Draagkracht plafond Metal Studs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceblack24
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-04 19:17
Beste,

Veel bestaande forums hier en op andere fora gelezen. Ik kan echter geen antwoord vinden op mijn vraag.
Hopelijk weet iemand hier meer:

Ik wil een projectie scherm ophangen aan het plafond.
Dit is een plafond met gipsplaten (gestuukt) dikte onbekend.
Door gebruik van een stud finder weet ik inmiddels dat het om metal studs gaat.
Het scherm weegt 13,5 kilo + gewicht wat er bij komt als je het scherm uittrekt.

Kan ik dit aan een stud vast maken, is de draagkracht voldoende?
Welke pluggen/schroeven zou ik hiervoor moeten gebruiken?

Heel erg bedankt voor het mee denken!

Beste antwoord (via iceblack24 op 05-01-2021 16:09)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik vind op internet 9,1 kg/m2 als gewicht voor de gipsplaten zelf (voor de standaard 12,5 mm variant).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Een metal stud plafond hangt op een aantal punten weer aan een soort strips in het bovenliggend plafond. Mocht je dit op een of andere manier kunnen zien (bv door gat van inbouwspot?) dan zou ik er voor kiezen om deze zo dicht mogelijk daarbij aan het frame te hangen. Sowieso in de metal stud ligger schroeven en niet in de gipsplaat, dan heb je geen pluggen nodig, enkel een paar zelftappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceblack24
Vandaag geprobeerd om boven het plafond te kijken. Dit was erg lastig maar onderstaand filmpje kunnen schieten. Hierop is een metalen dwarsbalk te zien.

YouTube: Plafond

@Bakema Bedankt voor je reactie!. Kan jij de strips zien waar je het over hebt op het filmpje?
De metal stud op het filmpje is de metal stud die ik wil gebruiken om het projectiescherm aan te bevestigen.
Denk je dat met zelfappers afdoende moet zijn?

Kamer is overigens 3,20 meter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Met een holle-wandplug moet dit makkelijk kunnen, ook als je niet op de metalen frames uit kunt komen (al is dat wel het beste). Wel op wat extra punten bevestigen, ca. elke 25 cm ongeveer zou ik dan doen. Als het scherm niet makkelijk op genoeg punten vastgezet kan worden, zou ik een geschaafd vuren lat aan het gips bevestigen met elke 25 cm een plug+schroef. Deze wit verfen. Daar het scherm aan schroeven.

Standaard gipsplaat is 9 van de 10 keer 12 mm dik. Bij pluggen staat dan vaak wel een indicatie van dikte gips + draagkracht plug. Meer dan je denkt, maar niet op het randje gaan zitten natuurlijk.

Ik heb er mee zitten klooien toen we gordijnen aan zoiets wilden ophangen. Weegt natuurlijk ook wel iets en ga je ook aan staan trekken. Status: het zit na 2 jaar allemaal nog op z'n plek :P

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 03-01-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceblack24
Bedankt voor je antwoord Willke.

Dat is inderdaad ook mijn ervaring. De twijfel zit hem alleen in het feit dat het plafond gedragen word door metalen studs. De draagkracht daarvan is naar het schijnt minder groot dan bij houten studs.

De vraag is dus vooral kunnen de metal studs het dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Oef nee op dat filmpje zie ik ze niet zitten, zie dit filmpje rond de 1:00, optie 1 of optie 2. YouTube: Verlaagd plafond plaatsen

Direct afhangers heten ze blijkbaar. Als je die ziet zitten op de dwarsbalk in de buurt waar je het scherm wilt plaatsen dan zou ik het wel aandurven. Sowieso is het best sterk spul, het is maar dun blik maar door de U vorm buigt/knikt het niet zomaar. Hoeveel kg precies geen idee, zal sterk afhangen van de overspanning en of er genoeg van die afhangers aanzitten lijkt me, bij mij in de hal zitten die circa om de meter geloof ik. Maar dat was meer omdat we er een x aantal hadden en die hebben we opgemaakt :+

[ Voor 6% gewijzigd door Bakema op 04-01-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Misschien een stukje out of the box, maar je zou ook naar een andere oplossing kunnen kijken. Aangezien het blijkbaar een verlaagd plafond is zou je er ook een gat in kunnen maken en het projectiescherm in het plafond maken ipv er onder. Het scherm kun je vervolgens ophangen aan hetgeen het plafond nu aan hangt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-04 17:10
Met een metaal detector de balk opsporen en als je plagyb D (gekruisd) hebt zou ik hem wel aan de balk tegen de gipsplaat durven te hangen. Het is namelijk 1 groot geheel en heel de kracht is verdeeld over het hele plafond mits alles goed in elkaar geklikt zit.

Dus of je trekt alles naar beneden of niks.
Elke hanger kan gemiddeld 25kg tillen en ik denk dat heel het plafond nog geen 100 kilo weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Oh ja, bij ons zit het gips wel op houten balken inderdaad, dus niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceblack24
Bedankt voor het mee denken allen.

Met het antwoord van @Luuk013 durf ik het wel aan.
Mocht het naar beneden komen als ik het laten weten.
Dan zijn de mensen na mijn behoed van dat leed :)

Thanks allen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Ik vind op internet 9,1 kg/m2 als gewicht voor de gipsplaten zelf (voor de standaard 12,5 mm variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb mijn electrisch scherm, ruim 2m, ook gewoon aan een Gyproc plafond gehangen. Met 4 tuimelpluggen, niet in de studs.

Afbeeldingslocatie: https://www.dhz-proshop.be/content/images/thumbs/0063220_fischer-tuimelplug-hollewand-plug-kd-8-80178_250.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Jellabie op 05-01-2021 12:30 ]

De Nederbelg !

Pagina: 1