Klopt deze meterkast installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jaspe--r
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-01-2021
Hoi,

We hebben recentelijk een huis gekocht uit 1990 welke al vele jaren leegstond en waar ook niet zoveel aan is gebeurt.
Ik probeer een beetje duidelijk te krijgen hoe alles in aangesloten in de meterkast. We gaan straks de keuken verplaatsen en op termijn ook zonnepanelen plaatsen.
Van een aantal groepen kon ik niet achterhalen waar deze voor waren. Na het verwijderen van de kappen lijken deze twee automaten ook nergens op aangesloten te zijn.
Ook vond ik de aardlek met de kookgroep erop raar aangesloten met dubbele kabels, mag dit zo worden aangesloten?

Zien de experts nog andere vreemde zaken die ik meteen mee kan nemen als we de boel laten aanpassen?
Sowieso staat de analoge stroommeter op de afkeurlijst en zal deze waarschijnlijk vervangen worden een slimme meter. Hopelijk passen ze dan ook meteen de smeltzekeringen aan.

Overzichtsfoto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LM7OZdgcRtMZTav5KtReWoZsZwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGUsWuKniRJyxSXqUqLkhXP7.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit trouwens ook nog een hoofdschakelaar eronder die niet te zien is op de foto

Alle reacties

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je hoofdaansluiting gaan ze niks aan doen, dat blijft gewoon smelt... tenzij je gaat betalen.

Alle aardlekschakelaars zijn verouderd AC type, die rechtsonder is 0,5A wat voor mensen nutteloos is. Veelal ook nog vastgeplakt zodat ze in de praktijk ~1000 mA scoren op de installatietester.

Gewenst is overal 30mA en 2P voor enkelfase groepen.

Dat doorlussen bovenop; zitten die twee samen in 1 huls?

Wat een kerstboom aan blokjes onderin zeg.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:39:
Wat een kerstboom aan blokjes onderin zeg.
3-fasen en een nul, en dan voor iedere fase 2 blokjes naast/aan elkaar.

Waar ik me meer over verbaas is dat de kamrails ondersteboven zitten. Op deze manier zijn ze zeer aanraakgevoelig. Mijn advies: alles spanningsloos maken en de kamrails met de plastic kapjes omhoog terug monteren.

Verder zie ik soepele draad zonder aderhulzen. Nu is het al zoveel jaren goed gegaan dus het zal ongetwijfeld ook wel zo blijven maar ik zou er tóch aderhulzen op zetten zodat de individuele draadjes niet breken en voor overlast kunnen zorgen.
Nog een keer goed gekeken, er zitten wel busjes om. Toch zou ik niet alleen voor busjes kiezen maar voor aderhulzen met een kunststof kraag zodat je bij het buigen van de draad niet alsnog tegen koperdraad zit te kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door sypie op 03-01-2021 14:51 ]

• jaspe--r
kabeltjekabel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:39:
Dat doorlussen bovenop; zitten die twee samen in 1 huls?
Ja in de aardlek rechtsonder hebben ze per verbinding 2 kabels in een enkele aansluiting.
Zitten er dan ook niet teveel groepen op een enkele aardlek?

Bij deze een foto met iets andere hoek, bovenin zit volgens mij niks doorgelust

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAG0-xMSo6_OUl3NjAfz0hcS47U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrfzcRDVL3o7tFe3mHV4Htir.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit wel overal aderhulzen op, alleen niet overal zitten ze even goed waardoor je het kopen nog kan zien.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04
jaspe--r schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Ja in de aardlek rechtsonder hebben ze per verbinding 2 kabels in een enkele aansluiting.
Zitten er dan ook niet teveel groepen op een enkele aardlek?

Bij deze een foto met iets andere hoek, bovenin zit volgens mij niks doorgelust

[Afbeelding]

Er zit wel overal aderhulzen op, alleen niet overal zitten ze even goed waardoor je het kopen nog kan zien.
Je mag max. 4 groepen op 1 aardlek. Dus ja, dat is teveel.
Ook zitten er 1 fase eindgroepen op een 3 fase aardlek. Dat wordt afgeraden.
De 0,5A aardlek mag niet gebruikt worden voor een groep waar stopcontacten op zitten. Voor je kookgroep mag het dus, maar voor die andere 4 waarschijnlijk niet.

De fix is eigenlijk simpel. Een nieuwe aardlek (30mA) voor die 4 bovenste groepen.

TheS4ndm4n#1919

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Drie keer nieuwe 2P type A 30mA aardlekschakelaar, 1* 4P aardlekschakelaar 30mA of 4P aardlekautomaat B16 30mA, 3 stuks 4-voudige kam.

Die blokjes onderin.. ik had niet goed gekeken, dat zijn blokjes met een inkeping waar een stukje kunststof ze op de plek houdt. Dus niet 8 kleine blokjes maar vier grote.

Kasten zijn zo te zien die rare 10-brede dingen. Geen idee of daar nog onderdelen voor te koop zijn om die blokjes aanraakveilig te krijgen.

>4 groepen per aardlekschakelaar mocht vroeger wel. De regels rond aardlekbeveiliging waren ook wat laxer. Of 500 mA aardlekschakelaar voor het fornuis is toegestaan hangt af van de aarding. Er wordt hier over het algemeen snel geroepen dat het zelfs zonder mag, zonder de bijbehorende voorwaarden te noemen.

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-01-2021 22:53 ]

• jaspe--r
Ok, hier kan ik wel wat mee bedankt voor de feedback.

Nog wel een paar (leken) vraagjes:
  • Klopt het dat twee automaten leeg zijn? Is dat niet vreemd om die in de kast te laten zitten
  • Het spul wat erin zit lijkt niet echt meer verkijgbaar, is het een probleem als er een aardlek in komt van een ander merk?
  • De meeste groepen hebben ook een aardedraad, op één na. Echter zijn alleen de stopcontacten in de natte ruimtes voorzien van wcd's met randaarde. Is het niet zo dat als een groep een aardedraad heeft alle wcd's dan ook van aarde voorzien moeten zijn?

[ Voor 27% gewijzigd door jaspe--r op 04-01-2021 09:44 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:12
jaspe--r schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:42:
• De meeste groepen hebben ook een aardedraad, op één na. Echter zijn alleen de stopcontacten in de natte ruimtes voorzien van wcd's met randaarde. Is het niet zo dat als een groep een aardedraad heeft alle wcd's dan ook van aarde voorzien moeten zijn?
[/list]
Persoonlijk zou ik overal stopcontacten plaatsen met randaarde.
Ik weet niet wat de huidige staat van het schakelmateriaal is en of het je smaak is.
Maar als een van beide met nee te beantwoorden is lekker vervangen die handel.

Ik ben daar zelf nogal rigoureus in... :+

Als je die dingen in de groepenkast gaat vervangen die @kabeltjekabel aangeeft, moet je voor de lol even kijken of het prijstechnisch interessant is om op internet een kant en klare groepenkast te bestellen.
Op groepenkastbestellen.nl kun je een groepenkast zelf configureren en bestellen, is met een paar dagen binnen. Voordeel is dat je kast dan meteen helemaal aanraakveilig is, en alles gewoon nieuw is.

• jaspe--r
Schakelmateriaal is verouderd en staat op de lijst om vervangen te worden. Alleen moet ik even kijken waar ik eventueel overal aarde bij kan trekken. Er moeten nog wat muren uit en WCD's verplaatst worden dus ik weet nog niet precies wat ik allemaal nodig heb.

De huidige meterkast moet nog om, de keuken wordt verplaatst en er komen allemaal grote verbruikers (bv Qooker) bij. Hoe kan het zijn dat die kant en klare groepenkast (relatief) zo goedkoop zijn? Er zit toch hetzelfde spul in?

Als ik het zo zie is het inderdaad beter om de hele boel te vervangen zodat het (weer) voldoet aan de huidige standaarden. Is zo'n kant en klare kast zelf te vervangen of moeten dan de hoofdzekeringen eruit (verzegeld)

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12 12:58

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik zou serieus overwegen om een nieuwe groepenkast te installeren.

Heb je een foto van je hoofdschakelaar?
Je kan het onder spanning vervangen (regelmatig gedaan). Doe dan heel voorzichtig, gebruik geisoleerd gereedschap en rubberen handschoenen.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:12
Bij onder spanning vervangen is het ook wel verstandig om iemand achter je te hebben staan die je met een houten bezem omver kan trekken/duwen mocht je onder spanning komen te staan :D

Heb dat zelf ook eens gedaan, maar is toch wel even spannend.

Laatste keer heb ik een elektricien gebeld om sochtends de hoofdzekeringen eruit te draaien en smiddags weer terug te plaatsen + verzegelen.
Kostte me toen 100 euro volgens mij.

• jaspe--r
De hoofdschakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Muhjwngr0qezHpb-HtAD_fi9d0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2sohPMIHocItd4C0bcJbQpq.jpg?f=fotoalbum_large

De meter moet nog vervangen worden en dan wil ik meteen de smelzekeringen laten vervangen door automaten. Dan kan je toch wel volledig spanningloos werken?

Ik weet nog niet zoveel van meterkast-aanpassingen, maar wel genoeg om te weten dat ik er niet aan ga zitten als ik het niet spanningsloos kan krijgen.

• Mike2k

Mike2k

jaspe--r schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:06:
De hoofdschakelaar:

[Afbeelding]

De meter moet nog vervangen worden en dan wil ik meteen de smelzekeringen laten vervangen door automaten. Dan kan je toch wel volledig spanningloos werken?
Je kan de hoofdschakelaar uitzetten = installatie spanningsloos

Ps. Waarom wil je de smeltzekeringen laten vervangen? Is in principe niet nodig en kost alleen maar geld...

[ Voor 4% gewijzigd door Mike2k op 04-01-2021 13:15 ]

• jaspe--r
Als ik de boel toch ga vernieuwen lijkt mij een nieuwe hoofdschakelaar ook wel handig.
Deze zit nu in een kast die dezelfde afmetingen heeft als de meterkasten er boven en is een afwijkende maat.

Automaten lijkt mij iets makkelijker werken dan de smelpatronen. Sowieso zijn die verzegeld en kan ik er niet bij. Met een automaat kan je het meestal wel zelf nog omzetten.
Het is inderdaad theoretisch niet nodig, het is ook een beetje afhankelijk van de prijs die ze er voor vragen

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:34
RocketKoen schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:10:
[...]

Je mag max. 4 groepen op 1 aardlek. Dus ja, dat is teveel.
Je mag max 4 groepen op één 30mA aardlekschakelaar. Nooit hebben de normen iets dergelijks gezegd over 300mA of 500mA exemplaren.

Er mankeert denk ik weinig aan die kast. Alleen die verbindingen bovenop de aardlekschakelaar zijn wellicht wat discutabel, verder een nette kast voor die tijd.

Maar het is natuurlijk niet meer van deze tijd... met 500mA type AC aardlekschakelaars.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mike2k

Mike2k

jaspe--r schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:36:
Als ik de boel toch ga vernieuwen lijkt mij een nieuwe hoofdschakelaar ook wel handig.
Deze zit nu in een kast die dezelfde afmetingen heeft als de meterkasten er boven en is een afwijkende maat.

Automaten lijkt mij iets makkelijker werken dan de smelpatronen. Sowieso zijn die verzegeld en kan ik er niet bij. Met een automaat kan je het meestal wel zelf nog omzetten.
Het is inderdaad theoretisch niet nodig, het is ook een beetje afhankelijk van de prijs die ze er voor vragen
In principe hoef je de smeltpatronen niet te vervangen (deze zijn 25 of 32 ampere) en zou je automaat op 16 ampere altijd eerder uit moeten slaan. Tenzij je totale opgenomen vermogen die 25 ampere overstijgt. (dan zit je wel even op 5.7 kW wat je opneemt).

Volgens mij ben je gauw richting 300 euro kwijt voor het theoretische probleem dat je ooit die zekering zou moeten vervangen...

Als je die groepenkast gaat vervangen ben je rond 600 euro kwijt (je hebt 2 kasten nodig) dus dan wordt het wel een prijzig verhaal denk ik...

Pagina: 1