Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-11-2024

Nappie

Share and enjoy

Topicstarter
Ik heb op zolder een slechte Wifi ontvangst waar ik iets aan wil doen. De zolder is de 2e verdieping en mijn Wifi router (Experia Box v10A) staat op de begane grond waar ik hem wil houden. Ik heb al een vaste kabel naar boven, dus het meest voor de hand liggend is een tweede access point op zolder.

Maar ik wil natuurlijk wel graag dat mobiele apparaten makkelijk overschakelen naar het tweede AP als dat beter is en dat is blijkbaar niet vanzelfsprekend. Ik wil ook niet te veel geld uitgeven om 1 dead spot op te lossen.

Uiteindelijk vond ik de D-Link DAP-1620 en die ondersteunt 802.11k/v, dus dat moet volgens mij helpen bij die soepele overschakeling tussen 2 access points.

Nu is die D-Link toch nog in dezelfde prijsrange als verschillende Wifi routers, dus ik kan ook mijn switch op zolder vervangen door zo'n goedkope Wifi router en dan scheelt dat weer een apparaat (en stroomverbruik). Maar die goedkope Wifi routers ondersteunen geen 802.11k/v dus mogelijk werkt de handover dan minder goed.

Dus nu is de vraag: kan ik beter voor de D-Link met 802.11kv gaan, of zal een wireless router in mijn geval net zo goed werken?

Only way to feel the noise is when its good and loud.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
of je installeerd die dlink achter je switch op zolder, dat maakt niet heel erg veel uit

idealiter is natuurlijk wel dat je 2 dezelfde apparaten hebt, zodat ze oa dezelfde sync rates ondersteunen
als je dan ook nog je wpa2 only & ssid matched zou het roamen prima moeten verlopen

wel een kleine opmerking, als deze te dicht bij elkaar staan, en het roamen zou niet lekker verlopen kan je misschien niet je zendkracht omlaag zetten bij deze low end dlink'jes ...
tbh zou ik dan eerder kijken naar oudere high end toestellen zoals bv cisco wap371'jes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappie

Nappie

Share and enjoy

Topicstarter
of je installeerd die dlink achter je switch op zolder, dat maakt niet heel erg veel uit
Dat is wat ik sowieso zou doen als ik voor de D-Link ga, want die heeft maar 1 fysieke netwerkpoort en ik heb er meer nodig op zolder.
Maar die zendkracht omlaag zetten voelt als een work-around; ik weet niet zo veel van Wifi maar haal je daarmee niet ook de kwaliteit/snelheid van de verbinding omlaag?
Dat is waar ik juist hoop dat 802.11k en 802.11v het onnodig maken om met zendkracht te gaan spelen.

Zelfde SSID en wpa2 was ook inderdaad de bedoeling, want anders moet je volgens mij zelf gaan kiezen welk netwerk je wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
ik dacht tbh dat 802.11R/K/V hulpmiddelen waren om sneller te roamen...

het beslissen dat er geroamed gaat moet worden , is nog steeds je toestel die dat bepaald

check anders een keertje met een programma zoals inSSID'er ofzo , als je onder de -75 komt kan je vrij zeker zijn dat ie gaat roamen
zeker 5ghz zakt in als een kaartenhuisje eenmaal je een betonplaat hebt

[ Voor 39% gewijzigd door ijske op 03-01-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappie

Nappie

Share and enjoy

Topicstarter
ik dacht tbh dat 802.11R/K/V hulpmiddelen waren om sneller te roamen...
het beslissen dat er geroamed gaat moet worden , is nog steeds je toestel die dat bepaald
Klopt, maar ik heb al gecheckt dat mijn iPhone dat ondersteunt. Vandaar dat het mij een voordeel lijkt als het AP dat ook ondersteunt. Maar met 0 ervaring op dat gebied weet ik dat niet zeker.

[ Voor 13% gewijzigd door Nappie op 03-01-2021 16:39 ]