Onstabiel draadloos netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 18:35
Weet er iemand hoe het kan dat mijn netwerkverbinding af en toe weg lijkt te vallen? Bijvoorbeeld Teams knalt er redelijk vaak uit (zeker 1 keer per uur). Symptomen zijn dat ik even geen website meer kan laden maar het lijkt vaak dat bijvoorbeeld Whatsapp nog wel werkt. Het zou ook kunnen dat hij het dan inmiddels wel weer doet. Zelf deed me dit denken aan een DNS probleem maar ik krijg nergens de DNS van de Fritzbox aangepast.

Het probleem bevind zich eigenlijk altijd als ik op Wifi zit. Bedraad lijkt alles goed te werken.

Het is een Netwerk met een 26-P Cisco switch en ik meen 6 Cisco accespoints. De switch zit aangesloten op de Fritzbox van mijn provider (Solcon). Eigenlijk vermoed ik dat daar het probleem zit maar ik weet niet hoe ik dat aangetoond krijg. Verbindingssnelheid 150/150

Ik heb al accespoints verwisseld en dat lijkt allemaal niet te helpen. De Wifi van de Solcon router heb ik wel uitgezet want ik dacht dat deze zou storen. Heb mijn DECT systeem plat gelegd omdat ik weet dat dit kan storen op het 2,5Ghz netwerk.

Een opvallend detail is dat wanneer ik de TV ontvanger van Solcon aanzet mijn wifi snelheid lijkt te halveren. Maar dit krijg ik enkel gereproduceerd via een Iphone Xs (getest met de speedtest van online.nl) en niet met mijn laptop noch via het bedrade netwerk. Dus wellicht is dat puur toeval.

Heb een rondje gedaan met NetSpot(heb helaas niet de beschikking over de betaalde versie). Op plekken waar ik Wifi verwacht heb ik ook voldoende signaal. Als ik Teams gebruik zit ik letterlijk naast een van de accespoints dus dat zou ook geen probleem moeten zijn.

Daarnaast heb ik PingPlotter geïnstalleerd en daar valt me wel het een en ander op waar jullie mij hopelijk mee verder kunnen helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuadTQDWmFlIVzCAAxttzEJZ17I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPCaBy602u1eFjjgtf8NQjjb.png?f=fotoalbum_large

Het valt op dat ik via mijn laptop een packet loss heb van zo'n 30 tot 70% bij Frtiz.box. Ik ga er even vanuit dat dat dus gebeurt op mijn eigen netwerk voordat ik met de buitenwereld contact leg. Ditzelfde gebeurt niet als ik via mijn bedrade verbinding dezelfde analyse doe.

Ik kan me voorstellen dat bij te veel packet-loss Teams niet zo vrolijk wordt en er mee stopt. Wie kan mij helpen dit probleem verder te troubleshooten? Mijn kennis houdt hier een beetje op.

EDIT: Zojuist weer een uitval gehad, uiteindelijk verbreekt windows zelfs gewoon de internetverbinding. Opvallend is dat ik het volgende zie in NetSpot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLkkdYEo7s5AhexxaE0hOh1cTJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7ThPk3BkPxa1ViFgKxOnGRVS.png?f=user_large

Op alle netwerken die ik ontvang lijkt ineens de verbinding weg te vallen. Moet ik dan toch gaan denken aan iets dat gewoon het totale 2,4Ghz signaal verstoord? Hoe zou ik iets dergelijks op kunnen sporen?

[ Voor 9% gewijzigd door Clifdon op 03-01-2021 18:16 ]

Always look on the bright side of life.

Beste antwoord (via Clifdon op 30-05-2021 18:47)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:24
Clifdon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:45:
Een opvallend detail is dat wanneer ik de TV ontvanger van Solcon aanzet mijn wifi snelheid lijkt te halveren. Maar dit krijg ik enkel gereproduceerd via een Iphone Xs (getest met de speedtest van online.nl) en niet met mijn laptop noch via het bedrade netwerk. Dus wellicht is dat puur toeval.
Dan kan het handig zijn om te controleren of er geen multicast traffic eindigt waar het niet hoort (maw. of IGMP snooping werkt als dat relevant is). Maar meestal wordt het daar meteen onwerkbaar traag van, niets 'slechts' gehalveerd.
Op alle netwerken die ik ontvang lijkt ineens de verbinding weg te vallen. Moet ik dan toch gaan denken aan iets dat gewoon het totale 2,4Ghz signaal verstoord?
Ja, 2.4 GHz is mooi meegenomen als het werkt, maar de kans op intereferentie is enorm groot, en dat kan vanalles zijn (niet perse WiFi). Ik merk in no time aan trage page loads dat ik op 2.4 GHz zit ipv. 5 GHz. Uiteindelijk de laptop gewoon geblacklist van 2.4 GHz.
Hoe zou ik iets dergelijks op kunnen sporen?
Aangenomen dat je de access points ook beheert is het simpelste om gewoon even alle zinnige (1,6,11) kanalen te proberen en vast te stellen of je geen rare dingen aan hebt staan (802.11g, 40 MHz).

Als je van channel wisselt: kijk ook vooral eens naar de latency-grafieken, packet loss is helemaal erg, maar heel veel jitter is ook funest voor videoconferencing. Ga na welk kanaal het beste beeld oplevert.

Om het probleem degelijk op te lossen kun je het beste gebruikmaken van 5 GHz. En ook dat is niet heilig merkte ik laatst, zelfs daar had ik last van interferentie. Ander kanaaltje en alles is weer prima.

Waarom heb je trouwens 6 accesspoints, maar maak je nog gebruik van 2.4 GHz?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Zelf deed me dit denken aan een DNS probleem maar ik krijg nergens de DNS van de Fritzbox aangepast.
Kan je makkelijk uitsluiten door alleen de dns op je laptop even aan te passen.

Cloud ☁️

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Clifdon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:45:
Dan kan het handig zijn om te controleren of er geen multicast traffic eindigt waar het niet hoort (maw. of IGMP snooping werkt als dat relevant is). Maar meestal wordt het daar meteen onwerkbaar traag van, niets 'slechts' gehalveerd.
Op alle netwerken die ik ontvang lijkt ineens de verbinding weg te vallen. Moet ik dan toch gaan denken aan iets dat gewoon het totale 2,4Ghz signaal verstoord?
Ja, 2.4 GHz is mooi meegenomen als het werkt, maar de kans op intereferentie is enorm groot, en dat kan vanalles zijn (niet perse WiFi). Ik merk in no time aan trage page loads dat ik op 2.4 GHz zit ipv. 5 GHz. Uiteindelijk de laptop gewoon geblacklist van 2.4 GHz.
Hoe zou ik iets dergelijks op kunnen sporen?
Aangenomen dat je de access points ook beheert is het simpelste om gewoon even alle zinnige (1,6,11) kanalen te proberen en vast te stellen of je geen rare dingen aan hebt staan (802.11g, 40 MHz).

Als je van channel wisselt: kijk ook vooral eens naar de latency-grafieken, packet loss is helemaal erg, maar heel veel jitter is ook funest voor videoconferencing. Ga na welk kanaal het beste beeld oplevert.

Om het probleem degelijk op te lossen kun je het beste gebruikmaken van 5 GHz. En ook dat is niet heilig merkte ik laatst, zelfs daar had ik last van interferentie. Ander kanaaltje en alles is weer prima.

Waarom heb je trouwens 6 accesspoints, maar maak je nog gebruik van 2.4 GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:53
DNS kun je volgens mij uitsluiten.
Dat veroorzaakt geen plotseling wegvallende verbinding.
Bij DNS problemen kun je websites niet vinden, maar worden er geen bestaande connecties verbroken,

Lijkt me een typisch geval van slechte wifi, zeker als je zoveel packet loss hebt.

Ik weet niet in wat voor kasteel jij woont, maar 6 accesspoints lijkt me meer problemen te generen dan nuttig zijn in een huis van normale afmetingen.
Waarschijnlijk storen ze elkaar meer dan je lief is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Ik durf nog niet uit te sluiten dat het probleem wordt veroorzaakt door meerdere oorzaken. Wat ik wel toe wil voegen is dat het een en ander eigenlijk altijd goed heeft gewerkt toen we KPN internet + satelliet televisie hadden. Problemen spelen volgens mij op sinds er over is gegaan op Solcon glasvezel + Solcon tv.
@Thralas Dat over Multicast traffic daar ga ik toch nog even induiken. Ik heb daar geen enkel verstand van dus voor ik vragen ga stellen zal ik me eerst inlezen.

@Ben(V) Ja het is een groot huis, overigens het huis van mijn ouders, 250m² per etage, 4 etages. 6 AP's is echt het minimum. De overlap is ook niet eens gigantisch groot. Zeker de AP's in de kelder zijn buiten de ruimtes waar ze in hangen nergens anders te ontvangen. Ik heb er destijds voor gekozen om alles van Cisco te nemen zonder kennis te hebben van professionele netwerk apparatuur. Ik kwam tot de conclusie dat dat toch minder plug 'n play was dan consumenten apparatuur :') maar uiteindelijk alles draaiende gekregen. bijv: het uitzetten van de lampjes op de AP's moest via SSH en ik had nog nooit een SSH verbinding aangeraakt.

Het heeft dus jaren goed gewerkt en ineens is het eigenlijk onwerkbaar. Dat ik het nu oppak komt omdat ik vanwege de lockdown nu tijdelijk hier verblijf. Mijn ouders deden eigenlijk alles al via 4G omdat de WIFI onbruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je hebt als ik het goed begrijp professionele apparatuur en beperkte kennis.

In jouw geval zou ik een professional inhuren met kennis van je Cisco systeem, om het probleem te onderzoeken.

Alternatief vervang je het Cisco systeem door een plug&play setje van bijvoorbeeld TP Link 2x de pricewatch: TP-Link Deco M5 (3-pack)

Edit: wil je toch zelf aan de slag plaats dan types van je apparatuur en je configuratie. Misschien is er een pro op het forum die je de goede kant op kan helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Diederik op 03-01-2021 21:20 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:33
Je lijkt het alleen over 2,4Ghz wifi te hebben maar zie je het zelfde ook gebeuren op 5Ghz ?

Dect stoort niet op 2,4Ghz dus dat mag je gewoon aanlaten, dat opereert ergens rond de 900Mhz.

2,4Ghz zou je anno 2020 in mijn beleving alleen nog maar moeten gebruiken als "steun" frequentie voor als je geen alternatief hebt.

De symptomen die je laat zien heb ook wel eens gezien met dupilcate IP adressen waardoor de arp entries omklappen en dus alleen verkeer sturen naar het laatst upstream communicerende device.

Dus ik zou ook zeggen kijk eens in je fritzbox of je toevallig soms een vreemd mac adres ziet bij een anders bekend ip adres.

[ Voor 35% gewijzigd door mash_man02 op 03-01-2021 21:40 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, alhoewel ik onderstreep dat ik geen professional ben, heeft deze setup altijd goed gewerkt. Als ik reden heb om de accespoints te vervangen dan zal ik dat ook zeker doen. Het zou een welkome aanvulling zijn dat dan de nieuwe wireless standaarden dan ook weer beschikbaar zijn.

Maar ik heb nu geen reden om aan te nemen dat al mijn accespoints kapot zijn. Mijns inziens heb ik of iets wat gigantisch stoort op 2,4Ghz of het zit in de nieuwe Router (fritz.box) i.c.m. televisie receivers. Er is namelijk verder niets aan de configuratie veranderd.

@mash_man02 2 v.d. 6 accespoints ondersteunen 5Ghz. De anderen hebben dat niet. Ik zal deze even omruilen met degene op mijn werkkamer en dan zal ik het 5Ghz signaal ook monitoren.

Als ik over moet naar 5Ghz dan zal ik nog veel meer accespoints moeten gaan plaatsen. Volledige dekking in het huis lijkt me haast onbereikbaar met de bekabeling die er nu ligt. En extra bekabeling aanleggen wordt weer een dure klus als het al mogelijk is.

@HKLM_ @Ben(V) DNS op laptop aangepast en maakt inderdaad geen verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Clifdon op 03-01-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 21:45
Geef je 5GHz-netwerk een andere naam en probeer uitsluitend dat netwerk te gebruiken. Lijkt me een goed begin.
Clifdon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:55:
@mash_man02 2 v.d. 6 accespoints ondersteunen 5Ghz. De anderen hebben dat niet. Ik zal deze even omruilen met degene op mijn werkkamer en dan zal ik het 5Ghz signaal ook monitoren.

Als ik over moet naar 5Ghz dan zal ik nog veel meer accespoints moeten gaan plaatsen. Volledige dekking in het huis lijkt me haast onbereikbaar met de bekabeling die er nu ligt. En extra bekabeling aanleggen wordt weer een dure klus als het al mogelijk is.
Waarom heb je 6 AP's? Woon je in zo'n groot huis? Lijkt me lichtelijk overkill. Voor een gemiddeld rijtjeshuis kom je heel ver met 2 AP's op 5GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:33
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, alhoewel ik onderstreep dat ik geen professional ben, heeft deze setup altijd goed gewerkt. Als ik reden heb om de accespoints te vervangen dan zal ik dat ook zeker doen. Het zou een welkome aanvulling zijn dat dan de nieuwe wireless standaarden dan ook weer beschikbaar zijn.

Maar ik heb nu geen reden om aan te nemen dat al mijn accespoints kapot zijn. Mijns inziens heb ik of iets wat gigantisch stoort op 2,4Ghz of het zit in de nieuwe Router (fritz.box) i.c.m. televisie receivers. Er is namelijk verder niets aan de configuratie veranderd.

En als je al stelt dat er een enorme storingsbron zou kunnen zijn, dan is er toch terdege wel iets verandert ?!

Vergeet ook niet dat er vanaf wifi5 op 5Ghz ook native beamforming ondersteund word waardoor de range van deze AP's over het algemeen iets groter is dan de Wifi4 en oudere standaarden waar we hier denk ik wel over praten.

Het punt is daar dat wlan beinvbloebaar is door externe factoren, die je niet altijd onder controle hebt.

Ik zeg dan ook echt niet dat al je ap's defect zijn, maar als er om wat voor rede dan ook in de omgeving gebruik gemaakt word van het 2,4Ghz spectrum je deze zult moeten delen met alle gevolgen voor een wifi ervaring. Vergeet bijvoorbeeld ook niet dat je zelf inten met 6 ap's op 2,4ghz al het spectrum deelt, er zijn immers maar 3 unieke kanalen op de 2,4Ghz.

Dus al je op 1 van die banden co channel interferentie, of nog erger side channel interferentie genereerd gaat dat mogelijk af van de available airtime van een ander AP af.

Dus als de gebruikte bandbreedte door introductie van nieuwe toepassingen op je netwerk verandert kan dat ook invloed hebben op de wifi ervaring bij andere ap's als samenspel qua zendvermogen niet goed ingeregeld is.

Ik vind ook omwille van het bovenstaande dat 6 ap's een forse hoeveelheid is zeker in de 2,4Ghz band.

En als je zelf al verondersteld dat er mogelijk een storingsbron aanwezig zou kunnen zijn dan is er dus echt wel iets verandert :) toch ?

[ Voor 9% gewijzigd door mash_man02 op 03-01-2021 22:39 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je 2.4GHz-only AP's hebt betekent dat ze (iig qua technologie) minstens 10 jaar achterlopen. Sindsdien hebben we alvast twee nieuwe standaarden voorbij zien komen.

Maar goed, goede AP's uit 2010 kunnen nog prima voldoen. 2.4GHz-only noem ik echter voor 2010 niet goed, maar nogal low-end, zeker in het enterprise-segment waar je met Cisco zit.

"Het heeft altijd goed gewerkt" koop je niets voor als er sindskort een nieuwe storingsbron in de 2.4GHz bijgekomen is bij jou in de buurt. Het advies om 2.4GHz alleen voor low-end en legacy te gebruiken is een goede, en als je huidige apparatuur geen 5GHz aankan is dat een duidelijke reden dat het aan vervanging toe is.
Heb je al WiFi uitgesloten?

Pak een Ethernetkabel uit een van je Cisco AP's, prik dat in een laptop en kijk of je de slechte resultaten nog steeds ziet. Even slecht? Dan ligt het ws aan router (of die ene Ethernetkabel, maar dan test je bij een tweede om zeker te zijn). Veel beter? Dan is het WiFi.

DNS uitsluiten was geen goede suggestie. Je problemen zitten op layer 3 of lager (ping), dus op layer 7 graven heeft weinig zin. Dit verbaast me dus niets.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:41

Nox

Noxiuz

Gegeven dat je probleem in je wifi-omgeving zit; kan je wat info geven over welke accesspoints je hebt, hoe groot het pand is c.q. hoe ver ze uit elkaar liggen? Op je screenshot zie ik wel maar 1 AP 'in range', de rest ligt op minder dan 70 dBm dus lijkt er weinig overlap in te zitten wat wel weer juist is, maar ik mis te veel voor mijn gevoel.

Als ze allemaal tegelijk wegvallen vermoed ik eerder dat er iets met je stroomvoorziening is, misschien een probleem met je PoE budget (lijkt me wel sterk)? Verklaart overigens weer niet je hoge packetloss, kan ook iets anders zijn wat je AP's allemaal tegelijkertijd laat rebooten, een loop ofzo. Zie je iets aan de uptime van de AP's?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Een schets van de hoe de AP's hangen en de grove indeling van de ruimtes. Ik heb vooral de wat dikkere wanden getekend. Zeker in het souterrain zijn de wanden van beton en die laten dus nagenoeg niets door. Maar dat het ontvangst slecht is op bepaalde plekken dat is wel geaccepteerd. Maar gisteravond zat ik naast het accespoint en had ik ineens geen verbinding meer. Dat is natuurlijk onacceptabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fdy-fG2YSBaopC7z2LR1UiZNRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oF0JToAu3SM3jlWYZYXVHvL.jpg?f=fotoalbum_large
En een overzicht hoe het een en ander zit aangesloten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pT4C_A38DEfNS0oqUcAyja0Bi3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jf5VDndmvUynmiCrU2SFF15F.png?f=user_large
Ik heb wel een enorme beginnersfout ontdekt vanmiddag. Op een tweede switch (die PoE levert aan AP4) stond DHCP nog aan.
Het zou kunnen zijn (puur speculatie) dat ik destijds juist op de KPN router DHCP uit had staan en deze switch de DHCP liet uitdelen.

Het is voor mij nog niet echt een verklaring. Maar het was in elk geval niet goed geconfigureerd. De Fritz!box doet nu de DHCP.

Nu is het eigenlijk wachten tot het probleem zich weer voordoet. Op dit moment lijkt het stabiel.

[ Voor 3% gewijzigd door Clifdon op 04-01-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:41

Nox

Noxiuz

Ja, die tweede DHCP-server verpest een hoop hoor. Als je roamt en opnieuw een dhcp request stuurt dan krijg je wellicht van die tweede server een IP. Dat IP heeft waarschijnlijk niet de juiste gateway of je hebt een conflict of je arp table is niet meer actueel en dan ben je nogal screwed. Dan heb je opeens plotseling geen Internet meer.

Check even de Tx power settings, ik kan moeilijk geloven dat je met fatsoenlijke AP's niet door een paar wandjes heen komt. Anders even verplaatsen, maar dat je te veel AP's hebt lijkt me niet, je pand is vrij groot met 800m².

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welke AP's zijn het? De tip van Nox lijkt mij ook de moeite waard, DHCP release/renew is niet altijd seamless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
AP1 is een: Cisco WAP121-E-K9
AP2 en 6: AIR-AP1042N-E-K9
Rest: Cisco AIR-AP1041N-E-K9

Het verschil met de onderste twee is dat de 1042N dus ook een 5Ghz netwerk uit kan zenden. Gisteravond werd het internet weer onwerkbaar traag na het aanzetten van de TV ontvanger.

Toch een probleem met IGMP snooping zoals @Thralas opmerkte misschien? Heb alleen geen idee hoe ik dat verder troubleshoot.

Op mijn 26P Switch stond IGMP snooping uit, heb dit nu aangezet al weet ik niet exact of dat een goed idee is maar uitzetten kan altijd weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:01
Zijn alle acces points met netwerkkabels aangesloten of zijn deze allemaal draadloos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Bartosy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:15:
Zijn alle acces points met netwerkkabels aangesloten of zijn deze allemaal draadloos ?
Alles AP's zijn bedraad aangesloten en worden gevoed met PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:51
Kun je niet eens kijken met welk ap je geconnecteerd bent en/of niet bent aan het hoppen van de een naar de ander?
Iets van connectiviteitsproblemen merk ik zelf ook als ik door het huis loop in een teamscall en ik switch van AP's.
Op basis van signaal sterkte gaat je netwerk kaart kijken of die moet switchen, als deze op telkens zit te 'twijfelen' kan ik me voorstellen dat je frequent netwerk issues hebt, zeker als ik kijk naar de positionering van de AP's

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:09
Clifdon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:02:
AP1 is een: Cisco WAP121-E-K9
AP2 en 6: AIR-AP1042N-E-K9
Rest: Cisco AIR-AP1041N-E-K9

Het verschil met de onderste twee is dat de 1042N dus ook een 5Ghz netwerk uit kan zenden. Gisteravond werd het internet weer onwerkbaar traag na het aanzetten van de TV ontvanger.

Toch een probleem met IGMP snooping zoals @Thralas opmerkte misschien? Heb alleen geen idee hoe ik dat verder troubleshoot.

Op mijn 26P Switch stond IGMP snooping uit, heb dit nu aangezet al weet ik niet exact of dat een goed idee is maar uitzetten kan altijd weer.
Hoe is de TV ontvanger aangesloten? En waar in bovenstaand netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Clifdon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:02:
Dat is meestal een goed idee. Alle switches op het pad naar de TV-ontvanger moeten sowieso snoopen, anders gaat het fout (tenzij je TV over een apart VLAN aflevert).

Nu je het aan het aanzetten van de STB hebt gecorreleerd klinkt het inderdaad erg als een multicastprobleem. Geef nog even aan waar de STB precies hangt (zoals hierboven ook gevraagd).

Cisco heeft in ieder geval uitstekende documentatie over het debuggen van multicast (als dat dat van toepassing is op je switches, tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Tv ontvangers zijn bedraad op de Cisco SG200P-26 aangesloten.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen deze week zijn. Hopelijk is het nu verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:53
Clifdon schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:52:

Ik heb wel een enorme beginnersfout ontdekt vanmiddag. Op een tweede switch (die PoE levert aan AP4) stond DHCP nog aan.
Het zou kunnen zijn (puur speculatie) dat ik destijds juist op de KPN router DHCP uit had staan en deze switch de DHCP liet uitdelen.

Het is voor mij nog niet echt een verklaring. Maar het was in elk geval niet goed geconfigureerd. De Fritz!box doet nu de DHCP.

Nu is het eigenlijk wachten tot het probleem zich weer voordoet. Op dit moment lijkt het stabiel.
Die beginnersfout maak je nu pas.
Die switch heeft helemaal geen DHCP server, maar die setting gaat om of hij DHCP autoconfiguration doet of niet.
Dus of hij DHCP request doorgeeft aan de dhcp server en die setting moet op autoconfiguration staan.

Uit het manual:
Overview
During startup, the switch attempts communication with a DCHP server to obtain
its IP address and other information. If Auto Configuration is enabled, the switch
may also download a startup configuration file, depending on the TFTP server and
startup configuration file name it receives from the DHCP server. Auto
Configuration is enabled by default.
DHCP Auto Configuration initiates when the switch is rebooted with Auto
Configuration enabled, and any of the following conditions occur:
1. Information on the TFTP server and Startup Configuration is received from the
DHCP server, and Auto Configuration has not previously downloaded the
configuration file.
2. Information on the TFTP server and Startup Configuration is received from the
DHCP server, and the configuration file name differs from the file name
advertised in a previous DHCP message.
3. The Startup Configuration file is not present and no information on the TFTP
server or Startup Configuration is received from the DHCP server.
When conditions 1 and 2 occur, the switch saves the file to flash memory. Upon
subsequent startups, it compares the stored file name to the name specified in
option 66/67 in the current DHCP message. If they differ, the new file is
downloaded and written to flash memory

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1