Ik ben een doorsnee internetter en doe mijn best om mijn online identiteit te beschermen:
Nu ken ik het fenomeen van browser fingerprinting, waarbij de browser allerlei informatie prijsgeeft over jouw device-configuratie:
Hoe meer datapunten een tracker kan binnenharken, hoe unieker de fingerprint. Op basis van het setje datapunten hierboven ben je al vrij vlot uniek, volgens mij. Maar hierboven zijn nog lang niet alle, en zeker niet de meest privacy-invasieve -- maar dat terzijde.
Zijn er methoden om de datapunten die de browser doorgeeft te manipuleren (bijv. spoofing), zodat je fingerprint minder uniek wordt?
Ik weet dat er extensions zijn om de user-agent te spoofen, maar ik zoek eigenlijk mogelijkheden om meer datapunten te spoofen.
Hoe zie ik dat voor me?
Ik zou het wel chique vinden dat je als browser-gebruiker, bij de browser-settings, het rijtje datapunten kunt opvragen en per datapunt kunt aangeven welke waarde de browser zou moeten doorspelen.
In mijn visie krijg je per datapunt 3 opties:
- Al het browsen in private-mode, zodat er lokaal geen cookies worden opgebouwd;
- Gebruik altijd een VPN (PIA/private internet access);
- uBlock origin als Firefox-extension.
Nu ken ik het fenomeen van browser fingerprinting, waarbij de browser allerlei informatie prijsgeeft over jouw device-configuratie:
- Gebruikte o/s en versie;
- Gebruikte browser en versie (user-agent);
- Browser window size;
- Je display resolution;
- Tijdszone (bijv. GMT+1);
- Taal-/landsinstelling (bijv. en-US);
- Geïnstalleerde lettertypen/fonts;
- Naam van de GPU voor WebGL;
- Beschikbare audio/video devices;
- Settings die aan/uit staan, zoals locatie, DNT, microfoon etc.
Hoe meer datapunten een tracker kan binnenharken, hoe unieker de fingerprint. Op basis van het setje datapunten hierboven ben je al vrij vlot uniek, volgens mij. Maar hierboven zijn nog lang niet alle, en zeker niet de meest privacy-invasieve -- maar dat terzijde.
Zijn er methoden om de datapunten die de browser doorgeeft te manipuleren (bijv. spoofing), zodat je fingerprint minder uniek wordt?
Ik weet dat er extensions zijn om de user-agent te spoofen, maar ik zoek eigenlijk mogelijkheden om meer datapunten te spoofen.
Hoe zie ik dat voor me?
Ik zou het wel chique vinden dat je als browser-gebruiker, bij de browser-settings, het rijtje datapunten kunt opvragen en per datapunt kunt aangeven welke waarde de browser zou moeten doorspelen.
In mijn visie krijg je per datapunt 3 opties:
- true value: de werkelijke (systeem) waarde;
- generic value: een generieke/veel voorkomende waarde;
- custom value: iets wat je zelf invoert.