Vorige week heb ik mijn eerste PC gebouwd, met de volgende specs:
Alles leek na het opstarten prima te werken, tot ik tijdens het spelen van zwaardere games (bij Overwatch geen last van, Cyberpunk en CoD Cold War wel) al snel te maken kreeg met mijn PC die vast bleef hangen. Alles bevroor volledig en ik moest de power-knop van mijn PC ingedrukt houden om hem te kunnen herstarten, waarbij soms dan ook nog het EZ Debug CPU Led bleef branden op het moederbord bij het opnieuw opstarten.
Toch wel een beetje angstig, omdat ik twijfelde of ik alles wel goed heb gedaan tijdens het bouwen. Heb uiteindelijk het volgende allemaal geprobeerd om het te fixen:
– BIOS had ik voor het bouwen al geupdatet
– Windows opnieuw geinstalleerd
– Drivers opnieuw geinstalleerd
– Temps gemonitord, allemaal prima
– XMP-profile disabled (had deze na het installeren van windows + drivers aangezet)
Uiteindelijk bleek het XMP-profile de boosdoener te zijn, nu mijn geheugen teruggezet naar de standaard 2133 Mhz snelheid en niets aan de hand, heb inmiddels Cyberpunk al een aantal uren probleemloos gespeeld. Nog iets later ben ik er ook achtergekomen dat bij de specs van de geheugencontroller van de 5900x staat aangegeven: DDR4 - 3200 Mhz. Nu heb ik een paar vragen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 604,40 | € 604,40 |
1 | Moederborden | MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi | € 175,77 | € 175,77 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 Suprim X 10G | € 999,- | € 999,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 101,65 | € 101,65 |
1 | Monitoren | Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart | € 483,98 | € 483,98 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 76,45 | € 76,45 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 184,- | € 184,- |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 125,- | € 125,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.750,25 |
Alles leek na het opstarten prima te werken, tot ik tijdens het spelen van zwaardere games (bij Overwatch geen last van, Cyberpunk en CoD Cold War wel) al snel te maken kreeg met mijn PC die vast bleef hangen. Alles bevroor volledig en ik moest de power-knop van mijn PC ingedrukt houden om hem te kunnen herstarten, waarbij soms dan ook nog het EZ Debug CPU Led bleef branden op het moederbord bij het opnieuw opstarten.
Toch wel een beetje angstig, omdat ik twijfelde of ik alles wel goed heb gedaan tijdens het bouwen. Heb uiteindelijk het volgende allemaal geprobeerd om het te fixen:
– BIOS had ik voor het bouwen al geupdatet
– Windows opnieuw geinstalleerd
– Drivers opnieuw geinstalleerd
– Temps gemonitord, allemaal prima
– XMP-profile disabled (had deze na het installeren van windows + drivers aangezet)
Uiteindelijk bleek het XMP-profile de boosdoener te zijn, nu mijn geheugen teruggezet naar de standaard 2133 Mhz snelheid en niets aan de hand, heb inmiddels Cyberpunk al een aantal uren probleemloos gespeeld. Nog iets later ben ik er ook achtergekomen dat bij de specs van de geheugencontroller van de 5900x staat aangegeven: DDR4 - 3200 Mhz. Nu heb ik een paar vragen:
- Is dit de (logische) verklaring waarom mijn PC steeds vastliep?
- Om mijn geheugen dan alsnog naar die 3200 Mhz instelling te zetten in BIOS moet ik dus zelf mijn XMP-profiel aanpassen in BIOS?
- Zo ja, hoe kan ik achterhalen wat de juiste instellingen zijn om deze op 3200 Mhz te zetten? Of hoef ik alleen de snelheid aan te passen en klaar? Er staan zoveel dingen als voltage, latency etc. etc. waar ik niets van begrijp. Hoe belangrijk is het om dit ook goed te zetten?