wanneer gewicht belangrijk is, bijvoorbeeld op trektochten waar ik alles moet dragen.
Ok, dus de M50 is een superlichte, handzame, draagbare trektochtcamera; check.
Er zijn voor het systeem geen lichtsterke lenzen (die dus ook licht en handzaam zijn). Ook Check.
Je kunt wel de lichtsterke lenzen van full frame gebruiken, en die werken dan ook perfect op een full frame camera.

Ok.

Maar dan zou ik er een FF (instap) camera bij nemen voor die FF lenzen.
Want met die grote zware lenzen valt het hele voordeel van die M50 weg - Leuk, hij kan ze gebruiken, maar het hele voordeel van het systeem was dat het ongeveer in je broekzak past.

Als dat voordeel toch wegvalt, kun je die FF lens net zo goed op een bijbehorende FF camera zetten.
Als je dat doet kan ik geen usecase meer bedenken waar je die FF lens op de M50 zou willen hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Djurbus
De knoop is inmiddels doorgehakt, en ik ben tóch voor een nieuwe Fujifilm X-T200 gegaan. Ik verwacht 'm aankomende vrijdag bezorgd te krijgen. Iedereen bedankt voor de hulp en adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Top, leuk om te horen en mooie keuze. Veel fotografie plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Nice!
Leuke lens erbij?
Tip: als je een zoomlens erbij hebt met een diafragma van 3.5 tot 4 of 3.5-5.6, probeer dan ook een keer een lens met een vast brandpunt en een diafragma van f1.8. Zou niet de wereld moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurbus
Tarquin schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:26:
Nice!
Leuke lens erbij?
Tip: als je een zoomlens erbij hebt met een diafragma van 3.5 tot 4 of 3.5-5.6, probeer dan ook een keer een lens met een vast brandpunt en een diafragma van f1.8. Zou niet de wereld moeten kosten.
Ik heb de kitlens 15-45 mm f3.5-5.6 erbij. M'n plan is om de camera met deze lens helemaal onder de knie te krijgen, en dan inderdaad eens naar een prime lens te kijken. Maar er is zo ontzettend veel te koop...
Pagina: 1