Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den29
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-08 21:53
Mijn vraag

Ik heb 2 kolom met naam en cijfers:

ik 1
jij 2
hij 3
wij 4
ik 5
jij 6
wij 7
hij 8
hij 9
ik 10

Nu wil ik dat het van kolom "ik" het verschil aangeeft dus =ik(1-5-10)=14 en dat ook voor de andere kolom.
Zelf kom ik er niet uit, omdat je eerst uit de database alle "ik" bij elkaar moet zoeken en dan het verschil moet uitrekenen.
Weet iemand hier de oplossing voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is het 'verschil' waar je het over hebt, kun je eens uitleggen wat je precies probeert te doen?
De logica ontgaat me een beetje hoe je van 1 - 5 - 10 op 14 uitkomt. -14 snap ik nog wel, maar wat heb je aan die uitkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den29
Hallo,

Is om data bij te houden wat er per dag,week, maand van verschillende stromen. En het verschil of uitkomst of getal moet zijn van die rijen.
Je moet het zo zien dat er per dag data geproduceerd wordt van 1 dag kan je zien wat er op die dag is geproduceerd maar 24 uur later wil je dat ook zien en 48 uur later ook. De totalen is geen probleem dat is makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dus iedere dag heb je 1 waarde?

Is het dan niet makkelijker om die data op te slaan in een aparte sheet? Dan is je formule heel simpel.
Op dag 1 kom je een 'ik' tegen met waarde 1. Dus die zet je in een cel. Later kom je weer 'ik' tegen, met waarde 5. Dan pak je die waarde, trekt die af van de waarde die je eerder had opgeslagen, en zet daarin de waarde -4. En zo ga je verder.
En in plaats van opslaan in een cel kun je het ook in een variabele zetten met een stukje script natuurlijk, maar dat is maar net hoe je eea wil doen. Het idee is me niet heel helder namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den29
Je snapt het. Dat is wel mogelijk omdat te kunnen doen. Maar dan moet ik handmatig elke waarde in cellen gaan zetten. En ik heb het idee dat het makkelijker moet kunnen. Dus met =sommen.als en iets met verticaal zoeken. Maar ik heb geen idee hoe je die formule kan opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je niet weet hoe die formules werken: 'oefen' er wat mee via online voorbeelden, zonder meteen concreet jouw probleem op te pakken.

Pas daarna: hoe doe je het concreet met de hand? Kan je dat misschien vertalen naar Excel?

Misschien ben je overigens beter af met een draaitabel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
code:
1
=index(B$1:B$10;vergelijken("ik";A$1:A$10;0))*2-somproduct((A$1:A$10="ik")*(B$1:B$10))
Pagina: 1